Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Angående bländmonglon: Jag brukar hålla upp handen för ögonen, det borde den mötande cyklisten förstå innebörden av (går ju för fort för att hinna säga något).

Dessutom blir jag en blind martyr som vinglar mot bländmonglona, vilket inte bara poängterar risken av att blända mottrafikanter - jag blir dessutom en direkt trafikfara! :P

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Som vanligt idag.
> Men hej till dig som pendlade med Colnago-CX och
> Raphajacka igår på Odengatan.

Jag cyklade på Odengatan med Raphajacka och CX igår. Men med en ful-Focus och inte en Colnago. Så det kan inte ha varit jag... Men hej ändå!

Ser inte fram emot eftermiddagen...

395352_3093549020413_1314669205_4920037_1633859883_n.jpg

Apropå blända...

Tips som min gamla trafiklärare gav mig; försök titta rätt ordentligt till höger om ljuskällan. Dels blir man inte direktbländad, och dels så funkar mörkerseende bättre vid sidan av "fokuspunkten". Funkar utmärkt i biltrafik när nån man möter nån!

Har själv stark lampa, och även om jag vrider ned den någon meter framför hojen, så misstänker jag att den bländar, eftersom det strålar åt alla håll. Har på gång att tillverka nån form av ögonlock till den, det borde inte bara ta bort en del bländningsrisk, utan även förstärka nedåtgående ljuset då det uppåtgående då reflekteras mot ögonlocken, om nån nu fattar vad jag menar...

Pissväder och inga medtrafikanter; bara mottrafikanter. Eller fan inga trafikanter alls när man tänker efter, bara idoter. Utan hjälmar, utan lysen, utan cyklar och bara så jävla ivägen. Fick sms-tume av allt pinglande med ringklockan och började ropa (inga obsceniteter märk väl) så nu väser jag lika trött som mina bromsar...

Odramatisk, men i alla fall lite inspirerande spårig slask sista biten i förorten. Man får hoppas på minusgrader...

Körde lite extra idag. Skönt med dubbla lysen när batteriet tar slut i det ena.
2 dagar kvar, bara att bita ihop.

Surkärring skrev:
> Pissväder och inga medtrafikanter; bara
> mottrafikanter. Eller fan inga trafikanter alls
> när man tänker efter, bara idoter. Utan
> hjälmar, utan lysen, utan cyklar och bara så
> jävla ivägen. Fick sms-tume av allt pinglande
> med ringklockan och började ropa (inga
> obsceniteter märk väl) så nu väser jag lika
> trött som mina bromsar...

Hoho, lysande skrivet!

Inte så många som cykelpendlar gamla vägen förbi Ullna... (ett av spåren är mitt från i morse)

IMGP0032.JPG

Cyklade till jobbet 5:40 i morse och kom hem 20:30, vinterpendling är inte min grej.

Jonas, hade du röd jacka med reflexer? Jag susade nog förbi med bilen i så fall... mellan Stava och Rosenkälla... Såg bitert ut....

swetrixie skrev:
> Apropå blända...
>
> Har själv stark lampa, och även om jag vrider ned den någon meter framför hojen, så misstänker jag att den bländar

Det är skillnad på blända och blända... En superduper riktad rakt i mötandes ansikte tar bra mycket bättre än ströljuset.

Motvind i morse men en skön medvind hela vägen hem satt i alla fall fint. Fortfarande milt och skönt väder här i söder, när kommer den däringa vintern??

Halt och lite blåsigt men rätt klädd och ingen tid att passa kändes pendlingen mkt bra.

Har inga dubbdäck så tar det väldigt lungt. I en uppförsbacke i närheten av ropsten hann jag tänka:
hmm, ser ut som någon med dubbdäck har fått bakdäcksläpp, borde vara halt.
Sekunden senare låg jag på marken. Var så halt att det var svårt att gå upp.

Kanske blir dubbdäck ändå...

Har nu dubb både fram och bak. Var trots det livrädd i nerförsbacken med axlarna högt ovanför öronen pga fruset slask i spår. Stel som en pinne är inget vidare om man drar i backen, va?

Igår genomgick bodyn en operation och det gav vid hand att nog är den i dåligt skick men ej trasig. Vänster lager däremot var smulor.
Ingen mer cykling denna vecka.

Kallt om knäna. Är inte kompis med fulvintercykelns drivlina (singlespeed), kedjan rappar till så fort man tar i...Da Bombs kedjespännare ska få en översyn.

Lola skrev:
> Stel som en pinne är inget vidare om man drar i backen, va?

Nä, men en ganska bra metod för att gå i backen. Mjuk och fin...

Värsta hindret i morse var dotterns skolgård, som är helt begjuten av knölig glansis utan ett sandkorn. Livsfarligt! I övrigt inget att rapportera förutom en envis hjulsugare uppför Västerbron, men han gav sig sista tredjedelen.

Min tur att smaka på dödsgruset.

Kom iväg alldeles för sent imorse. Förvånad över hur mycket cüklister och trafikanter det är ute efter klockan åtta jämfört med efter klockan sju. Tog det lugnt och fint med slicksen tills jag kom till Golgatan då jag drog igång lite.

Vid Medis/Björnsan uppnådde gångtrafikanterna "critical mass" och gick lugnt över i skock trots röd gubbe. Jag klantade mig lite genom att hojta och vifta (vilket normalt får folk att flytta på sig), vilket resulterade i att jag träffade ett blockmonglo med hörlurar och stor ryggsäck, varpå jag tappade kontrollen i efterföljande dödsgrus-kurva upp till Götgatsbacken.

Nåja, det gick bra förutom att gruset gjorde blodiga fåror i knä, armbåge och handflator samt kläder. Framhjulet möjligen lite mer skevt. Ett par sårtvättar och Ipren senare är man på banan igen ;)

Blå himmel!

(Synd att Kodachrome slutade tillverkas 2009, dessutom begärdes Kodak i konkurs igår. Får nynna på Paul Simons Kodachrome hela dan.)

Idag var det skönt ha 2*240 i sthlms vintern. Fortfarande seg som en gammal gnu. Me det var skönt att för en gång skull pendla i dagsljus. Får ta en lugn VuÄlta på vägen hem.

Kul bild!

federico skrev:
> En av tre cyklister i Stockholm kör med blink,
> eller är det fler?

federico skrev:
> En av tre cyklister i Stockholm kör med blink,
> eller är det fler?

Grymt ball bild...

Annars noterade jag att andelen utan hjälm var hög idag?
såg 6 st, 2 av dem utan mössa ens?

stef skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En av tre cyklister i Stockholm kör med blink,
> > eller är det fler?
>
>
> Grymt ball bild...

Verkligen! Men jag tror att den inte visar ett representativt snitt av blinktomtar...

> Annars noterade jag att andelen utan hjälm var hög idag?

Samma här? Death wish i halkan?

Även jag förvånades av att många saknar hjälm. Annars väldigt många med smala däck (CX, dramtrallor, hydrider mm). Själv känner jag mig väldigt säker med mina 2.0 or på mtb´n. Dubbat fram, odubbat back. Fattar inte hur ni kan cykla med så smala däck?

Avsevärt större andel som körde med hjälm i backarna i Sälen i helgen.
Underligt jag tycka, misstänker att riskerna är betydligt större på en frusen gata än i en moderat lutande skidbacke.

swedo skrev:
> Halt och lite blåsigt men rätt klädd och ingen
> tid att passa kändes pendlingen mkt bra.
>
> Har inga dubbdäck så tar det väldigt lungt. I
> en uppförsbacke i närheten av ropsten hann jag
> tänka:
> hmm, ser ut som någon med dubbdäck har fått
> bakdäcksläpp, borde vara halt.
> Sekunden senare låg jag på marken. Var så halt
> att det var svårt att gå upp.
>
> Kanske blir dubbdäck ändå...

Hade du kör över bron hade det nog varit omöjligt utan dubb. Skulle nog ha kunnat åka skridskor första två kilometrarna i morse.

Inte var den på topp iallafall...
Gårdagens blöta snö och nattens -10 gjorde totalt kaos med min stackars pendlarhoj. Länge sen jag såg en så djupfryst drivlina. Tog crossen istället och belönades med -19 på hemvägen, friskt.

1:16 tempopendling i -10 kändes väl lite. Men det var härligt!

Bilagor

• p20120119-172220.jpg
    p20120119-172220.jpg
    66.2 KB · Besök: 42
Här på västkusten var det +5 och strålande sol på vägen till skolan mitt på dagen.

+3 och massa cyklar med släckta lampor på vägen hem.

Kunde lika gärna varit slutet på Mars :)

Upptäckte inte en mötande cyklist i svackan där man korsar spårvagnsspåren vid Telefonplan. Jag låg i mitten av cykelbanan (där är rälsen något "snällare") och mötande cyklist var tvungen att bromsa eftersom det säkert var tydligt att jag inte upptäckt honom. Hoppas att du läser detta - förlåt. Annars gick pendlingen bra.

Skräckblandad förtjusning över partier med isfläckar. Om ni ser nån långsamt vingla fram och rabbla mantrat "slappnaavrullapåslappnaav" så är det jag.

-16 idag så det blev 29,44 friska kilometer. Frös om benen, tar nog på mig mer än benvärmare nästa gång..

Tillbaka
Topp