Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Skaplig motvind idag. Dagens märkligaste hoj var en peak mtb med dubbelkronad gaffel och 700-hjul. skiva fram och v-broms bak. Vbromsen var nog nödbroms eftersom klossarna hamnade i ekrarna. Baklyse utan blink spädde på det förvirrade intrycket.

Hur ser cykelvägarna ut norrut, mellan sthlm och kista, går det att kränga av dubben till återpremiär av pendlingen eller ska man köra dubb ett tag till?

Nästa vecka åker mina dubb av, det är planen i alla fall. Det blir säkert både frostnätter och snödrev ngn dag fram till maj men då får man väl cykla sakta över isfläckarna.

Cykelvägen förbi Karolinska, Solna, Ulriksdal, Helenelund till Kista är helt is- och snöfri. Har inte orkat testa grusvägarna denna vecka då de var väl isiga förra veckan.

Låt nu den friska västan ligga kvar till kvällen för så i fall lär det slå gnistor om dubben.

Motvinden var brutal efter klockan 6 imorse, men oj vilka vårkänslor när fåglarna kvittrade hela vägen. Mycket precisions- & panikkörning mellan de djupa potthålen och mycket smällar från de små.

Hässelby-Expressen avgick enligt tidtabell 0700 och satte med hjälp av medvinden ett fartrekord i klassen "gubbe på dubbdäcksförsedd hybrid" som kommer att stå sig länge... Jäklar va' tungt det kan bli att ta sig hem :-)

marf skrev:
-------------------------------------------------------
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Solnedgång över Riddarfjärden
>
> OT, ber om ursäkt.
>
> federico, jag vill ta min Nikon och cykla med
> dig.
> Varje dag i ett år om det så krävs.
> Du tar magiska bilder!

Tack! Det är många gånger magiskt att glida genom Stockholm på cykel. Men du skulle säkert bli trött på att jag stannar hela tiden, ibland cyklar jag tillbaka för att ta en bild o.s.v
En trevlig helg önskar federico!

Snabb hempendling. Blev nästan dödskrockad ihjäl av ett ungt kjoltyg i nån BMW-sport-kupé-whatever som körde mot rött vid Nybroplan. Funderade på att hämnas. Latheten och apatin vann och jag cyklade vidare istället. Kränkte mängder av trafikregler själv istället, typiskt dåligt fredagstålamod. Man vill hem liksom. Gubbpendlare försökte kränka över korsningen Götgatan/Ringvägen, men jag återkränkte innan han ens hunnit komma till Åhlens. Oj nu lät jag stöddig. Och lite kränkt. Är mest trött. Börjar nog spåra ur. Slutar här.

Sol och 13 grader när jag cyklade till skolan i morse! Varmt trots t-shirt under vindjackan.
Lika fint hem, men då var jag bättre klädd. Lugnt och fint och njöt av vädret. Det går nog snart över. Dubbdäcken får sitt kvar ett tag till för säkerhets skull.

Tror det var lite medvind hem iallafall, blev 2.9mil, trevlig omväg.
Blev omkörd strax efter liljeholmsbron av en med jättestor röd fallskärm/kompislapp på bakskärmen, var tvungen att gasa om. Nån här?

Motvind! Omkörd av en kamikaze-pilot när jag stod och väntade på grönt, cyklade ikapp och tog rulle på honom bara för att retas, han fortsatte mot rött utan att ens titta efter bilar, jag stannade. Det börjar bli rätt så många därute med sommardäck, ger en extra utmaning att hänga på med spikdäcken som får sitta kvar några veckor till.

Efter en trevlig fredagsöl, ok 2 då, möttes jag av tomt bakdäck för 2:a dagen i följd. Hmmm... :-( Lagningen kanske gick lite väl fort igår? Nåja, mot bättre vetande tog jag fram pumpen och tryckte i lite luft - "det kanske inte är ett så stort hål"? Det tresonemanget brukar ju aldrig funka men tammetusan, kom jag inte ända fram till OK Brommaplan där var det ju är enkelt att fylla på luft. Nästa etapp Statoil Råcksta där ytterligare 4 nya friska bar trycktes i, och vips var jag hemmma :-) Laga punktering (tråkigt) eller "lufta" racern för första gången i år (kul och efterlängtat) vid morgondagens distanspass, det är frågan?

izar skrev:
> Motvind! Omkörd av en kamikaze-pilot när jag
> stod och väntade på grönt, cyklade ikapp och
> tog rulle på honom bara för att retas, han
> fortsatte mot rött utan att ens titta efter
> bilar, jag stannade. Det börjar bli rätt så
> många därute med sommardäck, ger en extra
> utmaning att hänga på med spikdäcken som får
> sitta kvar några veckor till.

Mycket högre kränkfaktor att dra om dem med dubbdäck, eller hur ;-)

Seerinmian skrev:
> Mycket högre kränkfaktor att dra om dem med
> dubbdäck, eller hur ;-)

klen som jag är så älskar jag den här årstiden. Jag kör som vanligt men drar förbi det mesta nu på vårkanten. På höstkanten blir jag omkörd av det mesta, på vintern är man själv och så börjar det om. Lovely.

Den grymma motvinden imorse kompenserades knappt av någon medvind hem...

RN skrev:
> Hur ser cykelvägarna ut norrut, mellan sthlm och
> kista, går det att kränga av dubben till
> återpremiär av pendlingen eller ska man köra
> dubb ett tag till?

Fina vägar, någon enstaka fläck men de är snart borta. Vissa små partier sopade.

Så bra pendling denna vecka på torra vägar att jag nästan önskar att jag skulle jobba idag också. Hoppas nästa vecka blir lika bra :)

Magisk soluppgång. Skriet från vildmarken lockade svårt. Var väldigt nära att låta pendlaraset stå till förmån för annan cykel. Men då hade man nog hamnat någon helt annanstans.

På lidingö är det fortfarande mycket vattenpölar, som på natten blir is. Inte läge att ta av dubbdäcken än på ett tag.

Snart blir det dock till att inhandla slicks så att de är redo när det blir läge. Verkar som om det blir Schwalbe Kojaks, någon som har några andra tips.

I övrigt kan jag inte få nog av solen och den blå himmeln...

5 Mars

Bilagor

• 5mars.jpg
    5mars.jpg
    77.4 KB · Besök: 18
Blev bilen i dag. Såg från min varma kupé en tjej på väg uppför Tranebergsbron på damtralla, barhuvad och utan vantar (-9) såg kallt ut..

Slut på dubbdäckseländet - i morse blev det lyxpendling på vita 28 mm Randonneurdäck - matchade min vita pompino alldeles utmärkt ;).

På en sträcka av knappt 11 km är det cirka 50 meter som för mig är helt omöjligt att cykla - nerförsbacke med svallis fungerar inte för en feg gubbe som mig

Idag blir det frysa till jobbet o svettas på vägen hem. En skön morgon i solskenet. Skönt att se dimm molnen försvinna inåt landet. Folk verkar haft en skön helg i solen. De var trevliga i trafiken.

Vem sa något om vår??? -9 grader hemma vid start. Rullade trots det med ett stort leende eftersom dubbisarna är utbytta mot Racing Ralph. Det roliga tog slut vid Riddarholmen när punktering upptäcktes. Gick sista biten och bytte slang i värmen på jobbet. Kanske skall skaffa ett par mer punkasäkra och ändå lättrullade däck. Förslag?

Ännu en skön dag i Skåne, precis under nollan men torrt och fint så dubbdäcken lämnades hemma. Kommer att ha en rälig motvind på hemvägen dock.

Bytte till sommardäck och rakade av vinterskägget i torsdags. Ledig på fredagen. Möttes på morgonen av en elak termometer som sa -8 C. Glömde förstärkningsbyxor. De nya däcken är underbara! Schwalbe Marathon Racer Evolution. 35 mm som på Mavic 317-fälg blir 32 mm.

Kallt, torrt och fint, inga problem med 23-slicks. Inget mer att förtälja. Jo, bilar visade stor hänsyn idag, liksom jag.

Kallt och en bråkande frikrans gav lite extra spänning varje gång man skulle ta i lite. Underbar morgon glömde bort att det var kallt och att det gick tungt av någon anledning.

Tycker att rödljuskamikaze piloterna verkar ha blivit lite fler.

Insett att frambromsen nu ligger ann så pass mycket så att hjulet hasar istället för att rulla om man leder cykeln på grusigt underlag. Kanske dax att försöka göra nått åt det.

//j

jesperC skrev:
> Insett att frambromsen nu ligger ann så pass
> mycket så att hjulet hasar istället för att
> rulla om man leder cykeln på grusigt underlag.
> Kanske dax att försöka göra nått åt det.
>
> //j

nejnej gör inte det jag körde bromslöst det var jobbigt. Och då har jag inte ens åkt hem än.

staine skrev:
> ...
>
> nejnej gör inte det jag körde bromslöst det var jobbigt. Och då har jag inte ens åkt hem än.

Får se hur länge jag håller ut, har varit rätt illa ett par månader nu (pendlarhojen är så skitigt och sunkig att jag helst inte petar på den).

Är väl dax för landsvägspremiär snart, hade varit skönt att växla direkt till racern från att man fått ta i för att rulla framåt i nedförsbacke.

//j

Kall men strålande morgon följs förhoppnignsvis upp av mindre kall men lika strålande hemfärd. Kul med torrt, men den här typen av kyla saknar snö tycker jag.

Ett antal plusgrader och ljust och fint. Riktigt skön pendling om de bara hade sopat. Dubbdäcken åker av så fort jag har tid och ork.

Jag gav upp, ny frambroms transplanterad.
Ser även ut att få medvind i morgon bitti, kommer gå ruggigt snabbt till jobbet.

//j

Gick lätt på vägen hem, fick bli en ny väg som var lite längre men vad gjorde det i det fina vädret.

Mattiasp skrev:
> Bytte till sommardäck och rakade av vinterskägget i torsdags.

Jag vårtrimmade i fredags, sen kom kylan tillbaks. Därför ligger jag med dubbdäck ett tag till, för att slippa snöstormarna.

I övrigt gick måndagens morgonpendling gick fort. Först med för lite kläder men då ökade jag effektuttaget och blev varm igen. Ganska mycket cyklister.

Hemvägen var helt underbar, 4 minuter snabbare än årets median samma sträcka. Ännu fler cyklister och nu börjar de allra värsta cyklisterna komma ut också; unga kärringar:

Först kom det en svängandes runt hörnet där alla vi andra kom från skeppsbron upp på slussen, det är trångt där ändå. (Då hade jag redan 20m tidigare passerat en som ledde sin cykel, på cykelbanan, mot körriktningen)

Sen mötte jag en annan vid pelaren vid gullmars där cykelbanan knycker lite åt höger. Trångt och dålig sikt.

Fortfarande ganska mycket grus och nu, 6:00 tisdag - har vi -10 grader...

EPISK morgonpendling.

Helt ensam på cykelbanorna, även om jag vid några tillfällen hörde dubbdäcksrassel bakom mig och även såg nått gult när jag vände mig om!

Höll över 20km/h i snitt genom stan vilket är snabbt om man följer trafikreglerna.

Tillbaka
Topp