Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Igår, hamnade bakom en Valhall cyklist innan tranebergsbron, kul att dra om i uppförsbacken och försöka se oberörd ut med gröna singlespeedpendlaren, självklart körde han om i nerförsbacken. Sen innan thorildsplan knockade jag till spegeln på en moppe med armbågen, hon kollade inte ens bara rakt ut framför mig för att köra om 2 cyklister, fanns inte mycket plats att manövrera på, mycket gångtrafikanter.

Idag, lugnt och skönt.

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där ryggan ser inte så aero ut.

Crashpad på ryggen är det nya inom pendlarsäkerhet.

Jag hade en racer eller möjligen cross bredvid, framför och bakom mig längs götgatan norrut imorse. Han tog bilvägen uppför backen och sen rött vid slussen. I övrigt kändes han grymt stark.

Note to self: Ride earlier.

ipv6 skrev:
> Seerinmian skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men jädrar vilka kalla morgnar denna vecka...
> Tur
> > man härdade sig med en långtur i motvind och
> > snöstorm i lördags :-) Tack för bra sparring
> > från Bergslagsplan till Brommaplan imorse av
> dig
> > jämnstarke ( svage ? ;-) ) pendlare, kanske
> > någon här? - bra träningseffekt! Hoppas
> kunna
> > ta ett par långturer på racern i påsk. Ha en
> > glad påsk och må äggen smaka gott i helgen
> alla
> > pendlarhappyiter!!!
>
>
> Jag hade någon nära bakom mig från till
> Brommaplan imorse, men jag hoppas det var någon
> annan eftersom jag tog det ganska lugnt (ingen
> dusch på kontoret..) :)

Nej det var nog inte jag - jag låg först större delen av sträckan ;-) Och hade STORT duschbehov väl framme i stan :-)

Minuspoäng till den som hällt ut mängderna med grus, glas och annat skräp över cykelbanan efter Tranebergsbron vid Rålis och början av Norrmälarstrand. Har anmält till Trafikkontoret som förhoppningsvis fixar till det innan jag ska cykla hem :-)

petlarss skrev:
> Minuspoäng till den som hällt ut mängderna med
> grus, glas och annat skräp över cykelbanan efter
> Tranebergsbron vid Rålis och början av
> Norrmälarstrand. Har anmält till Trafikkontoret
> som förhoppningsvis fixar till det innan jag ska
> cykla hem :-)

Reagerade på det jag med. Började tvivla på mitt minne om sopad asfalt. Kan det vara skolan som blåst ner gruset?

I övrigt var min cykling positiv. Medvind och nytt vevparti gjorde att jag kände mig rysligt stark. Motvinden hem kommer tyvärr ta ned mig på jorden, som så många gånger förr ;-)

Kändes som värsta värmeböljan när det bara var -1 grad när jag åkte lite senare efter lämning på dagis och skola. I gengäld hade den iskalla vinden vänt från igår och blåste rakt i nyllet hela vägen... Snart dags för hempendling, dj..lar om vinden vänt!
Glad Påsk alla pendlers!

Av den tänkta långa omvägen hem bidde det bara en liten omväg pga ett möte som aldrig ville ta slut. De enda som blev glada av det var nog mina fötter.

Då var påsken över och dags att cykla till de dagliga plikterna igen. Fem grader, mörkt, regn, blött, bistert och bittert. Stort fett leende över hela ansiktet. Jag hade ju inte cyklat på fyra hela dagar :)

Bytte styre igår, glömde skruva åt vänster ergopower reglage lite obehagligt att cykla med då det gled ner om man lade vikt på det. Dessutom är jag ordentligt förkyld. Inte årets bästa pendling men mår förhoppningsvis bättre imorgon+fastsatt reglage.

Appropå nav och vevlager, hur vet man att de är slut?

Tänkte att jag skulle ta det lungt idag, men när jag väl kommit igång så måste jag trycka på.

Förresten, är det någon som vill sälja ett par spd skor?

Ja hade Tom Boonen kört Vuältan till jobbet i dag hade det tagit honom en 39 minuter eller så (nåja). För mig tog det 1.04. Tänk, att vara bara 25 minuter efter Boonen. Det är stort!

Sker inte så mycket iom att jag fantasipendlar på motionscykeln pga skada. Men jag prøvar att køra samma distans tidigt om morgonen. Enda pluset ær att jag slipper rødljus och tokiga danska bilførare:)

Morgonens pendling var ok, grusvägen har nästan tinat fram överallt, men än får dubbdäcken sitta på.
Nu snöar det horisontellt ute - lunchpasset ser ut att bli lite hårdare än tänkt.

Knäckte en eker i bakhjulet halvvägs till jobbet. Kan inte vänta till jag för tid att bygga klart mina nya starkare hjul.

Annars årets snabbaste trip uppför västerbron. Måste ha haft en ordentlig medvind....

... den var i medvind, bra fart och ganska glest på cykelbanorna :) Blir en sväng ut på Ekerö med Hovet på väg hem till Älvsjö i kväll.

Ruggig motvind och regn i morse på väg in mot Malmö och vädret har inte blivit bättre MEN vinden har i alla fall inte vänt så det ska väl gå rätt bra hem i alla fall.

Precis när jag svängde upp på Torshamnsgatan i Kista lyckades jag med konststycket att få kedjan mellan bakkransen och ekrarna - från singlespeed till fixed på bråkdelen av en sekund ;). ekrarna verkar ha klarat sig - låsmuttern på ena sidan var antagligen lite lös och därför var kedjespänningen för låg - gick lätt och snabbt att åtgärda. Kanske vänder på bakhjulet när jag skall hem och börjar köra fixed på riktigt - skall då se till att muttrarna är väl åtdragna

ol__ skrev:
> Tille: Äh, in med mer fett bara :)

Den varianten har jag klarat mig i två år på och tror nog att vevlagret skulle klara sig ett tag till på den. Jag misstänker dock att navet till bakhjulet är bortom den räddningen.

10 April

Bilagor

• 10april.jpg
    10april.jpg
    90.2 KB · Besök: 27
Lugnt och fint - tyvärr känns det som om vinterns lusiga tempo fortfarande sitter i benen trots att det var länge sedan dubbdäcken byttes. Var det inte nu jag skulle känna mig stark och snabb?

Knickers med benvärmare är i alla fall ett lyft jämfört med långa vintertights

Ingen motionscykelpendling idag. Har fått ont i mina knæn. Sitter helt fel iom jag inte kan ha hænderna på styret. Så det blir promenader istællet i några dagar/veckor.

Satte på mina lvg pedaler igår. Insåg med ens hur mycket jag fuckar upp min trampteknik när jag gjort min absolut största del av cyklingen utan pedaler och med mjuka skor.

Någon borde göra något!

Startar gärna inte ett träningspass i regn - däremot kan jag sticka ut vid uppehåll och om det sedan börjar regna gör det inte lika mycket. Är nog mest en psykologisk grej.

Tror bröderna Fåglum sällan stack ut och tränade i regn - gick ju bra för dem ;)

Har en liten sträcka kvar som inte är sopad, mellan Årstaberg och fram till Årstafältet, nu har dom till och med sopat i Östberga.

Behöver en stortvätt på On-One pompinon och byta biltemas bromsklossar mot Avid, så man kan bromsa.

Fick hjärnsläpp igår på väg hem söderut över bron vid hornstull. Såg att det blev grönt på avfarten för bilar som skulle höger och han halvvägs ut i korsningen innan jag började inse att det var bilarna som just fått grönt, inte cyklister och gångtrafikanter. Lyckligtvis så kom det ingen från mitt håll så jag hann få stopp på mittenrefugen. Tur som en tokig.

Senast ändrad:
Oj vad jag har tappat tryck i pedalerna. Det kommer väl tillbaka igen. Passade på köra på motionsvägarna i Skarpnäck skogarna. Härligt skitiga

Skön medvind hem, glappet i vevlagret börjar bli besvärande på tyngre växlar då kedjan hoppar ner på mittenklingan. Någon borde göra något!

Sopningen vid SEB huset i Rissne är någon stjärna som har lyckats ytterst dåligt med. Det var ganska ok innan påsk, nu efter påsk så ligger det mer grus där än innan, hur lyckas men med det? Även här borde någon göra något!

Tillbaka
Topp