Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Många tanter/kvinnor/tjejor på damtrallor
> verkar
> > inte ha förstått att polisen hårdbevakar
> > rödljusen denna vecka, många cyklar glatt ut
> i
> > vägen och förväntar sig att bilarna ska
> stanna.
>
> Jag har inte sett en enda polis hittills förutom
> kinesvakterna vid Grand. Var hårdbevakar de
> någonstans?

Jag tror Poliserna åker runt från dag till dag. Har inte sett dem vid Skeppsbron eller Götgatsbacken än, men någon skrev att Polisen stod vis vasagatan i går.

25 April

Bilagor

• 25april.jpg
    25april.jpg
    68.4 KB · Besök: 38
Första dagen med racer efter en vinter med mtb, vilken skillnad på känsla och sitt-ställning.
Tar nog en vecka att acklimatisera sig efter att inte cyklat racer på några månader.
Hoppas vädret gör att man kan fortsätta köra racer så man kan plocka ner mtb:n för behövlig genomgång och rengörning.

Jo tack.

Solskenscykling i gemenskap med stora delar av Stockholmscykelflotta.
Jag saknar de värsta dödshjälpscyklarna de kanske inte överlevde vinteridet?

Underbar morgon. Förutom en en nära-döden-upplevelse. Hände på Ulvsundavägen vid Shellmacken. Jag cyklar på cykelbanan norrgående och bilarna står still åt båda håll, flinar och myser åt situationen och trycker på nedför mot macken. Vis (av erfarenhet) lägger jag fingrarna på bromshandtagen.
Jävla tur får man säga för södergående filer släpper plötsligt in en vänstersvängande bil mot macken precis när jag skall köra över Lillsjönäsvägen. Låser backhjulet två, tre ggr innan jag får stopp. Puuuuust!
Bilisten hade ingen aaaning om att jag ens fanns och jag boprde haft bättre koll.

Lika lurigt är det södergående men då ser man i alla fall bilarna som blinkar för att svänga in.

nradden.JPG

Hjälpte en tjej vars kedja hade hoppat. Hon hade fixat det mesta själv, det var bara lite extra våld som behövdes. Annars var höjdpunkten för sonen att det idag fanns en extra mini grävskopa, det innebär att det under pendlingsvägen finns 3 grävskopor.

ipv6 skrev:
> Alldeles för varmt klädd, löjligt trötta ben
> och massor med pollen. Men fint väder.

På tal på för varmt klädd. Jag mötte två(!) svetton på racer som hade balaklava på sig i morse. Borde man inte koka sönder om man kör med det nu.

Globalistic skrev:
> Men vad håller killen på med mitt i vägen?

Väntar förmodligen på den kinesiska kejsaren.

Knickers premiär imorse! Underbart väder idag också. Helt polistomt även på min pendlingsväg. Jag trycker på så jag får blodsmak på alla cykelbanor för att förhoppningsvis åka fast för fortkörning och få prata med en polis om detta...

Återigen bilpendling, så det är inte så mycket att orda om.
Men, från bilen såg jag en spektakulär olycka på cykelvägen mellan Filmhuset och Gärdet.
Exakt vad som hände såg jag inte, jag såg bara en person flyga av cykeln och rulla runt på marken som en ninja.
Över axeln såg jag sen en cykel liggande på marken och hur flera personer rusade fram mot personen i fråga.
Hoppas det gick bra!

lycka! Inga grävskopor på vår tur till skolan, men vi passerar Carolas hus! (mest pappa som tycker att det är nåt...)

swedo skrev:
> Hjälpte en tjej vars kedja hade hoppat. Hon hade
> fixat det mesta själv, det var bara lite extra
> våld som behövdes. Annars var höjdpunkten för
> sonen att det idag fanns en extra mini grävskopa,
> det innebär att det under pendlingsvägen finns 3
> grävskopor.

ev. randonörd skrev:
> Var kommer alla idioter i kortbyxor i från ?
> Är det snart dags för Vättern ?
>
> (det är som att tigga om knäproblem)

Du är rätt gammal, va?

Tredje dagen i rad som jag stöter på demonstrationer i Sthlm. I förrgår demonstrerades det utanför statshuset, tror att det var något om att inte sälja ut allmännyttan, levande musik var det i alla fall. I går var dte runt regeringskansliet, gissar att det var mot Kina eller för Kina eller, inte vet jag. Mycket poliser var det i alla fall. Och i dag så var det någon demonstration för klimaträttvisa vid bron som går bort till Lejonbacken.

Undra vad det blir i morgon?

-0.6 visade den digitala termometern i morse kl 06:30. Is på bilens rutor. Nu får det väl ändå vara nog snart?

På vägen in till stan (strax innan Östberga vid 6:45) var det dessutom en annan pendlingscyklist som sa "God morgon" till mig. Skitläskigt. Hur skulle det se ut om alla åkte och sa "god morgon" eller hälsade på varandra i trafiken... Usch!

Annars var morgonens anarkistiska gärning att jag snodde åt mig 2 (!) mackor på McD Götgatan.

Fegis!

Little Stereo skrev:
> Gick fort hem idag, blev fartkamrad av polisen
> straxt efter jag hade slagit av farten hemma :-) T

Den osannolika dubbelpunkan imorse innan jag ens lämnat garageuppfarten (den 1:a mötte mig i garaget, nr 2 klantade jag troligen till själv genom att klämma den nya slangen när jag krängde på däcket...) kompenserades av den roliga medvinden hem. Blev nog nytt eller iallafall tangerat pendlarhybridrekord :-)

gandhi skrev:
> Fegis!
>
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gick fort hem idag, blev fartkamrad av polisen
> > straxt efter jag hade slagit av farten hemma :-)
> T
-------------------------------
Hade slagit av för att stoppa till och köpa kaffe hos Finefood på hemvägen, titta ner på mätaren när jag insåg att fotografen i korsningen var laserpolis och konstaterade att jag färdades i 29,8km/h :-) Stannade och tackade för att dom bidrog till ett lugnare trafiktempo i skol, dagis och barntäta Sjöstaden. När jag skulle fortsätta sa polisen, "den där cykeln ser dyr ut" -han hade alltså god cykelkännedom också :-D T

Har precis skaffat en Kona Dew Plus för att pendla till och från jobbet. Behöver dock skaffa stänkskärmar - vilka rekommenderas?

Det var rent miserabelt. Först var det lite meck att höja sadeln på alvedoncykeln, sen skulle man navigera idioter nerför slussen och genom gamla stan innan man var framme.

Blev omkörd av en kille på vit Canyon vid Grimsta idag. Han verkade se det lite som sin uppgift att upprätthålla fotgängarnas hat mot cyklister.

Blev omkörd av en kille på vit Canyon vid Grimsta idag. Han verkade se det lite som sin uppgift att upprätthålla fotgängarnas hat mot cyklister.

Det har precis blivit rött och en containerbil står längst fram. Jag, som har sonen på cykeln, glider fram och vinkar till killen i bilen för att dubbelkolla att han ser mig. Får ett stort leende och en vink tillbaks. Det är roligt att kramas i trafiken.

Varmt jämfört med tidigare, att jag har vinterkläder är för att jag sänkt pulsen med 15 slag i snitt på pendlingen, då blir man inte så varm.... men när tävlings sinnet slår på ibland så visst då flyter man bort :)

Senast ändrad:
Igår var det roligt hur en riktigt skruttig cykel med enormt vinda hjul som jag cyklade om uppför götaälvsbron hann ikapp mig vid kungsportsplatsen, det var imponerande hur han måste ha kämpat för att kränka mig =)

Den här roliga cykeln stod vid mitt jobb =) Lägg märke till att fästet för batterilådan är customsvetsat.
Foto0311.jpg

Blött utan att det regnade.

En snubbe på en CR1 gjorde allt för att försöka bli påkörd på ett övergångsställe, cyklade mot rött samtidigt som det kom en lastbil som hade grönt, modigt! Jag stannade snällt för att köra ikapp och kränka istället.

Speedskejtarn skrev:
> Tog en omväg förbi Cykelcity igår. Så här
> trevligt såg det däremot inte ut på
> Skeppsbron:
>
>
> Hur överlever ni som cyklar här varje dag?

Norrut är det egentligen bara lite trixigt när alla lämnar rödljusen och i klump skall försöka navigera sig kring lokaltrafiken, där finns bra studiematerial i dåligt omdöme hos cyklist varenda gång det slår om till grönt.

Efter några hundra meter har det stabiliserat sig och man kan bränna på rätt bra hela vägen fram till Strömsbron eller vad den heter.

Söderut är lite värre, mycket taxi, bud, diplomatbilar +ANNAT som står ivägen. Dörrar som öppnas och en oftast igenkorkad bilväg till vänster, så där blir det sällan tidsrekord. På vintern är det där all stockholms snö läggs upp.

Lyxpendling på finracer i fulväder. Blött och kladdigt så jag funderade, på allvar, på att ta med min bebis in i duschen efteråt... Undrar vad man kallar den störningen kallas

Jag blev precis som izar omkörd av en Cr1'a som var mindre rädd om livet. Jag stannade och väntade vid rödljus men kom ikapp innan rålis, när han började med tour de france tecken så tröttnade jag och rullade förbi... Skönt väder!

ev. randonörd skrev:
> Var kommer alla idioter i kortbyxor i från ?

Skogås.

Tillbaka
Topp