Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Det kan jag gå med på! Jag har några kompisar som spelar undervattensrugby och de ser otroligt begåvade ut i sina speedos.

Åkte märkligt nog bakom samma cyklist både på väg in till jobbet och hem igen, längs Skeppsbron. En lycrasnubbe på en Scott (?) med ryggsäck. Han gled fram lugnt och fint, gjorde alla tecken. Han utgjöt ett slags upphöjt lugn, som Sam Elliot i the Big Lebowski ungefär. Han var så nära, så nära att vara den perfekte lycrapendlaren. Det föll bara på alltför välexponerat myntinkast. Bibs och/eller cykeltröja med erforderlig längd anbefalles härmed!

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi, du, skall vara försiktig
> > med nedlåtande kommentarer om
> > trafiksäkerhetshöjande medcyklister.
>
> Stryper du honom med reflexvästen annars eller?

Nej, varför skulle jag göra det? Dödar du dina barn direkt de inte fattar sitt eget bästa?

>
> Är det inte inte lite naivt att tro att reflexer
> höjer trafiksäkerheten dagtid?

Det är mer getingfärgerna som jag tror bilister börjar förstå är cyklist som kan trafikregler och cyklar fort. Till skillnad mot blommig sommarklännng som kan ge andra signaler.

Hursom skulle jag vilja ha ett färgspråk som gör att andra trafikanter förstår vad det är som kommer åkandes. Cyklister är en ganska heterogen grupp, där kanske du håller med?

Startade tidigare än vanligt för att slippa så många så möjligt. Rätt händelselöst till jobbet.

Hem däremot var en helt annan femma. Körde om en damcyklist med barnstol (utan barn i) precis efter Tranebergsbron, sen rött vid Alvikskorsningen. Självklart blåser hon bara förbi (ihop med fem-sex andra). Jag drar förbi henne igen och samma sak vid nästa korsning.
Vettefan om man var extra uppe i varv eller nåt men när jag kommer ikapp henne nästa gång så glider jag upp brevid henne och frågar om hon brukar köra mot rött även när hon har barn med sig. Det gjorde hon såklart inte och sen förklarade hon sig med att hon tittade så att ingen kom innan hon körde. Pratade lite mer med henne men hon hade inga bra motargument mot att det var superkorkat att köra mot rött och att andra cyklister fick skit för såna som henne. Önskade sedan en trevlig fortsatt dag och drog vidare.

Hade nästan lite ångest efteråt, jag brukar alltid vara Svensson och muttra tyst annars.

Såg även två st som använde remmarna på hjälmen som handsfree.

Misärpendlaren skrev:
-
>
> Det är mer getingfärgerna som jag tror bilister
> börjar förstå är cyklist som kan trafikregler
> och cyklar fort. Till skillnad mot blommig
> sommarklännng som kan ge andra signaler.
>
> Hursom skulle jag vilja ha ett färgspråk som
> gör att andra trafikanter förstår vad det är
> som kommer åkandes. Cyklister är en ganska
> heterogen grupp, där kanske du håller med?

Getingfärger ger mig som bilist en signal om att här kommer en osäker cyklist, troligen på en svart Nishikihybrid, som gääärna vill synas och som vill komma fort fram till varje pris.

Blommig fladdrande sommarklänning kan nog f.ö. lätt distrahera ;-)

Hursom, båda grupperna vill man ju gärna undvika att köra på...

Reflexväst i slutet av maj när det är ljust typ 19h om dygnet, det är väl ändå att ta trygghetsnarkomanin till nya höjder?

DT skrev:
> Reflexväst i slutet av maj när det är ljust typ 19h om dygnet, det är väl ändå att ta
> trygghetsnarkomanin till nya höjder?

Ja precis, måste ju klassas som lika korkat som att köra med halvljuset på på bilen den här årstiden!

ps. Låt grabben cykla i vilka kläder han vill, är ni hans tonåriga barn som skäms för honom eller vad?

staine skrev:
> Blommig fladdrande sommarklänning kan nog f.ö.
> lätt distrahera ;-)
>
> Hursom, båda grupperna vill man ju gärna undvika
> att "köra på"...

Eller...?

Kämpigt i motvinden. Distans: 8,5km, effekt: 88 watt, kadens: 34, hastighet 20,5 km/h. Blev totalkränkt av en kille på cross men lyckades rulla om några hybrider.

Om det är uppkavlad asfalt i vänsterspår uppför västerbron så är det mitt fel.
Boardmannen med pavedäck gick liiiite väl fort uppför idag.

/E

fredrikw skrev:
> Denna lilla text med efterföljande diskussion är
> läsvärd när det gäller reflexvästar
> http://babylonbybike.blogspot.se/2008/02/reflexvst
> -vart-man-n-ser-vad-fan-r-det.html

Intressant text. Själv är det inte så mycket av rädsla utan en gammal vana från mörka vinterpendlingar. Jag har alltid hävdat att reflexer är viktigare än lysen för ökad varsel.

> Personligen är inte reflexväst synonymt med
> "cyklist som kan trafikregler och cyklar fort",
> snarare tvärtom. Men då handlar det ju om
> fördomar och inte om plagget i sig själv.

Min empiriska studie efter cykling genom staden två gånger om dagen i många år gör gällande att cyklister som bryr som om att de är en del i en trafiksituation ofta också gör vad de kan för att synas och märkas. Det kan mycket väl vara så att jag har ett filtrerat öga, jag skall fortsätta studierna med denna diskussion i åtanke.

I övrigt pendlade jag före sju i morse, blev kränkt av en vit hybrid med backspegel utanför nya söderstadion, jag tog helt enkelt slut. Farten genom Götgatan var hög och trygg, proffspendlare överallt, somliga med väst. :-)

Vacker men läskig.

Om alla fartgalningar fortsätter att köra om på olika livsfarliga sätt vet jag inte om jag vågar cykla resten av sommaren.

/Pendlare i blommig klänning

Ovanligt att möta DT iförd Scotten men javisst det är ju kränktisdag i dag. Fokuserad som vanligt, det behövs vid Riddarholmen.

Min fördom om reflexväst slog inte in, den bars i dag av en gammal tant på damcykel, jag som alltid har rätt i allt annars, attans da!

staine skrev:
> Ovanligt att möta DT iförd Scotten men javisst
> det är ju kränktisdag i dag. Fokuserad som
> vanligt, det behövs vid Riddarholmen.

Aha, jag missade dig som vanligt. Var fullt upptagen med att hålla koll på Watten - 114 Watt snittade jag till jobbet, det du!

Jo tack, relativt händelserik i det fina vädret, tex:

- En laxande gångare på "cykelbanan" längs planket på Långholmsgatan
- Stående raceråkare med sadeln vinkelrätt mot åkriktningen
- Vuxen (?) man på skateboard som passade på att köra lite snygga hopp och trix nedför
- Västerbron mitt i den kaosartade trafikströmmen
- Totalt bil, buss och cykelkaos längs St Eriksgatan
- Hybridtant som vrålade "Jävla idiot" till en rödljuskörande skateboardare...

För övrigt blir jag snart galen på min frambroms, som trots upprepade försök till justering skaver. Varje kväll i garaget går den helt ljudlöst och fint hur jag än provocerar, för att följande morgon skava lite lagom skämmigt varje varv utan undantag. Vad händer i garaget på nätterna? Har jag helt tappat det (antingen hörseln på kvällarna eller det lilla mekar-"it" jag möjligen haft)?

Suverän! Igår eftermiddag fick jag årets första "kort-kort" pendling hem och imorse första morgonpendlingen i kort-kort! Suverän känsla att möta folk iförda plastjackor, långbyxor, långfingrade handskar och alla möjliga övriga vinterattiraljer. Nu känns det som det är pay-back för alla hagel/snö/regn/stormar man genomlever under resten av året.

Massiva köer längs Norrmälarstrand
20120522667.jpg

Ändamålsenlig cykelutrustning
20120522666.jpg

staine skrev:

>
> Getingfärger ger mig som bilist en signal om att
> här kommer en osäker cyklist, troligen på en
> svart Nishikihybrid, som gääärna vill synas och
> som vill komma fort fram till varje pris.
>
> Blommig fladdrande sommarklänning kan nog f.ö.
> lätt distrahera ;-)
>
> Hursom, båda grupperna vill man ju gärna undvika
> att köra på...

+1

I övrigt en skön pendling i kort-kort.
Satt på Slagstafärjan bredvid en kille/gubbe i vinterjacka, vintertights och som grädde på moset en vintermössa under hjälmen. Undrar vad han tar på sig när temperaturen börjar krypa ner under 15 grader varmt?
Sen när vi skulle av färjan så drog gubben i gång en spurt som hade gjort Cav grön av avund fram till första korsningen där han tog av till vänster på sin Stevenshybrid för att sedan krokna helt. Någon här?

Ridley skrev:
> I övrigt en skön pendling i kort-kort.
> Satt på Slagstafärjan bredvid en kille/gubbe i
> vinterjacka, vintertights och som grädde på
> moset en vintermössa under hjälmen. Undrar vad
> han tar på sig när temperaturen börjar krypa
> ner under 15 grader varmt?
> Sen när vi skulle av färjan så drog gubben i
> gång en spurt som hade gjort Cav grön av avund
> fram till första korsningen där han tog av till
> vänster på sin Stevenshybrid för att sedan
> krokna helt. Någon här?

Vinterklädd på försommaren, tokstark spurtare, kroknar helt. Frånsett Stevenshybriden så låter det som en kille jag känner som heter Frille.

federico skrev:
> 22 Maj

Härligt sug i den bilden. Snygg!

För egen del var dagens pendlingshöjdpunkt att fåren var på plats i hagen halvvägs till dagis :)

frklapp.JPG

/Johan

I morse var det sommarlätt och underbart.

I går em runt 1730 var det en enda lång kö från Strömbron till Slussen (via skeppsbron) HELT JÄVLA GALET. Det gick så sakta att jag fick nästan sätta ner foten utanför slottet. Man får stålsätta sig och öva profylax för att komma hem i mentalt dugligt skick.

Premiär med elcykel, det är en liten revolution som kan innebära en nästa våg i cykelgenombrottet som pågår, tror jag. Att dömma av reklamen på stortavlorna så är det fler som tror det.

Cyklade till Husarviken för en paddeltur istället för till jobbet i morse, paddlade i sällskap med två oskygga bävrar, kul!

Bilagor

• baver.jpg
    baver.jpg
    86.4 KB · Besök: 29
Skönt att det gick bra för alla andra. Ekerbrott på två ekrar med fem min mellanrum med "det får bära eller brista attityd" resulterade i punka på vägen hem igår. Valde damtrallen i morse då tre trasiga ekrar och last (barn) rimmade illa. Pumpade upp damtrallen till 4 bar (med samma det får bära eller brista attityd) men packade ändå ner slang och verktyg. När punkan väl kom efter 8km, med två km kvar inser jag att jag glömt pumpen. Upp med sonen på axlarna och iväg till dagis.

Ändå känner jag mig glad och nöjd, måste vara solen.

Sorry DT, cyklade i väst i dag. Dock ej med reflexer. Återigen härlig temperaturchock ju närmare stan man kom; från 10 till 20 grader i ett nafs.

Ganska händelselös sen pendling , inte många cyklister kvar på gatorna. En racerdam envisades dock med att ligga på strecket på Skurubron och där är det smalt. Bättre om man flyttar sig åt ena eller andra hållet när någon skall om... tom gångbana går ju att cykla på.

DT skrev:

> Vinterklädd på försommaren, tokstark spurtare,
> kroknar helt. Frånsett Stevenshybriden så låter
> det som en kille jag känner som heter Frille.

Frille kanske hade en lånecykel :-)

Varmt och skönt. Dags att börja med kort-kort och ha kläder i väskan.

Killarna på jobbet ser glada ut när jag säger det. De ser nog inte blöjbyxa framför sig direkt...

Misärpendlaren skrev:
> Det är mer getingfärgerna som jag tror bilister
> börjar förstå är cyklist som kan trafikregler
> och cyklar fort. Till skillnad mot blommig
> sommarklännng som kan ge andra signaler.
>

Förutsatt att du är en man (vilket jag av någon anledning fått för mig, men inte vet och kan ha helt fel om), så tycker jag det var en humoristisk jämförelse.

D.v.s. att man på en ganska subtil nivå "kan ge andra signaler" i trafiken, när man jämför att dra på sig en blommig sommarklänning istället för en reflexväst. När folk tänker "Nämen - där kommer en transa med sommarkänslor och lurviga lår som det verkar vara ett jävla tryck i" är det liksom signaler på en helt annan skala än den som en reflexväst någonsin kommer att kunna ge signaler inom :). Frågan är också om inte klänningen i slutändan ger mer uppmärksamhet och framkomlighet i trafiken.

MickeS skrev:
> Ja precis, måste ju klassas som lika korkat som
> att köra med halvljuset på på bilen den här
> årstiden!

Korkat är väl att ta i, men halvljus när det är ljust är ungefär lika overkill som reflexväst när det är ljust. Varselljus räcker gott.

Enber skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> > Det är mer getingfärgerna som jag tror
> bilister
> > börjar förstå är cyklist som kan
> trafikregler
> > och cyklar fort. Till skillnad mot blommig
> > sommarklännng som kan ge andra signaler.
> >
>
> Förutsatt att du är en man (vilket jag av någon
> anledning fått för mig, men inte vet och kan ha
> helt fel om), så tycker jag det var en
> humoristisk jämförelse.
>
> D.v.s. att man på en ganska subtil nivå

Precis min avsikt. Tack för att du såg det.

Munthe skrev:
> Nu är jag färdig med min analys. 80% av alla
> cykelpendlare i Stockholm är psykiskt sjuka.

Nu är jag färdig med min analys. 80% av alla
cykelpendlare i Stockholm är inflyttade psykiskt sjuka lantisar.

----------------------------------------------------------------------------
Det är väl inte mitt fel att du inte förstår.

oxr skrev:
> I morgon ska jag nog pendla i blommig klänning.

jag klär så illa i blommigt. Jag föredrar randigt eller enfärgat, möjligtvis rutigt. Rutigt känns inte så sommrigt dock. Vilken längd tycker du funkar bäst för pendling?

Full fart på Spångavägens cykelbana ner mot Brommaplan.

Får möte av damcyklist som cyklar mot färdriktningen. Helt okej för mig, jag brukar inte skälla på sånt, bara de håller ut åt höger förstås. Men vad tror ni hon gör precis innan vi möts? Jo hon cyklar MOT mig och utbriser skärrat; "neee..eeej!". Svischade förbi varandra på en decimeters avstånd.

Chockad av detta irrationella beteende fortsatte jag, utan att skrika eller vända mig om. Glad att vi inte smällde, för det hade fått konsekvenser.

Tillbaka
Topp