Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Fittpendling med pendeltåg. Halva dagen spenderades tillsammans med stockholms svettigaste människor i fullpackade tåg.
Fan tog jag inte hojen för?

Stannade för en flicka med sin mamma på Hantverksgatan. Flickan med hög röst: Där ser du. Cyklister stannar alltid men det gör inte bilarna. Fick ett glatt leende av mamman.
Annars är slussen ett otrevligt ställe. Fick trösta mig med ett StikkiNikki besök.

Backen ner till Slagstafärjan. Jag kommer nedför ståendes vid utfarten från värmeverket. En bil kommer upp den vägen och killen pratar i telefon. Han ser mig och jag ser tydligen tillräckligt skräckinjagande ut för att han skall stanna och släppa fram mig. Efter mig kommer mina två arbetskamrater, han kör ut precis framför dem så att de får tvärnita. Suck!
Pendling hela vägen hem idag, seg i benen, Dinosaurcrossen känns tung och trött. Jag orkar inte hålla mer än 26 i snitt sista 25 km hem. Bli omkörd av en räser i höjd med Stavsund ca kl 18:30. Han sa hej, måste vara någon härifrån. Jag fick ihop 72 km segpendling i fantastiskt vackert väder idag.

Vid rödljuset ned mot skeppsbron stannade jag i samma kö som vad såg ut att vara en Colnago Dream med Ksyrium ES, med civilklädd ryttare.
Mitt liv har känts futtigt hela dagen.

Såg en tjej som såg rejält trasig på cykel och gångvägen på söder nära fotografiska. Ingen krock med bil med antagligen med fotgängare eller cyklist

Hoppas att det gick bra för henne

bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg en tjej som såg rejält trasig på cykel och
> gångvägen på söder nära fotografiska. Ingen
> krock med bil med antagligen med fotgängare eller
> cyklist
>
> Hoppas att det gick bra för henne

-------------------------------------------
Läste polisens twitter att hon fick åka ambulans efter att ha slagit huvudet för hårt i asfalten (ingen hjäl gissar jag ?) :-( T

tackar min nya pendligskomips "Hinden" för en trevlig första pendlingsdag, en 77-åring som trivs bra i nya fälgar, nav och ny sadel!

Bilagor

• hind.jpg
    hind.jpg
    78.8 KB · Besök: 54
federico skrev:
> tackar min nya pendligskomips "Hinden" för en
> trevlig första pendlingsdag, en 77-åring som
> trivs bra i nya fälgar, nav och ny sadel!

Tjusigt federico! Både cykeln och bilden! Ha en bra helg!

Läxade upp ännu en ivrig hybridgubbe med sladdriga tights och gul väst i eftermiddag. Han trodde verkligen det var VM. Men lugn, bara lugn. Jag tog ner honom på jorden igen vid Farsta ;)

Hans fjantiga attacker slutade alltid med stop vid rödljus. Frammåtlutande areoposition i nerförsbackarna och ett ständigt tillbakatittande efter mig. När han minst anade det smög jag upp och la in Dödsstöten. Han gav upp ;)

Hybrid v.s. Racer, hallå! Vem vinner liksom. Sa jag att jag också hade vita strumpor på mig? :)

Gårdagens positiva: Äldre Dam på cykel tackade för att jag plingade innan omkörning - så det uppskattas av vissa.
Gårdagens negativa: snubbe som tvärbromsar samtidigt som han byter fil till vänster vid Hornstull utanför F&S där jag körde om. Jag lyckas få stopp ock klicka ur i sista sekund utan att ramla. När jag påpekar att han borde se sig för innan han byter fil / bromsar vill han slåss!?

Omväg hem, tre mil extra på fulcrossen. Körde en runda jag inte körde för sådär tre månader sedan, och märkte att många backa inte kändes alls lika tunga som förra gången. Yey, benen har utvecklats! :)

Fredagspendling från Järfälla och hem via Grimstaskogen. Vildmarksslingan var inte riktigt det platta löp/mtb-spår jag räknade med. Jösses vilken rotfest och svåra partier. Lyckades bottna gaffeln och trodde jag skulle gå över stryret ett par gånger. Inte rätt spår på fastande mage.

NNNN

Händelselös racerpendling, fint väder och lagom varmt.

Varierade mig lite och tog liljeholmen-gröndal-essingen-alvik-bällsta-rissne istället för liljeholmsbron-västerbron-lindhagen-pampas marina-huvudsta-sumpan-rissne.

Mer rölysen på dagens rutt tror jag, och inte så kul att cykla längs ulvsundavägen...

Rekar en extratur inför hemresan i morgon. Några bra tips?? (Rissne-Huddinge)

//Telle

Startade tidigt för att hinna före pendlarmobben från Brommaplan. Fungerade bra och hade riktigt fint hela vägen.

Börjar tröttna rejält på sträckan Vällingby - Tranebergsbron dock.

Useless! Tvingades åka kommunalt pga middag med jobbet ikväll och spenderade över 1 timme på buss och tunnelbana. Nyttigt med en påminnelse av hur mycket det suger att åka kommunalt!

Tog också diverse allmänna färdmedel idag. Benen ville inte trampa och baken ville inte sitta på en cykelsadel idag efter helgens tur runt Mälaren.

Riktigt skön pendling från norrort med kortärnat och varma vindar i ryggen. Cyklade om en kvinna med dunjacka på Stocksundsbron. Som vanligt när man stannade för rött inne i stan så rullade det förbi kvinnor utan hjälm.

Selast skrev:
> Useless! Tvingades åka kommunalt pga middag med
> jobbet ikväll och spenderade över 1 timme på
> buss och tunnelbana. Nyttigt med en påminnelse av
> hur mycket det suger att åka kommunalt!

För att inte tala om bilpendling, tog längre tid än cykeln - blää, fast det var ju inte direkt någon överraskning. Tvungen pga att mina två MTB-hjul behöver lämnas in för recond efter alltför omild behandling i Lidaskogarna....

Gurgla med saltvatten. Det botar det mesta. Jag åkte tåg ty jag separerades från min cykel i går. den kommer idag lunch, med regnet.

moody skrev:
> Pendlingen var säkert fin. Synd bara att
> depressionsdimman inte tillät att den
> uppskattades.
>
> /E

Riktigt hård pendling idag, i alla fall med mina mått. Norra Munsö 05:15 till färjan vid Jungfrusund och sen vidare till Södertälje. Omvända vägen hem totalt sett nära 10 mil.

Särskilda händelser. På morgonen körde jag för första gången i år om det gamla paret som är ute och promenerar. Förra året såg jag dem ofta när de gick och höll varandra i handen över hela cykelbanan. Hade inte hjärta att göra annat än önska dem godmorgon lite glatt varpå de delade sig åt varsitt håll. Nu gjorde jag om godmorgonrutinen och de blev så glada att jag snudd på kände mig som den förlorade sonen som återvänder :-)

På vägen hem kom det en mystisk racercyklist på en Scott vid Moraberg/Listonhill. Han körde om mig och eftersom farten inte var överdrivet hög hängde jag på bakom. Jag ropade hej och frågade om han ville växeldra men han hade antagligen musik i öronen för han reagerade inte. Sen vände han sig om och såg att jag var kvar med min stålskrothög med skärmar, pakethållare och packväska. Han ökade lite till men nu hade jag blivit lite förbryllad och hakade på. Vid Tuvängen svängde han av vägen och hoppade runt bland en helvetes massa hål i asfalten. Jag antar att uppvisningen betydde ligg inte tjuva bakom mig men jag blev så paff att jag inte körde om direkt, dessutom behövde han ju lite utrymme för att ta sig upp på vägbanan igen. Eftersom han inte var kommunicerbar och jag inte snikar utan att bjuda igen så körde jag om och la mig före och drog. Efter en stund satte han in nån form av attack och körde om som en veritabel utbrytarkung. Vid det här laget hade jag insett att han inte alls ville ha någon cyklande i närheten av honom. Vid uppförsbacken i Talby såg jag hur hans frenetiska kadens avtog mer och mer och han stannade mitt i backen för att meka med skorna eller nåt. Nånting var märkligt och det troligaste var väl att han avskydde tanken på att en gammal pendlare skulle vara jämnsnabb med hans racer. Hursomhelst hade allt löst sig på direkten om han varit det allra minsta kommunicerbar.

Trevlig pedsling på vägen hem, träffade på en herre som skulle pendla hem till Enköping från Solna. Guidade honom genom Stockholms nordvästra förorter innan jag pekade åt rätt håll och cyklade hemåt. Tydligen så hängde han här lite sporadiskt.

Hasse#7 skrev:
Hursomhelst hade allt löst sig
> på direkten om han varit det allra minsta
> kommunicerbar.

När jag pendlar och kör förbi nån så lägger de sig ofta bakom, sen när jag dragit 3-5 km så plötsligt kommer ett ryck och de spurtar (nåja) förbi med rejäl fart, funderar ofta vad de kan vara för puckon? Tror de att jag ska jaga ikapp med en pendlarhoj?
Har inget emot att de ligger på rulle då jag håller mitt tempo och inte vill ligga bakom nån, men undrar lite över beteendet när man ändå åkt med ganska länge så spurtar man om... för att??

Jo de händer att en del (väääldigt sällan, kanske 2 ggr på ett år) gått fram för att dra efter att de legat på rulle en stund, men de snöar oftare i maj än de händer.

stef skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Hursomhelst hade allt löst sig
> > på direkten om han varit det allra minsta
> > kommunicerbar.
>
>
> När jag pendlar och kör förbi nån så lägger
> de sig ofta bakom, sen när jag dragit 3-5 km så
> plötsligt kommer ett ryck och de spurtar (nåja)
> förbi med rejäl fart, funderar ofta vad de kan
> vara för puckon? Tror de att jag ska jaga ikapp
> med en pendlarhoj?
> Har inget emot att de ligger på rulle då jag
> håller mitt tempo och inte vill ligga bakom nån,
> men undrar lite över beteendet när man ändå
> åkt med ganska länge så spurtar man om... för
> att??
>
> Jo de händer att en del (väääldigt sällan,
> kanske 2 ggr på ett år) gått fram för att dra
> efter att de legat på rulle en stund, men de
> snöar oftare i maj än de händer.

Hur vet man skillnad mellan de som kör om och de som lägger sig före för att dra?

Misärpendlaren skrev:

>
> Hur vet man skillnad mellan de som kör om och de
> som lägger sig före för att dra?

De som kör om för att bli av med dig tittar inte bakåt förrän de lagt en betryggande tid mellan sig själva och dig. Tyvärr är ju tid inte alltid detsamma som avstånd. Har de dragit ifrån så är de borta, är du kvar så blir det en lätt pinsam situation för dem. Läge att se oberörd ut även om man inte är det :-)

De som kör om för att dra har oftast försökt föra ett enklare samtal innan, men om de inte har det så märks det på en snabb säker omkörning följt av en titt över axeln. Är det nu lucka kommer den vänlige vänta in dig för att sedan öka lite.

Cyklade hem vid 21-tiden, vindstilla och lite kylslaget, få cyklar och bilar.

Är det fler som tycker att perioden för grönt för trafiken från stadshusbron är ovanligt lång? Tycker den har varit det sedan de blev klara efter ombyggnaden. Man får vänta irriterande länge på att det ska bli grönt.

Misärpendlaren skrev:
> Hur vet man skillnad mellan de som kör om och de
> som lägger sig före för att dra?

De som stöter för att hänga av dig gör det hemliga TdF-tecknet.

Lite kallare men hanterbart med armvärmare för mig. Pendlade in på MTB'n pga bromsstrul på crossen och efter att ha kört in på en MTB med lite lagom löst pumpade 2.1 däck inser man vilken effektiv pendlingsmaskin en cross med 28 mm slicks är...

Black planet skrev:
> Fortfarande är det pollensäsong.
+1

> Och en liten förkylning som spökar.
+1

> Annars en trevlig pendling till jobbet.
-1. Bil. Blä.

Tung och isande kall motvind 29:e maj, kooonstigt! Det kompenserades av bästa disciplinen någonsin i kön uppför Västerbron, där folk låg på ett fint led till höger på cb, och tittade bak och gjorde (nästan utan undantag) välavvägda bedömningar innan de gav sig ut på slowmo-omkörningar.

Medvind och solen i ansiktet:-)
En räv kilade över vägen 20 m framför mig.

Kortärmat och knickers, får man ha det? Gäller reglerna även för pendling?

Jag älskar min skrikande frambroms. För folk som gör något lite dumt är det precis lagom för att de ska inse att de gjort något dumt som jag inte kunde förutse. När min skrikande frambroms har gett dem en liten förmaning känner jag mig aldrig irreterad, min frambroms har redan sagt allt.

Bakbromsen är tyst och effektiv, så jag kan bromsa utan att störa de som inte ska störas.

Tjockat på Norrmälarstrand gjorde att jag blev frustrerad och cyklade lite väl aggressivt. Förlåt medcyklister för de korkade omkörningarna (även om inget allvarligare hände än en och annan inbromsning).

Tillbaka
Topp