Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Tummen upp-dag? Jag gjorde tummen upp till en bilist som stannade när vi cyklister kom från höger fast bilen bakom tutade på honom.

Varmt. Och med stil förstås. Såg ett flertal lycra-bockstyren trots att VR är över. Övervägande ironiska bockstyren dock.

Försökte vid flera tillfällen visa lite respekt för mina ickecyklande medtrafikanter genom att ex. släppa över vid ett övergångsställe eller låta en bli köra före där högerregeln gällde. Men se det gick inte eftersom alla andra cyklade på och undrade vad fan jag saktade ner för... En helt vanlig pendlingsdag i Sthlm alltså.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Första fotpendlingen någonsin. 20km löpning i
> snacketempo från Trollbäcken till city.
> Såg en snok som solade sig på asfalten vid lilla
> parkeringen norr om Hellasgården. Strax efter
> spottades en "Crescentspett", dvs en hackspett med
> pepitarutig bakdel.
>
> Riktigt mysigt det där. Blir nog en ny tur nästa
> vecka.

Starkt!

Finns det någon statistik om ökad dödlighet hos kvinnor mellan 25-35 med damcykel och mobil tryckt mot örat? Första tecknet på att hon borde stannat var den röda signalen, den andra att alla andra stannade, den tredje att övergångsstället var fullt med gående som förskräckt hoppade åt alla håll, den fjärde att hela korsningen var full med bilar som tutade på varandra, den femte bilen som var tvungen att tvärnita. Mitt i korsningen fick fröken för sig att högersvängen hon påbörjade var rätt dålig eftersom bussen var i vägen, så hon vände tvärt vänster rakt framför SL-bussen istället.

Utöver det var den finfin och färgmatchad. Jag blir så mycket lugnare på gubbcykeln istället för mtb eller räcer!

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Var nära att kalla på Prusiluskan efter att ha
> passerat en pikélirare på Svd-hoj ut med
> Strandvägen med den hjälmlösa telningen
> nedtryckt i väskhållaren på styret.

Låter sjukt. Vad skulle hänt om han var tvungen att bromsa?

Fullt spett och ska rakt fram genom en stor rondell i Solna. Ofantligt bra sikt så en buss kan omöjligt ha missat mig utan kör in från höger och prejar mig in i innerkörfältet efter devisen "störst går först". Det var det otäckaste jag varit med om på mina 21 vändor till jobbet sen jag började cykelpendla.

Guess so. Har redan varit några bilar som tvärnitat för att de inte ser en eller ser att man kommer så pass fort. Sveavägen är en accident waiting to happen med alla bilar som ska svänga över cykelkörfältet.

Stumpy skrev:
> Du kommer vänja dig...

Dagens räddprutt släpptes efter Tranebergsbron på väg in mot Rålis.
Ni vet ju att det är både en tunnel från vänster man får se upp med, men även en anslutande gång/cykelväg som kommer från höger. Härifrån kom en snubbe nedcyklandes, helt utan att titta åt vänster, och kör ut framför mig. Jag lyckades väja/köra om med en kraftig gir.

Jag kan ju tycka att han ska se sig för och inte cykla ut rakt framför mig - eller gäller högerregeln? Skulle jag själv anpassat min hastighet och lämnat honom företräde?

I praktiken får man vara smidig, men vad gäller när olyckan är framme? Tycker jag har koll på detta med högerregeln i biltrafiken, men blir alltså osäker på ifall den gäller även på cykelbanan...

Nu jeflar skall det börja cykelpendlas igen. Byggde färdig cykeln igår så när på kedja och växeljustering.

Skåda besten!

Bilagor

• Cube LTD CC.jpg
    Cube LTD CC.jpg
    110.9 KB · Besök: 32
nikasp skrev:
> Guess so. Har redan varit några bilar som
> tvärnitat för att de inte ser en eller ser att
> man kommer så pass fort. Sveavägen är en
> accident waiting to happen med alla bilar som ska
> svänga över cykelkörfältet.
>
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kommer vänja dig...

Kan rekomendera att köra Luntmakargatan eller Döbelnsgatan/Malmskilnadsgatan beroende på vilket håll du kör åt istället för Sveavägen.
Jag upplever iallafall att efter att man pendlat ett tag så hamnar man inte i lika många situationer, helt enkelt för att man inte lika ofta försöker klämma sig fram först eller litar på att folk ska se en. Man förlorar några minuter i varje riktning men det är det värt.

Idag var jag idioten. Kom för snabbt och missbedömde utfarten från trottoaren (där kanten är nedsänkt). Resultatet blev att jag "droppade" nerför den höga trottoarkanten. När jag stannade för att kolla till hur sonen i barnstolen upplevde detta förklarade han stilla "Det var inte roligt. Det var läskigt." Detta resulterade i dåligt samvete och extra långt stopp för att kolla på lastkran.

Planen för att "pendla" ner till midsommarfirandet i loftahammar har tyvärr blivit inställt efter att jag insett att jag inte är tillräckligt vältränad för att kunna gå upp kl 0400, cykla 30 mil, festa på kvällen för att sen ta hand om två småbarn dagen efter.

Agerade guide i morse.

Nacka-Tumba C. Personen ifråga har aldrig cykelpendlat förut och klämmer av de 3 milen på 1.15h - knappt anfådd.

Hämtade ut den nyservade racern från cykloteket, cykeln kändes bra, lite vardagslyx att låta någon annan meka ens cykel!

Idag bjöd pendlingen på en starkströmkabel som hängde mitt i cykelbanan från en stolpe. (Hammarby Sjöstad). En hästdroskekusk som skällde ut en cyklist när droskan korsade ett grönt övergångsställe/cykelbana. Ett gäng orange:a munkar från asiatiskt land som sprang runt och fotade febrilt med systemkameror utanför gamla stan. En kvinna som körde rätt över cykelbanan och bara kollade vänster. Hade jag inte varit snabb på bromsen hade jag fått äta bilkylare till middag. Jag plingade på henne men hon märkte inte ens det trots att jag var 5cm från hennes fönster utan hon fortsatte att kolla åt vänster och körde vidare. Och så lossnade slang och bakdäck på en stackars damcykel med tillhörande dam samtidigt som jag körde förbi. Hon stannade med besked kan man säga.

bruce skrev:
> Bilar och bussar har jag sällan bekymmer med men
> alla dessa fotgängare som vinglar fram.. Perkele.

Håller med, höll på att köra in i en igår som inte kunde bestämma sig vilken sida av vägen han skulle gå.m, tyvärr ganska vanligt förekommande!

Pendlade till landet igår t o r fm/em, ca 11 mil. Vill bara varna cyklande happyiter för torrskidåkare i trakterna av Vallentuna där de sk stavarna uppenbarligen lever eget liv. Fick en i bakhjulet. Löste sig med arg argumentation.

Senast ändrad:
Misärpendlaren skrev:
> Har legat vaken i sängen timme. Jag hör regnet
> men har inte vågat titta ut. Hur eländigt är
> det?

Har gjort samma sak, svårmotiverat att kliva upp, Regn och massor av vind, O 10
(15) säger smhi.

Det var inte så farligt vid halv sju, mina kollegor som kom in senare såg blötare ut. Runt lunch skall det kulminera i en syndaflod. Duvorna släpps ut i eftermiddag.

Misärpendlaren skrev:
> Har legat vaken i sängen timme. Jag hör regnet
> men har inte vågat titta ut. Hur eländigt är
> det?

Skall du västerut är det inte så illa. annars:dra täcket över huvudet och stäng av telefonen.

Efter 170 kvalitetskilometrar på cykel i fjällen över midsommar orkade jag inte dra på regnstället och ge mig ut i skitvädret. Blev kommunalt istället, ganska behaglig upplevelse då många redan verkar ha gått på semester av bristen på medresenärer att dömma. När jag kom fram till kontoret insåg jag att passerkortet låg kvar i cykelväskan... Fick tjata mig in och har nu en dag framför mig där jag kommer att bli utlåst 500 miljarder gånger... minst!

Finns inga dåliga väder, det finns fyrhjulsdrift.

Hade jag bara haft en skärm fram så hade jag gett mig ut i det blöta, hygglig temperatur ändå. Idag blir det införskaffning av en stänskärm modell man fäster under diagonalröret, så får vi hoppas på torrt väder imorrn... slut på ursäkter då nämligen =0)

Det hade varit smart att dra på regnöverdraget på ryggsäcken... Då hade jag haften torr skjorta att ta på på jobbet... Regnmässigt var det väl annars ungefär som mellan Hjo och Medevi förra helgen :-)

Jag brukar vara lite ledsen för att jag har för kort till jobbet (8,5 km), men i dag gjorde det inget... Hyfsat MI:

Vind 8
Regn 7
Trängsel 2
Mörker 2

MI 4,75

Glömde idiotiskt nog att jag tagit av bakskärmen, tur ryggsäcken är vattentät!

Igår kväll bytte jag till fina vita frogglegs, nya bromsreglage samt avslutade med ny kritvit styrlinda - allt på min trogna pompino som blänkte och blev jättefin. Nu står den smutsig och ledsen i ett garage i Kista och kanske funderar på hur kortlivad den glädjen var ...

Haha! Galet blött - lite skoj faktiskt.

Blev rejält nedstänkt av en turistbuss på Stadsgårdsleden. Som att cykla genom ett vattenfall :-) Gjorde inte så mkt då jag redan var genomblöt.

Min regnjacka funkar hur bra som helst, helt vind och vattentät. Tog även de hanskar jag brukar ha när det är ca 0-5 grader.

Underbar, låg i bocken ända in på Södermalm. Årets första dag med fullt regnkit.

Nedifrån:
Rapha neoprenöverskor
SealSkinz tunna vattentäta låga strumpor
ShowerPass vattentäta thights (i Oregon vet dom vad regn är)
Rapha Rainjacket (...det vet engelsmännen också)
Glacier Gloves cykelhandskar, thight förböjd neopren regerar
Sugui (stavning) stretchöverdrag till hjälmen
RP Rydons med clear/photochromatic (borfe tagit M- framesen)

Vanliga Assos/Zootmunderingen under.

Jag kunde fortsatt 30mil till

heklamama skrev:
> Jotack.
> Midsommarväder.
> Hade cykelbanan för mig själv.
>
> Som att cykla i en liten å.

+1

Tillbaka