Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Testade pendling med elhoj (monark eco). Knäpp geometri, cykeln vill väldigt gärna rakt fram i svängarna. Lågt vevparti, pedalerna går gärna i marken. Men skönt i backar och motvind.

Lite kyligare och skönare nu.
Såg någon som hade bonkat igår på cykelbanan invid hökmossevägen i telefonplan. Han hade mycket tatueringar på armarna. Bruce?

Första veckan avklarad, hösten snart här.

Vanlig cykel idag, så mycket bättre. Om elcykel, köp en med normala egenskaper...

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Testade pendling med elhoj (monark eco). Knäpp
> geometri, cykeln vill väldigt gärna rakt fram i
> svängarna. Lågt vevparti, pedalerna går gärna
> i marken. Men skönt i backar och motvind.

Mullig morgon

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    191.3 KB · Besök: 35
Supertramp skrev:
> Nedsprutad av omkörande bils spolarvätska på
> Ältavägen. :-(

Jag har bara blivit det en gång, men den dissen från bilisten fungerade nog inte som han hade tänkt då jag knappt märkte av det utan först efteråt föstod vad som hade hänt då jag kopplade ihop ljudet av spolarna med de få dropparna som plingade mot glasögonen.

Ja, va tror ni? När slutade Alpinas Pursuitpjäxor vara iClick2-kompatibla?
Lyckades cykla 150m och ifrågasätta kvalitén på Times pedaler innan jag upptäckte att jag valt fel skor. Annars var det det vanliga kränkandet av det cyklande kollektivet.
20120810_084208.jpg

Hamnade i kö bakom en rullskidspendlare med lurar i öronen. Hans vevande med dödsspjuten gjorde det omöjligt att cykla om på den smala cykelbanan. Varken ringklockor eller rop från kön verkade överrösta musiken.

Fascinerande med så egocentriska medmänniskor.

Motvind som vanligt här nere i söder, men fortfarande lite cyklar och bilar. Men som Nibbe sa, det blir nog avsevärt mycket fler på måndag.

Motvind som vanligt här nere i söder, men fortfarande lite cyklar och bilar. Men som Nibbe sa, det blir nog avsevärt mycket fler på måndag.

Strålande.

Bokade bord på Mariefred, då hon låg inne vid Kaj när jag cyklade förbi.

Soundtrack:
"The Honest Truth" (Typoon)

Stuvstaix skrev:
> Ja, va tror ni? När slutade Alpinas
> Pursuitpjäxor vara iClick2-kompatibla?
> Lyckades cykla 150m och ifrågasätta kvalitén
> på Times pedaler innan jag upptäckte att jag
> valt fel skor. Annars var det det vanliga
> kränkandet av det cyklande kollektivet.
>

ha ha! Klockrent. Du får vänta på snön ett tag :)

Stuvstaix skrev:
> Ja, va tror ni? När slutade Alpinas
> Pursuitpjäxor vara iClick2-kompatibla?
> Lyckades cykla 150m och ifrågasätta kvalitén
> på Times pedaler innan jag upptäckte att jag
> valt fel skor. Annars var det det vanliga
> kränkandet av det cyklande kollektivet.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHA!!!! Detta var det roligaste jag sett på djäkligt länge!!! Hur fan kunde du missa det när du spännde på dom? Hahahahahahaah

>Hur fan kunde du missa det när du spännde på dom? Hahahahahahaah

Körde stakintervaller kring midnatt och skulle till jobbet tidigt (trött) och så stod dem bara där framför ytterdörren.

Jag blev skitsne när clipsen inte tog, kolfiber mot plast är halt det var uppförsbacke ut från garageuppfarten och jag trillade nästan av.

Stuvstaix skrev:
> >Hur fan kunde du missa det när du spännde på
> dom? Hahahahahahaah
>
> Körde stakintervaller kring midnatt och skulle
> till jobbet tidigt (trött) och så stod dem bara
> där framför ytterdörren.
>
> Jag blev skitsne när clipsen inte tog, kolfiber
> mot plast är halt det var uppförsbacke ut från
> garageuppfarten och jag trillade nästan av.

LOL

Skidpjäxorna var faktiskt rätt kul. Speciellt i kombination med den rätt seriösa elitpendlar-setupen med Assos, Sram Red och Rotor Q-rings. :-)

Lars Vilks skrev:
> Fascinerande med så egocentriska medmänniskor.

Verkligen rätt namn för den sortens uttalande.

Lundberg skrev:
> Lite kyligare och skönare nu.
> Såg någon som hade bonkat igår på cykelbanan
> invid hökmossevägen i telefonplan. Han hade
> mycket tatueringar på armarna. Bruce?
>
> Första veckan avklarad, hösten snart här.

Ha ha, nej, jag brukar mest ligga och skräpa utanför Donken i Rissne

På måndag kör pendlingshöstsäsongen igång, skönt.

Fikasvettot skrev:
> Lars Vilks skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fascinerande med så egocentriska
> medmänniskor.
>
> Verkligen rätt namn för den sortens uttalande.
>
Jag tror du blandar ihop orden egocentriskt med provokativ.

MTBiker skrev:
> Mullig morgon

(BILD)

Ohhhh, magmaa, säg till om du ska göra dig av med ramen!

Jag älskar vardagspendlaren i den här staden i grannlandet, folk lägger i tyngsta utväxlingen och guppar upp och ner med överkroppen för att orka trycka ner pedalerna när de trampar.
Inte konstigt att man bytar x-utslitna kedje/kassett combon om dagen...

+ fyfan vad neon-gula jackor och hjälmskydd är fula!

Kom iväg oväntat tidigt. Blev omcyklad vid ett rödljus av en reflexväst som snudd på mejade ner en fotgängare (som hade grönt). Ibland skäms man lite extra för vissa människor.

Supertramp skrev:
> Nedsprutad av omkörande bils spolarvätska på
> Ältavägen. :-(
> Sker lite för ofta för att det ska vara en slump
> att de gör rent rutan just när de kör om en
> cyklist. De vill nog att man bör ligga på
> cykelbanan som går parallellt med vägen, vilket
> jag också gör i uppförsbacken efter
> Hellasgården. Men cykelbanan är i så dåligt
> skick så det är inge kul att ligga där och mosa
> på platten eller nedför.

Ja det där får vi ta tag i vad det lider... Critical mass>2 cyklister?

@ Moody jag vet inte vad mer man kan göra, fylla skiten med medtaget singel? Jag har ju klagat redan och dom var för indolentaför att reagera :/

Helt oväntat så verkar alla cykelpendlare ha kommit tillbaka från semestern idag.

Nu förväntar jag mig en vecka av gnäll om hur trångt det är på cykelbanorna, hur alla söndagscyklister cyklar på fel sätt, och hur skönt det ska bli i november när cykelbanorna blir tomma igen. Kryddat med lite obligatoriskt nedrackande på "Nishikigubbar i reflexväst som cyklar med knäna utåt". ;-)

...nej DT, det blir nog så här istället:

Vackert väder och trevliga, lugna och avslappnade medtrafikanter förgyllde en annars helt ordinär pendlingsmåndag. Fin start på arbetsveckan helt enkelt.

6 laxar i en laxask...sverigemästerskap i åka mot strömmen. Proppfullt i cykelrummet på jobbet, så nu har jag gnällt av mig lite.

Cykelkö på munkbron, cyklade om en praktmemil över solnabron, han fick spatt och gav järnet och kände sig tydligen tvungen att ignorera tre rödljus i rad.

Efter att ha rulla ut från garageuppfaten med ett purfärskt TWiT-avsnitt i lurarna och rätt fotbeklädnad kände jag helt plötsligt hur det smög över mig: Här ska det slås rekord! Detta trots gårdagens sena middagsbjudning med vin, kvinnor och... bara det - ingen sång.

Det var bara att hoppas på tur med rödljushanteringen.

Jajjemän. Snittade 31.6 vilket med avslutande sista kilometrar innanför tullarna måste anses som en OK prestation av en gubbe på en cyclocross. Maxfarten på 60.4 var också OK.

Trafik och mottrafikanter har jag ingen aning om, var helt i zonen.

Samma känsla på vägen hem. Helt sjukt. I Rio är det jag som kliver in i velodromen.

Stuvstaix skrev:
> ...... med ett purfärskt TWiT-avsnitt i lurarna ....

ERROR ERROR!!
Man har inte lurar i öronen när man cyklar i trafiken!

gsb skrev:
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...... med ett purfärskt TWiT-avsnitt i lurarna
> ....
>
>
> ERROR ERROR!!
> Man har inte lurar i öronen när man cyklar i
> trafiken!

+1

Stuvstaix skrev:

>
> Trafik och mottrafikanter har jag ingen aning om,
> var helt i zonen.

Error error, håll koll för tusan, det hade smällt, antagligen av samma anledning som ovan, i morse vid Liljeholmen vid 7.50-tiden. En tre fyra stycken cyklister inblandade...

gsb skrev:
> ERROR ERROR!!
> Man har inte lurar i öronen när man cyklar i
> trafiken!

Gammal myt. Vad gäller trafiksäkerhet i farter över 20km/h så är hörsel i princip en icke-faktor. Den tid det att med hörseln identifiera och riktningsbestämma en fara för att sedan okulärt identifiera den samma är så lång att du med allra största sannolikhet redan har sett faran. Att förlita sig på hösel vid cykling kan vara rent farligt när elbilar och annat ljudlöst kommer i döda vinkeln. Man blir mörkrädd när man ser vissa cyklister som gör riktningsförändringar utan att kolla över axeln.

Men, men det var länge sen jag gick i en beteendevetarkorridor så jag tar gärna emot det senaste.

Eftersom jag är helt yrkesskadad så försökte mig på att kvantifiera riskfaktorer vid "elitcykelpendling" och kom snabbt fram till att bromsverkan och bromstillgänglighet var bland det som toppade listan. Oftast ser man faran - men har inte alltid händerna tillgängliga för att bromsa och därtill är bromsarna för klena. Om man avser att ligga i +30km/h med regelbundenhet i varierande väderlek i en trafiksituation som Stockholm med bockstyre utan att ha crosstopsetup och skivor är man ute på väldigt hal is, bokstavligen.

>>Error error, håll koll för tusan, det hade smällt, antagligen av samma
>>anledning som ovan, i morse vid Liljeholmen vid 7.50-tiden. En tre fyra stycken cyklister
>>inblandade...
Just vid Liljeholmen så har jag ibland stått still i nedförsbacken innan tunneln in mot stan och sett cyklister kommandes parallellt med Hägerstensvägen med ambitionen att få stop på ekipaget, i synnerhet på vintern. Här kan man ju pröva högerregelns efterlevnad om man vill ha en ny cykel.

>> Trafik och mottrafikanter har jag ingen aning om,
>> var helt i zonen.
>Error error

Otydligt av mig - zonen är bra, det är då man har vidgade pupiller och 115% uppmärksamhet och allt bara sker automagiskt. Det är mycket värre när man kör hem trött på eftermiddagen och är för slö för att engagera sig samt har ett stängande dagis att stressa till.

Little Stereo skrev:
> Som en dans, cross åt båda hållen :-) T

Ja tamefan, nästan så man skäms! Tog en senväg hem över Ursvik och Järva.

IMG_4659.jpg

Stuvstaix skrev:
> Gammal myt. Vad gäller trafiksäkerhet i farter
> över 20km/h så är hörsel i princip en
> icke-faktor.

Uppmärksamhet och koncentration? Jag har inte studerat beteendevetenskap och ger inga pekpinnar om ditt trafikbeteende, men tänker spontant att de andra syftade på att aktivt lyssnande stjäl uppmärksamhet - för det lär det väl ändå göra? Eller så kräver trafiken så mkt att man glömmer "ta in" det man lyssnar på ...

För egen del tror jag absolut att hörseln spelar in när jag cyklar i stan i +30 km/h - man behöver ju inte se alla fordon etc. för att veta att/var de kommer ;)
De gånger jag försökt ha hörlurar så orsakar de dessutom mycket ljudlig turbulens runt öronen så det funkar inte ens om jag vill, hehe!

Stuvstaix skrev:
> Eftersom jag är helt yrkesskadad så försökte
> mig på att kvantifiera riskfaktorer vid
> "elitcykelpendling" och kom snabbt fram till att
> bromsverkan och bromstillgänglighet var bland det
> som toppade listan. Oftast ser man faran - men har
> inte alltid händerna tillgängliga för att
> bromsa och därtill är bromsarna för klena. Om
> man avser att ligga i +30km/h med regelbundenhet i
> varierande väderlek i en trafiksituation som
> Stockholm med bockstyre utan att ha crosstopsetup
> och skivor är man ute på väldigt hal is,
> bokstavligen.

Ja, det ligger ju något i detta. Trots det upplever jag att man kan träna upp att läsa av trafik och omgivningar; se faran innan den ens har uppstått, exempelvis. Är man duktig på detta kan man hålla både hög fart och bra säkerhetsmarginaler. Då spelar det heller ingen roll att man har en dålig broms (eller ingen broms) och bock. Det förutsätter dock att man mer eller mindre skiter i trafikregler, och det har naturligtvis andra i den här tråden helt andra åsikter om, så det går jag inte in djupare på :)

Första pendlingen efter 8 veckors ledighet. Bra att ta mellanlånga vägen i skjorta och jeans så man flyger under radarn för alla som vill tävla, för det gick inte fort. Men kul var det!

Första efter semestern. Glömde ta det lugnt, blev hur svettig som helst. Fick smita in på hotellet bredvid på kontoret och tigga till mig en dusch i deras gym.

Vad är grejen vid Arsenalsgatan egentligen. Den är uppmärkt som cykelbana, mitt i vägen men det står ofta bilar parkerade vid sidan och det förekommer ofta lastbilstrafik på gatan. Jag vill minnas att tyngre trafik än mopeder inte har rätt att köra på cykelbana. Har bett trafikkontoret fylla på mellan kullerstenarna, mitt hjul fastnade idag, klarade mig dock ifrån att falla

Ang att åka fort på pendlingen så fungerar det om man inte gör det hela tiden. Vissa sträckor är inga problem att ligga i 30-40. Vid korsningar, kring fotgängare, barn, hundar, skymd sikt m.m. så får man sakta ner ordentligt. Det är skilnad på att köra 30 utmed Stadsgårdskajen (givetvis får man sakta ner ibland) och att köra 30 igenom Arsenalsgatan och Kungsan. Problemet med vissa är att de vill hålla ca 30 hela tiden och inte tappa fart, vilket helt enkelt är trafikfarligt.

Erstavik fint som vanligt, men brutalt mycket cykelpendlare från slöstan och in till city. Tjej på MTB med feta däck struntade i precis alla rödljus.

Alla insändare och skribenter pratar om dessa lycra-klädda gubbar med TdF-komplex som härjar på cykelbanorna. Men jag ser ytterst få gubbar som verkligen lever upp till denna myt. Förutom jag själv då som tog mig till jobbet i full tdf-utstyrsel i form av Omega-Pharma Lotto teamkläder som matchar min Canyon 2011 TdF team-ram.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp