gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> ERROR ERROR!!
> Man har inte lurar i öronen när man cyklar i
> trafiken!
Gammal myt. Vad gäller trafiksäkerhet i farter över 20km/h så är hörsel i princip en icke-faktor. Den tid det att med hörseln identifiera och riktningsbestämma en fara för att sedan okulärt identifiera den samma är så lång att du med allra största sannolikhet redan har sett faran. Att förlita sig på hösel vid cykling kan vara rent farligt när elbilar och annat ljudlöst kommer i döda vinkeln. Man blir mörkrädd när man ser vissa cyklister som gör riktningsförändringar utan att kolla över axeln.
Men, men det var länge sen jag gick i en beteendevetarkorridor så jag tar gärna emot det senaste.
Eftersom jag är helt yrkesskadad så försökte mig på att kvantifiera riskfaktorer vid "elitcykelpendling" och kom snabbt fram till att bromsverkan och bromstillgänglighet var bland det som toppade listan. Oftast ser man faran - men har inte alltid händerna tillgängliga för att bromsa och därtill är bromsarna för klena. Om man avser att ligga i +30km/h med regelbundenhet i varierande väderlek i en trafiksituation som Stockholm med bockstyre utan att ha crosstopsetup och skivor är man ute på väldigt hal is, bokstavligen.
>>Error error, håll koll för tusan, det hade smällt, antagligen av samma
>>anledning som ovan, i morse vid Liljeholmen vid 7.50-tiden. En tre fyra stycken cyklister
>>inblandade...
Just vid Liljeholmen så har jag ibland stått still i nedförsbacken innan tunneln in mot stan och sett cyklister kommandes parallellt med Hägerstensvägen med ambitionen att få stop på ekipaget, i synnerhet på vintern. Här kan man ju pröva högerregelns efterlevnad om man vill ha en ny cykel.
>> Trafik och mottrafikanter har jag ingen aning om,
>> var helt i zonen.
>Error error
Otydligt av mig - zonen är bra, det är då man har vidgade pupiller och 115% uppmärksamhet och allt bara sker automagiskt. Det är mycket värre när man kör hem trött på eftermiddagen och är för slö för att engagera sig samt har ett stängande dagis att stressa till.