Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Man kan gnälla om att det är kallt också. Skall man verkligen behöva knävärmare i augusti?

Förutom det så fattade jag först igår att det skall köras VM i triathlon i helgen. På avstängda banor. Mitt i Stockholm. Det är ju ca 1/3 del cykel så vi behöver inte gnälla om att tävlingar inte går på avlysta vägar.

Cykelförbundet kan lära av Triathlonförbundet. Uppenbarligen, här finns potential.

Dagens pendling var magisk i och med premiär på nya Kolfiberraketen (nyinköpt Canyon CF 9.0).

Nu får man hoppas att det blir någon fin dag i helgen så man kan köra räser istället för cross.

Idag gnäller jag på att jag inte fick cykelpendla. Plus på en korkad k*rring med hörlurar i öronen som randomly svängde ut mitt framför mitt 2 tons plåtmonster :-(

(hehe en bilist som gnäller på cyklister)

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan gnälla om...

> VM i triathlon i helgen. På avstängda banor. Mitt i Stockholm. Det är ju ca > 1/3 del cykel så vi behöver inte gnälla om att tävlingar inte går på avlysta vägar.

> Cykelförbundet kan lära av Triathlonförbundet. Uppenbarligen, här finns potential.

Även jag förvånas över hur omöjligt det verkar vara att få till tävlingar på avlysta vägar. Som exempel kan man nämna Berlin - en f.ö. större och mer trafikerad stad än ex Stockholm eller för den delen Södertälje - där man varje år genomför på avlysta vägar (minst) 2 större löpartävlingar (hel- och halvmarathon), 3 större inlinestävlingar, 3 större cykeltävlingar, 2 större triathlontävlingar och säkert ett par mindre tävlingar som jag missat. Förutom intäkter, turism mm som detta medför ser Berlin uppenbarligen idrottsevenemang som något positivt trots att det säkert medför olägenheter för exempelvis bilister.

Hur lyckas Stockholm Marathon?

Har du inte tagit det här med zenpendling lite väl långt nu?
Omsprungen. Pff.

/E

heklamama skrev:
> Senare pendling.
> Färre trafikanter.
>
> Gråare.
> Svalare.
>
> Blev omsprungen av en pendlarlöpare två
> gånger...

zodah skrev:
> Förutom det så fattade jag först igår att det
> skall köras VM i triathlon i helgen. På
> avstängda banor. Mitt i Stockholm. Det är ju ca
> 1/3 del cykel så vi behöver inte gnälla om att
> tävlingar inte går på avlysta vägar.

Tror det fortfarande finns möjlighet till efteranmälan. Ses där på söndag?

heklamama skrev:
> Senare pendling.
> Färre trafikanter.
>
> Gråare.
> Svalare.
>
> Blev omsprungen av en pendlarlöpare två
> gånger...

Jag brukar använda en löparpendlare som taktgivare. Så länge han håller sig i höjd med mig håller jag lagom stilfull fart.

Skulle en keps hindra att glasögonen blir blöta eller bör man skaffa vindrutetorkare?

Annars kanonfin pendling med skärmar lite för varmt klädd dock men relativt ensamt.

Lundberg skrev:
> Skulle en keps hindra att glasögonen blir blöta
> eller bör man skaffa vindrutetorkare?
>
> Annars kanonfin pendling med skärmar lite för
> varmt klädd dock men relativt ensamt.

Cykelkeps är verkligen "the shit" för att stoppa regn på glasögonen! Designen är helt klart optimerad för detta ändamål.

För övrigt fick jag klara vår-klassiker vibbar imorse och frös faktiskt rejält om händerna! Nästa miljöpartist som nämner global uppvärmining får en smäll!

Funderar på att klistra fast kardborreband på hjälm kant samt klippa sönder skärm på keps.

Man skulle väl kunna sätta fast skidglasögon på gummiband fixerat i hjälmens baksida.

Hemmafix kul men blir kanske ful...

Selast skrev:
> Lundberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle en keps hindra att glasögonen blir
> blöta
> > eller bör man skaffa vindrutetorkare?

Konstigt nog frös jag lite grann om händerna - annars var det riktigt skönt. Konstigt också att det tar längre tid så fort man drar på sig knickers och det regnar lite grann.

Fin morgon - snart slipper man trängas när man skall parkera cykeln på jobbet ;)

Premiär för regnbyxorna, riktigt Göteborgsväder i Sollentuna i morse. Men det var ju inte så trångt på cykelbanorna. När man väl fått upp värmen så var det ju lika trivsamt som vanligt.

Snart?, på barnens skola och på jobbet var det klart rymligare än vanligt i cykelställen, veklingar...

PerryE skrev:
och det regnar lite grann.
>
> Fin morgon - snart slipper man trängas när man
> skall parkera cykeln på jobbet ;)

Är det redan höst? Grym medvind gjorde färden trivsam fick dock bromsa ner farten hela tiden då det byggs överallt på min pendlingsväg.

Oroväckande många cyklister trots vädret. Holler cykelpendling på att bli en folksport? Lyxresandet blir var mans egendom, ensampendlingen obsolet...

Fifan, nu börja're likna nåt. Som en avkyld ångbastu - härligt. Mindre trängsel och bra flow. Äntligen är "sommaren" över. Längtar redan till vinterdäck.

Lite väl svalt för kortbyxor idag, premiär för stänkskärmar på CXn, fattar inte att jag inte satt på dem tidigare.

Hittade inte de korta cykelvantarna utan fick ta vår/höstvarianten. Vilket jag gladdes åt hela vägen. Kortbyxor var lite svalt i början men i övrigt fick jag nostalgivibbar från min barndom i Göteborg när jag i det horisontella regnet passerade Globen.

Senast ändrad:
I morse var det bensin eller nåt liknande på cykelbanan hela vägen från Danviksklippan till Sth City. Nån som vet varför?
För övrigt var det regn och motvind hela vägen från Älta.

AndreasVH skrev:
> I morse var det bensin eller nåt liknande på
> cykelbanan hela vägen från Danviksklippan till
> Sth City. Nån som vet varför?
> För övrigt var det regn och motvind hela vägen
> från Älta.

På cykelbanan längs Hornsgatan från Hornstull upp till krönet av backen låg det också något ämne som liknade olja eller möjligen bensin.

Regn på morgonen, motvind hem men leende på läpparna båda vägarna!

Det är 3:e dagen med min nya pendlarcykel. 7kg lättare än dess 8 år gamla föregångare. Alfine 11 istället för nexus 7, schwalbe marathon istället för biltema. 29-30km/h i snitt istället för 25-27.

Härlig kväll men...inlineåkare med stavar som tar upp hela cykelbanan. Hur tacklar man det? stavarna räckte nog över halva gångbanan också. Plingade lite fint men gubben flyttade sig inte. En kort konversation visar att jag tydligen ska köra om på gångbanan så han kunde köra på cykelbanan. Well, well. Hade för övrigt en galning med heldämpad MTB efter mig hela vägen till Danderyds sjukhus. Rullmotståndet där måste ju öka exponentiellt med farten. Respect!

Blev en senväg över Ursvik, Ulriksdal, Kungshamra, Norra Djurgården, Hagaparken hem igår, vanvettigt bra:

IMG_4932.JPG

IMG_4937.JPG

IMG_4944.JPG

IMG_4959.jpg

Enda plumpen i protokollet var att en eker rök av i Hagaparken..

petlarss skrev:
> Nu var det väldigt länge sedan jag tåg damen
> med skylten "Plinga o kör om till vänster" runt
> Alvik och Tranebergsbron. Nån?

Jag såg henne vid Brommaplan förra veckan, legendarisk kvinna!

Friskt och skönt imorse och nästan folktomt genom Södermalm och in till City runt 06:30.

Dagens hejdlöst felaktiga pendlare;

1. Dam/tjej/tant/crossover på kolfiber-räser på Skanstullsbron som trampade så fort att det uppstod ett maskhål till universums slut, jag med mina moderata 25km/h kändes som en blixt i jämförelse. Hon kanske inte hade råd med växlar på karbongraketen.

2. Gubbe/karl/crossover på helt vanlig gubb/karl/crossover-cykel med sportbag på pakethållaren, helt ok fart men vinglandes å det grövsta för varje tramptag med armbågarna så långt ut åt sidorna att jag var tvungen att gå över i mötande körbana för att inte bli omkullputtad.

3. Dam/tjej/tant/crossover på Skeppsbron som fick panik och väjde, höger, vänster, höger, mitten, höger, vänster, höger när jag plingade för omkörning.

3 grader i morse, men efter 1500 meter får jag solen i ryggen. Den värmer gött. Lagom med folk på cykelbanorna, moderat tempo inga incidenter och inga mamils förutom jag.

Cykeln började bete sig konstigt efter ca 1,5 km. Stannade och kollade över däcken. Hade en stor bula på bakdäcket. Bara att vända hem och byta hjul. Som tur var höll det hela vägen hem.

Förlåt mig, jag ryktes med och gick upp på din rulle när du körde om mig vid Finntorp.
Du gav mig tecken att inte ligga för nära.
Jag backade till en cykellängd.
Du bromsade in.
Jag tänkte kolla om du ville ha ännu mer avstånd.
Du kallade mig -En såndär som ligger såhär nära (tummen pekfingret)
Jag blev lite sur för du känner inte mig och jag höll faktiskt ganska bra avstånd.
-Då lägger jag mig 100 meter bakom. sa du.
-Näe, kör om du, sa jag.
Men det gjorde du inte.

Det hela var lite olustigt för det var en härlig morgon och jag menade inte att börja bråka.

Jag hoppas få ligga långt bakom dig någon mer solig morgon.

//Anders

Kallt, så in i hoppsan kallt, frost på marken i Augusti, vars är vi på väg? trodde fingrarna skulle trilla av innan Orminge, sen började jag tina upp lite.
Förvånansvärt mycket folk på väg in i stan.

6 grader utanför fönstret i morse. Långbyxor på, vindjacka med armvärmare under, längdskidhanskar på. Sådär ja perfekt morgonpendling i motljus och vindstilla :)

Tillbaka
Topp