Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Paceade en trampbil in mot stan, iaf till vägen blev platt och trafiken tunnade ut. SWOSH sade det!
Foto0807.JPG

Första jobbpendlingen på cykel på många år. Dålig kondis o styrka. Har ca 1,6 mil från Nacka in till stan. Perfekt idag. Hyffsad fart på platten men ofta kränkt i de få uppförsbackar som finns.

Amoureuse skrev:
-------------------------------------------------------
> Är frederico på semester?

Nej, tyvärr. Idag hade jag gärna varit ledig.

3 September

Bilagor

• 3sept.jpg
    3sept.jpg
    65 KB · Besök: 57
Någon har satt fart på den där vinden igen, och det kändes ganska bra stundtals. Fick reta en gubbe uppför plåtbron vid Rissne, höll igen lite för att öka på lite allteftersom tills han släppte #vardagskul

Fick en komplimang för min cykel, kände mig väldigt stolt, solen sken så jag tog omvägen via Älta och Skogskyrkogården hem.

ipv6 skrev:
> Dagens lilla överraskning var hemvägen förbi
> Åkeshov.

Ja jävlar va det skakade, var inte alls beredd på att det skulle vara så illa.

Annars tror jag det var första gången jag fick gå ner på lilla klingan uppför Tranebergsbron, jävlar vad det blåste

Eftersom jag såg en kille med balaklava och skidglasögon i förra veckan krävs det lite mer för att bli förvånad över vissa medcyklisters utstyrsel. Men dagens spotting av en kille på en Scott 29:er av något slag, i jeans med shorts från Gore Bikewear över jeansen, kändes ändå lite märklig.

Sedan var det en löpare som bestämmer sig för att byta sida av vägen några meter framför nosen på mig. Löparen kände sig uppenbarligen hotad av sitt plötsliga filbyte och väser "Tänker du köra över mig?" när jag passerar.

Imorgon börjar pendlingen till Kista igen efter 6mån pappaledighet!
Dagen till ära på en nyinköpt Bianchi Zurigo! Kommer att korta pendlingen med 10min, minst:)
Längtar till morgondagens runda....

Det var fint förutom bilen som nästan körde på mig på cykelbanan utanför en skola. Många föräldrar använder nämligen den som vändplats, vad tänker de egentligen med?

Motvind och lite fuktigt i luften innan solen tittade fram, då var det fint, med vind på strandvägen tror jag.
Klart bättre utan pyspunkan som jag hade igår em på väg hem.

Två fina dagar i rad. Kortbyxor, sol, över 30 i snitt (trots tvärnit för koppel-lös hund)

Dessvärre tillhör jag nu gruppen som har trillat med SPD pedaler. Tog knappt 2 veckor men ingen annan såg så det kanske inte räknas :-).

Fint! Trötta ben redan på tisdagsmorgonen bådar dock inte gott. Och ikväll ska stigcykeln rastas också. Tufft att vara memil och skogstomte.

Britsommar äntligen! Kort-kort funkar perfekt igen, sist var väl i mitten av maj eller så..... Har fått ett ihärdigt irriterande knak i vevpartiet (tror jag det är i alla fall), tre knak per pedalvarv rätt konstant nu. Fördelen är i alla fall att folk hör när jag kommer...

Gårdagens spaning efter upphållet står sig: benen levererar överraskande väl, pumpen går på rött. Fin morgon och inte för mycket folk. I övrigt inget att rapportera.

Mycket snyggt, Federico.

Gillar framförallt första bilden, kontrasten mellan cyklisterna på den lummiga cykelbanan och bilkön nere på motorvägen är slående. Inte svårt att räkna ut vem som har skönast start på morgonen.

anilson skrev:
> med vind på strandvägen tror jag.

Nästan utan vind vid Erstavik tror jag.

Det är ett slagfält där ute.

Samma cykelgata, annan/samma(?) lastbil. Hans väghalva är blockerad, och orangea skyltar visar tydligt att den blockerade sidan har väjningsplikt (vilket visserligen gäller även utan skyltar). Men det gäller tydligen inte lastbilar - det är ju bara att buffla sig fram vetja. Vart jag förväntades ta vägen vet jag inte. Han stannade i alla fall så att jag fick skälla ut honom.

Fantastiskt fint och underbar luft - sensommar/höst, eller vad det nu kan tänkas heta är en av mina favvocykelperiod. Dom andra är sommar, försommar, våren, tidig vintervår, vintern, senhöst, höst och vargavinter.

Såg en otäck olycka på solnavägen strax innan sjulhusbygget. En tjej flödde kraftigt från munnen och satt gråtandes och väntade på ambulans som precis kom när jag lämnade. Många människor hjälpte henna spontant vilket känns bra. Jag såg inte vad som hänt men det blev en annan dag än planerat för henne. Hoppas det gick bra.

LX skrev:
> Det är ett slagfält där ute.
>

Ibland undrar jag om man inte helt sonika skulle simulera "motorstopp" framför dessa mindre begåvade bilister/chaufförer.
Det var bättre förr då jag snusade samtidigt som man cyklade, då hade man lite blöt ammunition att sätta fast på ovanstående klientel.
Men jag antar att jag lite äldre lite klokare (?) har blivit mindre rebell och mer uppgiven för vart vårt samhälle är på väg.

Själv hade jag en incidentfri och härlig tur imorse.

En tant drar ut mitt framför mig och mötande cyklist från norra kyrkogården mellan Haga N och KS. Jag hinner stanna OCH klicka ur tack och lov, har inte vant mig vid SPD ännu. Mötande cyklist hinner inte stanna. Jag kom från höger och hade företräde, så jag fick med arg stämma säga "Se dig för nästa gång". Kostymprydde pendlaren som inte hann stanna och drog in i tanten bakdäck lufsade skamset vidare.

Jag vann (inga skador på mig eller cykel)

Har ett tillfälligt återfall som cykelpendlare idag. Sambon är hemma med sjuka barn så jag slipper dagislogistiken och bilen.
Det var ju trevligt, riktigt trevligt. Tills jag kom till tunneln mellan Sickla och Sjöstaden, där började kaoset....

Jag har full förståelse för hatet mot cyklister, för vi kör verkligen som idioter. Sträckan Danvikstull - Djurgårdsbron såg jag åtminstone en handfull situationer som kunnat sluta riktigt illa, men som av ren tur inte gjorde det. Hur tänker alla som bara blåser rätt ut mot rött eller som tränger sig ut i mötande fält för att komma förbi?

Normal pendling. Sopbilen på götgatan lyckades ställa sig så det till och med var svårt för cyklister att komma förbi. Jag vet att de anstränger sig....

En tjej gjorde hemliga TdF-tecken på Skeppsbron, jag skrek "Merci!" tillbaks. Språkvalet kändes bra. Extremt många tar Götgatsbilfilen nu, jag tycker det är bra sålänge man kör undan, vilket de som tar bilfilen gör (inklusive jag själv när när jag vill dra på i stan).

Idag blev jag rätt förvånad av att bli omkörd av en motorcykel i minst 80km/h på cykelbanan, rätt skönt för honom att slippa trängas med bilarna i rusningstraffik kan tänkas. Inte nog med detta, jag brukar vara laglydig och vänta vid övergångsställen, idag så bromsade en bil in när det slog över till rött, det är ju bra, men för att i nästa sekund när jag passerat köra mot rött. En cyklist som kom från andra sidan fick tvärnita.

Man förvånas aldrig över hur folk beter sig ...

sneeze skrev:
> Ibland undrar jag om man inte helt sonika skulle
> simulera "motorstopp" framför dessa mindre
> begåvade bilister/chaufförer.

Jo, det var väl ungefär det jag gjorde (stannade mitt i vägen), och det var väl därför jag fick chansen att snacka med honom. Sedan hade han kanske varit mera mottaglig om jag hade varit mer diplomatisk och ställt lite pedagogiska frågor istället för att köra noshörningsretorik.

Lars Vilks skrev:
> Mycket snyggt, Federico.
>
> Gillar framförallt första bilden, kontrasten
> mellan cyklisterna på den lummiga cykelbanan och
> bilkön nere på motorvägen är slående. Inte
> svårt att räkna ut vem som har skönast start
> på morgonen.

Cuklar där varje dag med ett leende på läpparna när man ser bilarna står alldeles stilla i den lågt uppgående solen (iallafall idag)

Fan vad cyklister är dåliga på att stanna för gående. På Skeppsbron råder anarki. Stannade vid ett obevakat övergångställe på just Skeppsbron på eftermiddagen, ett sällskap skulle gå över gatan. Men cyklisterna susade förbi helt obekymrat. Det blev komiskt och sällskapet frågade mig om mina cyklistkollegor frös ut mig för att jag stannade´.

Vafan... tror förvisso inte det är så många här som gjorde sig skyldiga idag, kändes mest som tjejer på damcyklar och äldre herrar på Crescentcyklar från 80-talet

Arne Anka skrev:
> Fan vad cyklister är dåliga på att stanna för
> gående. På Skeppsbron råder anarki. Stannade
> vid ett obevakat övergångställe på just
> Skeppsbron på eftermiddagen, ett sällskap skulle
> gå över gatan. Men cyklisterna susade förbi
> helt obekymrat. Det blev komiskt och sällskapet
> frågade mig om mina cyklistkollegor frös ut mig
> för att jag stannade´.
>
> Vafan... tror förvisso inte det är så många
> här som gjorde sig skyldiga idag, kändes mest
> som tjejer på damcyklar och äldre herrar på
> Crescentcyklar från 80-talet

Jag stannar också ofta, att de första fem-tio glider kan jag förstå med tanke på säkerhetsavstånd och rörelseenergi... Men sen borde alla kunna få stopp!

guldstjärna till dig!

Premiär med racerpendling. Udda tider så det gick bra. Fotgängare är som dom är, men retar mig på cyklistidioterna, som dessutom skall tävla och blockera vägen (de kan inte vinna mot en racer, bara blockera). Men tar man det lugnt så ordnar det sig. Värst av allt gar kaoset i solna, har inte cyklat där tidigare och det var en mardröm med alla byggen.

Men en fin dag att lufta sig på! Och jag kommer hitta förbi byggena till slut, och bara man tar det lugnt med medtrafiknaterna slipper man olyckor iaf

Dinousaurcross och två fulla packväskor bak. Första färjan från Ekerö 05:45. Järnet till Södertälje. Jobbat. Fortsatt till Gärtuna för fotbollsmatcher efter, det blev tre stycken. I den sista kolliderade jag med en kille som inte direkt ansträngde sig för att minska smällen. Kändes som samtliga organ mosades mot ryggraden. Spelade klart men mådde illa. Sen var det megamaxfart till färjan 20:45. Hittade en parkerad bil i mörkret på cykelbanan vid Botkyrka kyrka. Idot! Svårt med cykelbanorna Hallunda-Norsborg det var fotgängare som knapp gick att se i mörkret, klarade mig från incidenter men marginalen till färjan blev liten. Jag är trött, kroppen känns helt mörbultad.

Punka på vägen till jobbet i morse, tänkte att jag kunde ha suttit på essingeleden istället och bytte slangen med ett leende.
Mötte en leende heklamama på Munkbroleden på vägen hem.

Johan A skrev:
> Punka på vägen till jobbet i morse, tänkte att
> jag kunde ha suttit på essingeleden istället och
> bytte slangen med ett leende.
> Mötte en leende heklamama på Munkbroleden på
> vägen hem.

F-n vad du retas Johan!

Tillbaka
Topp