Bilister som dödar... Tja, nästan i alla fall.
Är väldigt leds på blindstyren till bilister som svänger höger över ljusreglerad kombinerad gång/cykelöverfart och kör på "störst går först"-mentaliteten.
Kommer fram till en korsning och har grönt ljus vid cykelöverfaten. Precis då kommer en bilist runt hörnet från vänster och kör över cykelöverfarten och övergångstället. Bromsar då in men tänker "fine, han var före mig och kunde inte ha uppfattat att jag ville åka över" så det känns helt okej att han körde förbi.
Låter sedan mitt framhjul försiktigt rulla ut i gatan för att visa att jag ämnar cykla över gatan men ser då en annan bil, som ligger strax efter den första, komma runt hörnet på min vänstra sida. Tänker för en kort sekund att han måste se mig och förstå min avsikt att passera korsningen. Får dock abrupt ändra mig, få stopp på cykeln halvvägs ut i gatan och få ner en fot i gatan för att inte bli påkörd.
Slänger upp en hand, viftandes i vädret för att signalera att han borde ha stannat samtidigt som jag lutar mig framåt för att riktigt få ögonkontakt med föraren. Han tittar dock bara på mig och kör vidare helt oförstående till varför jag stod där i korsningen och vinkade åt honom.
Det vore kanske en sak om detta händelseförlopp var en engångshändelse, men man börjar bli lite mörkrädd när samma beteende visas av mängder av bilister i samma korsning. Gång efter gång...