Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

:) Det kändes kanonbra med hela kvällen inkl. cykling men lite svag framlampa bara på de få riktigt mörka ställena. Blir åtgärd på det.

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bah... druckit två öl och käkat gott nyss,
> kan
> > verkligen rekommendera Köttbaren på
> Tegnérgatan
> > i Stockholm. Åter jobbet en sväng och nu tar
> det
> > emot nåt fruktansvärt att svida om och cykla
> > hem. Nåja, känns bra efter duschen säkert.
> Har
> > tom med lysen idag!
>
>
> Satan vad du sammanfattade en inte alldeles
> ovanlig pendlingsdag bra! Heder!

En trevlig tur till jobbet men varför ska det vara så svårt att använda belysning på sin cykel när man cyklar i mörkret...

alfons69 skrev:
> En trevlig tur till jobbet men varför ska det
> vara så svårt att använda belysning på sin
> cykel när man cyklar i mörkret...

Det är väl inget svårt. Däremot hörde jag bakljuset studsa av efter tvärbanespåren, hittade alla delar, men inte mina batterier, däremot låg det andra batterier som fungerade där! :-D

Annars skönt och tomt!

IMG_20120906_031837.jpg

För en nybliven happyit så var dagens pendling som så många gånger förut. Ingen motvind, snudd på ensam i göteborgs mörker samt regnfritt, dock visade termometern knappa 4+ grader mot för tisdagens 14grader

Solig och perfekt temperatur. Enda incidenten var en tant som inte höll koll på sina två hundar som gick med kopplen tvärs över cykelbanan.

Lycka är ett nytt drivpaket, inklusive fulkonvertering till grip shift, sitter fint på pendlaren.

Jag inbilllar mig att senaste drivpaketet från SRAM höll klart kortare tid än Shimano brukar göra, nån som har erfarenhet eller kanske tyska grafer? Samma prisklass ungefär förstås.

Bilagor

• 20120906530.jpg
    20120906530.jpg
    87.2 KB · Besök: 41
Senast ändrad:
Svalt = långärmat. Motvind = trist.
Cyklade i alla fall = euforisk lycka.
Började bra, snittade +24 km/h första halvtimmen på gubbhojen men tappade senare ner till 22 under andra halvtimmen.
Favoritvägen över skogskyrkogården var avstängd, det byggs tydligen ett nytt krematorium, så en viss omväg blev det men inte helt fruktlös för jag hittade tillbaka till 'hemliga' infarten, den som ligger MELLAN Sockenvägen och blomsterhandlaren längs Nynäsvägen.

Två incidenter ej skapade av mig... Eller?
- Gammal man stilig med trenchcoat o vit mustasch går av buss och korsar cykelbanan
Hornsgatan.

Ung blond kommer ut från frizzan korsar cykelbanan tellusborgsvägen.

Båda två tittar förvånat på mig när jag tokbromsar o glider förbi med glimten i ögat o hjärtat i halsgropen...

Jag tänker kul - kanske lär dom sig något!
Jag har inte lärt mig något dock. Ett stredspendlarproblem...

Gurra skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > farsta-slussen, via vreten. Dagen kunde ha
> börjat
> > sämre.
>
> omväg, much?

ja nästan 2 mil extra. Fixade ett jobbärende i vreten som föranledde omvägen. Man får passa på när det är fint väder. Återfärden till kontoret skedde mao på betald arbetstid. #winning

Medvind sol och trevligt ser dock inte fram imot motvinden hemåt.Kallt om tårna ska det behöva vara så redan?

dagens +

BMW som stannar vid korsning för att släppa fram cyklister trotts att han hade förkörsrätt , tackade glatt för att jag slapp stanna :)

dagens -

Idiot i lastbil som gör sitt bästa för att medvetet klämma till cyklister på s:t Eriks gatan. Han har vejningsplikt men kör istället glatt tittandes i sidospegeln rakt in i cykelbanan.

Dagens läskigaste var stark sidvind + passage av fet buss på bron mellan Essingeöarna = massa turbulens och vingel ut i körbanan.

Blev något förvänad när kvinnan på damcykel (röd pil) argt ropade "Håll höger!!!" då vi möttes på en cykel överfart.

Skarmavbild2012-09-06kl.14.21.28.jpg

Allmänt tycker jag att folk är dåliga på att svänga snävt. Lätt att svängarna tas ut väääääldigt mycket.

Bilister som dödar... Tja, nästan i alla fall.
Är väldigt leds på blindstyren till bilister som svänger höger över ljusreglerad kombinerad gång/cykelöverfart och kör på "störst går först"-mentaliteten.

Kommer fram till en korsning och har grönt ljus vid cykelöverfaten. Precis då kommer en bilist runt hörnet från vänster och kör över cykelöverfarten och övergångstället. Bromsar då in men tänker "fine, han var före mig och kunde inte ha uppfattat att jag ville åka över" så det känns helt okej att han körde förbi.
Låter sedan mitt framhjul försiktigt rulla ut i gatan för att visa att jag ämnar cykla över gatan men ser då en annan bil, som ligger strax efter den första, komma runt hörnet på min vänstra sida. Tänker för en kort sekund att han måste se mig och förstå min avsikt att passera korsningen. Får dock abrupt ändra mig, få stopp på cykeln halvvägs ut i gatan och få ner en fot i gatan för att inte bli påkörd.
Slänger upp en hand, viftandes i vädret för att signalera att han borde ha stannat samtidigt som jag lutar mig framåt för att riktigt få ögonkontakt med föraren. Han tittar dock bara på mig och kör vidare helt oförstående till varför jag stod där i korsningen och vinkade åt honom.

Det vore kanske en sak om detta händelseförlopp var en engångshändelse, men man börjar bli lite mörkrädd när samma beteende visas av mängder av bilister i samma korsning. Gång efter gång...

Är det så att dom gående har rött samtidigt som du har grönt?
Detta är ganska vanligt i sthlm och enl mig ett j-l sätt att reglera på, som gjort för att skada cyklister. Bilister har en förmåga att bra se den röda gubben och inte det gröna cykellyset.
Felanmäl det till den som har hand om regleringen så kanske det kan bli ändring. På en del överfarter är det väldigt svårt att se cykellyset från en bil.

bossjo: Nej, vid den här korsningen är det faktiskt grönt för både fotgängare och cyklister samtidigt. (Gäller för övrigt korsningen i Gröndal i Stockholm, där man kan svänga höger direkt efter backen ner från Essingeleden och ska åka mot Ekensberg.)
Jag känner dock väl till problemet du beskriver och är faktiskt extra försiktig i korsningar där jag ser att det enbart är grönt för cyklister för stunden.

Har också tänkt på det, de ser sällan cykellampan. Men ser att den gående lampan lyser rött så de kör på. Om man tycker på den gå knappen brukar båda lysa, medans om man trycker på cykelknappen lyser endast cyklistlyset.

Karaktärsdanande motvindspendling 06:00 från Slagsta till Södertälje. Fick tvärbromsa för ett rådjur på cykelbanan mot Norsborg. Fortsatte mot Södertälje och fick bromsa vid våtmarken/sjön bortom Salem-Rönninge. Det kom fyra stora älgar och gick över vägen ca 100 m bort. Den sista stirrade stint på mig och när den gick upp på vägen ställde den sig mot mig och tokstirrade. Jag kände mig lite illa till mods inför denna duell i gryningen. En dam i bil bakom älgen tutade tills den lunkade iväg efter de andra. Hem var det nästan rak motvind då också, fantastiskt, borde köpa en lott.

Wheer skrev:
> Svettig Nishikipendlare skrev:
> -----
> > Var med om en märklig incident idag på
> > Lidingöbron på väg mot stan. Jag skulle
> cykla
> > om en medelålders man, men han låg längst
> till
> > vänster i cykelbanan. Jag vill inte köra om
> på
> > höger sida så därför plingade jag....
> plingade
> > igen.... igen.... och igen. Då flyttade han
> sig
> > motvilligt en halvmeter åt höger.
> >
> > Precis när jag passerar honom vänder han sig
> mot
> > mig och börjar tokskrika "Vad faan har du så
> > jävla bråttom för! Du har väl inget jobb du
> > ska till bla bla bla". Jag påpekar försynt
> att
> > han verkar vara en smula svagbegåvad eftersom
> han
> > kör vänstertrafik. Mer gormande från
> idioten.
> > Jag finner situationen rätt absurd och
> samtidigt
> > rätt rolig så jag bara flinar åt honom.
> >
> > Antagligen var han psykiskt sjuk, någon annan
> > förklaring kommer jag inte på...
>
>
> Det måste vara samma gubbe (?) jag hört talas
> om, som vid flera tillfällen sträckt ut armen
> (tänk vänstersväng) för att "hindra"
> omkörande cyklister. På Lidingöbron.

Kan mycket väl tänka mig att det är samma idiot. Verkar vara en rejält psyksjuk man. Synd att cyklar inte har nummerplåtar så man kunde identifiera honom.

Morgonens roliga grej. Stod i Ulriksdal vid ett rödljus och kom upp bakom en annan spandexriddare samt en moppe som såg ut som en 125:a (och lät ännu värre). En lastbilschaffis tvärnitar i svängen och tutade med kompressorhornet så samtliga i korsningen höll på att bli döva.

"-Kör på vägen med den där JÄVLA hojen!" ropade chaffisen.
"-Vafan säger du!!!" sa cyklisten.
"-Nä, han bakom!" ropade chaffisen.

Moppekillen fattade noll när alla tittade på honom och började försöka fippla upp sitt visir och sen blev det grönt. Dagens skratt :)

Undrar varför ingen startar en tråd på ämnet "Hur var dagens bilpendling". För även om det förefaller vara en del här som då och då kör bil känns det som atten sån tråd hade blivit ganska kort. Händer inte mig särskilt mkt när jag kör bil, men på cykel blir livet genast mer spännande...

Vad säger det om livet som cyklist egentligen...

Har bilpendlat 4 mil enkel väg från härliga Södertälje till city i tre år tidigare. Det var "intressant" men cykling känns som mycket större risk för personskada. Har bl.a. blivit omkörd på höger sida av "kokainkryssare", BMW som jag iofs själv kör, som trängt sig mellan mig och de som jag kört om på min högra sida - i utrymmen som inte finns i princip. Många flippar ur pga köerna och goes bananas. Cykling från Solna till city är mycket roligare!

Arne Anka skrev:
> Undrar varför ingen startar en tråd på ämnet
> "Hur var dagens bilpendling". För även om det
> förefaller vara en del här som då och då kör
> bil känns det som atten sån tråd hade blivit
> ganska kort. Händer inte mig särskilt mkt när
> jag kör bil, men på cykel blir livet genast mer
> spännande...
>
> Vad säger det om livet som cyklist egentligen...

Härlig motvind på vägen hem, fostrande! Känner igen det här med svängande bilar som fullständigt skiter i att cyklarna har grönt. Känns som jag riskerar livet varje dag när jag ska över Bergslagsvägen vid Lunda. Igår trodde jag att jag skulle dö där då det kom en bil i svängades i hög fart med plogande framhjul, tur för mig att han missade stolpen och mig!

Ångrade att jag inte hade riktiga handskar i morse (HTFU)

Hem så var det motvind som fan, såg en KBCK kille mellan typ Åkeshov och Ängbyplan, annars totalt ointressant.

Vad sjutton hände egentligen imorse? Råkade jag ta på mig osynlighetsjerseyn? Fotgängarna slöt ju sig bakom framförvarande bilar likt havet efter Moses trots mitt ihärdigande plingande och gormande.

Konstigt mycket motoriserad trafik i Söderort för att vara fredag.

Mina bakre regioner verkar vara lite överraskade av, och inte helt nöjda med, racersadelns plötsliga och dubbeldagliga närvaro efter sex veckor utan kontakt. Kanske skulle mjukstartat, men man måste ju följa the rules! HTFU!

Regn i luften, 10° men skönt iallafall.

Stökig pendlig dock.

Ett par hundra meter hemifrån höll polisen på att sätta upp någon slags kontroll i en parkeringsficka. Gissa var de parkerade polisbilen? De hade definitivt inte ansträngt sig för att ta upp så liten del av cykelbanan som möjligt, snarare tvärtom.
Först blev jag lite sur men sen tänkte jag att det kanske kommer att vara mycket folk där senare och att de då inte vill de inte ha cyklister i 30+. En skylt hade varit bättre.

Lite senare när jag åker på en smal gata hamnade jag bakom en vit skåpbil som slumpmässigt varierade hastigeten mellan 5 och 40km/h. Antagligen letade de efter någon address.

(Nu har jag försvarat både vädret, polisen och en vit skåpbil! Måste vara för att det är fredag. En måndag morgon hade det säkert varit annorlunda)

Dubbel spårvagn vid Liljeholmen = ~3 minuter rött ljus.

3 min!, inte mycket... testa bommarna i sumpan eller vid solvalla. Rekord i måndags, 6 tåg innan öppning.

adrianm skrev:

>
> Dubbel spårvagn vid Liljeholmen = ~3 minuter
> rött ljus.

Tillbaka
Topp