Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Klev upp i morse och tittade på termometer, 3 grader tänkte jag, det är som igår. Lallade runt och klädde på mig. Tittade en gång till på termometern och denna gång noterade jag - tecknet framför 3:an - förstärkte med en extra undertröja.

Annars var pendlingen fin och händelselös, då det i stort sett var tomt på cykelbanan.

Igår, proppfullt i cykelrummet (50+cyklar), idag, 10 cyklar...ingen HTFU på Skatteverket minsann.
Var riktigt härligt, på broar och viadukter såg det lite halt ut på vissa ställen.

Edit: Nu var det 45 cyklar på jobbet, alla börjar visst 9 och sticker 15 på fredagar :)

Senast ändrad:
Körde sönder benen på gymmet igår. Fick ändå ett tack för draghjälpen vid Brommaplan, alltid kul att kunna hjälpa till :)

+1 och det var friskt och skönt. Tunna vinterhandskar var perfekt för jag frös tidigare i veckan. För kallt med benförlängningar, första fem minutrarna var *svalt*. Stack senare än vanligt, strax före kl 8, och tyckte inte att det var så lite folk ute på cykelbanorna i centrala stan. Blir det +1 och blött så ska det nog styra upp sig ordentligt :)

12 Oktober. Vilken morgon! Dimma i förorten som lättar lagom till Västerbron!

Bilagor

• 12okt1.jpg
    12okt1.jpg
    178.8 KB · Besök: 51
  • 12okt2.jpg
    12okt2.jpg
    117.7 KB · Besök: 49
Snygga bilder som vanligt federico. Jag passerade dig då du stod på västerbrons topp och fotograferade. Nästa gång stannar jag nog och hälsar.

Dimma, minusgrader och en antydan till lite hala fläckar på några ställen. Idag njöt jag rejält av den fodrade vinterkepsen med öronlapparna. Men inga andra vinterattiraljer ännu.

Träffade på vit Cervelo. Trodde att hon skulle vara annorlunda. Men det var hon inte. Hon var som alla andra; stursk på platten men seg så fort det gick uppför.

-1 när jag stack i morse, mötte en med kortbyxor, burr (var rädd om dina knän!).
Dimmigt i början, men det lättade och solen kom fram, underbar morgon.

Skulle tagit vinterpendlarhärket med dubbdäcken om den varit iordninggjord. På nollan hemma, lidingöbron var blöt av fukt, men ingen halka eller is så långt ögat nådde.

I övrigt, kramades i trafiken med ett par bilister som visade ovanligt stor hänsyn.

Kallt med torrt i morse. Minusgrader på termometern men frostfritt på cykelbanorna gjorde att jag klädde mig aningen varmare än i går och kom fram lagom svettig till jobbet.

Passerade en lila enpetare vars ägare körde med knickers och bara vader. Såg riktigt kallt ut, särskilt som att han tog det riktigt lugnt (annars hade jag ju inte kunnat passera ;-)

Det börjar det glesas ut runt Alvik in mot stan. Nu börjar inte längre kaoset vid Abrahamsberg utan snarare vid den trånga passagen utanför måleributiken… skall bli skönt när även det kaoset har gått i ide.

frederico, tack för alla bilder i tråden. De gör att man inte lika lätt faller till föga och tar lokaltrafiken.

-3 i söderförort, jag langade på dubb fram bara för att. Fultysken förvandlades i ett slag från långtradare till Atlantångare, jag höll på att missa några kurvor pga hans mycket starka önskan att fortsätta på inslagen väg.

För övrigt har ju Federico redan berättat vilken vacker morgon det var.

Vilken morgon!

Bilagor

• 20121012_082100.jpg
    20121012_082100.jpg
    104.2 KB · Besök: 45
  • 20121012_082025.jpg
    20121012_082025.jpg
    185.4 KB · Besök: 42
  • 20121012_082051.jpg
    20121012_082051.jpg
    223.5 KB · Besök: 47
federico skrev:
-------------------------------------------------------
> 12 Oktober. Vilken morgon! Dimma i förorten som
> lättar lagom till Västerbron!

Tänkte idag att nu blir det bra bilder från federico, och det blev bättre än jag föreställt mig. Den sista träffar (på ett bra sätt) som ett knytnävsslag i magen :).

Idag läser vi Magnus Nilssons insändare i DN "Cykeltalibanernas Stockholm en utopi" och tänker på alla som pendlar i denna tråd... cykeltalibaner minsann...herrefolk minsann...

20121012_100506.jpg

JLarsson skrev:
> Idag läser vi Magnus Nilssons insändare i DN
> "Cykeltalibanernas Stockholm en utopi" och tänker
> på alla som pendlar i denna tråd...
> cykeltalibaner minsann...herrefolk minsann...
>
>

Mjo... hårda ord, men jag håller faktiskt med honom i vissa avseenden, exempelvis:
"Inte minst för att cykelinfrastrukturen gör det svårare, inte enklare, att cykla i Stockholm."

Det finns förbättringspotential i infrastrukturen absolut, men inte till vilket pris som helst.
Jag saknar hellre cykelbana än att dela den med spankulerande folkmassor som inte har ett klart begrepp om hur man rör sig framåt.
Fast Facebook i mobilen är väl viktigare än vad som händer på vägen.

federico skrev:
> 12 Oktober. Vilken morgon! Dimma i förorten som
> lättar lagom till Västerbron!

Fantastiska kort!

Appel skrev:
> Snygga bilder som vanligt federico. Jag passerade
> dig då du stod på västerbrons topp och
> fotograferade. Nästa gång stannar jag nog och
> hälsar.

Ja! gör det. Hade du svart cykel och svart/röda kläder?

MarcusS skrev:
> Vilken morgon!

Fint! Var är bilderna tagna?

Enber skrev:
> Tänkte idag att nu blir det bra bilder från
> federico, och det blev bättre än jag
> föreställt mig. Den sista träffar (på ett bra
> sätt) som ett knytnävsslag i magen :).

Tackar! jag hade tur där, inte så många cyklar som passerar.

mrwest skrev:
>
> Fantastiska kort!

Kul att ni gillar. Hoppas att jag inte tog för mycket plats (pixelhöjd).

sneeze skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag läser vi Magnus Nilssons insändare i DN
> > "Cykeltalibanernas Stockholm en utopi" och
> tänker
> > på alla som pendlar i denna tråd...
> > cykeltalibaner minsann...herrefolk minsann...
> >
> >
>
> Mjo... hårda ord, men jag håller faktiskt med
> honom i vissa avseenden, exempelvis:
> "Inte minst för att cykelinfrastrukturen gör det
> svårare, inte enklare, att cykla i Stockholm."

Jag måste missat det. Hur tänker de göra det svårare att cykla i Stockholm?

> Det finns förbättringspotential i
> infrastrukturen absolut, men inte till vilket pris
> som helst.
> Jag saknar hellre cykelbana än att dela den med
> spankulerande folkmassor som inte har ett klart
> begrepp om hur man rör sig framåt.

Är inte just det en sådan sak som de skall försöka komma tillrätta med?

> Fast Facebook i mobilen är väl viktigare än vad
> som händer på vägen.

Nej, men happymtb.org däremot.

Fin lunchpendling från Karlaplan till T-centralen för lite ärendefix. Skönt att ha en extracykel på jobbet.

3-4 pensionärsdamer stod och fotade solen på skanstullsbron före åtta i morse.

Ja, det var väl det mest spännande som hände. Gillar min flishjälmhuva med öronlappar.

Mötte en friskus som cyklade i såna där löparshorts. Alltså, sådana med slits upp till midjan. Det fläktade nog rätt så bra i kronjuvelerna. Brr.

Det var inte sjukt kallt men mina stortår var som istappar märkte jag när jag ställde mig i duschen i morse. Kanonbra med mesh på skon...

sneeze skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Idag läser vi Magnus Nilssons insändare i DN
> > "Cykeltalibanernas Stockholm en utopi" och
> tänker
> > på alla som pendlar i denna tråd...
> > cykeltalibaner minsann...herrefolk minsann...
> >
> >
>
> Mjo... hårda ord, men jag håller faktiskt med
> honom i vissa avseenden, exempelvis:
> "Inte minst för att cykelinfrastrukturen gör det
> svårare, inte enklare, att cykla i Stockholm."
>
> Det finns förbättringspotential i
> infrastrukturen absolut, men inte till vilket pris
> som helst.

> Jag saknar hellre cykelbana än att dela den med
> spankulerande folkmassor som inte har ett klart
> begrepp om hur man rör sig framåt.
> Fast Facebook i mobilen är väl viktigare än vad
> som händer på vägen.

Ta bort lagkravet att man måste köra på cykel- eller gång- och cykelbana om sådan finns.

Höll på att bli lite påkörd av en cyklist. Om man precis har stått och skällt på en bilist man tyckte gjorde något fel är det kanske inte helt rätt att bara vingla iväg och fortsätta titta ilsket på bilisten istället för framåt.

Destruktiv pendling med cykelcrossträning i Sköndal på väg till jobbet i morse, missat att ta med matlåda och behövde klämma en gel för att orka hemcyklingen på 7km :-/ T

Fantastisk pendling idag! Varit sjuknågra dagar och tog bilen igår, men cyklade idag, vilken lisa! Måste varit ngt senare än federico (jag strax före sju) men fint var det!

Men fick ta att bli omcyklad några gånger, för mycket sjuk fortfarande för att inte bara glida. Fattar inte den där reptilinstinkten att "tävla", men många verkar ha den, liksom jag.

Fin hempendling över Ursvik-kista-järvafältet. Hittar inte riktigt i Kista kändes människofientligt på något sätt.

Hade lite franskinspirerat afterwork på kneget med crepes, vin, ostar och kex m.m. Ett par öl och vin och tre timmar senare stod jag med blossande kinder i omklädningsrummet och undrade om Taxi Stockholm har cykelställ i taxibilarna :) Skön cykling men för klent lyse och och nu har jag inte lyckats ta mig till duschen än.

Bilagor

• bild (6)-2.jpg
    bild (6)-2.jpg
    37.2 KB · Besök: 42
JLarsson skrev:
> Idag läser vi Magnus Nilssons insändare i DN
> "Cykeltalibanernas Stockholm en utopi" och tänker
> på alla som pendlar i denna tråd...
> cykeltalibaner minsann...herrefolk minsann...
>

Kollektivtrafiktalibanernas Stockholm är en utopi. 

Den senaste modeidén för medelklassen är Stockholm som kollektivtrafikstad likt andra städer på kontinenten. En detalj skiljer dock Stockholm från andra städer. I Stockholm ligger medeltemperturen under vintern stadigt under fryspunkten. 
En annan skillnad är att Stockholm är byggt på ett antal branta öar. Radikalt olika förutsättningar för kollektivtrafik alltså. Varför inte drömma om Stockholm som vintersportort. Kan Åre kan vi. 

Stockholms kollektivtrafikåkare är dessutom uppenbarligen alltid för sent ute och bor på fel ställe. De kräver därför att tunnelbana, bussar och pendeltåg ska gå oftare och nya linjer ska byggas till olika förorter. De kräver också att alla som inte har bråttom skall flytta på sig och stå på rätt sida i rulltrappan. Dessa undermänniskor är nämligen i vägen för herre-folkets framfart. 
Ett viktigt krav är också att kollektivtrafiken följer tidtabellen oavsett väder. Ett sl-kort är ju så dyrt. 

Jag har åkt kollektivt i Stockholm året om, i flera sekler. Enligt min mening så är det fina med kollektivtrafiken att man kan upptäcka nya platser och träffa nya människor varje dag utan att man behöver bygga nya tunnelbanor eller köpa nya bussar. 
Att småspringa vid byte eller gå i rulltrappan är inte nödvändigt. 

Min uppmaning till Stockholms politiker är att inte lägga ut miljarder på en infrastruktur som aldrig kommer att utnyttjas till sin fulla potential av mer än någon promille av befolkningen. 

Inte minst för att mer kollektivtrafik gör det svårare, inte enklare, att ta sig fram i Stockholm. Det gäller i vilket fall för majoriteten av oss som inte har kollektivtrafikåkande och bilhat som existentiellt fokus i tillvaron. 

Tjabba...

Dagens pendling har inte blivit av än, men snart... Först ska dock jag o tanten upp på Billingen (Skövde) o gå tipspromenaden o valla hunden, men sen blir det upp på cykeln och cykla hem till Lidköping - en sträcka på ca 5,5 mil... Sist gick det på knappa 3 timmar på MTB´n o jag tänkte pressa den tiden en del... Men jag lär väl frysa arslet av mig gissar jag, men viking (och dum) som man är...

Henke :)

nikasp skrev:
> blossande kinder i omklädningsrummet och undrade
> om Taxi Stockholm har cykelställ i taxibilarna :)

Det går bra att beställa en kombi och be dem fälla baksätena. Ibland tar de en hundring extra för "besväret", ibland inte.

(De har jultomtar också om man behöver, t ex om man ska ge bort cykel i julklapp :)

Så, nu har jag bytt till dubb på framdäcket. Det måste ändå köras in tills frosten kommer på riktigt. Nu behöver ni andra oroa er för att det fryser på förrän i februari.

Tjabba igen...

Nu är dagens pendling avklarad...
En snabb summering... Uppför Billingen och jag trodde jag skulle spy upp lungorna... Jisses vad jag har tappat kondis, men upp kom jag i alla fall och vid det här laget var skorna redan helt genomvåta... Sen bar det av på gamla smalspåret ner för Billingen - "äntligen nerförsbacke" tänkte jag, men grusvägen var sank som f*n, däcken kanske aningen för mjuka, så även om det gick utför så var man tvungen att trampa för att inte stanna, men det var gott med en energibar och lite hemkokt aroniasaft i alla fall... Segare före får man dock leta efter... Att bara rulla och njuta av det kalla vädret och regnet som smattrade envist i ögonen var inte att tänka på - här fick man verkligen koncentrera sig mellan vattenpölarna och geggan... Vid Varnhem blev det dags för en banan - den gjorde susen i benen... Asfalt mellan Varnhem och Axvall, här rullade det ganska lätt, men jag var blöt som en nybadad katt... Men jag kom till Skara där far mötte upp mig - då var jag helt genomsur och bananerna var slut... Vi hängde upp cykeln på bilen o åkte hem... Jag hoppade in i duschen och far spolade av cykeln...
Sammanfattningsvis - jag måste träna mer och vädret var inte så dåligt i alla fall och visst är det underbart att cykla ! :)

Henke :)

mzi skrev:
> Så, nu har jag bytt till dubb på framdäcket.
> Det måste ändå köras in tills frosten kommer
> på riktigt. Nu behöver ni andra oroa er för att
> det fryser på förrän i februari.

Tack!

Jag bytte till höstdäck i förmiddags, så nu kommer vi garanterat få en fin och varm avslutning på året. :)

Misärpendlaren skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > Så, nu har jag bytt till dubb på framdäcket.
> > Det måste ändå köras in tills frosten
> kommer
> > på riktigt. Nu behöver ni andra oroa er för
> att
> > det fryser på förrän i februari.
>
>
> Tack!
>
> Jag bytte till höstdäck i förmiddags, så nu
> kommer vi garanterat få en fin och varm
> avslutning på året. :)

Gött! Tack båda, jag kör vidare med mina 4-seasons.

Tillbaka
Topp