Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Vilken skillnad det är i ljus mellan att starta kl 07:00 istället för 07:15 förresten. Går rätt snabbt vid den tiden. Kollade nu att solen går upp kl 07:52 och ner 17:10 i Sthlm idag.

Enber skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag såg
> också händelser i stillbilder, det var som att
> hjärnan pausade detdär perfekta tillfället när
> en bild borde tagits, varpå jag blev frustrerad
> över att jag inte hade kameran med eller att jag
> inte hade förutsett händelsen och hade den redo
> för att ta dendär bilden. Vid lite eftertanke
> är det nog bra att jag har slutat.

Jag har inte cyklat utan kamera på två/tre år, men det är ju inte så att man har tagit några unika bilder under jobbpendlingen. Soluppgång, cyklist i motljus o.s.v men tanken är ju inte att ta nyskapande konstnärliga fotografier utan att hålla igång och ge en rapport som säger något om dagens pendling, kanske förmedla känslan av soluppgången, snöstormen eller trafikpulsen...

Nice, home at last. Innebandy på Frescati så nu får vi se om man blir förkyld på riktigt imorrn eller inte. Begravning en av mina bästa vänners pappa imorgon så ingen pendling och sovmorgon imorgon. Måste skaffa bättre lykta NU. Kom en grym ninja längs en mörk gångväg i Bergshamra. Jag hade aldrig sett honom om inte pulsklockan lyst. Alla som har reflexer någonstans syns på långt håll trots mitt klena Silva Velo men den här killen var kolsvart klädd.

Fint idag. Misstänkte inte att det kan vara sista dagen utan dubb på ett tag. Minus och snö i luften gör att dubbdäcket åkte på fram. Avvaktar med bak lite till.

25 Oktober

Bilagor

• 25okt1.jpg
    25okt1.jpg
    73.1 KB · Besök: 23
  • 25okt2.jpg
    25okt2.jpg
    51.9 KB · Besök: 25
Snygg simhall där Frederico!

Snöade i Oslo idag och i på vattenpölarna när ja körde hem. Håller sommaren på att ta slut?

/T

Lyckades vurpa på vägen hem idag - första kraschen sedan jag började cykelpendla varje dag (juni 2011). Kommer på en rejält lövtäckt g/c-bana och möter en farbror med hund (i koppel). Han tar inte in kopplet & hunden speciellt mycket, och samtidigt kommer en cyklist till från andra hållet. När jag svänger ut för att alla ska få plats i bredd kör jag på ngt (trottoarkant eller liknande) som inte syns under löven och trillar i backen. Kläderna & hojen klarade sig (tur att man landade på löv och inte asfalt) och knät fick ett mindre skrapsår, så det var väl egot som fick den värsta törnen.

Snöfallet säger mig att det är hög tid att montera dubbdäcken på vinterhojen... Löven lär bli snorhala imorgon med tanke på minusgraderna i natt.

Väntade ut snöstormen som dök upp från ingenstans. Väl hemma alldeles nyss började gatorna kännas aningen krispiga, slänger nog på ett dubbdäck fram.

Lugn och fin pendling hem från jobbet.
Gjorde sällskap med en arbetskollega och när vi skilts åt så skymtade jag Rock när han lämnade sin butik efter stängning.
Jag la mig bakom för att se om det skulle bli några rödljus körningar.
Men han stannade plikt troget vid varje rödljus och inväntade grönt.
Så jag gled upp bredvid och morsade på honom.
Bra där Rock !

/ -->

Kall pendling idag. Spottade en snygg cyklist idag, stod BR....(passande ryggväska i vägen) på hans tröja, som var svart med en brun bred rand med texten på. Cykeln var helsvart med navväxlar och ett lite speciellt styre. Nästan som ett upp och ner vänt damtralla styre. Ryttaren hade en stiligt tillhörande mustasch.

Någon härifrån?

Snö på väg hem igår och gnistrande blanka vägar och GC-banor imorse! Kändes trots detta inte halt med 23 mm-slicks, förutom Skanstullsbron som var lite spårigt (!) och därför fiscyklades. Men det vore trevligt med leverans av lite CX-prylar nu, så bastarden kan byggas :)

-6,5C på termometern hemma, sänkt lufttryck i däcken och buff så va det inga större problem idag, pga, tog genväg/senväg förbi Frölunda och över älvsborgsbron över Hisingen och Ringön när jag skulle passera Mölndal istället för vanliga rutten förbi Liseberg-City-Ringön. 1mil extra men ritkigt skönt :D

Halt på mindre bilvägarna här i Sollentuna. Grov o spårig isbana typ. Torttoarena med snö på var dock fulla med knastrande mysigt ljud och bra grepp.

Härligt med snö och is. Fick punka häromdan och passade på att byta ut slicksen mot RR och Hutchinson-nånting, kändes bra men trögt med dessa idag.

Ngn minusgrad och isfläckar lite här och där. Monterade dubb fram igår, hade nog inte behövts men det är kul att kunna damma på över fläckarna.

Mina cyklande kollegor gjorde kollektivt avhopp i morse. Helt ensam i omklädningsrummet.
Strömbron glashal med knögglig iskappa. I övrigt isfäckar både här och var.
Tog det lungt med mina 4-seasons.
När det här töar bort så ser jag fram emot en varm november. Det kan fan inte vara vinter redan.

Dubbdäckspremiär. Stundtals lite isigt, runt Åkeshov t ex. Ett par bakhjulssläpp. Längre bromssträcka. För varmt klädd.

Extra spännande pendling med slicks och is. Särskillt vidrigt på cykelbanan efter slottskajen som var helt istäckt. Kan dock konstatera att man hade hunnit få ut sand på andra delar av cykelbanan. Blir mtb med dubbdäck tills temperaturen är över 0an på nätterna igen. Inga incidenter dock.

Kom 100m på CX:n innan jag vände och tog gammcykeln utrustad med dubbdäck. Förutom att det var halt så kände jag mig kränkt av dessa däck, det rullar inte lätt kan man snabbt konstatera.

Sämsta möjliga tajming med detta isknöggel, eftersom jag var tvungen att ta racern med slicks i dag pga eftermiddagens bikefit. Sen var det ju inte snorhalt, inga släpp alls, men backen längs Gamla Södertäljevägen ner mot Hägerstensvägen cyklades i sakta mak på nämnda slicks och racerbroms mot kolfiberfälg.

Premiärtur för den nybyggda vinterpendlarfixien som självklart är försedd med dubbdäck. Hade inte känts komfortabelt att köra Skanstullsbron eller Skeppsbron utan dubb idag. Ganska halt ute på smågatorna i förorten (Älvsjö) också. För en gångs skull lagom klädd!

Var köper jag dubbat till min 29" idag i Stockholm? Vill ha något med prio på skog men kommer att köra till jobbet såna här dagar. Sitter 2,25 Rocket Ron på min nu.

heklamama skrev:
> D Ö D S H A L K A

äh, årstabron var som ett salsgolv juh. Visserligen blankbonat på slutet men överlevde, ja det gjorde man iaf.

Spännande sidvind och frusen vägbana över Gröndalsbron/Essingebron, slicksen var under mig hela vägen. Halkan sitter nog mer i huvudet än på vägbanan.

Med tanke på CV:ans 26 minuter och VR:s 2h45min så kanske dubbdäcken redan är slut... får mellanlanda i e.m. och investera för en förlängd höst.

Jag fick smaka asfalt idag. Lite för mycket is och inga dubb + en sväng. Men klarade mig lindrigt undan och det var bara självförtroendet som fick sig en smäll idag.

Dubb endast fram räckte inte riktigt idag IMO. Ångrar att jag inte bytte bakhjulet igår också. Fick bli bambicykling på isfläckarna. Dubb fram och slicks bak är liksom inte bra på något, bara en ofunktionell kompromiss.

Absolut B, absolut, dysfunktionell skall det naturligtvis vara! Mongocykling alltså (ej Happycertifierat uttryck). Skaffa en CX nu va!

kalis skrev:
> Skanstullsbron var jääävligt snorig imorse!
> Vinterdäck åker på i helgen.

Jag tryckte dit ett dubbat framdäck imorse. Ides inte stå o slemma med kedjor o skit för att byta bakdäcket också.

Således var alla broarna riskigt läskiga.

Hissade ned vintercykeln från garagetaket i morse. Servad och klar med dubbdäck och allt. Den har hängt där sedan förra vintern men idag fick den lite extra luft i slangarna och 15km ispendling. Trögt men lite mysigt.

Inte riktig cykelpendling, enbart till bussen men lika misärkallt trots det.

Både min och sonens vardagscyklar hade effektivt förvandlats till lågutväxlade singlespeed över natten så vägen förbi skolan och sedan vidare mot busshålssplatsen var inte bara förrädiskt hal utan genomfördes dessutom med typ kadens 180. Hoppas den har tinat till i eftermiddag.

Håhå

Slängde på dubb fram på crossen igår men orkade inte bakhjulet, ångrade det lite idag men överlevde.

Sjuk medvind som man inte vågade åka snabbt i gjorde att jag hade lite för lite kläder på mig, kommer bli en fostrande motvind på vägen hem.

Det var lite slirigt med GP4000 i gårkväll på hemvägen. Ännu värre i morse. Måste leta fram vinterhjulen i förrådet.

20121025.jpg

Grymt nöjd med att jag tog tag i mig själv och fixade i ordning den dubbade vinterhojen igår kväll. Cykelbanorna i Solna mot stan var isbelagda mer eller mindre hela vägen... Såg en hybridpendlare som vurpat vid Shurgardrondellen på Solnavägen, men han såg mer kränkt än skadad ut. Allt var ok svarade han när jag frågade så det var bara att trampa på...

Med gårdagens lövvurpa i färskt minne tog jag det väääldigt lungt, så tiden blev ca 20% längre än vanligt.

Härdande motvind på hemvägen. Höll på att bli påcyklad på lunchpromenaden. Av en gubbe. På trottoaren.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp