Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> 4 dec

Läckert!

För min del tror jag att "spårigt" beskriver dagen väl. Fortfarande inte plogat även på vissa väldigt centrala sträckor i stan.

Känner inte heller att jag litar på W106orna jag fick med nya vinterhojen. Har hela tiden känslan av att cykeln ska fortsätta rakt fram om jag svänger vilket jag inte hade med Marathon Winter trots att dessa är något bredare. Kanske måste prova betydligt lägre tryck?

PerryE skrev:
> Baklava är alltså en efterrätt. Balaklava en
> huvudbonad.

Ja, och vintertid är pepparkakor bättre än baklava!

idag var det fest.
rak motvind från bromma till rotebro. vassa snöflingor som åt sig in i pupillen och totalt oplogat .
det tog 90 min. istället för vanliga timmen!!
man får se det som ett schysst träningspass så känns det bättre ..
lycka till med pendlingen idag ..

Utebliven pendling, gav upp efter 500m och insåg att jag gör bättre i att hämta snorkel och cyklop. Helt oplogat och 1m snö i drivorna. Jag ser ett inköp av en Fatbike, finns det några bra på Clas Ohlson så man slipper t-bana hem?

Såg en cyklist som tvärvände och ledde tillbaka cykeln. En annan kom i full vinterpendlarutstyrsel och ställde cykeln vid t-stationen. Själv åker jag tunnelbana nuförtiden men hoppas kunna ändra det innan jul.

Misärpendlaren skrev:
> Själv åker
> jag tunnelbana nuförtiden men hoppas kunna ändra
> det innan jul.

+1

Men jag tittar in här ändå med lika delar avund och lättnad. Åsså federicos bilder förstås!

Svårt som fan att cykla där det enbart kört bilar. Bättre var det på cykelbanorna i förorten där ingen kört alls. Tog nästan dubbelt så lång tid. Årsta bron var motvind deluxe. Iddes inte stanna o ta en bild. Annars nöjd. Fatbike med plattisar borde införskaffas för såna här dagar.

Det tog en timme att göra milen in från Farsta till slussen. Oplogat fram till skanstullsbron. Den var dock plogad, men plogbilen måste ha varit där bara minuterna innan för det kändes som om den drev igen med snö medan jag cyklade ner mot skanstull. Om vinden består till em så kommer hemresan bli bra mycket snabbare.

Förkyld för tredje dagen men är sugen. Mina W240 däck är kanon för det här föret. Nu blev det lite julstämning och ett till par längdskidor lockar. Spår alldeles nära. Ta det lugnt ni som cyklar idag!

kalis skrev:
> Utebliven pendling, gav upp efter 500 m

Jag med... Om jag hade haft hela dagen att komma till jobbet hade jag fortsatt, men nu sitter jag på tåget istället. Lite surt är det!

Klass 1, klass 2, who cares. Det snöar på tvären. Blinkar som en liten stjärna i min nya luminite och ser tydligen ut som ett UFO eller något annat potentiellt farligt, för nu stannar varenda bil för att släppa fram mig. Trevligt men ovant.

Tror att man på gatukontoret resonerar i linje med att:
"Vi måste skicka ut plogkillarna så att det ser ut som om någon gör nåt, men se för fan till att inte ploga några sammanhängande stråk så att folk kan ta sig fram. 30 meter här och där räcker, åsså rejäla vallar i alla korsningar. Folk får väl lära sig att hålla sig inne i sånt här jävla väder. Dessutom bjuder Västtrafik på tårta på fredag för att fira att de har fått fler passagerare, trots att hälften av deras bussar står still och tågen inte kommer fram i tid.
Och förresten, håll lite på isgruset. Vi spar det till de sista isfläckarna i april, så kan det ligga till nästa vinter."

Förvånansvärt många modiga cyklister ute längs mitt pendlingsstråk kunde jag konstatera inifrån min varma bil.

Helt djävla värdelös!!! Var tvungen att åka SL då det är middag med jobbet ikväll. SL hade i sin allomvishet beslutat att bara köra korta bussar i Täby av någon anledning. Detta medförde att det var fullt av episka format, hade det funnits bagagehyllor hade det legat folk där Indien style! Blev fullkomligt mosad när folk pressade sig på bussen genom alla dörrar på en gång, folk blev trampade på och en del skrek i förtvivlan att dom inte kunde andas! Vill inte SL att man ska åka kommunalt? Tunnelbanan var iofs inte helt knökfull men vid Östermalmstorg hade man biljettkontroll så när man kom upp för rulltrappan möttes man av en vägg av människor och blev mosad igen... Jättebra dag att sysselsätta personal med sånt skit istället för att köra extrabussar SL... verkligen jättebra. Jag har nu lovat migsjälv att aldrig någonsin åka kommunalt igen, oavsett väder eller extraaktiviteter på jobbet. SL ni har sett min sista SMS biljett... någonsin... dra åt helvete!!! Nästa gång jag inte kan cykla av någon anledning blir det bil till jobbet, jag skiter i om jag får stå i bilkö tills jag blir pensionär!

Såg inte många tappra, och hade lätt avbrutit om jag inte hade så kort (c:a 5km) men för en gångs skull så kändes min korta sträcka lite givande rent fysiskt. Nerför min gata var det vidrigt mycket snö och jag bestämde mig för att köra bilvägen innan jag chockades av faktumet att cykelbanorna var plogade. Eloge till Gasbinda för Bromma-rotebro. Fy fan.

Tog tio minuter längre än vanligt men gick bra i övrigt. Endast ett par upplogade snövallar att forcera.
Gbg stad verkar inte riktigt ha bestämt sig hur de ska halkbekämpa, vissa gator är fint plogade utan salt och andra är mer eller mindre rena slaskdiken.

Pendeltåg idag. Det står visserligen still men jag har åtminstone lyckats snacka till mig en plats i förarhytten. Lokförardrömmen har gått i uppfyllelse.

Fostrande.
Förvånansvärt bra plogat, lite spårigt och episk motvind på söder mälarstrand. Cross med bockstyre kanske inte var optimalt men kul.

Vilken fest!

CX:en var dock ett dåligt val i morse, skulle gått på MTB:n istället. Drottningsholmsvägen var helt OK plogad, klart sämre inne i stan.

Sportglasögon med klarglas var dagens pryl. Hade inte velat vara utan dom i SNÖSTORMEN!

Längtar redan till hempendlingen.

Riktigt kul idag!
Från Huddinge fram till Västberga var det ganska kämpigt, mkt snö på vägarna, efter västberga in till kungsholmen var det i jämförelse en barnlek!

En omkullblåsning (stillastående dock)
Vinden från höger på västerbron var helt sjuk, min högra näsborre slutade temporärt att fungera där!
Stort störningsmoment som jag inte upplevt förut var att snöflingor tog sig ner i lungorna :)

3 andra cyklister vid korsningen hornsgatan/ringvägen, annars ganska tomt.
Cyklingen tog 1h20min istället för normala 40-45min.

Fatbike hade varit grymt! Synd att det dröjer ett tag innan min kommer...

Och ja, min sadel tippar framåt, den bestämde sig för det, och jag hade ingen lust att stanna och fixa :D

Bilagor

• 302874_10151360228988799_54535397_n.jpg
    302874_10151360228988799_54535397_n.jpg
    53.1 KB · Besök: 126
Senast ändrad:
Selast skrev:
... Jättebra dag att
> sysselsätta personal med sånt skit istället
> för att köra extrabussar SL... verkligen
> jättebra. Jag har nu lovat migsjälv att aldrig
> någonsin åka kommunalt igen, oavsett väder
> eller extraaktiviteter på jobbet.

Fan du har rätt, alla som jobbar för SL är ju utbildade busschaufförer så det är helt felprioriterat.
Och när det snöar så borde det såklart vara gratis. För då är ju svennebanan faktiskt redan arg! ;-)

vekktah skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ... Jättebra dag att
> > sysselsätta personal med sånt skit istället
> > för att köra extrabussar SL... verkligen
> > jättebra. Jag har nu lovat migsjälv att
> aldrig
> > någonsin åka kommunalt igen, oavsett väder
> > eller extraaktiviteter på jobbet.
>
>
> Fan du har rätt, alla som jobbar för SL är ju
> utbildade busschaufförer så det är helt
> felprioriterat.
> Och när det snöar så borde det såklart vara
> gratis. För då är ju svennebanan faktiskt redan
> arg! ;-)

Nej det är klart att dom inte är, men det handlar väl om resursutnyttjande eller hur? Låt biljettkontrollanten vara hemma idag och kalla in alla buss/tåg/spårvagnsutbildade istället. Gratis blev det ju så att säga ändå eftersom dom öppnade alla dörrar på bussen och folk vällde in i alla hål...

Beslut ångest på vilket färdmedel jag skulle ta. Focus cross med skivor o dubb eller cruxen med tubisar. Det blev cruxen :D
Vilken snö fest det är att köra med tub. Canti är inte de bästa bromsarna i detta väder bara. Tyckte lite synd om de som släppade sina cyklar när jag körde på i nästan vanligt tempo.

Knöt fast dotterns pulka i sadelstolpen och bogserade henne till dagis, det tyckte hon var kul!

203 pannben hade passerat Gamla stan vid 8-tiden, där det var hyfsat plogat. Mindre plogat från Norra bantorget och norrut. Fluffig snö som forcerades lätt, även de mindre vallarna. Framhjulet spårade vilt. Kul, kändes lite som en utmanande strapats! Inte så mycket bilar och även de körde försiktigt.

"All time low" snitthastiget från Västerort in till stan. Inte många meter plogade. Höll på att blåsa av cykelbanan ett par gånger. Drömde om ett par Schwalbe Ice Spiker Pro när Rapid Robs´en inte ville greppa riktigt. Men förstås alldeles... alldeles... underbart... att äntligen vara tillbaka i pendlartrikåerna efter 2 dagars självbeordrad vila. Börjar bli "pendloholic" :-)

... långsam, Älvsjö-Sundbyberg 58 min mot 27 en bra sommardag :) Och liksom "pwrdesign" -en ny upplevelse med snöflingor som letar sig ner i lungorna...
Hoppas att vinden håller i sig, då blir det bara att segla med genom snödrivorna på vägen hem :)

Selast skrev:
> vekktah skrev:
> -----
> > Selast skrev:
> >
>
> > -----
> > ... Jättebra dag att
> > > sysselsätta personal med sånt skit
> istället
> > > för att köra extrabussar SL... verkligen
> > > jättebra. Jag har nu lovat migsjälv att
> > aldrig
> > > någonsin åka kommunalt igen, oavsett väder
> > > eller extraaktiviteter på jobbet.
> >
> >
> > Fan du har rätt, alla som jobbar för SL är
> ju
> > utbildade busschaufförer så det är helt
> > felprioriterat.
> > Och när det snöar så borde det såklart vara
> > gratis. För då är ju svennebanan faktiskt
> redan
> > arg! ;-)
>
> Nej det är klart att dom inte är, men det
> handlar väl om resursutnyttjande eller hur? Låt
> biljettkontrollanten vara hemma idag och kalla in
> alla buss/tåg/spårvagnsutbildade istället.
> Gratis blev det ju så att säga ändå eftersom
> dom öppnade alla dörrar på bussen och folk
> vällde in i alla hål...

Jag tror att SL gjorde det så dåligt som möjligt bara för att retas med dig.

Noll plogat i Bandhagen/Högdalen, kom några hundra meter sen gav jag upp, cyklade på sniskan hela tiden...mina breda däck går inte riktigt ner i snömodden.

vekktah skrev:
> Selast skrev:
> -----
> ... Jättebra dag att
> > sysselsätta personal med sånt skit istället
> > för att köra extrabussar SL... verkligen
> > jättebra. Jag har nu lovat migsjälv att
> aldrig
> > någonsin åka kommunalt igen, oavsett väder
> > eller extraaktiviteter på jobbet.
>
>
> Och när det snöar så borde det såklart vara
> gratis. För då är ju svennebanan faktiskt redan
> arg! ;-)

Hehe, som vanligt håller även svennebanan byråkratin högt istället för att vara pragmatisk när det är kaos i kollektivtrafiken ;)

Tille skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > vekktah skrev:
> >
>
> > -----
> > > Selast skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > ... Jättebra dag att
> > > > sysselsätta personal med sånt skit
> > istället
> > > > för att köra extrabussar SL... verkligen
> > > > jättebra. Jag har nu lovat migsjälv att
> > > aldrig
> > > > någonsin åka kommunalt igen, oavsett
> väder
> > > > eller extraaktiviteter på jobbet.
> > >
> > >
> > > Fan du har rätt, alla som jobbar för SL är
> > ju
> > > utbildade busschaufförer så det är helt
> > > felprioriterat.
> > > Och när det snöar så borde det såklart
> vara
> > > gratis. För då är ju svennebanan faktiskt
> > redan
> > > arg! ;-)
> >
> > Nej det är klart att dom inte är, men det
> > handlar väl om resursutnyttjande eller hur?
> Låt
> > biljettkontrollanten vara hemma idag och kalla
> in
> > alla buss/tåg/spårvagnsutbildade istället.
> > Gratis blev det ju så att säga ändå
> eftersom
> > dom öppnade alla dörrar på bussen och folk
> > vällde in i alla hål...
>
> Jag tror att SL gjorde det så dåligt som
> möjligt bara för att retas med dig.

Jag är helt övetygad om att du har rätt!

Fick trycka bort snön med dörren för att överhuvudtaget komma ut. Skottade sedan en halvtimme för att komma fram till gatan. Bestämde mig för att jobba hemma. Tur var kanske det?

Från SL.se:
Oregelbunden trafik och förseningar på som mest 20-30 minuter i Södra delen av Stockholm på grund av halka

Trafiken är helt inställd för buss 806, 807, 809, 810, 811, 818, 824, 825, 826, 827, 828, 829, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 839, 840, 841, 842, 843, 845, 846, 865, 869, 892 och 893 pga halka

Moddig, slingrig och rätt kul cykelpendling imorse. Det påminner lite om lerig stig i skogen, utan lera... Cykelbanorna var plogade i Solna och Danderyd, men inte Täby (där jag åkte).

Stumpy skrev:
> Trafiken är helt inställd för buss 806, 807,
> 809, 810, 811, 818, 824, 825, 826, 827, 828, 829,
> 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 839, 840,
> 841, 842, 843, 845, 846, 865, 869, 892 och 893 pga
> halka

Tur att 844:an går i alla fall!

5 December. Tjockt med snö på smågatorna i förorten men bra plogat ut från Aspudden in genom stan, lite tjockare efter rålis mot stadshuset. Tack Crescent 1948 för dagens snöpendling, det klarade du bra! Härligt att kunna fotografera sin cykel utan stöd genom att bara stanna på cykelbanan i snön (se bild 1)

Bilagor

• 5dec_0.jpg
    5dec_0.jpg
    111 KB · Besök: 150
  • 5dec_1.jpg
    5dec_1.jpg
    123.3 KB · Besök: 137
  • 5dec_2.jpg
    5dec_2.jpg
    90.9 KB · Besök: 146
  • 5dec_3.jpg
    5dec_3.jpg
    104.6 KB · Besök: 144
Förvånansvärt bra framkomlighet med cykeln från Spånga till Sundbyberg imorse. Enda undantaget var en sträcka på ca 500m där man plogat upp snögloppet från vägen så att det täckte hela cykelbanan/trottaren. Är det ok att cykla på vägen i sådana fall??

Känns som att cykel trots allt var rätt val idag kontra pendeln/bilen.

JLarsson skrev:
> Jag visste det. Du satt och väntade med fingret
> på F5.

Haha.. Jag var mest orolig att du skulle sno den framför näsan på mig. :)

Selast skrev:
> Nej det är klart att dom inte är, men det
> handlar väl om resursutnyttjande eller hur? Låt
> biljettkontrollanten vara hemma idag och kalla in
> alla buss/tåg/spårvagnsutbildade istället.

Jag är glad att jag inte är anställd av dig.

Tillbaka
Topp