Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

6 December

Bilagor

• 6dec1.jpg
    6dec1.jpg
    88.5 KB · Besök: 57
  • 6dec2.jpg
    6dec2.jpg
    105.1 KB · Besök: 59
  • 6dec3.jpg
    6dec3.jpg
    84.7 KB · Besök: 61
  • 6dec4.jpg
    6dec4.jpg
    91 KB · Besök: 63
Jag verkar haft tur på hemvägen i går, i stan var det hur fint som helst (på bilvägarna), men sen var det lite si och så från Hornstull söderut så där blandades pulsande med pannbensförsök att hålla sig på den ruttna spången av upptrampat. Kul bilder från många andra slitvargar förresten.

I morse gick det toppen, tappade ett par minuter (på 9 km) mot en normal höst-/vinterpendling. Lite bilvägsåka förstås där cykelbanan blivit uppläggningsplats för plogad snö, men klart funkis på det hela taget.

MTB idag. Helt fel, det var igår man skulle haft den. Fin-fint plogad cykelväg Vällingby-City. Fick ett snack med cyklist med DH-hjälm(?) vid Alvik, någon här?

Dagens höjdpunkter:
1. Mannen med en högst olaglig elcykel som inte kontrollera sin fart utan sladdade ut i trafiken vid Rosenbad.
2. Mannen med Brompton som försökte forcera snövallarna med sina barnvagnshjul.

@federico
Nu är det väl snart dags att bli fotograf på heltid (om du inte redan är det).
Den här serien bilder var ju magiska.

Försöken med välplogade cykelbanor från skärholmen och in verkar ha upphört. Ytterst varierande förhållanden men stegvis bättre ju närmare centrum man kom. Dagens underhållning var att studera minerna på alla bilister som skotade ut bilarna från bakom meterhöga plogvallar..... :)

Stum i benen efter gårdagens drabbning.
Idag omvänt mot igår. Bara några kilometer oplogade, resten fint plogat och vissa delar tom sandat.
Rinkeby - Råsta oplogat (Dvs Sumpan)
Stocksundsbron västra sidan hade vägverket använt som snöförvaring. Östra sidan såg bra ut med tanke på farten på dem som cyklade där.

Grämer mig att jag inte åkte skidor igår... :)

Huddinge - NackaStrand Mellan klockan sju & åtta i morse:
Ågestavägen - Oplogat
Huddingevägen -> Hagsätra - Oplogat
Hagsätra - Årtsafältet - OK
Årstafältet - Gullmarsplan delvis ris/ros
Gullmarsplan - Sjöstan OK
Värmdövägen - Ett skämt, cykelbanan plogan med därefter har väghyveln lagt över ny omöjlig klumpsnö.
Ser fram emot att cykelbaneplogpatrullen är fullt bemannad under dagen.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Bitvis trögt.

Praktiskt med cykelställ precis utanför dörren.

Johan A skrev:
> Snöfritt söder om stan i morse..

Trodde du hade sålt den hojen.
Hade någon kört före med eldkastare?

Helt jäkla överslut, 16km på 1h 24m. Årstafältet var inte plogat från det håll jag kom, bara vända och ta vägen via McDonalds/Posten som var lite bättre. Efter pampas marina var det inte plogat så bra mot Vreten. Fick traska sista biten. Mötte nån som sa att det var hurtigt att cykla idag, höll med lite. Uppkörda bilvägar är det svårt att hålla rak kurs på, översta lagret är bara grötsnö.

Edit: Snygga bilder som vanligt federico.

Senast ändrad:
Klantade mig då jag skulle filtrera förbi en bilkö. En bil stod riktigt nära kanten och jag såg inte ett hinder vid kanten vilket gjorde att jag tappade balansen och stödde upp mig med underarmen mot sidorutorna på bilen och skrämde nog rejält de som satt där. Sorry.

Annars tycker jag att göteborg hade helt ok plogat.

kalis skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bitvis trögt.
> >
> >
> https://lh4.googleusercontent.com/-YGqpE9fysAM/UMB
>
> >
> ItOTXDzI/AAAAAAAA69w/xrRlm0k2WlM/s1216/IMG_2012120
>
> > 6_080128.jpg
>
> Trögt? Vafan, du har ju en Fettbajk och med den
> ska du ju mer eller mindre flyta ovanpå snön,
> nästan flyga! Eller har jag gått på reklamen
> lite för hårt?

Jag orkade inte komma upp i planhastighet. ;)

Stumpy skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bitvis trögt.
>
> Praktiskt med cykelställ precis utanför
> dörren.
>
Mycket, men det gäller att välja cykeln med 3" däck. .)

Ganska OK faktiskt - största problemet var värmen. Tidvis lite slirigt men Bromma-Kista var inte så dåligt. Glad att det inte var någon längre sträcka jag cyklade på Bällstavägen.

Tyvärr har jag rejält ont i ryggen p g a gårdagens snöskottning

Verkligen komik att se de bättre bemedlade i innerstaden försöka snöröja runt sina inplogade, dyra bilar genom att, i en slags Bambi-On-Ice dans, sparka bort 1-metersvalar av snö med sina fina lågskor.

Får fundera på varför jag tycker det är lite extra roligt med andras misär i detta fall. Jag är förmodligen en dålig och avundsjuk människa som hyser lust till min nästas finare bilar.

1 km oplogad pendling av 10 idag får anses OK. Iaf. efter gårdagens pushbike med omvända förhållandena. Bytte kedja och storkakan häromkvällen. Trodde att jag skulle klara mig utan att behöva byta kasetten också, men se det gick inte. Har nu utforskat de minst använda växlarna där bak för att kunna trampa någotsånär hackfritt. Mer meck ikväll...

Thomas

Trött efter 18 mil hittills denna vecka, fuskade idag och tog cykeln på pendeln. Hoppas dock på cykel hem.

Körde också Norrvikenleden-Bagarbyvägen söderut på morgonen och Sollentunavägen norrut på kvällen. Gick utmärkt, få bilar som man dock kunde släppa förbi vid busshållplatserna. Mina 3 mil gick på 1,5 h trots lite "pushbike" här och där. Tyckte faktiskt att Sollentuna igår hade gjort ett bra jobb med röjning av cykelbanorna.

Tungt med dubbdäck på slaskiga vägar genom stan. Skulle valt slicksen. Undvek man cykelbanorna var det ungefär som en av de regniga dagarna i oktober.

Senast ändrad:
Bar crossen som man bör ut till plogad cykelbana. Hemgatan kommer fram i maj som vanligt. Annars var det inga problem förutom brunslasket som vår stad måste älska. Få se hur jag ska hitta en icke saltad väg hem. Imorgon AW så ingen cykelpendling för mina kollegors trevnad.

Poopzilla skrev:
> Verkligen komik att se de bättre bemedlade i
> innerstaden försöka snöröja runt sina
> inplogade, dyra bilar genom att, i en slags
> Bambi-On-Ice dans, sparka bort 1-metersvalar av
> snö med sina fina lågskor.
>

Samtidigt som de muttrar "måste skaffa quattro"

Dagens korta pendling var helt odramatisk men lite tungtrampad bitvis. Funderar på om jag ska orka växla ner pendlar-SS:en en smula. (En dag ska jag uppfinna en manick som gör det möjligt att ändra utväxling under färd).

Oplogat utanför dagis vid lämning i förmiddags
decembermorgon.jpg

/Johan

Spårigt bitvis och ibland snövallar från Årstafältet och in mot stan, obehagligast var det att cykla på Årstavägen med bilar som bara måste köra om riktigt nära. Annars gick det ändå fortare än buss/tvärbana+tbana.

Blev Örby-Eriksdalsbadet ToR för min del idag. Några oplogade ställen i morse (Johanneshovsvägen) och där det var plogat var det ganska "slarvigt" plogat. Dvs. typ 5-10 cm snö kvar som nu bara ligger och moddar till sig. Lite surt att det inte kunde få frysa på ordentligt inatt. Ironiskt nog var det nog mest lättcyklat på de upptrampade stigarna på oplogade partier.

Mindre kul när det varken finns plogad trottoar eller cykelbana och man tvingas ut på trafikerad väg som det dessutom inte finns omkörningsmån på. Att då ligga och slira i 10-15 km/h med en bil bakom sig klarar jag mig utan.

Sen ett erkännande: vinterfixie kanske inte är det optimala när det gäller start i moddig snö :)

bossjo skrev:
> @federico
> Nu är det väl snart dags att bli fotograf på
> heltid (om du inte redan är det).
> Den här serien bilder var ju magiska.

Tack bossjo!

Jag har inga planer på att jobba som fotograf, konkurrensen här i Stockhom är ganska stor och det är väl inte direkt någon efterfrågan på den här typen av bilder.
Men visst skulle det gå att sälja vissa bilder, kollar man på stockfotosidor så är det ganska lite variation av miljöer och landskap från Sverige/Stockholm. Man skulle säkert kunna sälja bilder till tidningar också.

Fotograf, nä det är nog tufft som du säger federico. Känner två fotografer som dessutom är gifta med varandra. Inte ekonomiskt optimalt. "don't quit your daytime job" och ge ut en fotobok som bisyssla istället!

JojjeM skrev:
> (En dag ska jag
> uppfinna en manick som gör det möjligt att
> ändra utväxling under färd).

Sådant finns bara på film.

Småtungt på crossen, men tufotuberna levererade ! Gamla Tyresövägen var jobbigt, igårkväll var nog cykelbanan renplogad, sen dess har man plogat upp modden från bilvägen ovanpå som delvist fryst till. Bra balans och coreträning, även lättare ner från Hammarbyhöjden/Kolonilotterna än det var uppför i morse :-) T

Småmysigt, lite kallare och lite mindre blaskigt än imorse.
Men ljudet av hasande dubbar någon meter bakom ryggen tycker jag bara sådär mycket om. Lyckligtvis var det bara ett par hundra meter som jag tvingades ut i körbanan pga obefintligt snöröjd Solnabro.
Sedan förbannar jag min feghet som klickar ur och tar det lugnt istället för att forcera ett parti med lite vallar eller spår i djup modd med lite fart och rejält tryck på pedalerna. Jag VET ju att det skulle gå bättre än att vingla fram med knapp styrfart och halka av pedalerna. Jag blir så trött på mig...

Fina bilder Federico. Är lite intresserad av fotografering och undrar därför vad du har för utrustning och vad du hade för inställningar på kameran när du tog dom ovanstående bilderna.

/Jari

Till skillnad från Seerinmian så forcerade jag den oplogade Solnabron, spännade upplevelse! Vissa partier får man fortfarande leka pushbike men annars så börjar det arta sig.

Måste ge lite cred till Järfälla kommun som har skärpt sig på snöröjningspunkten, förra året så var dom i särklass sämst, numera så ligger dom i topp!

Från sockenvägen och söderut längs 73:an var det faktiskt riktigt bra plogat. Rena rama autostradan ända ner till hökarängen. Där har ni entreprenören med ett uns yrkesstolthet.

Körde över en råtta i morse, den hade varken reflexer eller stroblampa så jag såg den försent för att hinna väja, kände bara ett litet ryck i styret... Ryser fortfarande av det där.

/T

Ångrar att jag tog ett sekundbeslut att svänga in på trottoaren vid Åhléns och därmed välja GC-banan på Skanstullsbron. Hade varit smidigare att fortsätta på bilvägen. Annars gick det fort och kul i modden på gatorna. Upplever bra kontroll med fixed i snön och känner inget behov av lägre utväxling. De flesta trafikanter är mer toleranta, vilket är trevligt. Även jag, frånsett att jag fortfarande skriker åt gångare som stolpar ut mitt framför mig när de har röd gubbe. Det beteendet kan inte skyllas på snön, liksom. Mer i informationssyfte (typ, håll undan annars smäller det) än aggression - det banar fri väg för mig.

Hamnade däremot bakom en cyklist som plingade argt och överdrivet på en barnfamilj som gick på cykelbanan på Artillerigatan. Det fanns gott om plats att passera och pappan svarade "Jaja, ta det lugnt, det är vinter även för oss." Cyklisten väste tillbaka att det minsann är en cykelbana. Sekunder senare bryter hon ett par trafikregler och vinglar sedan ut framför rött ljus och korsande trafik. Hela kroppsspråket när hon trampade vidare andades "Ur vägen, här kommer jag".
Analt.

Lugn och fin hempendling, hamnade bakom en tjej på en röd Bottecchia med Brookssadel och Brookslinda, hon såg väldigt säker och stilfull ut i snömodden.

Jag börjar ändra mig om all salt som man strör ut i göteborg. Nu hade stomcykelbanorna på hisingen nästan torr asfalt och knappt något saltslask, så det kanske funkar iaf. Och övriga cykelbanorna var bra plogade med hyffsad bredd på plogningen. Och plogarna verkar ha sänkt ned bladet så det faktiskt plogades enda ner.

Inte mycket att klaga på där inte.

Tillägg: Fast helst skulle de inte salta alls om man frågar mig, men jag förstår ju hur enormt mycket det förenklar för 90% av alla cyklister.

Senast ändrad:
silverman834 skrev:
> Jag börjar ändra mig om all salt som man strör
> ut i göteborg. Nu hade stomcykelbanorna på
> hisingen nästan torr asfalt och knappt något
> saltslask, så det kanske funkar iaf. Och övriga
> cykelbanorna var bra plogade med hyffsad bredd på
> plogningen. Och plogarna verkar ha sänkt ned
> bladet så det faktiskt plogades enda ner.
>
> Inte mycket att klaga på där inte.
>
>
> Tillägg: Fast helst skulle de inte salta alls om
> man frågar mig, men jag förstår ju hur enormt
> mycket det förenklar för 90% av alla cyklister.

Det stora problemet är om det kommer mer snö eftersom den börjar flyta runt på den nya saltgegga som bildas och det blir som att cykla i snor.

JariT skrev:
> Fina bilder Federico. Är lite intresserad av
> fotografering och undrar därför vad du har för
> utrustning och vad du hade för inställningar på
> kameran när du tog dom ovanstående bilderna.
>
> /Jari

Tack Jari!

Jag köpte ett nytt kamerahus för några månader sedan. Det enklaste/billigaste från Canon, ett 1100D hus, tidigare använde jag en 350D, också den en instegsmodell (från 2006). Det finns två anledningar till att jag använder 1100D, den är riktigt billig - man har råd att cykla omkull och så är den lätt, otroligt mycket lättare än Canons finare kamerahus i magnesium. Nackdelar finns det många jämfört med proffsigare modeller, men bildkvalitén håller ändå tillräckligt hög nivå för det här ändamålet.
På bilderna ovan och många andra som publicerats här använder jag en fast 50mm optik, en Canon EF 50 1,4 också den är hyfsat billig och lätt med optisk kvalitet och ljusstyrka som är många gånger bättre än kit-zoomar och liknande.
Hur jag ställer in kameran är lite olika, idag så långt skärpedjup som möjligt men det är en balansgång eftersom det är svårare att fota på fri hand med hög puls, 1/60 som man kanske normalt klarar att hålla still en 50mm räcker inte. Nu är ju inte maximalt skärpedjup det man alltid vill ha, men jag gillar detaljrika landskapsbilder som den på Liljeholmskajen ovan. Annars är det ju effektfullt att köra på stora bländare men svårare om man fotograferar i trafik som rör sig samtidigt som man själv gör det, här är också den billiga kameran ett problem med sämre fokuseringshastighet. Här en bild med samma objektiv men gissningsvis bländare 1,8-2,2? http://happymtb.org/forum/read.php/1/1778364/1888271#msg-1888271

Närkontakt med hantverkare. Prejad på Åsögatan för att jag körde "mitt i vägen". Drog näven i dörren för att signalera att han var för nära varpå mannen tvärstannar, börjar gasta och springa mot mig. Brinner av och ber honom dra åt helvete mm och när han väl satt sig I bilen igen får han smaka på långfingret varpå han rattar mot mig och prejar mig igen innan han drar.

Ångrar att jag lackade ur i efterhand, borde bett honom visa lite medmänsklighet istället för långfingret. Jävla Stockholmssyndrom att bemöta sina medtrafikanter så där hotfullt.

johnboy skrev:
> Drog näven i dörren för att signalera att han var för nära
> varpå mannen tvärstannar, börjar gasta och
> springa mot mig. Brinner av och ber honom dra åt
> helvete mm och när han väl satt sig I bilen igen
> får han smaka på långfingret varpå han rattar
> mot mig och prejar mig igen innan han drar.

Man ska inte slå bilar. Bilar är hårda. Ta kort på fanskapet nästa gång istället...

Har också brottats med helt oplogad Solnabro idag - den korta sträckan var den mest utmanande delen av mina 7 km till jobbet. Hemåt försökte jag inte ens utan cyklade på vägen istället.

Är bron ett exempel på väg på kommungräns som ingen av kommunerna vill ta ansvar för? Solna verkar i övrigt ha plogat hyfsat längs med Solnavägen, men bron hade de lämnat åt sitt öde. Eller är den Stockholms ansvar?

Köpte ny hjälm på Jarla cykel på lunchen efter att ha tappat den gamla i golvet på jobbet - klantigt. Första besöket på Jarla men mkt imponerad av trevlig personal och bra utbud. Helt klart en LBS jag kommer besöka igen.

rikard skrev:
> Från sockenvägen och söderut längs 73:an var
> det faktiskt riktigt bra plogat. Rena rama
> autostradan ända ner till hökarängen. Där har
> ni entreprenören med ett uns yrkesstolthet.

Då kanske mina 15 - 20 mail och felanmälningar gjorde nytta förra vintern :)

Tillbaka
Topp