JariT skrev:
-------------------------------------------------------
> Fina bilder Federico. Är lite intresserad av
> fotografering och undrar därför vad du har för
> utrustning och vad du hade för inställningar på
> kameran när du tog dom ovanstående bilderna.
>
> /Jari
Tack Jari!
Jag köpte ett nytt kamerahus för några månader sedan. Det enklaste/billigaste från Canon, ett 1100D hus, tidigare använde jag en 350D, också den en instegsmodell (från 2006). Det finns två anledningar till att jag använder 1100D, den är riktigt billig - man har råd att cykla omkull och så är den lätt, otroligt mycket lättare än Canons finare kamerahus i magnesium. Nackdelar finns det många jämfört med proffsigare modeller, men bildkvalitén håller ändå tillräckligt hög nivå för det här ändamålet.
På bilderna ovan och många andra som publicerats här använder jag en fast 50mm optik, en Canon EF 50 1,4 också den är hyfsat billig och lätt med optisk kvalitet och ljusstyrka som är många gånger bättre än kit-zoomar och liknande.
Hur jag ställer in kameran är lite olika, idag så långt skärpedjup som möjligt men det är en balansgång eftersom det är svårare att fota på fri hand med hög puls, 1/60 som man kanske normalt klarar att hålla still en 50mm räcker inte. Nu är ju inte maximalt skärpedjup det man alltid vill ha, men jag gillar detaljrika landskapsbilder som den på Liljeholmskajen ovan. Annars är det ju effektfullt att köra på stora bländare men svårare om man fotograferar i trafik som rör sig samtidigt som man själv gör det, här är också den billiga kameran ett problem med sämre fokuseringshastighet. Här en bild med samma objektiv men gissningsvis bländare 1,8-2,2?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1778364/1888271#msg-1888271