Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Idag gavs en ny dimension till cyklingen, kramp i händerna. En biverkan av de i söderort oplogade cykelbanorna. Om jag ska lyfta fram det sämsta exemplet på dålig snöröjning så var det mellan OKQ8-macken i Västberga och Statoil i Midsommarkransen. En märklig blandning av oplogat, snöhögar och kanske-ska-vi-ploga-en-liten-sträcka-här-och-här-och-kanske-här. Inte dåligt på så kort sträcka. Innerstan var en dröm, exemplariskt röjt.
Var rätt jobbigt fram till Midsommarkransen höll på trilla flera gånger då man vred på styret men framdäcket bara kanade framåt. Sen var det ändå helt ok. En medcyklist hade krockat med en vit hantverkarbil precis innan man kör på Västerbron. Är jäkligt lurigt just där och har varit nära och krockat några gånger där också.
Eloge till Solna som hade plogat idag till skillnad mot Sollentua. Det brukar vara det omvända. Annars kallt, mörkt, moddigt, sladdigt, tomt. Trodde fingrarna skulle frysa sönder och ramla av, fick stanna å värma dem två gånger. Hatar Nokian w240, känns väldigt opålitliga i spår och modd.
När körde du över Tranebergsbron?
Kring 8 var den plogad med kanske 2 cm puder över.
Bara att trycka på
Inne i stan däremot, modden kan jag leva med, med att alla filer är 30% smalare och den därpå följande risken för att bli prejad av stressad taxi. Mindre trevlig.
perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> När körde du över Tranebergsbron?
> Kring 8 var den plogad med kanske 2 cm puder
> över.
> Bara att trycka på
>
> Inne i stan däremot, modden kan jag leva med, med
> att alla filer är 30% smalare och den därpå
> följande risken för att bli prejad av stressad
> taxi. Mindre trevlig.
Erfarenheten från tidigare år är att det bara är att lägga sig som en bromskloss i "bilfilerna" eller ge upp några veckor och värma sig på SL.
Gäller tex Skeppsbron söderut. Där är det aldrig plogat i cykelfilen.
Intressant att det var plogat inne i stan. Som vanligt var hemma vid inte någon hit. Gatorna kommer väl fram i maj. Måste nog slänga på skärmarna nu när stan botar snön med salt.
bvs skrev:
> Tranebergsbron var fan inte ok när jag åkte. Sen
> inne i stan var det mest sörja och cykla i
> bilvägen som gällde.
>
> Vettefan om det är så jävla kul egentligen
Tyckte det var bra plogat och fint från Alvik in till stan(ca 07:30), värmde kanske på senare på morgonen och blev sämre?
Ganska hyfsat Bromma-Kista via Spånga. Lite tråkigt bara att de inte orkar ploga cykelbanan över Spångabron. Lyckades gena över Järvafältet utan fotisättning - men så har jag också Extreme294 och inget att skylla på. När mitt 42T framdrev kommer från CC blir det singlespeed igen
Roligt att Stockholms stad proklamerat att man i år minsann tänker satsa på röjning av cykelbanor och året-runt-cykling och så är röjningen betydligt sämre än tidigare år. Förvisso kom det mycket snö i onsdags/torsdags, men att man ännu inte är i närheten av att vara ikapp med röjningen är ju ganska dåligt. Örby-Gullmarsplan är ganska bedrövlig faktisk med många vallar, mycket modd och väldigt ojämn plogning. Och varför lägger man ut fint grus ovanpå ett 5 cm grynigt snölager? Mest bara för syns skull va?
Det här var det långa sättet att säga att det nästan tog dubbelt så lång tid till jobbet i morse.
MattiasK skrev:
> Roligt att Stockholms stad proklamerat att man i
> år minsann tänker satsa på röjning av
> cykelbanor och året-runt-cykling och så är
> röjningen betydligt sämre än tidigare år.
> Förvisso kom det mycket snö i onsdags/torsdags,
> men att man ännu inte är i närheten av att vara
> ikapp med röjningen är ju ganska dåligt.
Va det är ju innan för tullarna som gäller för både cykel o bilvägar.
Har du hört något annat? Sen är budget förfrukad redan. Hmm det var därför en damcyklist hade snöskoveln med sig på parkethållaren.
Speedskejtarn skrev:
> bvs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tranebergsbron var fan inte ok när jag åkte.
> Sen
> > inne i stan var det mest sörja och cykla i
> > bilvägen som gällde.
> >
> > Vettefan om det är så jävla kul egentligen
>
>
> Tyckte det var bra plogat och fint från Alvik in
> till stan(ca 07:30), värmde kanske på senare på
> morgonen och blev sämre?
Jo jag körde över ganska sent, runt nio. Det var riktigt fint från Vällingby till Brommaplan, sen lite spårigare därifrån till Alvik (ganska många mer som cyklar därifrån) men vid bron började det bli riktigt spårigt. Hade jag tryckt på mer så hade jag gått omkull i "kurvan" uppför.
Helt ok på vissa ställen bedrövligt på andra. Cyklade vi Hornstull/Tanto idag, eftersom sist när jag försökte mig över Årstabron blev riktig CX! Löpning med cykel på axel eller pushbike.
Är det någon som åkt Årstabron idag och vet om den numera är plogad? Det brukar alltid vara segt med plogning där. Verkar som om ingen vill ta ansvar för bron, eftersom den ligger mellan två stadsdelar (stadsdelsnämnder).
Hade koncentrationen riktad på underlaget och missade takskottarvakten bredvid cykelbanan som plötsligt vrålade till, varefter det damp ner ett ordentligt lass precis bredvid mig. Jag hasplade ur mig ett "sorry" och vakten höjde axlarna och mumlade något om att det kanske var mitt egenintresse och inte för hans skull... Tur där, men hade det legat ett lass på cykelbanan kanske jag hade höjt blicken lite tidigare. Man ska inte vara så insnöad!
Äckligt moddigt på cykelvägen parallellt med E4 mellan polisskolan och ulriksdal. Såg ut som ett månlandskap, antar att dom plogar av E4 och dumpar på cykelvägen. Det blir inte roligt när klumpar med en diameter upp mot halvmetern fryser till. Varning mao!
Schwalbes Ice Spiker Pro med 351 dubb i varje däck är väl egentligen overkill för pendling i Göteborg men idag var det verkligen helt perfekt med massor med dubb och breda däck på 29:an.
Upptäckte plötsligt att framhjulet befann sig på fel sida om en av snön dold trottoarkant, valde mellan att väja ut framför bilarna och att vurpa i en mjuk snöhög.
S.Englund skrev:
> Schwalbes Ice Spiker Pro med 351 dubb i varje
> däck är väl egentligen overkill för pendling i
> Göteborg men idag var det verkligen helt perfekt
> med massor med dubb och breda däck på 29:an.
Jag påbörjade inkörning av mina vanliga Ice Spiker idag på pendlingen och det kändes faktiskt helt rätt.
W106orna inger inget förtroende alls för att cykeln ska svänga om jag vrider på styret så dessa är ett klart lyft. Blir lite jobbigt att gå tillbaka sen när fetingdäcken ska på skogshojen bara :)
JMT skrev:
> Fortförande spårigt utmed Johanneshovsvägen,
> plogbilen som åkt där har inte velat slita på
> plogbladet. Annars OK.
Here here. Nu är ju biten mellan rondellen och Årstavägen plogad, men som kompensation har de plogat sönder den hårda ytan på resterande bit till Gullmarsplan. Kändes som att cykla på en nyharvad åker och med 30 mm-däck sögs man nästan fast i modden. Återgår till att ta bilvägen, även om man känner sig lite malplacerad på just Johanneshovsvägen ...
MattiasK skrev:
> Roligt att Stockholms stad proklamerat att man i
> år minsann tänker satsa på röjning av
> cykelbanor och året-runt-cykling och så är
> röjningen betydligt sämre än tidigare år.
Kanske är det sämre än det varit de senaste åren men det är nog inte så enkelt. En del av sträckorna som var jättefina i morse var helt förstörda på vägen hem. Har kört Örby<->City i 10 år nu och jag tycker verkligen inte att det var bättre förr, givet att det funnits snö förstås. :-)
Skön pendling, nu när det börjar tunnas ut på cykelvägarna infinner sig känslan av meditation på transportsträckorna.
Gav förresten upp testet med smala Schwalbe Winter på CX:en för i år, bytte till Suomi W240. Lite tyngre men betydligt bättre styrsel i modden. Schwalbe var perfekt för frostiga mornar, men i det här potatismjölet som ligger på vägarna är dom otillräckliga. För grunt mönster helt enkelt.
> Hatar Nokian w240, känns väldigt opålitliga i
> spår och modd.
Vad kör du med för tryck? Låt mig gissa att det är ganska högt? Sänk ned mot 2 bar (särskilt fram) och dina W240 kommer att uppträda helt annorlunda i spår/modd.
tuta skrev:
> MattiasK skrev:
> -----
> > Roligt att Stockholms stad proklamerat att man
> i
> > år minsann tänker satsa på röjning av
> > cykelbanor och året-runt-cykling och så är
> > röjningen betydligt sämre än tidigare år.
>
> Kanske är det sämre än det varit de senaste
> åren men det är nog inte så enkelt. En del av
> sträckorna som var jättefina i morse var helt
> förstörda på vägen hem. Har kört Örby<->City
> i 10 år nu och jag tycker verkligen inte att det
> var bättre förr, givet att det funnits snö
> förstås. :-)
Mina erfarenheter grundar sig förvisso endast på 3 års observationer. Men den modden som varit på sträckan mellan McD Årstafältet och Gullmarsplan tycker jag mig bara ha upplevt vid töväder tidigare och inte orsakad pga slarvig plogning. Men det är väl bara att ge sig på det i morgon bitti igen :)
Wheer skrev:
> JMT skrev:
> -----
> > Fortförande spårigt utmed Johanneshovsvägen,
> > plogbilen som åkt där har inte velat slita
> på
> > plogbladet. Annars OK.
>
>
> Here here. Nu är ju biten mellan rondellen och
> Årstavägen plogad, men som kompensation har de
> plogat sönder den hårda ytan på resterande bit
> till Gullmarsplan. Kändes som att cykla på en
> nyharvad åker och med 30 mm-däck sögs man
> nästan fast i modden. Återgår till att ta
> bilvägen, även om man känner sig lite
> malplacerad på just Johanneshovsvägen ...
Det har hunnit bli spårigt och jäkligt igen mellan Årstavägen och rondellen. Det fungerar på hemvägen men inte på morgonen då det är fullt med gångtrafikanter som går på den hårda delen av snön. Har skickat en felanmälan ska se om de får bort snön. Funderar att ta motionsspåret utmed vattnet istället i fortsättningen.
Hade för mycket saker att släpa på idag så det blev bilen. Det gick iaf inte ett dugg fortare.
Såg överraskande många tappra cyklister på väg över Götaälvsbron.