I morse var det i alla fall lite lugnare landbris tack och lov. Men benen kändes trötta ända fram till Sickla då jag äntligen fick upp lite fart.
Jag är ju fortfarande lite av en gröngöling på det här med cykelpendling. Eller rätt mycket faktiskt, om jag ska vara ärlig. Tidigare veckor har det blivit en eller ett par pendlingsdagar pga mässor och annat jobb, men den här veckan kommer jag cykla alla dagar utom torsdag. Jag är arg på mig själv att jag inte börjat cykla tidigare. Det är ju så jäkla bra! Tänk hur mycket bättre jag mått om jag bytt alla timmar - eller några av dem i alla fall - i bilen mot cykeln istället.
Vad som förvånar mig är att inte fler cyklar!?
Hemifrån mig in till stan tar det mellan 40 och 60 minuter, på ett ungefär, med SL eller bil.
På cykel tar det dryga timmen vid lugna vindar och 70 minuter om det fläktar. Det är ju en rätt liten skillnad i tid faktiskt. Och ser man till cyklingens fördelar, med träning på köpet, mindre smittorisk och frisk luft så är det ju egentligen inget att snacka om, eller hur!?
Hur kommer det sig då att vi inte är fler? Tycker "den stora massan" att det är för långt? Är vi för bekväma? Men samtidigt plöjer ju folk ner massor med tid och pengar på att springa på gym om kvällarna... Ja, mysko är det...