Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ÄNTLIGEN!!!

Efter åtminstone 2,5 år är en av stockholms cykelhuvudleder asfalterad och färdig. Jag menar förstås sträckan längs E4an parallellt med nioörtsvägen i Midsommarkransen. 2,5 år tog det alltså att asfaltera 200m cykelhuvudled! Starkt jobbat!

Bra, då kanske de kan asfaltera cykelbanan på valhallavägen nu då.

Som tidigare sagts en satans motvind men det härdar kanske. Blir förvånad över hur många som kör utan lampor.

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var okej på vägen hem. Körde vilse som
> vanligt...
> Avsiktlig-köra-vilse-CX-pendling är toppen.
>
>

Nära Ålkistan ? :-/ T

Motvind hit och motvind dit. Det är väl bara att köra iväg i lovart en bit så får man medvind hem sen. Så var det på vuältan i alla fall.

I morse blev jag påkörd bakofrån av en cyklist när jag stannade för att släppa fram övergångsstället vid Kornhamnstorg (i nedförsbacken från Slussen). Lätt hänt och jag trodde inte att det var någon fara, och du bad ju också om ursäkt. Men tyvärr visade sig att bakdäcket blev skevt och måste riktas om.

Om du pendlare på racer (med asiatiskt uteseende, ca 30 år?) läser det här så kan du ju PM:a mig så kanske du kan pröjsa för omriktningen av hjulet (ca 300kr?).
/ Jocke

Senast redigerad av en moderator:
Riktning av hjul brukar kosta runt 150kr, däck vet jag inte :)

Vart inte påkörd idag, bara nästan.

Medvind, finfräsern och ny asfalt förbi kransen. Sweet.

Nibbe skrev:
> Riktning av hjul brukar kosta runt 150kr, däck
> vet jag inte :)

Riktning av däck torde gå på 150kr det med, då totalsumman skulle bli 300kr ;)

bjorre skrev:
> Nibbe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Riktning av hjul brukar kosta runt 150kr, däck
> > vet jag inte :)
>
> Riktning av däck torde gå på 150kr det med, då
> totalsumman skulle bli 300kr ;)

Fan bjorre, snart ringer nobelkommittén till dig. Nåt pris måste du ju få.

Seeeeeg cykling i morse... Suck...
Jag stack lite tidigare för att slippa gubben på el-cykeln i alla fall.

Halvkass. Dels känns min mtb inte alls lika rapp som crossen, dels fick jag punka precis utanför stadshuset, dels så hade jag bara med mig 2"-slang när jag har 2.25"-däck.

En odramatisk morgon med lätt medvind, såg min gamla v70 på Magnus ladulåsgatan, den var bucklad....

Som en dans kl 0730. Lätt medvind och få andra som cyklade. Ngn som vet varför de omdirigerat och spärrat av en stor del av Stadsgårdkajen? Hoppas de blir klara snabbt. Känner att det var ju inte länge sedan det var avspärrat förra gången...
Jaja, blev faktiskt påkörd bakifrån häromdagen. Omdirigeringen var helt ny och en drönare som tydligen sov samtidigt som han cyklade, rullade in i mig när jag bromsade in framför den skarpa högersvängen. Behöver inte rikta om däcket.

Inte fälgen heller. :-)

Ja, tänk den som körde lika snabbt som dans. Eller dolk.

JLarsson skrev:
> Fan bjorre, snart ringer nobelkommittén till dig. Nåt pris måste du ju få.

Skopåse?

En liten förkylning på gång. Men med ny cykeldator( tack Bang för tipset) som påhejare. Gick det lätt till jobbet. Men varför var det så mycket bilar sockenvägen etc? Blev folk lata efter för många bullar igår?
Höll på bli klippt av en hantverkar bil innan Västerbron.
Sträckan mellan Liljeholmsbron o Västerbron är otäck. Rena vilda västern.

Premiär inlägg i pendlar tråden.

Rullade på fint idag, lite motvind så det gick ett par min långsammare än normalt. Monterade lock on handtag på pendlaröket igår, stort plus mot tidigare.
Noterbart: alla bilar som körde om på 100 km/h stäckan höll ut ordentligt. Inte en enda nära döden upplevelse :)

Har precis flyttat till Hisingen och insett att den inte är så cykelvänlig som jag trodde innan, varför måste man trycka på varenda rödjus för att få grönt??!

Jan_martinsson skrev:
> Har precis flyttat till Hisingen och insett att
> den inte är så cykelvänlig som jag trodde
> innan, varför måste man trycka på varenda
> rödjus för att få grönt??!

För att trafik-"lösningarna" är skapade av bilister för bilister med långsamcyklande tanter i åtanke?

Supertramp skrev:
> I morse blev jag påkörd bakofrån av en cyklist
> när jag stannade för att släppa fram
> övergångsstället vid Kornhamnstorg (i
> nedförsbacken från Slussen).

Väntar du på att släppa fram övergångsstället, så kan många hinna köra på dig. Jag kollar på vägen hem om du står kvar. Tror inte övergångsstället har hunnit över iallafall.

Stumpy skrev:
> Väntar du på att släppa fram
> övergångsstället, så kan många hinna köra
> på dig.

He he, folk på övergångsstället menade jag förstås!

Jag hade en liten olycka vid samma övergångsställe för ett par veckor sedan då en tjej klev ut utan att se sig för. Jag tänkte passera bakom henne men just när jag skulle passera så fick hon syn på mig och blev antagligen rädd för hon hoppade bakåt. Jag tvärnitade, gick upp på framhjulet, körde in i hennes underben och flög över styret. Ingen gjorde sig illa, men därefter så har jag börjat vara mer försiktiktig och stannar för folk som ska gå över. Men då får man ju problemet i stället att man riskerar att bli påkörd bakifrån av cyklister som inte tänkt stanna...

Ett riktigt farligt övergånsställe är det i alla fall. Fullt med folk som korsar cykelbanan, och massor av cyklar som kommer i hög fart, man kommer ju lätt upp i 40km/t bara genom att rulla nedför backen från Slussen.

"Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?"

Ovanlig! I morse prickade jag en av de få dagar oå året, som det blåser medvind från Linköping till Motala. Halvvägs mötte jag någon i mörkret som hojjade åt andra hållet :)

Men seriöst, han/hon/den/det som bestämmer vindriktningar och vindstyrka... Vad har jag gjort för ont? Eller är det ett faktum om höstarna att det blåser från land om morgonen och från Östersjön under aftonen? I så fall tycker jag vi föreslår en ändring på det!

Ignorerade UDs varningar om att resa i Europa och cyklade hem från Norrviken till Sundbyberg. Klarade mig hela vägen utan att råka ut för några terrorister. Dock rätt motvindigt idag också.

//j

Sjöbris resp landbris är det som gör att det blåser från land på morgonen och från sjön på kvällen och orsaken till att det alltid är motvind när man bor i Tyresö och jobbar i stan.

Smet tidigare från jobbet och och tog omvägen via Järvafältet.
Upptäckte för några veckor sen Hanstaområdet, bra stigar och bra flyt
Sen körde jag brändastigen och ledningsgatan i motsatt riktning som
jag brukar. Det blir verkligen annorlunda man känner nästan inte
igen sig ibland.
Är det någon som har lyckats hitta någon bra stig på östra sidan av
Säbysjön så man slipper grusvägen?
Annars 2 timmars höstcykling när den är som bäst:-)

Oj,
medvind! Å torrt. Å varmt. Lättsomenplätt att cykla till jobbet.

Äntligen fick jag den där hastighetstavlan att visa 40+! 41 blev det och 42 flimrade till ett ögonblick.SEGER!

Tyvärr har jag lite bråttom hem. Blir tungt.

Hygglig medvind mellan Solna o Kista? Klarade mina 7.75km sub15 (med 35mm out of the box däck på crossen o ingen kondis att tala om) äntligen tack vare flyt med rödljus, fotgängare, ambulerande dumpers o aggressiva grävskopor.

klippan skrev:
> Hygglig medvind mellan Solna o Kista?

japp, det kan jag hålla med om. blir intressantare åt andra hållet i em. :)

knappt svettig när jag kom fram idag..

I morse var det i alla fall lite lugnare landbris tack och lov. Men benen kändes trötta ända fram till Sickla då jag äntligen fick upp lite fart.

Jag är ju fortfarande lite av en gröngöling på det här med cykelpendling. Eller rätt mycket faktiskt, om jag ska vara ärlig. Tidigare veckor har det blivit en eller ett par pendlingsdagar pga mässor och annat jobb, men den här veckan kommer jag cykla alla dagar utom torsdag. Jag är arg på mig själv att jag inte börjat cykla tidigare. Det är ju så jäkla bra! Tänk hur mycket bättre jag mått om jag bytt alla timmar - eller några av dem i alla fall - i bilen mot cykeln istället.

Vad som förvånar mig är att inte fler cyklar!?
Hemifrån mig in till stan tar det mellan 40 och 60 minuter, på ett ungefär, med SL eller bil.
På cykel tar det dryga timmen vid lugna vindar och 70 minuter om det fläktar. Det är ju en rätt liten skillnad i tid faktiskt. Och ser man till cyklingens fördelar, med träning på köpet, mindre smittorisk och frisk luft så är det ju egentligen inget att snacka om, eller hur!?
Hur kommer det sig då att vi inte är fler? Tycker "den stora massan" att det är för långt? Är vi för bekväma? Men samtidigt plöjer ju folk ner massor med tid och pengar på att springa på gym om kvällarna... Ja, mysko är det...

Segt till jobbet i medvinden. Det var roligare igår att kötta hemåt i motvinden. Kul att träffa Moody och den omtalade söta hunden också!

Segt att få fart på de elaka dvärgarna i morse - frukost och påklädning var en kamp. Efter avlämpning på dagis blev det tempo-körning till Kista men kom ändå fram alldeles för sent ... Tittade efter om inte en bromsback låg mot fälg men det var det inte - varför känner man sig stark ibland och svag ibland?

Roligt var att jag cyklade om city igår och för första gången fick jag en gul påse som uppskattning för att jag cykelpendlar - första gången på ganska många års cykling!

Luke skrev:
> Vad som förvånar mig är att inte fler cyklar!?
>
> Hemifrån mig in till stan tar det mellan 40 och
> 60 minuter, på ett ungefär, med SL eller bil.
> På cykel tar det dryga timmen vid lugna vindar
> och 70 minuter om det fläktar. Det är ju en
> rätt liten skillnad i tid faktiskt. Och ser man
> till cyklingens fördelar, med träning på
> köpet, mindre smittorisk och frisk luft så är
> det ju egentligen inget att snacka om, eller
> hur!?
> Hur kommer det sig då att vi inte är fler?
> Tycker "den stora massan" att det är för långt?
> Är vi för bekväma? Men samtidigt plöjer ju
> folk ner massor med tid och pengar på att springa
> på gym om kvällarna... Ja, mysko är det...

Folk är inte dumma som man tror. De är dummare! :)

Märkte knappt av vinden mellan Slöstan och Marievik, kommer väl i em... Låg bakom en tjej på en elcykel som kämpade som en galning på den tyngsta växeln... Såg verkligen jobbigt ut ända tills hon kom till en uppförsbacke, vips så ökade hon farten markant... Såg ju faktiskt rätt trevligt ut.

Sprang till jobbet idag. Springpendling is really da shit, speciellt om jobbet bara är 5 km bort.

På hemvägen igår tog jag en liten omväg hemåt. Jag har aldrig sett så många bilar på Skärholmsvägen, ända ner till Vårby Gård var det toktjockt. Fick de inte köra på E4:an eller var det ännu värre där?

Släng av ebola. Så det blev att ta ebola expressen i min lilla ipod värld.

Johan A skrev:
> Märkte knappt av vinden mellan Slöstan och
> Marievik, kommer väl i em... Låg bakom en tjej
> på en elcykel som kämpade som en galning på den
> tyngsta växeln... Såg verkligen jobbigt ut ända
> tills hon kom till en uppförsbacke, vips så
> ökade hon farten markant... Såg ju faktiskt
> rätt trevligt ut.

Det var väl en laglig elcykel då, som slutade hjälpa till över 25 km/h (som hon kanske låg över på platten) men som sparkade igång när backen kom!

Jag skiter väl i bilköer men jag hoppas du håller stilen och kutar i jeans.

evo skrev:
> Sprang till jobbet idag. Springpendling is really
> da shit, speciellt om jobbet bara är 5 km bort.
>
> På hemvägen igår tog jag en liten omväg
> hemåt. Jag har aldrig sett så många bilar på
> Skärholmsvägen, ända ner till Vårby Gård var
> det toktjockt. Fick de inte köra på E4:an eller
> var det ännu värre där?

geologen skrev:
> Luke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad som förvånar mig är att inte fler
> cyklar!?
> >
> > Är vi för bekväma? Men samtidigt plöjer ju
> > folk ner massor med tid och pengar på att
> springa
> > på gym om kvällarna... Ja, mysko är det...
>
> Folk är inte dumma som man tror. De är dummare!
> :)

Ja folk är dumma. Men det blir en ah upplevelse för folk när man talar om hur liten tid det kostar att cykla,springa eller gå till jobbet. För de flesta kostar en ½ h motion kostar dem bara 0-15 min extra i tid. Och det är flera på jobbet som har börjat just motionspendla efter våra hälsoinsatser på jobbet.

mzi skrev:
> Ja, tänk den som körde lika snabbt som dans.

+1

Fast är väl bara trackstand som är långsammare..

SuperApe skrev:
> Jag skiter väl i bilköer men jag hoppas du
> håller stilen och kutar i jeans.
>

Det var rätt nära så stressad som jag kände mig imorse. Tanken var att jag skulle gå med min dotter till skolan och sedan komma tillbaka och byta om. Inte.
"Klä på dig! Vi är sena till skolan. Igen!", gastade jag med blodådror i pannan som höll på att brista.
-"Jaa, jag håller påå!", skrek hon tillbaka

Ah, härligt med familjeliv. Till slut hoppade jag i tajtsen medan hon klädde och hade sig, sedan var jag redo. Hon cyklade, jag sprang med hennes väska, ritningar och galonisar i händerna...

Fraktade barnen till dagis idag på en sketen liten barnvagn, den kved om aktiv dödshjälp, självklart glömde jag gympapåsen hemma, är jag en dålig far nu?
3 ungar med olika saker att göra, olika storlek på kläderna och en bebis som vill ha flaskan och skiter på sig.
Jaa familjeliv is teh sh1t.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp