Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Halkigt, blev omkörd av flera modiga, jag skrek
> HALT till alla cyklister. Inte fan var det nån
> som stannade för det.

Det är väl själva definitionen på halt; att det är svårstoppat.

staine skrev:
> Förresten, glömde säga: junior drog omkull
> precis framför 144:an det var läskigt fast det
> gick sakta usch fy fan. Ska kanske tvinga honom
> att ta bussen i stället?

I helgen åker dubbdäcken på alla familjens transportcyklar. Fram brukar räcka. Vill ogärna se någon glida in under en buss eller annat fordon.

Storklas skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Halt men ändå en fantastisk pendlarmorgon!
>
>
> Brilliant rapport! Borde göras till standard för
> denna tråden.

+1 Tror det är första gången jag skriver det. Bilderna är rena balsamet för själen.

jag märkte inget av nån halka när jag for Sickla -> Gamla stan kl 07:20.

crisp å najs helt enkelt!

Dags att byta om för hemfärd via Erstavik. Om jag är riktigt snabb hinner jag hem innan mörkret fallit helt.

Vilket härligt väder! Kortbrallor fonka bra, och vilken vya över stan, Stockholm är vackert! Glest med folk vid skolhämtartid också, men åtminstone en optimistisk Nishikireflexväst att kränka uppför Västerbron...

Va fan. Framhjulsläpp på hemvägen. Men det var på lerig stig på Årstafältet. Så det är bara roligt.
Det gick bra för min kollega. Hon var inte själv på akuten denna dag. Farligt att cykla.

Idag var det ett lågt MI, det regnade ens inte. Extra spännande var dock halkan i norrort, men precis som selast, har jag pendelskills!

I övrigt vill jag ge en eloge till pendlaren på en HARO hybrid med cykelcity tröja, som cyklade norrut från Frescati vid 16:30 tiden. Ordentliga tecken och bra belysning osv. En person som denna inger hopp efter senaste tidens debatter.

Stumpy skrev:
>
> Mosade en unge i Älta och åt en gnällkärring
> till frukost i Sickla.
>

Charles Bronson-pendling, grymt :)

Trötta ben, lugnt tempo, hjälpte en yngling i Huvudsta som hade vurpat på en isfläck och fixade ihop växlarna till honom... Tack som FAAAN, fett schysst! Om/när jag blir rånad där i området hoppas jag att han är med i gänget så man slipper undan...

Tackar för kommentarer om mina morgonbilder. Avslutar pendlingsveckan med en bild från dagens tur hem. trevlig helg!

Bilagor

• lilj.jpg
    lilj.jpg
    46.5 KB · Besök: 37
Fettade på med Nokian 300, kändes hur stabilt som helst,körde inte mot enkelriktat så jag sparade minst en fem hundring på det.

Jag bjuder på en bira nästa gång Eli när vi syns på Corallen som plåster på såren.

Underbar pendlarmorgon, fint och torrt väder. Såg många andra som fick smaka asfalt idag, kändes bra med dubbdäck. Tror att det blir lugnt på cykelvägarna nästa vecka. Avslutade dagen med att lämna in cykeln på lagning hos LBC samt reklamerade min nya fina dubbdäck som tappat 25% av dubbarna på 30 mil. Blev dock lovade ett nytt sett.

Hoppas på varmare väder nästa vecka så jag vågar pendla på racern innan LBC blir färdiga med pendlarhojen.

Krispiga bilder, snyggt!

federico skrev:
> Halt men ändå en fantastisk pendlarmorgon!

Skulle handla en stjärnmutter till nya gaffeln på vägen hem, men upptäckte att butiken flyttat. Hann inte till nästa. Surt. Hade verkligen hoppats på att få på gaffeln, skivbromsen och dubbdäcken i helgen.
Efter det misslyckade shoppingstoppet så måste jag ha hamnat i det individuella momentet av någon slags frys-arslet-av-dig tävling, men det var väl straffet för att ha blivit kvar på jobbet för länge på en fredag.
Tyvärr hade sambon också fastnat på jobbet, så det blev ett jäkla fumlande med att få fram nyckel och låsa upp dörren med fingrar lydiga som en klase bananer.
Nåja, fingrar och tår tinade i duschen, och en balja varm choklad fixade resten. Inte så dumt ändå.

Införskaffade ett handledsstöd på läkarinrådan efter morgonpendlingens vurpa. Hade nog inte kunnat cykla hem utan faktiskt.

Tänkte kränga på dubbdäcken, men det är stört omöjligt med stukad handled. Röntgen nästa vecka för slutdomen.

Annars var det ju mysigt.

Senast ändrad:
federico skrev:
> Tackar för kommentarer om mina morgonbilder.
> Avslutar pendlingsveckan med en bild från dagens
> tur hem. trevlig helg!

Väldigt stämningsfulla bilder! Jag ser gärna mer av dem.
Vad är det för kamera? Vindvinkellins? Efterbearbetning?

fastforward skrev:
> Väldigt stämningsfulla bilder! Jag ser gärna
> mer av dem.
> Vad är det för kamera? Vindvinkellins?
> Efterbearbetning?

Tack! Det är inget avancerat, en gammal sliten Canon 350D och en billig Sigma vidvinkelzoom, trådutlösare, Raw+Lightroom. Utrustningen kan köpas superbilligt på blocket, så man har råd att köra sönder den. Fördelen med systemkamera är att man kan ställa allt manuellt och slå av autofokus, det underlättar om man ska ta bilder i farten.

Stumpy skrev:
> I helgen åker dubbdäcken på alla familjens
> transportcyklar. Fram brukar räcka. Vill ogärna
> se någon glida in under en buss eller annat
> fordon.

Fick reda på att båda barnen gått i backen på vägen till skolan i fredags morse. En snäll medmänniska hade hjälpt dottern att promenera med ledd cykel, eftersom hon hade ont i handleden och inte kunde cykla. Jag är en dålig människa som prioriterade att lägga på dubbat på egna cykeln istället för att följa barnen till skolan. På måndag morgon har alla dubbat fram.

Göteborg är lugnt sisådär runt sju en lördagsmorgon är bara att konstatera. Enda cyklisten jag mötte verkade fortfarande vara kvar i fredagskväll. Hemvägen gick också lugnt till. Klarade mig dessutom undan regnet.

Låter som happy-mobben förordar dubb imorn då...

Rejält med kläder på mig. Skönt.

Rätt ok i morse.

Dagens spot: En snubbe hade kortbraller...känns lite kallt...

Dagens spot 2: Glädjande har de flesta belysning nu, men den supestarka lampan på hjälmen är ju inte nödvändig...ni som har: ta bort eller sänk effekten.

Inga dubb än. Men jag cyklar ju bara i stan så lyssna inte på mig.
I morgon skall jag dock till Rissne så jag är i valet och kvalet...106 dubbar fram eller inte. Det är frågan.

Skippade dubbarna. Cyklade om en herre i kortbyxor och kortärmat. Såg lite kallt ut...

staine skrev:
> RN skrev:
> -----
> > Låter som happy-mobben förordar dubb imorn
> > då...
>
> Tja vad ska man tro, 240 dubb,
> stockholmscyklisterna kommer att bli starka i
> benen iaf....
>
>
> http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/slipp-vurpa-med-dubbdack-pa-cykeln

240 dubb när halva pendlingen brukar vara bar asfalt! hehe

Bromsat nav, också ett alternativ.

Senast ändrad:
tog langstern. cyklade vilse i larsboda men cyklade sedan om en cycle pro twin point tandem två gånger. Är det någon här som vill kännas vid att han cyklade ensam på en tandem längs 73:an strax innan sjusnåret i morse? Det var jag som var tomten som hälsade två ggr (jag kör uppenbarligen en långsammare väg än alla andra).

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Trädkramarkampanj utanför tv-huset.
> Fältbiologerna? Var lite oklart vad man ville...

Det är en jättegammal ek som har drabbats av röta. Gatukontoret tänker hugga ner den så att ingen får den i huvudet. Ett par miljöpartister från östermalm (!!) tänker "rädda eken" genom att kedja fast sig i den om den inte lämnas i fred. Vad nu det ska hjälpa mot rötan...

Blev ingen cykelpendling för mig idag. Stackars mig har ont från isvurpan i fredags.

I fredags blev jag påkörd av tant på damtralla som körde rakt in i mig. Hon landade mjukt i gräset och jag drog armbågen i asfalten. Orättvist. Hon tog på sig hela skulden vilket hon gjorde rätt i. Jag var otroligt trevlig, pga choken tänker jag. Nu är jag inte tevlig längre mest sur.

En måndagspendling. O de små vita lastbilarna kör som svin igen efter farbror blå har haft sin trafikvecka. Som vanligt med andra ord.

BOFH skrev:
> Ett par miljöpartister från östermalm (!!) tänker
> "rädda eken" genom att kedja fast sig i den om den
> inte lämnas i fred. Vad nu det ska hjälpa mot rötan...

Den behöver väl stödjas upp för att inte falla.

> Blev ingen cykelpendling för mig idag.

+1

BOFH skrev:

> Det är en jättegammal ek som har drabbats av
> röta. Gatukontoret tänker hugga ner den så att
> ingen får den i huvudet. Ett par miljöpartister
> från östermalm (!!) tänker "rädda eken" genom
> att kedja fast sig i den om den inte lämnas i
> fred. Vad nu det ska hjälpa mot rötan...
>

Där ser man. Det satt massiv med folk i trädet, hoppas att det inte skyndar på förfallet... Verkade som det blir en lokal-tv-nyhet av det. En del medier på plats. Ingen kravallpolis dock.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> BOFH skrev:
> -----
>
> > Det är en jättegammal ek som har drabbats av
> > röta. Gatukontoret tänker hugga ner den så
> att
> > ingen får den i huvudet. Ett par
> miljöpartister
> > från östermalm (!!) tänker "rädda eken"
> genom
> > att kedja fast sig i den om den inte lämnas i
> > fred. Vad nu det ska hjälpa mot rötan...
> >
>
> Där ser man. Det satt massiv med folk i trädet,
> hoppas att det inte skyndar på förfallet...
> Verkade som det blir en lokal-tv-nyhet av det. En
> del medier på plats. Ingen kravallpolis dock.

Hahahaah! Det vore klockrent, trädkramar miffona klättrar upp i eken en masse och då rasar den av tyngden. Hahhaha! Gatukontoret sparar några tusen i fällning också...

Blev varnad av ett lycra-svetto för halkan i sänkan efter Tranebergsbron mot stan. Uppskattas eftersom jag var för trött för att montera dubbdäcken igär.

Väldigt skön morgon, trots den fuktiga dimman. Märkte inte av nån halka, men jag körde dubbat för säkerhets skull.

Sent, vid nio, pendlade jag genom stan. Ingen dramatik, enda notervärda händelse var bilen som låg och tutade på cyklisten som tvingades köra i bilfilen eftersom taxibilarna blockat hela cykelbanan utanför hotell Malmen. Samt en SUV som parkerat mitt för utfarten Strymansgatan-Karlaplan. Fast den hade redan fått spegeln sönderslagen.

Dagen innehöll inte ens spå av MI och dubbarna är lite bra för det hörs att man kommer så folk håller undan bättre.

Senast ändrad:
Dimmig.

Bängen trålade på Stadsgårdsleden.

Premiärkörde min nya MacGyver-lampa

På Tulegatan i Sumpan trampade jag på lite extra för att klara grönt ljus vid en cykelöverfart. En mobilpratande kvinna i bil som ska svänga höger och korsa överfarten saktar in och tittar upp. Hon ser enbart att gående har rött och gasar då på och svänger in rakt framför mig. Lite irriterande men mest dåligt planerat att trafikljuset inte syns bättre. Tycker det är många småirriterande cykelöverfarter i just Solna/Sundbyberg.

var det cykel-kontroller av farbror blå i fredas em utanför fotografiska? såg nån poliskvinna kasta sig omkring i cykelbanan innan jag passerade.

idag verkade de jaga lastbilar från finlandsfärjorna istället. +1 på polisens trafikinsats.

för mycket folk på cykelbanorna fortfarande.

Fin dimmig morgon, bomullsshorts och racer. Inga problem med greppet för slätsulorna. Trädkramare var väl det enda spektakulära.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp