Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tog mig själv i kragen och beslöt mig att göra något åt det beskäftiga "service Jetz" som möter mig varje gång jag startar bilen.
Lastade därför upp footien på taket och begav mig till norra hammarbyhamnen.

Det blev sedan fottie genom stan istället för SUB (sportsutilitybike).
Mysigt med hårdpumpade smaldäck!
Tur att det tar sån tid att åka bil så att jag slapp alla galningar i trafiken när jag swichade fram.

Kände mig ganska pigg i morse trots att jag hade en stor plommonkaka i porslinsform i ryggan (idag är det jag som står för fikat). Känner mig nöjd över att avdelningsfikat inte blev mos trots att det fick cykla 13 km i morse ;). Känner mig så pigg idag att det kanske blir ett pass på gymmet också!

Noterade också att det var Bilens Dag idag - lite komiskt när man läste annonsen och såg en bild på ett leende barn som illustration. Yngsta dottern brukar annars spy ganska ofta de morgnar hon åker bil till dagis - har aldrig hänt när hon åkt cykelvagn med pappa ;).

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Yngsta
> dottern brukar annars spy ganska ofta de morgnar
> hon åker bil till dagis - har aldrig hänt när
> hon åkt cykelvagn med pappa ;).

Det kanske kan bero på att du kör som en dåre.

PerryE skrev:
Yngsta
> dottern brukar annars spy ganska ofta de morgnar
> hon åker bil till dagis - har aldrig hänt när
> hon åkt cykelvagn med pappa ;).

Bra gry i dottern!
Fortsätt så.
Yngste sonen brukade skrika för full halls efter mer en 1 timmas bilåkning när han var i dagisåldern. Cykling har däremot aldrig varit några som helst problem

Bil idag. Ska hämta lite prylar.

När jag cyklar (och annars också) så blir jag irriterad på den cigarettrök som man ALLTID får i sig var man än är. Hemma, på cykelbanan...you name it.

Sluta röka!

Höj tobaksskatten från 39,2 % till något som biter på de vill dör i lungcancer. Som passiv rökare (vlket man är varje dag!) blir jag irriterad på röken.

Hmm... måndag till fredag kör jag aldrig bil, då är det min fru som kör eftersom hon arbetar 40 km från vår bostad. Tyvärr är yngsta dottern en sådan som lätt blir åksjuk - så har det varit i princip alltid. Men visst kör jag bil kasst - tyvärr ändå bättre än de flesta i Sverige ;)

Visst är det gott gry i bägge barnen - helst åker de cykelvagn även om det är pissväder. Dessutom vill de cykla när vi kommer hem ;)

Bilens dag firades med att slå på två bilar! Stökigt för första gången på länge

Kan vi inte enas om att 28 Oktober är cykelns dag som en motaktion?

Varje söndag, till att börja med, skulle man kunna stänga av delar av innerstan för biltrafik. Alltid en början. Sedan testar man lite smått med måndagar.

Bilens dag.

Jag trodde det var ett skämt. Att nån var ironisk. Men verkligheten överträffar dikten igen. Jag skulle inte kunna komma nåt bättre om jag ville göra en parodi.

Är det nåt speciellt med den här dan jämfört med de 364-365 andra dagarna om året som också är "bilens dag"?

Och vad är det som i så fall skiljer en mor på Mors dag jämfört med de andra dagarna? Eller Fars dag för den delen. Varför finns det ingen evo:s dag? Fikasvettots dag? The list goes on.

Pressreleasen ger en indikation om vilken skala det rör sig om:

/.../
- Bilen har jämte telegrafen, järnvägen och motorsjöfarten varit epokgörande för samhällsutvecklingen i vårt land och bör därför få sin egen dag precis som kanelbullen, förklarar Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens Riksförbund, MRF
/.../

Undrar just på vilket sätt kanelbullen påverkat samhällsutvecklingen, eller är det bara oklara syftningar?

Jag ska låta bilen stå på tomgång i dag. Har tankat, så soppan räcker länge.

tomas o. skrev:
> Undrar just på vilket sätt kanelbullen påverkat
> samhällsutvecklingen, eller är det bara oklara
> syftningar?

Utan kanelbulle. Ingen fika stund. I inget kaffe. Utan kaffe dör jag.
En påminnelse om handdukensdag den 25 maj..

Senast redigerad av en moderator:
evo skrev:
> Och vad är det som i så fall skiljer en mor på
> Mors dag jämfört med de andra dagarna? Eller
> Fars dag för den delen. Varför finns det ingen
> evo:s dag? Fikasvettots dag? The list goes on.

När ska man annars få en slips?

Höll på att bli överkörd i rondell härommorgonen - bil på väg in i upplysta rondellen som totalmissade (trött/blind/drogad/full/gammal/obrydd?) att jag kom cyklandes (lysen/reflexer/reflexjacka, det enda som jag glömt hemma var saftblandaren).
Full fart, inte tillstymmelse till blinkers eller bromsar.
Millimeter ifrån att jag smakade asfalt - adrenalinpåslaget efteråt var massivt...Idiot.

Sen vill jag be om ursäkt till den cyklist jag några minuter senare mötte på B-näsbron; Förlåt för att jag gav utlopp för min samlade rädsla/ilska över dig - att vråla 'Men för helvete!!!' var lite väl starkt när du bara var lite ouppmärksam och tyckte att det var intressantare att studera ditt framhjulsmönster än den omgivande trafiken. Förlåt.

Annars en halvbra pendelvecka så här långt - lite väl mycket hämtabarnpådagismedmördarmaskin och VAB dock.

Har hittat mina ben igen. Skön pendling. möte en dam cykel vid årstaberg. Hon tog den vänstra sidan ifrån hennes håll. Panik svängde för undvika krock. Hon måste ha åkt fel. Hon borde vara på Skanstull-Slussen området..
Oj vad det är skönt med fredag. O det vankas hallonpaj i eftermiddag.

Härlig springpendling igår med bra fart (öh ja, för mig alltså). 12 km hem. Idag fick det bli springpendling korta vägen i lugnare tempo. Rätt mysigt det med.

Regn i går kväll, minusgrader i natt = härlig tunn isbeläggning överallt i morse.
Höll på att gå omkull ett par gånger på väg till dagis med barnvagnen till fots, så det blev ganska lugnt tempo på cykeln till jobbet sen. Bytte i alla fall till dubbdäck på pendlaren igår.

Skön pendling idag, 6 grader och fågelkvitter - rena vårkänslan. Efter några km tyckte jag dock att kvittret var märkbart entonigt och exakt följde kadensen på ena vevarmen...kan vara dax för lite rengöring och smörj tror jag bestämt.

Enda incidenten var galningen som i nerförsbacken på Liljeholmsbron, utan att ge signal, i full fart körde slalom mellan cyklister och gångtrafikanter med marginaler på några centimeter. På väg mot Västerbron körde han sedan konsekvent mot rött. Jag kom ifatt honom i backen uppför Västerbron och kunde inte låta bli att - trots att jag generellt anser att kränkningar inte gills innanför tullarna i Stockholm - tokkränka fanskapet...

IMG_4269s.jpg ht=494

Solen den lyste.

Skön motvind ger hopp om härlig medvind i eftermiddag.

Nöjd över att dubbdäcken inte ännu är monterade, i dag 7 grader vid 05.30 när jag startade.

Vajrarna som jag höll på att fällas av i måndags morse var borta när jag cyklade hem i måndags. Tack för det Trafikverket.

Höstfärger bleknar
Gröna linjen i krypfart
Betongkepsen på

Punktering och nästan överkörd av en taxi... hoppas att hemresan blir bättre.

Hetsad av en brunstig power-randonörd på cyclocross. Blev mao rask pendling hem genom grusrallyvägarna kring Ursvik. Kanske skulle skaffa däck med lite mer nabbar på, slirade bra i höstlöven.

Rippa skrev:
> Hetsad av en brunstig power-randonörd på
> cyclocross. Blev mao rask pendling hem genom
> grusrallyvägarna kring Ursvik. Kanske skulle
> skaffa däck med lite mer nabbar på, slirade bra
> i höstlöven.

Tycker inte att jag stod för hetsandet. Och mina nabb-fria 32mm däck är inte mycket att hurra för heller...

20101022420.jpg ht=544

Myste fram med härligt RRRRRR från hjulen. Motvind in och kanske var det EVO jag såg joggandes på väg från Dalen till Hammarby.

bluecolorado skrev:
> >
> Solen den lyste.

Härlig känsla i den bilden :-)

Från Gnesta till Skottvångs Gruva vid lunchtid. Så här borde till-jobbet cykling alltid vara solsken, semi-slicks och medvind. Klart annorlunda mot förra Lördan´ då blixthalka, dubbdäck och motvind.

Pust.

I fredags njöt jag av motvinden till jobbet i förhoppning att det skulle bli medvind hem. Ha! Så blev det inte...
Kom ut till cykeln och såg att det var punka på bakdäcket. Fan. Av med hjul å slang, känna genom däcket, i med ny slang och pumpa, pumpa, pumpa. Hade en riktig "ungkarlspump".
Iväg och konstaterade att de mojnat, suck. Kom väl tre km innan jag märkte att bakdäcket hade blivit mjukare. Smygpunka. Sedan blev det 6 km-intervaller hem. Pumpa, pump å sedan full fart 6 km då det var dags igen.

Så i helgen blev det byte till dubbisarna och en pump som ger mer luft per slag. Det var trögt och ovant. Tunga däck och större motstånd. Nu är cykeln ett transportredskap fram till våren.

Vad finns det mer för saker man kan haka på? Nu har jag navdynamo och dubbdäck som ökar motståndet. Kanske ska sluta smörja kedjan?

Annars var cyklingen skön.

Tror jag brutit röven - klev ut på verandan imorse, hann tänka "Oj, det ser halt ut", halkade och landade med svanskotan på näst översta trappsteget...dåligt med kraft i benen efter det:(

Annars ljust och fint.

MickeS skrev:
> Tror jag brutit röven - klev ut på verandan
> imorse, hann tänka "Oj, det ser halt ut", halkade
> och landade med svanskotan på näst översta
> trappsteget...dåligt med kraft i benen efter
> det:(
>
> Annars ljust och fint.

Ouch! Sånt där kan vara djäkligt efterhängset, bröt själv arslet för 5 år sedan när jag halkade på lös mossa och det gick jag med i ett halvår innan det slutade göra ont. Krya på dig i alla fall.

Vårkänslor med crossen. Kränkte duktigt med pigga ben.

Passade på att ta en lite längre sovmorgon. Det blir lite cykling denna vecka pga att det blir en 4 dagars vecka för mig. Skönt.
Annars var jag bara förvirrad.

Härlig pendling idag, inte cykelpendlat sen i tisdags så det var på tiden. Såg heklamama ta sitt morgonfoto på Västerbron, försökte hälsa men du såg lite inne i ditt foto just då.
Lampor medtagna för den mörka hempendlingen.

I sadeln igen efter förra veckans mässjobb och bilåkande.
Konstaterade svärande att skärmarna jag köpt inte passar på cykeln. Bakskärmen fick jag på plats, men framskärmen tar i däcket och ger liiite väl högt motstånd. Jaja, av med skiten igen då... Får borra om fästet ikväll så jag får upp den lite högre.

Väl på väg konstaterade jag att det för första gången sedan jag började pendla i september var HELT VINDSTILLA! Tjohoooo!!

Jag spottade en reflexjacka som lagade punka precis efter roslings. Jag tänkte hjälpa till. Tänkte.

Mysig medvind och pigga ben=snabbt på plats.

/Danne

Nix, ingen cykling idag. Jobbar hemma.

Förra vecka var det så här på väg in mot Stockholm, vid Frösunda, norrifrån sett:
IMAGE_170.jpg ht=544

Jag ruttnar efter 5 minuter i dessa köer.

Tacka vet jag cykeln.

Jag undrar hur alla bilister står ut...varje dag...

AxelSthlm skrev:
> Ångestladdad.

Och meningslös och själadödande...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp