Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För lite luft som sagt så jag fick avbryta imorse. På vägen hem tnkte jag cykla någon kilometer till LCB:en men då gav slangen upp helt. Punka. Köpte slang och bytte vid skatteskrapan. Gick hur fint som helst, men jag missade bolaget.

Fint snöföre hela vägen hem, jag uppskattar nästan att det är lite kasst underlag för jag tar det mycket lugnare och njuter av cykelturen totalt. På barmark blir jag lätt lite fartfokuserad.

Jag körde på en hund idag.
Husse gick som ett UFO med luva över huvudet, jag körde mitt på vägen och puckot med luvan gick bara rakt ut. Stackars hund med en så korkad husse.
Tur för både hund och husse att jag inte körde "mördarmaskin" i dag.

Människor med huvor borde förbjudas !!!

Senast redigerad av en moderator:
ev. randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Människor borde förbjudas !!!

+1

satte en klockren SPD-vurpa precis i utfarten från Solna Business Park mot Järnvägsgatan i Sumpan. Framhjulssläpp i moddsträng, jag hann inte clicka ur och vurpan var ett faktum. Gångtrafikanterna måste ha undrat varför cykelmuppen inte satte ner en fot... Nåja, störst skada tog nog egot efter denna självkränkning, den vidare färden mot Barkarby företogs utan överraskningar. Måste tillägga att Sundbybergs kommun är för usla på att röja cykelvägarna. Jag hojar förbi bankhuset i Rissne och det dröjer rejält länge innan cykelvägarna därifrån mot Sundbyberg via Duvbo plogas. Ska nog klaga till kommunen igen :-) Slickar såren för en grym comeback på måndag!

Jävla spårvagnar, akta er för spåren runt Strandvägen-Hamngatan-Birger Jarlsgatan (Stockholm). När det är mörkt och spåren är fyllda med snö så syns de knappt. Tror inte jag fastnade i spåret, kändes inte så, det är inte speciellt djupa spår, utan jag gled bara iväg med framhjulet på den såphala rälsen, hojen försvann under mej, låg på rygg mitt i trafiken. Lät förjävligt när hojen skrapade i asfalten, men inget hände, förmodligen pedalen som tog smällen, lite skrapsår på benet, men kläderna höll=)).

WATCH OUT

-10 ganska bra plogat, ny sämsta tid idag. Den nya sämsta tiden är 2.16h / 35km.
Fyra cyklister totalt denna morgon och skidkläderna gjorde stor nytta. Jag kom fram varm, torr men extra trött! Låg intensitet i snömodden vilket sköt kloriförbränningen i höjd! Det bev runt 600 extra förbrända kalorier :)

Min medhavda Yoggi Yalla frös :(

bild.JPG ht=544

Cykelpendlingen är tillsvidare inställd pga snö.

Min väg till jobbet är 30 km. 7 km är längs 2+1-väg och nu när det är snö finns det ingen vägkant alls att cykla på så jag ställer in pendlingen.

Alternativa vägar? Det finns lite skogsvägar att köra men alla de vägarna plogas inte så där ligger det 30 cm snö nu.

Dagens pendling utan incidenter. Termometern visade -10 grader och det känns i lungorna. Funderar på en Airtrim. Såg två MTBs längs nynäsvägen vid korset sofielundsvägen. De låg föra mig. Blev sedemera kränkt på kungsbron. Stockholm stad håller undan snön ganska bra än så länge.

-10.5 grader, hög tid att hitta skidhandskarna så jag slipper köra med en hand på styret och veva runt runt med den andra

Fin morgon, trist på Skurubron där de gjort cykelbanan till en plogvall. Annars vägarna OK.

Finfina vägar verkar som gatukontoret skärpt sig - i alla fall i närheten och inne i stan (Sthlm altså).
Men bröder och systrar! Var är ni? Tomt på cykelbanorna...

Lugnt och fint idag - välplogade cykelbanor och halvmoddiga vägar. Skall nog börja med långkallingar imorgon ;). Otroligt vacker morgon!

Snart så... är jag tillbaka. Senast denna vecka.

Idag buss. enmillijonfemtielva persener skulle av och på varje hållplats. tog ca 15 min längre än vanligt.

-10 är lite gränsfall för en mes som mig. men det gick bra, stockholm är föredömligt plogat. om jag ska skriva in till snöröjarna, är det sthlm stad eller VV som ska ha beröm & ros?

MTb idag. Vågade inte ta cx pga att jag var stressad till jobbet. Då skulle jag blåsa på med risk för vurpor. Mindre med folk idag.

Riktigt bra plogat inne i stan - tyst, mjuk och skön pendling. Svalt, skönt och vackert var det också! :-)

Buss... Varmt och skönt, musik i lurarna och en morgontidning i näven. Men, trångt och virusfyllt.
Jag såg en Crescent på stadsgården och blev lite sugen på att cykla någon dag i alla fall.

Problemet är att jag bara har sommarskor och en tom plånbok. Vad skulle ni säga är bästa lösningen för fötterna om jag inte har ekonomi för vinterskor?
90 minuter i sommarpjuckor känns inte som ett alternativ... och jag var kall om fötterna trots maximala strumpor redan vid nollgradigt.

Svalt. Förutom fingertopparna som var iskalla.

Nu har man verkligen fog för att ropa "du har glömt skidorna!" åt stavgångarna, men jag vågade inte.

Äntligen lite värme, hela -12 imorse. Skönt efter ett par kallveckor.

En toppenmorgon! Som tidigare talare noterat har Sthlms stad plogat exemplariskt, temperaturen (-13 i Hägersten) ger bra bett i den sträva snön, och ingen direkt trängsel på vägen in till stan. Man blir ju bara glad. Heklamamas bild sammanfattar stämningen bra!

Luke skrev:
>
> Vad skulle ni säga är bästa lösningen för fötterna om jag inte har ekonomi för vinterskor?

Köp ett par billiga neoprenskoöverdrag. Fonka tipptopp til -20 utanpå sommardojorna kompletterat med halvtunna yllestrumpor inuti.

kking skrev:
>
> Köp ett par billiga neoprenskoöverdrag. Fonka
> tipptopp til -20 utanpå sommardojorna
> kompletterat med halvtunna yllestrumpor inuti.

Du menar att de värmer så pass bra alltså? Hmm... ja, det är väl bara testa...

Luke skrev:
>> Problemet är att jag bara har sommarskor och en
> tom plånbok. Vad skulle ni säga är bästa
> lösningen för fötterna om jag inte har ekonomi
> för vinterskor?

Biltemas skoöverdrag.
Byt orginal innersulorna till ull dito
Ett par varma yllesocker

- Varmt och gott !

garpa skrev:
> Felanmälan inkl snöröjning kan man skicka in
> via formuläret på denna sidan:
> http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator
> -och-torg1/Felanmalan/ om det gäller sthlm. Går
> säkert att skicka in en ros elektroniskt också.
> =)

Tack! hittade kontaktformulär på den sidan, nu har de fått lite ros.

Och är sommarrskorna för trånga för raggisar i, så dra på dem utanpå dojan.

Min pendling var värdelös. Fick vänta 30 min på försenat pendeltåg. Enda plusset var att jag kom försent.

SuperApe skrev:
>
> Min pendling var värdelös. Fick vänta 30 min
> på försenat pendeltåg. Enda plusset var att jag
> kom försent.

Hehehehe!!! Den där var bra, sånt man inte säger till chefen eller hur?

ev. randonörd skrev:
> Luke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >> Problemet är att jag bara har sommarskor och
> en
> > tom plånbok. Vad skulle ni säga är bästa
> > lösningen för fötterna om jag inte har
> ekonomi
> > för vinterskor?
>
> Biltemas skoöverdrag.
> Byt orginal innersulorna till ull dito
> Ett par varma yllesocker
>
>
> - Varmt och gott !

Biltemas skoöverdrag är inte så mycket töjbara va? De fanns ju bara i XL (44-45) och jag har 49-50... jag har lite problem öht att hitta skoöverdrag :-/

Luke skrev:
> Problemet är att jag bara har sommarskor och en
> tom plånbok. Vad skulle ni säga är bästa
> lösningen för fötterna om jag inte har ekonomi
> för vinterskor?

Dela plånboken i två delar och trä över skorna.

Förutom lite väl mycket modd på Hamngatan så var det fint som snus

Mycket fin bild där Mats. Superapes var dock en katastrof, raggisar utanpå loaferserna;)

Hemresan var lite moddigare men fem grader varmare så jag svettades ymnigt. Det är svårt att klä sig helt rätt hela vägen, men nu börjar jag nog hitta rätt. Kör med långärmad craft "warm" med en fliströja och skaljacka. På benen funktionsfillingar, långkalsonger, mjukisbraller och haglöfs regnbrallor. På händerna skidvantar och slutligen på huvudet dubbla buffar, skidglasögon och cykelhjälm. Fåfängar är inte närvarande.

Black planet skrev:
> Gillade inte blåsten.

+1

Skanstullsbron är aldrig kul med byig vind, inte ens idag när jag hade en slör hela vägen upp.

//Misärseglaren

Storfot skrev:

> Biltemas skoöverdrag är inte så mycket töjbara
> va? De fanns ju bara i XL (44-45) och jag har
> 49-50... jag har lite problem öht att hitta
> skoöverdrag :-/

Nej det är dom inte. Jag som "bara" har storlek 46-47 fick inte på mig dom när jag testade.

heklamama skrev:
> Lite sval men stilig:
>

Inge J / Rotterdam på bilden... :-) T

Hur kallt är det egentligen ute på Kungsholmen? Jag har ingen termometer. Det ska bli spännande med klädsel.

Lite småkyligt i morse med -10°C och en motvind från nord ost... Mumma...

cyklariskogen skrev:
> Hur kallt är det egentligen ute på Kungsholmen?
> Jag har ingen termometer. Det ska bli spännande
> med klädsel.

Termometer? Trams! Kolla nån vädertjänst på nätet, stanna hemma och gräm dig sen över att andra cyklar. Funkar för mig.

Svinkall nordanvind över Årstaviken vid Liljeholmskajen.

Brr, -10 vid starten. Men nästan ingen vind idag. Kalla tår, trots mina Köp & Sälj-fyndade Shimano vinterskor med gott om plats! Åtgärdsplan: ullsula.

Men perfekt plogade vintercykelbanor, tack Partille och Göteborgs kommun!

Jamenvafan,
inte trodde jag väl att jag skulle behöva spåra i snö i november utanför Bryssel.
Fin tur i övrigt. Ner för långa backen i början på min resa funderade jag på att ta det lugnt, när jag sedan skulle upp för backen lite längre fram så gick det inte att få fäste. Kanske osmart med slicks i snö...
1h 25minuter idag, 10 minuter långsammare än en normaldag.
-2 grader och snöfall, rejält saltat på de få vägar jag kör, skogen super!

Det var lite kallt på tunnelbanan idag, satt med mössa och halsduk och gömde huvet i jackan, flippandes med iphonen på happymtb och diverse bloggar..!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp