Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu blir det äntligen hopp- och lekcykling hem
> > till Monarken! WOOOOHOOO!
> --------------------------------------------------
> -----
> Skulle inte du cykla drygt 6 mil idag ? :-/ T

Nä, jag har Monarkvila till och med den 22:a. Sen jäklar.

Snö och 15-16m/s i centrala Karlskrona. Spännande att ta sig fram på väg och cykelbana när det drevat och blåser småspik.

Dagens pendling va super kul och gör sjön. (jo med sj pga allt vatten)

I morse gjorde jag turen Örgryte-Partille i ett par plusgrader och ösregn, bildbevis på vädret finns i ett par inlägg ovanför - stefan underscore's inlägg från kl 10:53 - 1-2cm slask och mängder av vatten på välpolerad is. Såg 3-4 bilar kana av vägen på 12-15 km sträcka. Jag tog till och med ett extra varv kring Partille för att se mer :)

Gick från jobbet vid 15:30 och är nu hemma i Örgryte igen efter 62km GC-banor i trakterna kring Lerum/Gråbo med en tur över Angeredsbron innan återfart hem.

Nu va det 2-3 minusgrader, minimalt med vind - maximalt med is ,o inte ett sandkorn någonstans.
Pendlar crossen med sina Marathon Winter kändes 100% säkra, höll 55km/h i utförslutet ner mot Gråbo på GC banan ifrån Stenkullen på blankis!! Aldrig varit med om liknande före.
Av 62 körda kilometer vart nog 80% på ren is och resterande på is/sand alt. is/snö eller en kombo!

Tänk er DX lampan på max läget, rasslande dubbisar,månsken, spegelblank GC bana med snövallar vid sidan om, man ser bara sin egen ljuskägla jaga månens spegling i isen, på en sträcka utan en lampa i närheten, dessutom helt ensam. - lyriskt!!

som pedalisten ovan skriver så var pendlingen i göteborg vekrligen spännande idag med ren spegelblank is över de flesta cykelbanorna... så jag tog ibland bilvägen då det var mindre is där vilket gjorde att mina tankar vandrade iväg åt annat och att jag plötsligt låg ned på gatan =)

Grymt rolig pendling i 08 idag. Till jobbet var det snöstorm och på hemvägen var det nästan komiskt moddigt&spårigt på Tranebergsbron.

bra-att-ha saker idag:
1. MTB! Varför har ingen berättat för mig hur bra en MTB är i snö?
2. Snöskärm. Bästa grejen när det snöar horisontellt.

Misärbetyg: 7/10

Hoppas på minusgrader och comeback i sadeln i morrn, en eftermiddagsrunda på Djurgården hem vore inte helt oävet... :-) T

Lite småtungt före idag. Tog en halvtimme längre tid än vanligt, vilket ändå var rätt skönt. Med 150000 kcal från dagens julbord i magen är det nog bara bra att man fick slita lite.

//j

Djävligt märklig konsistens på snöfallet i Barkarby i morse. Det kändes ungefär som om det regnade häftstift som sedan blästrades rätt in i nyllet i den gemytliga motvinden... Pendlingen "belönades" senare på jobbet med ovanligt många "Va, cyklar du i det här vädret!?"
Pendlingen hemåt blev en riktig moddfestival med spännande kast och nära-vurpa-upplevelser. Bra träning och balansövning! Stör mig enormt på SUV-ägare som envisas med att ligga på rulle en meter bakom i modden. En vurpa vid fel tillfälle och det är game over... :-(

Tur att man har ett pannben, och att det är tjockt... Tämligen danande förhållanden på hemvägen med blandad modd- och slaskkompott toppat med tokig motvind med snö. Ändå ganska festligt med sladdfestival på crossen, och eftersom jag lämnade jobbet senare än vanligt var det en lagom ensam och behaglig tur utan alltför många mottrafikanter.

De sista femhundra metrarna genom Hökmossen kostade dock på. Det var som en enda lång sandfälla, med bristande skare på toppen. Pannben grande löste det...

fyyyyy idag var jag nära att ge upp på hemvägen. Inga glasögon, is/snö-blandningen motvinds-piskades in i ansiktet & jag tog mig inte uppför essingebron.

Å när det väl gick nerför så kom det en långtradare å gav mig en kemisk krigsförings-dusch från topp till tå. bläääääääääääääääää.

På morgonpendlingen var jag som tur va så extremt bakis så jag knappt märkte av vädret.

Spottade nog PelleS när jag svängde in mot porten härhemma i gröndal, den gula cykeljackan misstar jag mig inte på hoppas ja :P

Hmm i morse funkade det faktiskt utan dubbdäck, även om det var nervigt och det gällde att vara 110% koncentrerad. Men på hemvägen, vid fem-tiden, då det blivit minusgrader och totalt blankis på alla cykelbanor i Göteborg, se Peadalisten inlägg, så blev det att ta det extremt lugnt och även att promenera vissa sträckor för mig utan dubbdäck, fick till och med en "utskällning" av en farbror som tyckte jag var "helt galen" genom att cykla idag! Skall se om jag orkar kränga på dubbisarna ikväll...

Herrejäklar idag var det halt, såg minst fem pers som låg ner på isen o splattrade.

Steffo du märkte inte när jag höll på att köra på dig med bilen härromdagen va?!?

Lisa

Var lite tungt vissa partier när jag skulle hem idag. Har snöröjarna gått ut i strejk eller? Tycker att när snön går upp till naven är det definitivt för mycket. Kände mig ändå ganska cool och hård tills jag mötte en påbylsad tant med damcykel som trampade på riktigt bra ;)

Imorgon blir det faktiskt ingen cykelpendling eftersom hemma med minsta dottern - skall bli skönt att ta det lugnt faktiskt

Blankis i Götet som några har påpekat. Regn och blåst på vägen till skolan. Men jag överlistade både och genom att sova hos flickvännen vilket gjorde att jag fick medvind istället för motvind och dessutom hade jag med regnstället! :D
Vägen hem var intressant. Blankis på varenda cykelbana. Marathon Winter fungerade fint, nästan som sommarväglag. Behöver eventuellt släppa ut lite mer luft ur framdäcket för att våga köra lite snabbare i svängarna. Det farligaste var när jag väl var framme och var tvungen att hoppa av cykeln!

Mina nokian funkade sådär och jag hamnade på ryggen en gång. På hundpromenaden senare på kvällen kom det en kille på en 80-talsracer med slicks på och cyklade om mig på trottoaren. Imponerande.

Mördarmaskin i rusningstid (bättre än SL) och tbana + snöpulsande hem. Tur att jag hade ätit alldeles för mycket så jag lagt på mig ett isolerande späcklager inför den strapatsen.

Hörde att vägverket började få slut på salt&sand och kommer nedprioritera att gegga ned cykelbanorna. Hela Europa har tydligen brist på vägsalt. Yes!

@Lisa, nä var då? (fast det är du inte ensam om, man får passa sig längst Delsjövägen!! ;)

Mr Orange skrev:
> Grymt rolig pendling i 08 idag. Till jobbet var
> det snöstorm och på hemvägen var det nästan
> komiskt moddigt&spårigt på Tranebergsbron.
>
> bra-att-ha saker idag:
> 1. MTB! Varför har ingen berättat för mig hur
> bra en MTB är i snö?
> 2. Snöskärm. Bästa grejen när det snöar
> horisontellt.
>
> Misärbetyg: 7/10

Även jag ger 08 pendlingen ett högt misärbetyg. I morse var snöfallet svårbekämpat, nu på kvällen när det värsta lagt sig var det spårigt, jobbigt och kul.

Tappert av er i södern att köra på blankisen!

Stockholms innerstad idag:
Misärbetyg: 2/10
Skrattbetyg 7/10

orm skrev:
> fyyyyy idag var jag nära att ge upp på
> hemvägen. Inga glasögon, is/snö-blandningen
> motvinds-piskades in i ansiktet & jag tog mig inte
> uppför essingebron.
>
> Å när det väl gick nerför så kom det en
> långtradare å gav mig en kemisk
> krigsförings-dusch från topp till tå.
> bläääääääääääääääää.
>
> På morgonpendlingen var jag som tur va så
> extremt bakis så jag knappt märkte av vädret.
>
> Spottade nog PelleS när jag svängde in mot
> porten härhemma i gröndal, den gula cykeljackan
> misstar jag mig inte på hoppas ja :P

hehe, det var med all säkerhet jag. Tror inte jag sett någon med sånn GUL jacka, den är ohygglig, jag vet...
Kan hålla med om Essingebron, tungt är bara förnamnet, höll på att välta in i räcket flera gånger.
Pendlar du på 29:an?

Oplogat i Sollentuna, jävla sopor

Snö,Sthlm och strax under 0. Detta innebär för sthlm stad att det är dax att göra slut på saltet. Så jag satte på en bakskärm på crossen. Där var plogat med icke brun sörja under gick det fort.
Som Tille sa Mest kul :D

Lessnade på att leda cykeln genom hav av brun slush igår kväll, tog ebolasnöret till jobbet idag. Om det slutar snöa kanske grottmänniskorna som ska ploga hinner röja av också cykelvägarna över helgen.

Backspegelkänning, bussdrifting och Valhallsällis var väl höjdpunkterna denna morgon.

Tille skrev:
> Okej, imorse var det lite jobbigt. Men mest kul.

.. å lite jobbigt :)

Selast skrev:
> Lessnade på att leda cykeln genom hav av brun
> slush igår kväll, tog ebolasnöret till jobbet
> idag. Om det slutar snöa kanske grottmänniskorna
> som ska ploga hinner röja av också cykelvägarna
> över helgen.

Träffade en man ifrån Milwaukee i förra vecka som berättade att sopbilarna där hade möjlighet att haka på plogblad för att hjälpa till med snöröjning (tror inte de behövde hämta sopor de dagarna de plogade).

Julbord med jobbet i går kväll så det blev T-bana hem. Därmed T-bana till jobbet nu på morgonen. Man kanske skulle bli mer asocial så man får cykla mer .

Tungt och mycket snö - nu har gatukontoret tagit julledigt, i alla fall de som ansvarar för sträckan från Hammarbyhöjden till Sveavägen.

Såg 7 andra cyklister........

DSC00079.jpg ht=725

Ibland säger en bild mer än tusen ord. Lite hårigt.

Lite tungt att bogsera pulkan till dagis i 1 dm tung modd, men bra för benen. Fortsättningen var av varierande plogningsgrad, där det var som bäst i stan faktiskt. Givetvis undantaget sträckan mellan Flemminggatan och St Eriksplan, som verkar falla mellan stolarna tio gånger av tio.

Total sett får morgonens pendling:

7/10 i lattjobetyg
7/10 i (snö)pulsbetyg
9/10 i (hjärt)pulsbetyg

Oerhört tungt över broarna mot stan. Oplogat största delen. Varmt och mysigt.

Bilagor

• sno.JPG
    sno.JPG
    63.4 KB · Besök: 39
Mkt roligt (men småtungt) när man håller sig på gc. Bilvägarnas sörja blir bara en ren balansövning/undanväjning för agressiva bilister som gärna vill ligga på kramavstånd. Ett snedkast så är man ju mos. Sundbybergs kommun stort U i snöröjning idag, Solna G, Sthlm med nöd och näppe G.

Åke skrev:
> >
> Ibland säger en bild mer än tusen ord. Lite
> hårigt.

Jag finner inga ord.

Åke skrev:
> >
> Ibland säger en bild mer än tusen ord. Lite
> hårigt.

2 x W240 ?

rhulthen skrev:
> Djävligt märklig konsistens på snöfallet i
> Barkarby i morse. Det kändes ungefär som om det
> regnade häftstift som sedan blästrades rätt in
> i nyllet i den gemytliga motvinden... Pendlingen
> "belönades" senare på jobbet med ovanligt många
> "Va, cyklar du i det här vädret!?"
> Pendlingen hemåt blev en riktig moddfestival med
> spännande kast och nära-vurpa-upplevelser. Bra
> träning och balansövning! Stör mig enormt på
> SUV-ägare som envisas med att ligga på rulle en
> meter bakom i modden. En vurpa vid fel tillfälle
> och det är game over... :-(

Själv blev jag jagad av en snöplog... Antar att det är säkrare, gissningsvis plogas man ju bara ner i diket om man trillar! Eller?

Välplogade cykelväger mellan stan och Fruängen. Lite för varmt klädd och i övrigt skönt men händelselöst.

Pelle S skrev:

> > Spottade nog PelleS när jag svängde in mot
> > porten härhemma i gröndal, den gula
> cykeljackan
> > misstar jag mig inte på hoppas ja :P
>
> hehe, det var med all säkerhet jag. Tror inte jag
> sett någon med sånn GUL jacka, den är ohygglig,
> jag vet...
> Kan hålla med om Essingebron, tungt är bara
> förnamnet, höll på att välta in i räcket
> flera gånger.
> Pendlar du på 29:an?

Jag försöker. På månda blir det till att lufta crossen dock.

Bara jag som cyklat till jobbet idag? Ganska snöigt kan jag meddela. Där vinden hade blåst upp drivor nådde snön en eller ett par decimeter över naven. Riktigt roligt då det gick att cykla imponerande långa sträckor i en halvmeter superfluffig snö!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp