Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fy fan. Nyspolad skridskobana. Var är saltet & sanden när den behövs? Nej just, det. Det har tagit slut för att man tillverkade kubikkilometervis av brun modd i nov-dec.

sjukt rolig pendling idag.. :D

slappna av lite på hojen och lek på isen istället för att vara gubbstela och gnälliga. ;)

Valde slicks idag. Det visade sig vara "lite" halt på en del ställen.
Den nya kassetten lirade inte alls med kedjan som gått två vintrar. Konstigt.

Åker senare till jobbet pga att försöka fånga så mycket dagsljus som möjligt. Porten till Sockenvägen är ett riktigt äventyr. Is som isbana med djupa hål. Det blev att ligga i bilväg så långt som möjligt. Nu är det bara torka kläder.
Suck dåligt pendling denna vecka...

Jo de var spännande idag, enda ofarliga färdsätt idag var nog skridskor...
40 km vingel med maxpuls och pump i underarmarna

Tycker synd om de som var ute å gick uppe på plogvallarna speciellt vissa äldre som såg ut att bli kvar tills de smält...

Felanmmäler oxå

Senast redigerad av en moderator:
Mycket vardagsedge imorse! Bitvis så halt att det spann hejdlöst trots att man satt ned och har dubbdäck både fram och bak. Klarade mig från att vurpa men det var nära några gånger. Höll på att bli kränkt av en snubbe på MTB som körde på bra över dom isiga partierna men tack och lov kunde jag hänga av honom i backen upp mot Naturhistoriska så pendlingen kunde avslutas med högt huvud :-) Hoppas dom sandar lite idag så det blir något bättre friktion på hemvägen.

Låter som jag missat änne en minnesvärd pendling idag. Får hoppas det håller i sig tills imorgon...

/* Jörgen */

Jag upplevde inte någon halka överhuvudtaget idag, undrar vad jag gjorde för fel? Antingen är jag väldigt skicklig på cykeln, eller så var halkan bannlyst innanför tullarna...

jaha, där ser man, blev vab istf is-pendling. men imorgon är väl isen borta?

FSS skrev:
-------------------------------------------------------
> Se till att dra ert strå till
> stacken och felanmäl du också, det tar max två
> minuter:
> http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg1/Felanmalan/

Gjorde detta i frmiddags, och på hemvägen var det sandat. Med ett extra tjockt lager på ett problemområde jag skrev om i anmälan (vatten som rinner över gångbanan och fryser på).

Jag passade på att felanmäla att jag är fet och lat. Får se om de gör nånting åt det.

När ska dom ta bort ispucklarna där backen ansluter mot skeppsbron i norrgående igentligerna, dom har varit trottoarkantshöga sen första snön kom i början av december ? :-/ T

Jobbade hemma idag och pendlade lite på lunchen istället. Snacka om vårkänslor.. Nu får alla ni som är såååå jäkla neggo rycka upp er för snart är ju våren här...
043.JPG ht=543

+5 och nästan varmt att pendla hem i motvinden.

Sjukaste motvind jag någonsin cyklat i, med jämna mellanrum kom det vindbyar som gav känslan av att cykla rakt in i en vägg! Annars var det soligt och fint, lite vårkänsla emellanåt. :)

Körde till Mariatorget istället för gamla vanliga Sumpan. Kul med omväxling och fin utsikt på hemvägen.

sderpendling.jpg ht=546

/Johan

Fikasvettot skrev:
> Jag passade på att felanmäla att jag är fet och
> lat. Får se om de gör nånting åt det.

Felanmälde FS för inga fikareportage i år..
Stack genom ett villa område innan Gubbängen. Spännande var det med stark kantvind med blankis som underlag. Hann häva ett bakhjul släpp i sista sekunden innan ett möte med bil.

Som tidigare sagt, skaplig motvind hemåt idag. När jag stod och bröt i uppförsbacken mot Bergshamra small det plötsligt till där bak och kedjan hoppade. När jag tittade bak såg jag till min fasa att växeln åkt med bakhjulet ett halvt varv. Den undre trissan och själva "cage'en" var borta och hela länkarmen hade brutits loss, öken!

P2030090.jpg ht=480

Från sidan...

P2030088.jpg ht=725

Här ser man att växelörat tyvärr också böjts, förhoppningsvis kan jag böja tillbaka det med stora skiftan för ett växelöra till en Ridley lär ju knappast vara lätt att få tag i...

Hade som tur var en gammal Tiagra bakväxel liggandes i garaget, man ska INTE kasta grejor! ...och ja cykeln ska få sig en tvätt när jag fixar detta.

Selast skrev:
> Som tidigare sagt, skaplig motvind hemåt idag.
> När jag stod och bröt i uppförsbacken mot
> Bergshamra small det plötsligt till där bak och
> kedjan hoppade. När jag tittade bak såg jag till
> min fasa att växeln åkt med bakhjulet ett halvt
> varv. Den undre trissan och själva "cage'en" var
> borta och hela länkarmen hade brutits loss,
> öken!
>
>
> Från sidan...
>
>
> Här ser man att växelörat tyvärr också
> böjts, förhoppningsvis kan jag böja tillbaka
> det med stora skiftan för ett växelöra till en
> Ridley lär ju knappast vara lätt att få tag
> i...
>
> Hade som tur var en gammal Tiagra bakväxel
> liggandes i garaget, man ska INTE kasta grejor!
> ...och ja cykeln ska få sig en tvätt när jag
> fixar detta.
-----------------------------------------------------------
Har du kollat med Cykelcity, dom har haft Ridleycrossar i sortimentet dom senaste 6-7 åren... ? :-) T

"ett växelöra till en Ridley lär ju knappast vara lätt att få tag i"

shop4cross beställde jag ett gäng ifrån när exakt samma sak drabbade mig i höstas.
Tyvärr strulade leveransen just den gången, men de brukar vara snabba annars.
Cykelcity frågade jag. De hade inget då iaf. Men hör med de iaf. Kanske de har din modells öra hemma.

/E

Hittils har det varit en kanonvecka! Plusgrader och barmark, bitvis isfläckar, men inget mina "stridsvagnsdubbdäck"inte klarar av.

Stor skillnad mellan morgonens is-fest till nästan vår-fest på väg hem. I Sollentuna stannade en hantverkarbil framför mig på en mindre gata, och börjar helt plötsligt backa - utan fungerade backljus - trodde jag skulle bli mos men räddade mig på något konstigt sätt genom att hoppa i sidled när jag fick ner ena foten på backen samtidigt som jag skrek för fulla muggar. Jag som på morgonens pendling tänkte att pendlingen flutit på utan incidenter ett tag nu. Där fick man!
/E

Sport Contact dominerade på hemvägen också. Vaddå dubb?

ja jäklar Selast, jag som trodde jag skulle vara ensam om att få sympatier för det här idag:

vaxel.png ht=489

kass mobilbild tyvärr.

En ganska ny ultegra, helkvaddad. Böjde en eker & sneade till fälgen, vet inte om det går att fixa :(

växelörat slets bort från skruvarna & pajjade lack på ramen åxå.

Lyckades böja tillbaka växelörat hyggligt, klämde fast det med bakhjulet & hittade en 105-växel, så nu är jag igång igen men undrar vart jag får tag i växelöra till en occp utan at behöva vänta i evigheter på shop4cross :(

Varför i hela friden händer det där?

Skön timing med två likadana haverier.

mattel skrev:
> hur gick det med byggställningen? :)

Det gick dåligt. Elaka brandkåren spärrade av allting. Men tur nog verkar ingen ha blivit skadad.

troligen stod brandbilarna på cykelbanan.. mö-rd-ar-e!

Till alla er som framåt sommaren kommer gnälla på hur mycket folk det är på cykelbanorna. Ta vara och njut av den här tiden på året ;-)

Själv funderar jag på exakt hur välmotiverad jag måste bli för att kl 6 på morgonen cykelpendla när det är 3 grader, 14 m/s kantvind och regnbyar som piskar mot fönsterrutan isf ta den varma bussen... Men ensamt, det kommet det garanterat vara =)

[EDIT] mer med- än kantvind och snöblandat isf regn. Inne i Lund var det dock väldigt slirigt med racerslicks...

orm skrev:
> ja jäklar Selast, jag som trodde jag skulle vara
> ensam om att få sympatier för det här idag:
>
>
> kass mobilbild tyvärr.
>
> En ganska ny ultegra, helkvaddad. Böjde en eker &
> sneade till fälgen, vet inte om det går att fixa
> :(
>
> växelörat slets bort från skruvarna & pajjade
> lack på ramen åxå.
>
> Lyckades böja tillbaka växelörat hyggligt,
> klämde fast det med bakhjulet & hittade en
> 105-växel, så nu är jag igång igen men undrar
> vart jag får tag i växelöra till en occp utan
> at behöva vänta i evigheter på shop4cross :(
>
> Varför i hela friden händer det där?
>
> Skön timing med två likadana haverier.

Ouch! Som sagt extremt konstigt att det hände 2 happyiter samma dag! Jag har också funtat på varför det hände, min bakväxel var bra justerad och jag har inte haft några problem alls med den tidigare. Har inte heller pillat på justerskruvarna så jag har lite svårt att fatta varför den beslöt sig för att hälsa på bakhjulet just igår. Jag är i alla fall nöjd med att mitt bakhjul höll och att inga ekrar gick av/blev böjda. Blir ebolaexpressen för mig idag för den gamla Tiagraväxeln saknade en trissa... Något gammalt fulmeck jag glömt antar jag.

Be careful outthere!

Skiter i att pendla idag...drar till Mallis över helgen istället.
Trevlig Helg!

Tog det lugnt via Årstaberg till Kungsholmen. Bitvis väldigt halt. Så alla bilar tog det lugnt. Det var en vacker dag över Stockholm. Undrar hur mycket snö det ska komma idag?

Inte så mycket hoppas jag. Mina däck är nog obra på snö.

Min ny-gamla 105-växel gick bättre att växla med & lät mindre än ultegraväxeln. Gick skitfint å ta sig till jobbet efter allt meckande igår.

Inte ens halt, torrt på de flesta ställena!

orm skrev:

När det hände mig var det för att jag klantat mig. Man måste kolla inre ändläget på bakväxeln då och då om man ska vara säker på att inte råka ut för sånt där.

orm skrev:
>
> Skön timing med två likadana haverier.

Och jag var riktigt nära det i förrgår... av någon jäkla orsak så måste mitt bakhjuls QR lossnat lite och mitt hjul var alltså lite löst vilket sneställde den då jag klev av, tur nog så vred sig hjulet då från bakväxeln, annars hade väl samma sak hänt mig...

Anders H skrev:
> orm skrev:
>
> > Varför i hela friden händer det där?
>
> När det hände mig var det för att jag klantat
> mig. Man måste kolla inre ändläget på
> bakväxeln då och då om man ska vara säker på
> att inte råka ut för sånt där.

Ja det var min första tanke ... men i efterhand när jag kollat bilder så har nog mitt växelöra fått sig en smäll tidigare. Jag borde rätat ut det för länge sen. Det förklarar varför det rasslat så i kedjan med, den har inte legat lodrätt i "cage:en". Jag fixade det nu när jag satte på 105:an och det låter mindre & växlar finare.

Jag är en oerfaren klant helt enkelt :P

Som lite fredagsmys så blev det köra omvägen via Älta. Motvinden på sträckan från Älta via Flaten till Skarpnäck sög minst sagt. Såg en snygg svart cross som blåste förbi mig vid slöstaden på väg ut till Älta.Såg inte vilket märke :( Så är det när man inte tillräcklig snabb.

I dag gick det fint. Det var lite halt i morse En lastbil fick en ordentlig stoppsladd nere vid östra skarpnäcks böjen men han hadde tur för jag hann bromsa innan jag körde över honom;). I går tog jag bilen för att jag hadde ärenden att uträtta. Det gick sådär! Backade 1m gled 30m hamnade på tvären på uppfarten. I bland räcker inte ens värsta nya dubbdäcken!!!

orm skrev:

> Jag är en oerfaren klant helt enkelt :P

Säg inte det: Nu är du lite mera erfaren ;)
För övrigt verkar pendlarraceandet ha kommit igång. En brandgul gammal MTB blåste förbi mig på hemvägen men efter några attacker fram och tillbaka och fiffiga vägval hit och dit blev det dött lopp när han försvann nånstans mellan Danderyd och Djursholm. Det måste väl vara nån figur härifrån?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp