Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick några sekunder över och fångade nästan mysigheten i Slussen idag.

20101018144.jpg ht=544

Inte så kallt som det såg ut i morse, men halt, jag fick släpp ett par ggr men klarade mig upprätt vilket inte var fallet för den stackare jag såg klota i t-korset Ältabergsvägen/Ältavägen. Han hade dessutom grava problem att ta sig upp till stående igen :)

Han hade slicks.

Blev sedermera kränkt av två cyklister på cross uppför cykelbanan mot globen parallellt med 73:an.....den bakre cyklisten såg ut att han en cykel det stod cccp i vitt på blå botten? Tog rugg på den bakre men släppte efter en stund då det kändes idiotiskt att ligga tre i rad när det är snorhalt bland pendlare.

OCCP, finns på shop4cross.de.

Tjockt täcke av frost idag. Jag klarade mig utan vurpor men benen (och framförallt lungorna) kändes sega. Jag har haft nåt skräp i kroppen. Trainern är framtagen och putsad, nu ska den användas också. Stön...

Lite kallt men mest halt. Åkte på en rejäl bredsladd och vurpa nerför Katarinavägen. Inga fysiska skador på vare sig mig eller cykeln men det blev lite försiktigare körning resten av vägen.

selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter på alla som om de pendlar jättelångt
> ...
>
> Jag har bara 12 km till jobbet - hur långt har ni
> andra?
>
> // Andreas

0.3km

Bilagor

• tilljobbet.JPG
    tilljobbet.JPG
    32.8 KB · Besök: 42
På hojen igen efter en veckas förkylningspendlande med bil och buss. Gött!

Termometern hemma visar fel! 3 grader varmt skulle det vara enligt den, men så var ICKE fallet. Som tur var hade jag dragit på mig fodrade löpartights ytterst så det var rätt behagligt ändå.
Så fort jag rullat ut på gatan insåg jag dock att det skulle bli en spännande tur i halkan. Jag tog det extremt lugnt och försiktigt och körde med urklickade fötter i alla skarpa svängar. Men det var en rätt skön tur ändå med frisk luft i lungorna och svaga vindar.

På Stadsgårdskajen, vid vägarbetet där cykelbanan är omdragen i en skarp 90-sväng var det HALT. Jag hann bromsa och tog kurvan försiktigt, vilket tjejen strax framför mig inte lyckats med. Hon gick i backen och slog sig en del. Jag och en kille till stannade och hjälpte henne tillsammans med ett par av byggkillarna. Efter en stund kom en cyklande ambulanssjukvårdare också och gjorde en liten undersökning av henne. Hon verkade ok trots allt och den andra killen ordnade taxi åt henne.
Medan vi står där med den här tjejen är det ytterligare 4-5 cyklister som går i backen och enligt byggjobbaren hade de räknat till 11 vurpor strax innan.

Förvånansvärt många som trots halkan trampade på som vanligt, utan hjälm, med hörlurar i öronen och en hand i fickan...

Rackans vad halt det var i dag. Lyckades hitta ett riktigt välpolerat salsgolv att vurpa på, alltså ingen synlig frost eller så bara ruggigt halt. nu blir det till att sätta på någon sorts dubbdäck.

När jag körde Stadsgården och den nya chikanen så hade ngn sandat och grusat rejält. Tack för det, uppenbarligen behövdes det ^

Halt på några ställen men höll mig på cykeln. Kom till jobbet 9 så var inte så mycket frost kvar på backen.

Edit: Får taxibilar köra i bussfältet på Liljeholmsbron? och svänga höger framför cyklister som har grönt? :)

Heads up på regn imorn...

Senast redigerad av en moderator:
Mellan Helenelund & Kista:
Trodde jag fått punka på bakhjulet, stannade o kollade men det såg lugnt ut. Var bara lite släpp på bakhjulet på den frostiga/isiga asfalten (råkade ha dubbat på fram). En cyklist gick i backen bakom mig, gick för att hjälpa o såg 5 andra gå i backen under de 5 min jag var där.

Strålande sol och frisk temperatur. Nu börjar eländet med sand. Blir väl att permanent ställa in fincyklarna i förrådet snart, om man inte har som hobby att topsa kedja, drev och växlar samt byta vajrar efter varje färd.

Sand märktes vid evighetsbygget vid Stadsgårdskajen. När man skulle svänga tillbaka till originalbanan var det dock inte sandat, men det stod en kvinna i reflexväst och skrek att det var halt.
"Ser jag ut som en amatör?", tänkte jag, log lite nedlåtande, och fick släpp på bakhjulet, ha ha! Rätt åt mig. Men jag stöp aldrig utan lyckades räta upp racern och kunde forstsätta min färd med lite mer adrenalin i kroppen.

Ang. "hur långt till jobbet": ca. 2 mil från Kärrtorp till Aga. 18km om jag tar "fågelvägen", dvs Götgatan, Skeppsbron, Strömbron, Kungsträdgårdsg., Sturegatan, Lidingövägen, Lidingöbron, men 34 rödljus.
2 mil och en handfull rödljusom jag tar Hammarby Sjöstad, Danvikstull, Stadsgårdskajen, Skeppsbron, Stallgatan, Strandvägen, Oxenstierns., Gärdet, Lidingöbron.
Svårt val. Not.

selstam skrev:
> ...
>
> andra?
>
> // Andreas

25,5 kilometer enkel resa. Tar 60-70 minuter beroende på färdriktning, vindar och dagsform.

Asfaltskänning även för mig, lömsk den där frosten...
Klarde mig med lite blåmärken och skrubbsår.

Fästet till baklampan gick av så nu blir det att hämta
inspiration från "fulmeck-tråden" för att få fast den tillfälligt.

Rippa skrev:
> (fråga mig inte varför den default'ar på mph)

Inte för mig.

Luke skrev:
> selstam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter på alla som om de pendlar
> jättelångt
> > ...
> >
> > Jag har bara 12 km till jobbet - hur långt har
> ni
> > andra?
> >
> > // Andreas
>
> 25,5 kilometer enkel resa. Tar 60-70 minuter
> beroende på färdriktning, vindar och dagsform.

2.7 km, det är tråkigt. Men det går fort, oavsett väder och dagsform.

Finns det bara Stockholmspendlare här. Vart är alla göteborgare som cykelpendlar?

misär?
vänta tills det regnar och är minusgrader :)

Yes! Äntligen får jag användning mina nya dyra regnkläder och mitt DIY-torkskåp på jobbet.

selstam skrev:
> ...
>
> andra?
>
> // Andreas

jag är kortpendlare, 4 friska km till jobbet.

När ni snackar om att det är dags att byta till dubbat, menar ni stål eller gummi då?

5-6km kortpendling här.

jag måste berätta om min fredag's hempendling, gjörwellsgatan söderut ligger jag å trampar på med min avslappnade 42-16 när jag blir omkörd av en fixerad bromslös röd Moser (VEM?) som vågar vägra cykelbana i sin höga hastighet och tar bilvägen istället för att 5 meter senare skid-studsa in i en parkerad bil.

Snyggt jobbat!

Pandy skrev:
> När ni snackar om att det är dags att byta till
> dubbat, menar ni stål eller gummi då?

Gummidäck med ståldubb...http://cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/schwalbe-marathon-winter-35-622.html

Såna får det bli!

Blåsigt och tungt på hemvägen, lämnade blod idag så jag har tappat lite röda blodkroppar,så det gör nog inte det hela lättare

Lade mig stilfullt ner idag vid Helenelunds pendeltågsstation i morgonfrosten. Fick ut foten på en millisekund och körde en 360-speedway-sladd innan jag synade asfalten med höften. Det hade precis varit utsläpp från pendeltåget så det var en del publik!

bananskalsvurpa på väg till jobbet en gång
nära två ggr till
såg två till klotningar och minst 10 nära
såg ut som gud spelade bowling med cyklister idag
ikväll åker dubben på

31 km till jobbet och 19 hem

Mycket bockstyren ute på vägarna nu, körde om 3 racers och 1 cross på väg till Lund i morse. Kanske höstreorna som har lockat?

Hmm Undrar om jag hade någon rolig skylt i r*v*n.. Flera som låg så nära.

Idag var det premiär för att bli påkörd av en bilist. Någongång måste ju va den första...

Cyklade in mot stockholm i höjd med midsommarkransen (längs med E4an) där det är en obevakad cykelöverfart, precis innan backen ner mot liljeholmen (ca 06.50 imorse). En bilist stannade snällt för två cyklister , jag kom 10-15 meter efter. Tydligen missade han mig, för när jag börjat cykla över överfarten så brände han iväg, rakt in i sidan på mig (snett framifrån). Resultatet blev en flygtur över styret ner på asfalten. Dessbättre inga nämnvärda personskador, lite skrap på knät och lite ont i axel och handled. Framhjulet är nog kört, och växelreglaget gick sönder. Menmen, han var ju trevlig så jag har inga onda tankar om honom. Hoppas han håller sitt ord att stå för kostnaderna...

Bör man anmäla till försäkringsbolaget eller liknande, ifall det exempelvis blir framtida besvär av händelsen?

Tur att jag kunde ringa till backup (min fru) som kom och hämtade den trasiga cykeln och lämnade min andracykel :) Lite skakigt var det väl, men adrenalin är bra. Skam den som ger sig...

Småseg hemcykling idag på mtb, lyckades iofs hålla 2 rejsande crosscyklister bakom mig hela stadsgården och ner till jag svängde av och växlade ner på lillklingan hemmavid. Dom såg rätt grillade ut :-D T

Black planet skrev:
> Hmm Undrar om jag hade någon rolig skylt i
> r*v*n.. Flera som låg så nära.

Prutta prutta prutta!!!

/Danne :o)

>
> Gummidäck med
> ståldubb...http://cyclecomponents.com/2/sv/artikl
> ar/schwalbe-marathon-winter-35-622.html
>
> Såna får det bli!

Någon som kan uttala sig om rullet på de olika dubbdäcken?
Idag sitter det Continental Race King på hjulen. De rullar rätt bra tycker jag, men lite mer vintergrepp skulle kanske sitta bra. Jag har dryga fem mil pendling per dag, så "rullet" känns rätt avgörande.

hansm skrev:
> han var ju trevlig så jag har inga onda tankar om
> honom. Hoppas han håller sitt ord att stå för
> kostnaderna...
>
> Bör man anmäla till försäkringsbolaget eller
> liknande, ifall det exempelvis blir framtida
> besvär av händelsen?

Oavsett om den som körde på dig är trevlig eller inte, om
han står för dina kostnader o s v:
man ska alltid anmäla till försäkringsbolaget.

Imorgon kan han ha glömt alla fina löften från idag...

/Fedde

Marathon Winter har väl haft en del bekymmer med dubbar som skaver på slangen?
Nån som vet mer om det?

/Danne :o)

Jag tänker köra med Nokian A10 tills snön kommer på riktigt. Har ingen koll på hur dom är rullmässigt men greppet lär nog vara bra mycket bättre en spsialized allvädersdäcken jag har på nu.

Medvind 2/3 av pendlingen, tom så man kan ha överseende med egnet med sån snabbpendling. Han spola av cykeln under ordinarie pendeltid :-) T

zodah skrev:
> 100% misärpendling i morgon:
>
"Haha, imorgon ska jag vara maximalt förberedd för skyfallet", tänkte jag igår. Impregnerade höstkläderna och la fram hela regnkittet snyggt i källaren så jag bara behövde hoppa i dom när jag vaknade. Men kom det nåt jävla regn då? Nä!

Blev blöt ändå. Från insidan. Misär var ordet.

Idag var det blött. Och mörkt när jag inte kunde ta sovmorgon längre men på något sätt så går jag igång på det. Jag vill bara cykla längre och längre i eländet. Håller jag på att bli en sådan där randonörd?

(C)

Tog också på alldeles åt h..te för mycket kläder och krönte kittet med en regnjacka då jag trodde det regnade... Blev således ordentligt ångkokt på vägen i den styva motvinden. Spottade AndersH i knickers mellan Bergshamra och Riksmuséet och försökte hälsa men han var djupt inne i sitt pendlarnirvana. Längtar till eftermiddagens medvind!

Tog bilen, men hade en cykelram och gaffel med mig, räknas det? Över 40min tog det, brukar ta 30 med cykeln...

Enligt Endomondo började pendlingen 0:0:00, var 0 km och tillbringades på 0-meridianen. "Royal Observatory Greenwich" syns på kartan.

Mr Orange skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 100% misärpendling i morgon:
> >
> "Haha, imorgon ska jag vara maximalt förberedd
> för skyfallet", tänkte jag igår. Impregnerade
> höstkläderna och la fram hela regnkittet snyggt
> i källaren så jag bara behövde hoppa i dom när
> jag vaknade. Men kom det nåt jävla regn då?
> Nä!
>
> Blev blöt ändå. Från insidan. Misär var
> ordet.
+1 Ser inte vad det är för väder ute pga fasadrenovering ala polacker. Sakta går det för dem.

Fick en lustig present på rulle igår. På väg söderut över Skanstullsbron har jag en kille med tempohjälm ungefär fem centimeter från mitt bakhjul. Men han kör på en herrcykel som inte ser så enormt snabb ut. Och inte kör vi fort heller. Måste man inte inte köra i minst 35 km/h för att cykla med tempohjälm?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp