Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Luke skrev:
-------------------------------------------------------
> Skidbrillor?

DH-googles och SWAT hjälm i morse.
67470_445113209012_633864012_5462444_7491257_n.jpg ht=540

Hmm, när jag ser folk i värsta vintermunderingen redan nu undrar jag lite vad som ska på när det blir vinter på riktigt? Fast det var nära att skidglasögonen åkte på idag.

salle skrev:
> Pandy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag var vi verkligen lite bättre än alla
> andra.
>
> +1. Hoppas det fryser på till eftermiddagen när
> man ska hem. Med dubbat fram men slicks bak ska
> jag ha bakhjulsställ hela vägen hem.

Jiiihaaaad genom alla rondeller, aldrig under 5 varv.

Luke skrev:
> Skidbrillor?

Det lär ju bli lika mycket jox o skit på skidglasögonen som på de vanliga glasögonen. Det enda du borde vinna är att imman på glasögonen uppstår lättare och försvinner långsammare.

Jag brukar cykla på med dålig sikt, eller som du, kika över kanten på glasögonen. Sikten blir ju bättre men inte blir bilden som kommer fram till hjärnan särskilt bra.

Hur är det med kränkningsreglementet för vintersäsongen, ändras den?
Börjar vara så få racers med bock ute nu på morgonpendligen, och vad jag förstått får man inga kränkningspoäng om man sitter på en sådan och passerar svetton med rakt styre.

Finns det någon klausul som säger att mellan oktober till mars är det halv poäng om de åtminstone försöker cykla fort (och dubbla poäng om de har blinkande lampor)?

hannulan skrev:
> Luke skrev:
> > Skidbrillor?
>
> Det lär ju bli lika mycket jox o skit på
> skidglasögonen som på de vanliga glasögonen.
> Det enda du borde vinna är att imman på
> glasögonen uppstår lättare och försvinner
> långsammare.
>
> Jag brukar cykla på med dålig sikt, eller som
> du, kika över kanten på glasögonen. Sikten blir
> ju bättre men inte blir bilden som kommer fram
> till hjärnan särskilt bra.

Lättare att torka av tänkte jag, men det gör kanske ingen skillnad in real life.

StarkStark skrev:
> Hur är det med kränkningsreglementet för
> vintersäsongen, ändras den?
> Börjar vara så få racers med bock ute nu på
> morgonpendligen, och vad jag förstått får man
> inga kränkningspoäng om man sitter på en sådan
> och passerar svetton med rakt styre.
>
> Finns det någon klausul som säger att mellan
> oktober till mars är det halv poäng om de
> åtminstone försöker cykla fort (och dubbla
> poäng om de har blinkande lampor)?
Du får väl kränka mig på en cross då. Poäng för blinkade lampor måste väl vara så att de skall samlas in o förstöras?

Vid sandsborg hade det inte hjälpt med dubbisar. Blankis o fick nita för en gubbe ville gå på vägen. Hann släppa frambromsen när hojen börja glida åt sidan o slapp bita i isen. Allt i max 10km/h. Är detta början på vintern?
----------------------------------------------------------------
Dax att göra rengryta på Rudolf så vi slipper vintern...

Tre bredställ med lycklig utgång, det sista efter den lilla bron över rälsen i frihamnen, mitt i rusningstrafiken. Kunde ha slutat hemskt...
Hundra meter utanför jobbet tvärsläppte båda däckens grepp när jag mycket försiktigt sänkte farten.
Armbågen öm, styret krokigt.
Lämmade jonnen på jobbet och tog bolsjeviktrafiken hem.
Nu: whisky och dåliga tv-program.

Det frös på sista km på väg hem vilket gav några intressanta släpp på räcern...

Tror det börjar bli dax att ta fram vintercykeln med 240 dubbdäcken.. :

Första cyklingen i mössa och Vindstopper för säsongen.

Jag vurpade på en isfläck på väg till jobbet idag, och lyckades göra hål på knät på jeansen. Lite pinsamt är att jag inte cyklade, utan lyckades vurpa till fots ...

ett släpp på framhjulet i en kurva, och ett par spinn på bakhjulet, men fin vinterkänsla.
snart är det tomt på cykelbanorna, bara du och ljuskäglan kvar.

Shit, halsen måste läka för jag vet inte om jag fixar en pendlardag till i SL:s regi

Morgonen var inte så mysig med småspik i motvinden, men hemåt var det ju härligt soligt och fint, om än med vänd vind...

Fick dessutom lite överraskande sparring på hemvägen när en pajsare på en sån där 90-tals trekracer som ser ut som en flying-V-gura, iklädd (bland annat) fladdriga träningsoverallsbrallor, matade förbi i en hiskelig fart strax efter att jag softat förbi honom på Liljeholmsbron. Jag fick banne mig slå nytt pendlarpulsrekord för i år för att hänga med uppför Södertäljevägen. Nån här? Cykeln indikerar happyit, brallorna inte...

Ojdå!

Kall morgon med frosthalka. Spännande nerför första backen (14%) men sedan underbart i mörkret och fullt månljus. Känner mig stark.

Tappar som vanligt humöret efter 18 km då det blir 2+1-väg. Får dock en liten adrennalinkick efter någon kilometer för Trafikverket har skojat till det genom precis efter en liten utförsbacke fästa två vajrar mitt på vägrenen. Vägrenen är ca 60-70 cm bred och mitt på den sitter vajrarna fästade och löper snett uppåt utåt mot någon vägskylt.
Som tur var hinner jag se att det är något i vägen och kan väja (ut i vägen, tack för det) och undgår precis att köra på dem. Hade jag kört på dem hade jag förmodligen kastats ut mot vägbanan.
Har alltid kamera med mig men det var inte läge att stanna och fota pga trafik. Sitter vajrarna kvar i eftermiddag ska jag fota dem åt er.

Har ringt Trafikverket och en trevlig dam tog emot min anmälan och hon ser nog till att vajraran försvinner.

Det är i alla fall lite kul att se vad ett riktigt adrennalinpåslag kan göra för jag var urstark flera kilometer efter vajerincidenten. Hur kan man fixa adrennalinpåslag inför spurt på tävling?

O la la så halt det var i Sthlms ytterområden idag! Nylagda asfalten på cykelbanan i Midsommarkransen var rena skridskobanan, inklusive piruettspår...

Finfint på morgonen. Dubbdäcken jobbade bra.

Alltid lika trevligt att känna doften från Annas Pepparkakor. I morse kände jag det rätt tidigt, vilket betydde motvind...men det blåste knappt någonting.

I torsdags var man tönt med dubbdäck, idag kände man sig kung. Körde med strobe på min nya DX-lampa för att göra mina medtrafikanter extra glada.

Jösses vad halt! Mina 25 mm Marathon Plus funkar om man kör som en kärring. Inga pendelrekord i sikte.
Däremot så har jag en crossram i sikte så snart cyklar jag runt på ett dubbdäck när dig :-)

Halt halt halt! Bitvis saltat och bitvis ren svartis (helt random) på samma väg dessutom som om saltmaskinen gått sönder. Dubbdäcks och skärmpremiär på Ridleyn, nu är det väl vinter då... :-(

När jag kom fram till garaget upptäckte jag att den lilla plastpluppen som öppnar garagedörren var borta, fail! Ni får själv gissa var mitt lås och vajer är... just det prydligt fastlåsta i cykelstället i garaget som jag alltså inte kan öppna. Nu står cykeln och droppar saltvatten på det nyoljade kontorsgolvet, chefen kommer inte att bli glad...

Enormt långsamt till jobbet idag, det kan vara läge att byta till lite greppigare däck. Vilka är de smalaste dubbdäcken jag kan kränga på mina 26-tumshjul?

Vid Slussen hade en kvinna gått omkull på sin cykel, ambulanspersonal var där och pysslade om henne. På sant trafikolyckemanér cyklade alla förbi platsen så sakta som möjligt för att titta så mycket som möjligt. En annan kvinna höll på att köra in i en stolpe bara för att hon var så nyfiken.

Vid några tillfällen har jag haft lust att stoppa blink-pendlare och förklara att den där sekunden när de inte syns är rätt lång, och att lampan högst upp på ryggsäcken skyms helt och hållet när de lutar sig framåt över sitt styre.

helt magisk morgon.. soluppgång över haga och ulriksdal med hårda grusvägar eller mjuk fin lövmatta.

jomper skrev:
> Vid några tillfällen har jag haft lust att
> stoppa blink-pendlare och förklara att den där
> sekunden när de inte syns är rätt lång, och
> att lampan högst upp på ryggsäcken skyms helt
> och hållet när de lutar sig framåt över sitt
> styre.

Min absoluta favorit är annars folk som sätter en röd lampa fram, antagligen för att de tycker att den syns bättre än en vit. Inte jättevanligt, men det förekommer.

Underbart cykelväder i morse för övrigt, kändes tryggt med dubbat idag. :-)

värst är de som skiftat fram- och bak-hjul, för att sen även vända på ramen och dessutom sätta sig bakochfram. man blir ju helt snurrig!

Jag hade nog inte viljat pendla utan dubbdäck idag. Annars var det småmysigt, inte alltför kallt.

Hal asfalt, jag vågade inte ens titta på frambromsen. Tur att jag har grus 2/3 av vägen. Tog lite skogsstigar, men det var ganska halt där också, fast på det vanliga blöt-skog-sättet.

Halt x 3. Dubbdäcken gjorde i alla fall nytta och jag tog mig helskinnad till jobbet. Vinterhjälmen med pannlampan framtagen och testad, skönt att se marken/isen första kilometrarna i mörkret.

Ikväll ska jag byta till DUBBDÄCK

Några frågor på det?

heklamama skrev:
> Fin fin.
> Körde xtra försiktigt.

Själv körde jag nog Extra-Extra försiktigt.

Sa jag att jag ska byta till DUBBDÄCK ikväll?

DT skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Vid några tillfällen har jag haft lust att
> > stoppa blink-pendlare och förklara att den där
> > sekunden när de inte syns är rätt lång, och
> > att lampan högst upp på ryggsäcken skyms helt
> > och hållet när de lutar sig framåt över sitt
> > styre.
>
> Min absoluta favorit är annars folk som sätter
> en röd lampa fram, antagligen för att de tycker
> att den syns bättre än en vit. Inte
> jättevanligt, men det förekommer.
>

De kanske kör med röven först ? Blinkande röd lampa framåt är nämligen "the shit" i Arlöv...

Tog det lugnt till jobbet. Kanske ska vinter kita mtb´n någon dag.
Ibland kan man undra hur folk ör funtade. Står vid rödljuset vid skanstull när en dåre kommer på trottoaren o slänger sig ut framför mig plingande för att jag ska flytta på mig. O kör över övergångsstället där folk har grönt. Skott pengar på dessa folkpartister.
Hörde av en kollega om en cyklist som körde omkull nedför på Tranebergsbron. Han tyckte att det såg otäckt ut.

Black planet skrev:
>
> Skott pengar på dessa folkpartister.
>

Hur vet du att han var folkpartist, är du synsk eller frågade du honom om partifärg?

Tog det lugnt som attan, blev inte ens svettig idag, dubbdäck ska på snart men än går det an.

Nån som vet var man hittar billiga dubbdäck? Mitt skrubbade knä undrar.
Annars härliga höstfärger med solen i ryggen.

NNNN

AxelSthlm skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> >
> > Skott pengar på dessa folkpartister.
> >
>
> Hur vet du att han var folkpartist, är du synsk
> eller frågade du honom om partifärg?
>
> Tog det lugnt som attan, blev inte ens svettig
> idag, dubbdäck ska på snart men än går det an.
Folkpartiet vill att det ska vara tillåtet att svänga till höger vid rött. Så det måste vara en folkpartist ;) De är väldigt vanliga på just Götgatan.

Spännande med 22mm slicka, men det fick bra. De har ju börjat sanda i sthlm redan. Bakhjulsspinn i en uppförsbacke var det enda som piggade upp resan. Ska bli varmt i veckan så orkar inte dra på dubb.

Skön pendling. W106 känns lika stabilt som vanligt i Stockholmstrafiken. Vändplanen utanför kåken var en perfekt skridskobana. Utanför Universitetet hade en elev varit för ivrig att komma till skolan.....fick smaka asfalt ganska rejält, men han klarade rätt bra. Jag skrek uppmuntrande tillrop som "upp och hoppa!" "kom igen!" "du är ok!" "kör! kör! kör!" Det är rätt ofta man får för sig att man befinner sig i en cykeltävling, men omgivningen är ju ofta rätt frågandes. Han såg iaf inte vidare imponerad ut.
Än inte kallt nog för softshelljackan. Kör fortfarande tunn vindjacka men med armvärmare under. Perfekt klädsel!

Blev nästan påkörd av en bilist med nästan helt igenfrostad framruta som kom från en sidoväg, han hade väjningsplikt. Jag skrek och levde rövare och bilen stannade 100 m efter han kört förbi mig. Följande konversation utspelas.

Bilist -Ursäkta
Jag -Ser du inte mig. Du är 20cm från att köra på mig.
B -Nä
Nu har jag hunnit kolla hans framruta så jag säger
- Du måste skrapa rutan fattar du väl.
B -Det har jag, säger han och nickar motframrutan där det finns en glugg som i bästa fall är stor som ett A4 papper. Jag bara stirrar på honom och fräser -Skärp dig för fan. Cykar sedan vidare rejält adrenalin peppad.

Bannade mig själv lite igår för att jag varit lite väl trigger happy med dubbdäcken i år. Men i morse var det ju vinstlott... So far so good

Globalistic skrev:
> Ikväll ska jag byta till DUBBDÄCK
>
>
> Några frågor på det?

Ja - varför?
Det ska bli varmare.

paxel skrev:
> Nån som vet var man hittar billiga dubbdäck?
> Mitt skrubbade knä undrar.
> Annars härliga höstfärger med solen i ryggen.
>

Om du bor i västra delen av Stockholm så har dom på XXL i Bromma Nokian W106 för 249 kr/st.

Köpte förra veckan och körde idag första gången på dom, fungerade väldigt bra även om jag tog det väldigt lugnt idag, hade säkert gått lika bra på vanliga däck. Dock lyckades jag smälla en slang när jag skulle sätta på däcket igår...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp