Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lite nysnö gjorde dagens tur lite tyngre, men vad gör väl det när det bara är -6°C och fredag =)

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
>
> "Cykelstaden" Lund är bara ett stort moddkaos
> just nu, särskilt upp på de norra delarna runt
> högskolan & Ideon. Det är bara att göra som
> pingvinerna i Madagaskar, le och vinka.

Det slog mig igår. Cykelbanorna var plogade i Kävlinge och t.o.m. i Stångby, men i Lund var de ett enda kaos med flera centimeter snö. Lund - cykelstad? Knappast.

evo skrev:
> Va??? Är det kallare i Stockholm? WTF?
Japp, omvända världen liksom. Och så har ni mer snö dessutom. Men nu efter 2 dagar med nästan medelhavsklimat börjar ordningen återställas, -12 men varma sydvindar. Mina fleecelångkaslonger är nu så utslitna att de mest består av hål - dags att sy nya.

-6 och lagom med puder för att det skall bli lite trögt och lite spännande, en toppenmorgon helt enkelt! Om bara den evighetslånga halvförkylningen kunde släppa så man törs gasa på lite också, det börjar bli lite tråkigt (och inte är det speciellt snyggt heller) att spotta och snora och fräsa oavbrutet från start til mål.

Trevlig pendling. :). Ser fram emot kvällens hemfärd genom snömodden. :)

Få pendlare ute idag, vad har hänt?

Kommer att bli rolig hemresa efter all snöande, kanske ska "gena" genom Hellas...

FAN FAN FAAAaaan. Ingen gaffel i brevlådan i dag heller. Så min utlovade pendling börjar inte förren tidigast nästa vecka.

Moddigt men kul. Kommer bli tungt hem.

VintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärkerVintercyklingstärker...snart tror jag på det!

asljn skrev:
> Moddigt men kul. Kommer bli tungt hem.
>
> ...snart tror jag på det!

+1

Första pendeldagen på 6 veckor. Det var lite skillnad i rullmotstånd :-D

Men va f-n, pendlartråden på sidan 2.

Ville bara rapportera att det var mycket blinkljus hem i dag, men det är ju fredag - disco, typ.

Glömde mobilen på jobbet igår (D'OH!) så det blir en pendling till idag. Ska passa på att köra ett pass i gymmet o basta också så man belönas för besväret :P

Hoppas bara pendlingen blir lika kul som vägen hem igår, massa nysnö, sladd och packade drivor att navigera :)

Varför känns det mycket kallare idag än igår när tempmätaren visar på ungefär lika många grader (Stockholm). Låset frös ihop =(

ignatius skrev:
> Varför känns det mycket kallare idag än igår
> när tempmätaren visar på ungefär lika många
> grader (Stockholm). Låset frös ihop =(

Vinden är det ojämförligt viktigaste som skiljer. +5°C och 5 m/s vind är mycket kallare än -10°C och vindstilla. I alla fall när man står eller går. När man cyklar blir det lite annorlunda.

ignatius skrev:
> Varför känns det mycket kallare idag än igår
> när tempmätaren visar på ungefär lika många
> grader (Stockholm). Låset frös ihop =(

luftfuktigheten spelar mkt stor roll

Ska på arbete idag:( Extra pengar passar ju bra till Jul, men någon cykel blir det inte idag. Buss o tåg och avslutar med metron:) Orkar inte 45km snø o slask.

Härligt cykelväder tog en kort runda på 1,5 timmar i Stockholms södra förorter,bitvis på cykelbanorna/och vägarna rätt ok plogat och svetten rann klädde mej lite förvarmt.

Märkligt hur mycket mer snö det var på gatorna där bilar kört än på cykelvägen som också var oplogad. Funkar bildäcken som vispar och ökar volymen på snön?

När ska dom lära sig att ploga ordentlig och inte lämna kvar 5cm på alla cykelbanor... men man skall väl vara glad att dom plogar överhuvudtaget!

geologen skrev:
> bollen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > luftfuktigheten spelar mkt stor roll
>
> Förmodligen inte.
>
> Läs punkt 13 här:
> http://www.nws.noaa.gov/os/windchill/windchillglos
> sary.shtml#13

Fast det där var ju wind chill, alltså, ger luftfuktighet mer eller mindre vindkylningseffekt. Dessutom räknade de inte på relativ luftfuktighet, oklart hur i h-e man gör det eftersom luften är olika mättad i olika temperaturer med samma mängd vatten, eller minns jag min meteorologi helt skevt nu?

Tog min cx som vanligt utan skärmar etc. Glömde bort att detta var latteland och det var så på marken. Trafikkontoret hade skrikit ut att idag saltar vi upp saltbudgeten!

fruktansvärd!

mörkt grått & oplogat + slaskigt & äckligt på vägbanorna.
Lägg till att jag inte fått på några skärmar på cyklern ännu ... fyyyyy!

Misärpendling! Frånsett Danderyd där dom måste tävla i VM i bra snöröjning var det ett veritabelt helvete av mjuk spårig snömodd/nysnö. Dessutom kändes det som om den tidigare frusna botten hade tinat och blivit mjuk. Äckligt! Dessutom var jag milimeter från att bli påkörd av en idot som tvunget skulle pressa sig förbi på Birger Jarlsgatan där jag flydde modden en kort bit och körde på den rensaltade körbanan. Kändes draget från hans backspegel på höften.... otäckt.

Mjukt, spårigt och moddigt. Vissa gator verkar garukontoret helt glömt bort och vasabron ....

asljn skrev:
> Mjukt, spårigt och moddigt.

+1

Min värsta bit var mellan Pampas Marina och Huvudsta gård. Lyckades rulla om en kille på MTB som stod upp och bröt i det eländiga underlaget (någon här?).

Hojen var täckt av kladd vid ankomst till jobbet. Nu får den stå i garaget och rinna av.

moddpendlare.jpg ht=725

/Johan

Mysigt och varmt. Nokian 294 lägger sig över snömodden, lite som puderåkning. Man får styra med höfterna och låren. Fick varva ur hojjen nerför Tranebergsbron mot stan, första gången på länge.
Bara possitivt och trevligt. Blodsmak och lätt illamående nu...

Riktigt festlig moddfestival! I forcerandet av den från Hägerstensvägen till cykelbanan upplogade snön, på sträckningen ner mot Liljeholmen, låg nerverna utanpå hela tiden. Spårigt och jobbigt, men lattjo!

Det kändes lite onödigt med motvinden dock, underlaget sög tillräckligt med energi, och gårdagens (årets första, bakhala) skidtur satt fint i ljumskarna. Snittpulsen upp 10 slag mot en normal dag.

Vilken måndag.

Fortfarande snorig efter förra veckans ebola. Missade dessutom att temperaturen stigit från -12 till -1 och klädde på mig för varmt med ångbastu som följd.

Sen kom man fram till Tranebersbron. Vilken fest. Övervägde för första gången nånsin att kliva av hojen och gå en bit. När jag sen kom till kontoret hade mitt passerkort gått ut och jag var tvungen att traska 2ggr till vakten innan jag kom in.

Hoppas resten av veckan blir lika miserabel.

Lika uselt snöröjt som vanligt, stora delar av vägen hade dom sparat 10cm omfrusen och spårig modd sen fredags morse som toppats upp med 5cm nysnö... Inte gick det rakt fram, men bra träning blev det... :-/ T

Cykelkärra med två barn gjorde det ju inte lättare att cykla oplogade cykelbanor ... Innan vi startade sade jag att om pappa ramlar får ni gärna skratta - det gör inget ;).

Undrar om högprofils kolfiberhjul från Kina skulle vara bättre till mina W240 - borde definitivt styra bättre i modden ;)

Var var det nu man skulle vända sig för att klaga på snöröjningen - om det här fryser på innan de får bort den blöta snön lär det bli tufft imorgon!

Ja just det - varmt var det och långkallingarna gjorde att man nästan kokade över

Men egentligen skäms man att klaga - att starta dagen med 13 km istället för att cykla runt Mälaren gör ju att man blir ganska ödmjuk

Bilagor

• DSC00479.JPG
    DSC00479.JPG
    83.5 KB · Besök: 31
Som alla sagt redan, modd och mer modd. Skönt med sommardäck och en vevarm som gängan gått sönder på.

JojjeM skrev:
> Min värsta bit var mellan Pampas Marina och
> Huvudsta gård.

Samma sak här..

Men om cykelbanorna blir alltför moddiga finns ju alltid bilvägarna ...

Bitvis väldigt bra, men bitvis även väldigt dåligt, fick leda cykeln på vissa sträckor. Men det är nog bara jag som inte fått upp vintertekniken :-)

Förvånansvärt bra vid kl 07 i morse. Hamnade precis bakom plogtraktorn över tranebersbron vilket gjorde det lite lättare, han stannade visserligen och skällde på oss för att vi låg för nära så då fick man släppa rullen lite.. ;)

Spårigt och moddigt hela vägen dock värst i Solna,Sunbyberg. Huddingevägens cykelbana var för ovanlighetens skill ganska bra.

jävla moddigt.
att det ska vara så svårt att få bort dom sista 5 cm snö,det
samma sak vartenda år.
det tog mig 40 längra än vanligt att köra bromma-rotebro o tillbaks idag.
snittfarten börjar närma sig typ snabb gång....

RN skrev:
> Fast det där var ju wind chill, alltså, ger
> luftfuktighet mer eller mindre vindkylningseffekt.
> Dessutom räknade de inte på relativ
> luftfuktighet, oklart hur i h-e man gör det
> eftersom luften är olika mättad i olika
> temperaturer med samma mängd vatten, eller minns
> jag min meteorologi helt skevt nu?

Har det ingen praktisk betydelse när det blåser så har det naturligtvis ingen betydelse vid vindstilla heller. Vid högre temperaturer är det en helt annan sak, för där påverkar det vår förmåga att kyla av oss genom svettning. Det är därför fuktig luft känns så mycket jobbigare jämfört med torr. Men vid kyla har den effekten ingen betydelse, samtidigt som vattenmängden är väldigt mycket mindre i luften.

Det är vinden som allena styr hur vi upplever kylan. Ja, förutom nattetid då, när strålningseffekterna spelar roll. En klar natt är mycket kallare än en mulen, eftersom molntäcket strålar ner värme på oss, medan den klara himlen inte värmer alls. Men strålningsavkylningen påverkar främst köldupplevelsen på naken hud, även om den påverkar avkylningen i stort.

Senast redigerad av en moderator:
Det var riktigt fin pendling idag i Göteborg.
Visst var det lite moddigt och några ställen där cykelbanan hade plogats över men det gick fint. Dessutom första pendlingen på mina nya marathon winter. Jag är otroligt positivt överraskad! Jag hade ställt in mig på noll rull och tungt helvete men det rullade ju så gott som lika bra som sommardäcken! Och dessutom hade jag fäste!

Gurra skrev:
> Förvånansvärt bra vid kl 07 i morse. Hamnade
> precis bakom plogtraktorn över tranebersbron
> vilket gjorde det lite lättare, han stannade
> visserligen och skällde på oss för att vi låg
> för nära så då fick man släppa rullen lite..
> ;)

Själv hamnade jag i möte med plogtraktorn när jag skulle upp på tranebergsbron, var bara att hoppa av cykeln trycka sig mot muren. Annars gick morgonen bra fram till jag skulle upp på cykelbanan innan st: eriksbron där slasket döljde trottoarkanten som jag fastnade i och vurpade ner i en hög av snöblandat grus och skit.
Måste säga att förra veckan iallafall började mysigare.

Jobbigt som fan moddigt på cykelbanan/gångväg, kom i konflikt i dag, började med att gående inte tyckte att det var någon bra ide att cykla på cykel/gång väg dom var helt enkelt rädda att bli på körda, efter ett tag så kom jag till insikt att det inte gick att cykla på cykelbanan utan valde då att cykla på en tät trafikerad 50väg efter en halvmil så skrek en bilist till mej använd cykelbanan jag skrek tillbaka han stannade och dumt nog så skrek vi dumheter till varandra, jag cyklade därifrån honom utan att någon av oss hadde lungnat ner oss.

snålplogat. Förutom på bilgatorna där det såg ut att vara ännu mer latte-sorbet än i morse.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp