Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför använder dom cykelbanorna inne i stan att förvara snö på ? Förr struntade dom i att ploga, men nu kör dom aktivt upp snön i högar på cykelbanan i väntan på våren ?? Tur frugan fick migrän så jag kunde ta en bil hem från jobbet och hämta lillkillen från dagis :-/ T

Hyfsat plogat hela vägen. Det gick tio minuter snabbare hem än det tog till jobbet i morse. Men här på Hälsans ö vill grannarna bjuda på moddfest när kommunen försökt ploga undan det värsta. De står och vräker ut det de kan hitta på garageuppfarter och tomter mitt på gatan igen... Drabbades av en plötslig lust att rikta snöslungan rakt i gapet på marodören.

Men jag rullade hem och tog ett varmt bad i stället.

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför använder dom cykelbanorna inne i stan att
> förvara snö på ?

Av samma anledning som folk parkerar där; för att inte hindra trafiken.

Är det inte så att dom gör det dom måste (oavsett konsekvenser för alla andra fordonstyper) för att bussar etc ska komma fram? Tror ju inte att det är någon konspiration mot cyklister även fast vi drabbas som tusan av det.

Fortfarande i stort sett oplogat i norrort. Ganska kul att sladda hem i snömodden men för varmt klädd.

//j

Det var säkert halt på vägen hem. Tänkte inte på det när jag satt funderade på annat. Blev faktisk väldigt glatt överraskad när det vimlade av plogfordon i Enskededalen.

Pendlingen från Sumpan till Centralen var både bra och dålig.

Bra: draghjälp av en Renault längs hela Kungsholms strand. Vi låg stadigt på 36 km/h (såg hastighetsmätaren genom bakrutan)

Dåligt: tappade mobilen

/Johan

Då var vi där, det tog en vecka, Stockholm är åter skrudat i bajsbrun-grå slask, företrädelsevis på cykelbanorna. Fucking-jävla-kuk-Stockholm, för att travestera en film från tiden då julen var grön år efter år. I dag är jag så bitter att jag nästan startar en tråd om varför vi inte har en velodrom i Stockholm och hur jag skulle åkt med SL dit för att fincykla - om det nu fanns en.

JojjeM skrev:
> Dåligt: tappade mobilen
>
> /Johan

Och nu ringde precis killen som hittat den på cykelbanan och sade att jag kunde kika förbi och hämta den imorrn. Ibland blir man positivt överraskad.

Återstår bara att hitta på nån lämplig hittelön.

/Johan

Om man släpper iden att man skall till en viss plats på en viss tid utan bara handlöst kastar sig ut i snömodden blev det riktigt roligt. Jag skrattar högt varje gång cykeln drar iväg 60 grader åt fel håll och är nog ett stort leende hela jag. Fick många fina leenden och skratt tillbaka från gångtrafikanter när de såg hur jag slet och hade kul.

Mindre roligt är det att behöva ta bilarna högra hjulspår för cykelbanan är snöuppsamlingsplats. Bilarnas högra hjul åker då istället i snömodden i mitten vilket effektivt blir ett fint grått, kallt regn som hamnar rakt på mig.

Varm och skön pendling i övrigt. Tog 48 minuter jmfrt med sommarens 26.

Sundbybergs kommun måste vara världsmästare i usel snöröjning på cykelbanor. Någon mer än jag som kommer vägen mot Sumpan från bankhuset i Rissne och vidare genom Duvbo? Funderar på att dra på en rejäl vurpa utanför kommunhuset och sedan släpa mig in i receptionen och förblöda där i ren protest!

rhulthen skrev:
> Funderar på att
> dra på en rejäl vurpa utanför kommunhuset och
> sedan släpa mig in i receptionen och förblöda
> där i ren protest!

LOL. Samma hotbild som hungerstrejkande på sergels torg. Men mer tv-mässigt!

@rhulthen
Håller med dig jag hojar delar av den vägen vi kanske skulle förblöda där tillsammans.

Fegade ur o tog mtb med dubbisar. Eller var det att jag inte ville ha massa jvla salt på cx´n?

rhulthen skrev:
> Sundbybergs kommun måste vara världsmästare i
> usel snöröjning på cykelbanor.

Mina pengar sätter jag på Täby! Det var fortfarande oröjt i går kväll när jag kom hem. Några stora vägar saltade men alla småvägar och cykelbanor var helt oröjda! Jag fick för första gången på 6 års pendlande kliva av cykeln och leda den då det var helt oframkomligt vissa bitar!

Imorse var det röjt dock och kylan gjorde att det hade stelnat lite, blir det varmare idag så kan det bli kaoz igen i eftermiddag för dom har lämnat några centimeter längst ner när dom plogat så om det mjuknar....

Jag skrev i denna tråden någon gång i sommras att man borde mentalt spela in hur nice det var att åka några extra mil på vägen till jobbet när solen skiner, fåglarna kvittrar och man susar fram på sin racer i shorts och kortärmat. Dags att spela upp bandet nu...

Vet inte vad det är för skit som slängs ut på vägarna men det s.k. saltet fräter och förgör både kedja och klingor - värt ett inslag på P L U S - ner i soptunnan med skiten!
images.jpg ht=194

Lite varmare.
Få cyklister på cykelbanorna.
Vackert lila-blå-rosa himmel över stan:
CIMG4660.JPGkopia.jpg ht=176

Idag gick det bättre att cykla upp mot Rissne Torg där cykelbanan är oplogad när man kommer från Sundbyberg. Jag försöker tänka att den här träningen kommer att göra mig superduktig på att cykla i lera med crossen ;)

Storklingan? Den håller på och rostar sönder

Lustigt, då jag cyklade in till jobbet i morse tänkte jag att det där med sommar är överskattat. Bra cykelbanor som dessutom är tomma, lagom varmt klädd, omgivningarna var vackera, speciellt över Västerbron, härlig luft. :)

Säga vad man vill, men snöröjarna i Lund har humor i alla fall. Igår var det helt oplogat på cykelbanan både på morgonen och kvällen, ett riktigt elände att köra i. Någon gång i natt eller i morse hade de plogat bort alltihop så i morse när jag kom var det i princip torr och helt ren cykelbana och då hamnade jag bakom ett traktor som VRÄKTE ut salt på den snöfria asfalten?!?

Så sant!, sumpan är inte världsmästare på att tänka oskyddade trafikanter över huvud taget...

jag njöt av turen idag men funderade över hur länge man vågar åka i röran, när blir man för gammal och skör och rädd?/Johan

rhulthen skrev:
> Sundbybergs kommun måste vara världsmästare i
> usel snöröjning på cykelbanor. Någon mer än
> jag som kommer vägen mot Sumpan från bankhuset i
> Rissne och vidare genom Duvbo? Funderar på att
> dra på en rejäl vurpa utanför kommunhuset och
> sedan släpa mig in i receptionen och förblöda
> där i ren protest!

Härligt med mer vitt fint fluff. Och bara -7 med varma sydvindar dessutom.

KentS skrev:
> Säga vad man vill, men snöröjarna i Lund har
> humor i alla fall. Igår var det helt oplogat på
> cykelbanan både på morgonen och kvällen, ett
> riktigt elände att köra i. Någon gång i natt
> eller i morse hade de plogat bort alltihop så i
> morse när jag kom var det i princip torr och helt
> ren cykelbana och då hamnade jag bakom ett
> traktor som VRÄKTE ut salt på den snöfria
> asfalten?!?

Lustigt var ordet, särskilt som kommunen säger att dom har som policy att använda så lite salt som möjligt. Intressant också med alla de snuttar cykelväg som inte verkar ingå i någons plogrunda utan blir helt bortglömda. Nåja, så länge det går att ta sig till jobbet (med MTB+W240) ska man väl inte klaga, även om det bitvis går i gångfart.

johan44 skrev:
> jag njöt av turen idag men funderade över hur
> länge man vågar åka i röran, när blir man
> för gammal och skör och rädd?/Johan

Generellt tror jag det är så att så länge man inte slutar blir man inte gammal skör och rädd.

Dagens pendling var egntligen kanon, jag hann tänka att cykelbanorna är rätt ok i stan.
I alla fall om man pendlar från Älvsjö till City.

Visst var det lite moddigt här och där, men i stort sett bra.
Och man kunde inte klaga på vädret i morse.

Hem blir det kanske lite slirigare, både för att det är middag på jobbet i kväll och det verkar komma lite snö igen också.
Men det är en bit till misärpendling ändå.

-9 när jag trampade hem från jobbet i Loudden, torrt/underfruset så det gick att sopa av cykeln med hande när jag kom hem. Inget äckligt saltblask ens på Skeppsbron, mao najs hemcykling :-) T

Kallt men vi har ju kärnkraften så varför klaga?
(Säga vad man vill om Björn på Tellus men han fixade min runddragna bromsskruv på 5 röda. Gratis! Dom är snälla. Alla är snälla. Snart är det jul.)

Nä det är bara att ge upp cykelbanorna, idag var det nästan hela vägen både på morgonen och kvällen bilvägen som gällde. stackars folk med rullator dom får stanna hemma.

I Örebro är vi bortskämda med kanonfina cykelbanor, välplogade för jämnan. Har vart minus grader i några veckor nu så banorna är hårt packade med snö, inget salt så långt ögat kan nå! Är imponerad över hur snabba snöröjarna är, förra vinter tog jag cykeln till jobbet vid 05.30 och inte en enda gång var cykelbanan oplogad, helt fantastiskt! Jag tackar och bockar och njuter av cykelturerna.

Moddigt och roligt till jobbet. Nynäshamnsvägscykelbanan är ett föredöme. Götgatan är den sämsta av de sträckor jag cyklar.

Min airtrim tappade filtret av sig själv i gårkväll, vilket jag gjort en förfrågan om hos producentet - trodde jag fått ett måndagsexemplar. Men idag fick jag ringen i handen när jag skulle rätta till masken, filtret ramlade ut och blev en mask när jag körde över det. Rackans dålig byggkvalitet verkar det som, men jag ger dom en chans att fixa någon ersättning - alla kan ju ha dåliga dagar i produktionen.

Jag saknar minusgraderna, allt blev plötsligt väldigt mycket grågeggigare. Vad ska man förresten ha för V-bromsbelägg om man är en sån där kräsen typ som åtminstone vill ha lite bromsverkan i slasksörjan? Mina nuvarande gör färden nerför Olskroken alltför spännande.

Senast redigerad av en moderator:
Skitfint, runt minus sju, perfekt vintertemperatur, men lite nysnö på cykelvägen, som skottas med de fina små midjestyrda Lundbergtraktorerna.
Med crosstuber och symaskinsolja i de kullagrade trissorna (Simplex) så går allt riktigt bra, kanske dags med ny kedja. Ligger och nöter på 52/18, 52/19.
Lite ont i knäna, kan bero på kyla eller trånga byxor, eller för långa vevar.

Perfekt morgon - "nypistade" cykelbanor och precis lagom kallt!

Säsongens bästa vinterpendling. Solen på väg upp, hård, packad snö, rimfrost på träden, nyis på Lilla Värtan.

På minussidan
- Ett fäste till bakskärmen lossnade på vägen hem igår.
- När jag skulle fixa det i morse så upptäckte jag, vad jag trodde var, en trasig eker. Det visade sig istället att det var infästningen till ekern på mina Mavic CrossRide som var trasig. Då sa jag - Kuken! Sen skruvade jag bort ekern och cyklade till jobbet.

På plussidan
- Nya skalhandskar. Funkade OK med ett par vanliga Thinsulate handskar under i 30 min. Tror det var -8 idag.
- Plogat och hårt före.
- En vacker halo runt solen över Årstaviken

Thomas

På gränsen till för kallt imorse. Håller med Poopzilla angående skalhandskar (kör med Biltemas lobster) + thinsulate stickade varianten under.

Sedan är min framgaffel magisk, den känner av att jag ska pendla och inte cykla i skogen så den låser sig automatiskt. Eller är det kylan?

Kan ha varit bästa morgonen i år! Inget bråk på väg till dagis, kul för lill-tjejen att åka på släp i pulkan, lagom klädd i den skönt kalla och höga luften, schysst plogat hela vägen, lite trafik, och ingen (!!!) som ockuperat cykelbanan för annan aktivitet på hela vägen.

Som grädde på moset var det ju strålande vacker också! Riddarfjärden var vackrare än nånsin med diset över vattnet och in över stan, den glödande orangea solen var på väg upp precis bakom Högalidskyrkan, men bäst av allt: den perfekt halvcirkelformade regnbågen över Södermalm, som lämpligt nog hade sin östra startpunkt mitt i Skatteskrapan. Har de trots allt glömt en kruka med guld...

Mera sånt här! Ho hooo

Idag blev det odubbat som vanligt. Så flöt på med ett härlig fart genom stan. Kant-/motvinden på Norr Mälarstrand var inte skön. Sitter på jobbet o kollar på en regnbåge över Kungsholmen..

CX är den ultimata vintercykeln, fan vad det matar på nu när marken är sträv som asfalt av kylan :-) T

mummel. Var tvungen att vara social ute på stan igår kväll så det blev T-bana hem. Eftersom cykeln då blev kvar på jobbet blev det T-bana dit nu på morgonen vilket kändes som en förlust. Längtar redan efter kvällens cykling hem. :)

kking skrev:
> Kan ha varit bästa morgonen i år!

> Som grädde på moset var det ju strålande vacker
> också! Riddarfjärden var vackrare än nånsin
> med diset över vattnet och in över stan, den
> glödande orangea solen var på väg upp precis
> bakom Högalidskyrkan, men bäst av allt: den
> perfekt halvcirkelformade regnbågen över
> Södermalm, som lämpligt nog hade sin östra
> startpunkt mitt i Skatteskrapan. Har de trots allt
> glömt en kruka med guld...
>
> Mera sånt här! Ho hooo

Fint sa bull:

CIMG4681.JPG ht=544

CIMG4683.JPGkopia.jpg ht=173

Jag träffade dessutom en trevlig cyklist på en 60-talsmonark.
Fick en trevlig pratstund om fotografering och Veterancyklar.
Han var ingen Happyit men erkände att han hade en bror som sökert var det.

Imorse var det fint, plogat överallt och en del till och med nysandat. Vi var ett helt litet tåg med hardcore pendlare som följdes åt från Stocksund in mot stan, kul!

Hem igår däremot sög fet hästpung! Superbråttom hem då dom ringt från äldsta sonens fritids och sa att han var sjuk och jag satt i möte jag var tvungen att avsluta. Cirka 2 km hemifrån känner jag att bakdäcket snabbt tömms på luft. Första tanken, Fuck it! Jag kör hem Pro style med tomt däck! Gav upp efter hundra meter när jag inte kunde med stötandet och den totala avsaknaden av styrsel. Försökte pumpa men hörde med blotta örat hur det pös så det vara bara att plocka fram ny slang och byta, skitskönt att göra det barhänt i -10 grader... Såg på den gamla slangen att det med stor sannolikhet var en lagning med en Park Tools självhäftande lapp som fallerat. Tror inte dessa lagningar håller i längden särskilt inte när det är så här kallt. Kom sen hem utan äventyr. Senare på kvällen när jag skulle köra lite "fyror" på trainern i garaget vägrade den att leverera något som helst motstånd :-( Hoppas verkligen inte att den gått sönder "på riktigt"...

heklamama skrev:
> kking skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan ha varit bästa morgonen i år!
>
> > Som grädde på moset var det ju strålande
> vacker
> > också! Riddarfjärden var vackrare än nånsin
> > med diset över vattnet och in över stan, den
> > glödande orangea solen var på väg upp precis
> > bakom Högalidskyrkan, men bäst av allt: den
> > perfekt halvcirkelformade regnbågen över
> > Södermalm, som lämpligt nog hade sin östra
> > startpunkt mitt i Skatteskrapan. Har de trots
> allt
> > glömt en kruka med guld...
> >
> > Mera sånt här! Ho hooo
>
>
> Fint sa bull:
>
>
>
>
>
> Jag träffade dessutom en trevlig cyklist på en
> 60-talsmonark.
> Fick en trevlig pratstund om fotografering och
> Veterancyklar.
> Han var ingen Happyit men erkände att han hade en
> bror som sökert var det.
-----------------------------------------------------------------
Nu har jag hållit till framför Polfors på S Mälarstrand i drygt en vecka utan att hamna på bild, använder du filter ? ;-) T

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp