Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Fint sa bull:

Precis!

Du måste ha varit där en liten stund före mig, för när jag kom var solen precis bakom kyrkan, som bokstavligen lyste orange, och regnbågen ännu tydligare. Inte ett öga var torrt...

Little Stereo skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kking skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan ha varit bästa morgonen i år!
> >

> > Fint sa bull:

> Nu har jag hållit till framför Polfors på S
> Mälarstrand i drygt en vecka utan att hamna på
> bild, använder du filter ? ;-) T

Just precis.
Kollade igenom lite bilder, den häringa smög omkring i dimman förra onsdagen:
CIMG4541.JPGkopia.jpg ht=214

Annars verkar det vara välfiltrerat..

I början av kalltiden (oktober sådär) fungerade COs reflexjacka (ej vindtät) tillsammans med 2 tunna Craftsyntettröjor ner till ca -5 innan jag höll på att frysa sönder bröstet.
Nu fungerar den kombon ned till -12.
I april borde jag mao klara av -26 utan större problem.

Frysa lönar sig!

heklamama skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > heklamama skrev:
> >
>
> > -----
> > > kking skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Kan ha varit bästa morgonen i år!
> > >
>
> > > Fint sa bull:
>
> > Nu har jag hållit till framför Polfors på S
> > Mälarstrand i drygt en vecka utan att hamna
> på
> > bild, använder du filter ? ;-) T
>
> Just precis.
> Kollade igenom lite bilder, den häringa smög
> omkring i dimman förra onsdagen:
>
> Annars verkar det vara välfiltrerat..
--------------------------------------------------
Det där är Zublins inhyrda färja Dunder, skriver något om jag lyckas identifiera mig själv på någon kommande bild :-)
Straxt hemcykling, värmer upp med en kopp choklad eftersom blodsockret är nere på noll... :-) T

Riktikgt bra idag, plogat och fint mest överallt. Slutet på nedfarten från Älvsborgsbron (norra sidan) var dock lite väl hal för min smak och mina gamla hårda MTB däck, men det gick bra :-)

Moddvurpade på väg hem nerför Olshögsvägen i Lund. Visste visserligen om att det var riktigt "slush puppy"-slirigt på just denna sträcka (fastän resten av stan faktiskt börjar bli rätt OK) men jag hade missat den feta snöbulan som bildats runt ett A-brunnslock mitt i vägen. När jag kom med fart och något nedsatt styrförmåga resulterade det i en härlig kasning på höft, armbåge och vänster hjälmkant :-(

Cykeln klarade sig bra, men framlampsfästet blev kaputt och det gick hål på jackans vänstra ärm. Är det någon här som lyckats få ersättning från kommun på dålig snöröjning?

Vet iofs inte vart/om du jobbar, men vi har på vårt företag en försäkring som täcket skador som sker till/från jobbet. Vet att personer fått ut ersättning för skadade glasögon m.m.

Jag blev frontalkrockad av en annan cyklist på vägen hem. Det var en lite bisarr upplevelse. Annars gick det bra.

lappen skrev:
> Vet iofs inte vart/om du jobbar, men vi har på
> vårt företag en försäkring som täcket skador
> som sker till/från jobbet. Vet att personer fått
> ut ersättning för skadade glasögon m.m.

Bra tips, ska se vad man kan få! Annars var det väl mest själkänslan som fick sig en törn...

kallt och lättrullat idag.
r90-microfleece-merinounderställ räcker.

Vissa dagar vill man glömma. En gångtrafikant som hoppade över snövall rakt på cykelbanan vid Götgatan. Tvär nit och en mindre glad happy pendlare. Grabben hade tur att jag inte klippte honom i ryggen.
Vid Globen blev det tvär stopp med en bakväxel som inte var där den skall vara. Suck! LBS får rikta hjul, kolla bakväxel och passa på serva baknavet. Tur att jag har ett par växelöron i reserv. Borde köpa mig en till cross.. Inget crossande i helgen :(

Lätt bästa dagen den här hösten/vintern. Försov mig tillräckligt för att omöjligt kunna komma fram i vettig tid vilket gav mig en lugn o skön tur i ett Stockholm när det är som vackrast. Stannade och fotade fina vägar och vyer. Tog mig även tid att begrunda helikopterjobbet i gamla stan vid niotiden, någon annan som såg den?

Tog rygg på en vit fixie/SS med messengerväska på götgatan, han slirade fint men parerade galant, någon här?

Jobbade 13h så jag valde bilskjuts hem!

Senast redigerad av en moderator:
Rehab cyklade crossen som singelspeed idag. Oj vad ville dra på idag. Inga cyklister. Bra underlag. Pigga ben. Perfekt kläd.
Nåja. Undrar hur bilister/hantverkare är funtade. Backar mitt på Götgatan för komma in i rätt kö. Hotar damer när de påpekar att de inte får köra ut på Götgatan hur som helst. Imorgon blir det ebolaexpressen..

Lugn och fin pendling - otroligt sträv snö. Tror man inte skulle haft problem med 23 mm racerdäck idag. "Lagomkallt" ;)

Frågan jag ställer mig är om pendlingscykling tränar huvudet mer än benen - på vintern känner jag inget större behov av att köra fort så det blir lugna två mil om dagen. Antagligen blir jag väldigt bra på att cykla i lugnt tempo!

Fixade lite med cykeln igår för att inte cykla idag. Match ikväll så det blev tuben, men imorrn, då jävlar.

PerryE, jag delar din uppfattning om att man (iaf jag) blir bra på att cykla i "lugnt" tempo av vinterpendling/cykling. Förra vintern var första jag cyklade och när våren kom blev jag lite förvånad av hur dåligt tempo jag hade i kroppen när jag började åka med andra. Däremot så kändes det som att jag var skapligt grundtränad så att tempot var rätt lätt att ta igen.

Håller med - för att få lite tempo i kroppen bör jag nog lägga in lite intervallpass på trainern. Tyvärr är det inte det roligaste jag vet men inbillar mig att effekten av 1-2 trainerpass i veckan ger ganska bra utväxling vad gäller träningseffekt.

Fördelen av vintercyklingen är nog som du säger att man har hyfsad grundträning när riktiga säsongen börjar

I vilket fall är det inte läge att köra intervaller till och från jobbet ;)

Blev för första gången utskälld för att jag cyklade på cykelbanan igår. Tre finsk-romska kvinnor vandrandes mot Ropsten kastade sej över mej och försökte övertyga mej om att körbanan var det rätta alternativet....

Ja och jag skäms (seriöst!) över att jag skällde på en bilist som höll på att meja ner mig på övergångsstället vid tippen i Östberga, Shellmacken där. Det var ju faktiskt både mörkt och riktigt riktigt halt.
Så straffet kom direkt i form av ett JÄVLA PUCKO!
Bilisterna blir faktiskt skrämda när man kommer ur nattsvarta mörkret i 30+ mot ett övergångsställe och hinner inte alltid reagera.

igår vid ca 15.30 hade polisen spärrat av en kort sträcka mellan Pampas marina och Huvudsta Slott (Sthlm). Det gick iof att ta sig förbi om man sneddade över snön och tog gåbanan en bit.

Det var flera polisbilar som var där också. Nån som vet varför?

Luftrören tar stryk av torrluften som vi fått dras med nu hela nov/dec.
Inte bra.
-17 igen.
Lite för varmt klädd.

NLC skrev:
> Moddvurpade på väg hem nerför Olshögsvägen i
> Lund. Visste visserligen om att det var riktigt
> "slush puppy"-slirigt på just denna sträcka
> (fastän resten av stan faktiskt börjar bli rätt
> OK) men jag hade missat den feta snöbulan som
> bildats runt ett A-brunnslock mitt i vägen. När
> jag kom med fart och något nedsatt styrförmåga
> resulterade det i en härlig kasning på höft,
> armbåge och vänster hjälmkant :-(
>
> Cykeln klarade sig bra, men framlampsfästet blev
> kaputt och det gick hål på jackans vänstra
> ärm. Är det någon här som lyckats få
> ersättning från kommun på dålig snöröjning?

Har inte cyklat den vägen sen snön kom, så jag vet inte hur det ser ut. Men om det bara handlar om att snön smälter vid brunnarna och gör ett "hål" i den packade snön, så kan det knappast kallas dålig snöröjning. Fast om det förrädiska hålet var dolt av saltsorbet så tar jag genast tillbaka föregående mening.

I övrigt håller jag med om att det börjar se bättre ut i stan. Till och med plogat på en del av de "bortglömda" sträckorna. Tre dagars uppehållsväder är tydligen vad dom behöver för att komma ikapp.

Rölysena helt osynkade vid Roslagstull igår igen. Skandal!

Skitföre idag, plogen hade ju fyllt cykel/gångbanan med snö på Älvsborgsbron. Förstår att de måste göra av snön någonstans, men va f*n. Jag har kollegor som sitter och kör bil nu pga att cykelbanorna är så dåligt underhållna.

Morgonens pendling höll på att sluta i slagsmål där jag som klen cyklist säkert hade åkt på spö. Några grottmänniskor från NCC höll på och asfaltera lite runt ett övergångsställe därhemma, bra årstid för det kan man tycka, och hade parkerat sin lastbil på cykelbanan och fällt ut stödben som gjorde att man var tvungen att kliva av cykeln och plumsa ned i ett djupt dike fullt ped snö. Jag muttrade något om att det var en otroligt dålig plats att parkera bildjäveln när jag passerade lastbilen omedveten om att en av grottmänniskorna stod bakom bilen och körde skopan. Han tände på alla cylindrar och undrade var jag tyckte han skulle ställa bilen varpå jag svarade att han väl precis lika gärna kunde ställt den på bilvägen och blockerat för bilarna. Han talade då om för mig att jag skulle dra åt helvete djävligt snabbt om jag inte ville ha stryk. Så jag drog... Funderar på att kontakta NCC centralt men vet inte om jag ids...

klart du ska kontakta företaget, de är säkert intresserade av att veta att deras personal hotar privatpersoner som är på väg till jobbet.

Selast skrev:
> Morgonens pendling höll på att sluta i slagsmål...etc

"Whats wrong with the street?"

Rippa skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Morgonens pendling höll på att sluta i
> slagsmål...etc
>
> "Whats wrong with the street?"
>
>

Hahahaha! Så djäkla bra! Undrar vart man får tag i en sån?

Jösses vad dåligt plogat det var på gångbanorna i dag! Har varit ute på resa senaste veckan och kom inte hem förrns i går. I stort sett så är det bara Tyresö kommun som lyckats hålla gångvägarna farbara för cyklister. Man skulle snudd på haft fullgung och 2,4or på resten av vägarna. Södra Tokholm var verkligen ingen höjdare!

E18 mellan Ursvik och SEB-huset rann på som kyld sirap i eftermiddags. Tur man cyklar hem genom skogen bredvid. Börjar dock bli lite fundersam kring bygget för Hornbach(?) cykelbanan kanske rasar ned i gropen snart :-S

En fin dag, lite spårigt mellan Täby - Solna. Lite kallt om fötterna bara, kör schimano SPD sommarskor med batterivärmda strumpor, yllesockor, har även skoöverdrag.

Är den enda lösningen att köpa 2000:- dojor om man vill fortsätta använda SPD:er?

Selast skrev:
> Morgonens pendling höll på att sluta i slagsmål
> där jag som klen cyklist säkert hade åkt på
> spö. Några grottmänniskor från NCC höll på
> och asfaltera lite runt ett övergångsställe
> därhemma, bra årstid för det kan man tycka, och
> hade parkerat sin lastbil på cykelbanan och
> fällt ut stödben som gjorde att man var tvungen
> att kliva av cykeln och plumsa ned i ett djupt
> dike fullt ped snö. Jag muttrade något om att
> det var en otroligt dålig plats att parkera
> bildjäveln när jag passerade lastbilen omedveten
> om att en av grottmänniskorna stod bakom bilen
> och körde skopan. Han tände på alla cylindrar
> och undrade var jag tyckte han skulle ställa
> bilen varpå jag svarade att han väl precis lika
> gärna kunde ställt den på bilvägen och
> blockerat för bilarna. Han talade då om för mig
> att jag skulle dra åt helvete djävligt snabbt om
> jag inte ville ha stryk. Så jag drog... Funderar
> på att kontakta NCC centralt men vet inte om jag
> ids...

Jamen ööhh selast, hur smart är det egentligen att föreslå att blockera för ALLA bilarna så EN cykel kan passera utan att få snö på dojorna?
Med all respekt, vi lever i ett bilsamhälle. Hur skulle det se ut om varenda pendlare vinglade fram på en cykel en årstid som denna???
Sen kan ju morgonsura jobbargubbar vara lite mer diplomatiska kan man tycka men hur stor är chansen egentligen för att just det skulle inträffa???

staine skrev:
> Hur
> skulle det se ut om varenda pendlare vinglade fram
> på en cykel en årstid som denna???

Fast det skulle väl vara rätt bra egentligen....

Harmonisk pendling. Så här års är pendligen mer meditation än träning.

Insåg idag att jag för 3 år sen åkte tuben för samma pendlingsavstånd, t.o.m. kortare på vissa uppdrag. Obegripligt!

bollen skrev:
> Selast skrev:
> -----
> slagsmål....
>
>

Shit pommes, jag måste skaffa mig en BMX!

Odramatisk - lagom kallt och bara någon enstaka snövall att forcera. Kom att tänka på texten till "En Vintersaga" - kändes väldigt "svenskt" idag - lite grått, lite kulet och kall vind. Ångrade att jag bytte till mina Endura utan vindskydd fram ...

bollen skrev:
> Selast skrev:
> -----
> slagsmål
>
> =player_embedded

HAHAHAHAAHAHAHAHA!!! Några vilda BMX ninjas... det vore nått det!

staine, jag anar en viss ironi i ditt inlägg men min poäng var ju just det att det som gjorde mig förbannad var att det alltid är "default" att blockera cykel/gångbanor när det ska jobbas, lastas, parkeras.

Lugn pendling imorse, fick byta framhjul efter gårdagens fälghaveri. Känns som ett helgerån att köra med Dura Ace nav, DT-comp och en Velocity Deep V fälg i detta väglag...

Idag blåsigt och några plattnackar på gatukontoret tycker att cykelbanan är ett attans bra ställe att ploga snön till.

Annars har ett inköp för knappa hundralappen radikalt ändrat cyklingen - en buff (eller vad det nu heter). Att dra upp den för kinder, öron och haka i snålblåsten för liviet lite skönare och inte minst varmare!

Jag vill slå ett slag för helskägget! Det värmer gött om kinderna och hakan när man cyklar!

Det är dessutom gratis!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp