Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kallt, blåsigt och segt, mötte en snöskoter påväg hem och då lämnar jag inte stockholms kommun en enda gång på min pendling.

Fortsätter det så här så dyker det väl upp renar när som helst.

Har inte cyklat på två dagar. Har liksom tappat motivationen lite sen omkullkörningarna (som blev helt skadelösa). Snömodden gör att jag förlorar en timme om dagen mot tunnelbanan.

Måste komma igång igen, det här håller ju inte.

Kändes kallare än vad termometern antydde. Jag var tvungen att kolla att jag hade byxorna på mig.

Tog tunnelbanan för första gången på ett par månader (skall frakta massa utrustning söder om stan och cykelvagnen skulle nog brakat ihop under tyngden ...)

Kändes konstigt - många människor såg sjuka ut

Man får passa på att njuta nu...
Rätt som det är så är de hårda cykelbanorna borta, ersatta med någon decimeter slask och modd, kombinerat med vind och ett par plusgrader.
Då blir det eländigt på riktigt.

Nu är det bara att klä på sig och njuta av färden.
Flåsa uppför Hornsgatan och sedan njuta av utsikten över vattnet från Slussen, dagen kan börja sämre faktiskt.

+1 PerryE
Tunnelbanan för första gången på tre månader. Först halkade jag på väg till t-banan och när jag tar steget in i vagnen nyser en plattnacke rakt ut och snörvlar sig hela vägen till slussen...

I morgon och alla dagar därefter blir det cykeln igen!

Snabbpendling idag på dubblösa 30mm CX pro. Vurpade vid en stoor tydlig isfläck som jag lätt hade kunnat undvika men varför ska man göra det? Det är väl kul att vurpa då och då?

Stor skillnad på rull mellan crossdäcken och de feta WRC300. Fast de inger förtroende som inget annat vinterdäck. Kände nästan att jag fuskade när jag tog crossdäcken idag.

Jag tror jag kör med 300:orna igen. Den lilla träningseffekt man kan få av pendlingen uteblir annars.

BTW, fin morgon idag.

Sen...
Mörbulltad efter gårdagens tisdagsrajd.
Håller jag på att tappa stinget?

Har också lite motivationsproblem. Det funkar visserligen men det är inte med glädje då man vet att man har 30 minuters skumpande (ej champagne) framför sig på en cykel som inte känns kul. Dags för en pendel-julklapp månntro?

Kändes rätt ensamt på cykelbanan i morse. Höll på att bli överkörd i Västberga när en bil körde mot rött, han hade nog glömt att skrapa rutorna.
Vid Lindhagensplan så sket en bilist att jag hade grönt på cykelbanan, han tyckte att hans var grönare.

Jag har ett någorlunda härdat pannben och all vinterutrustning som kan köpas för pengar. Perfekta kläder för alla klimat, dubbdäck, bra oljor, till och med grismask från Airtrim för de kallaste dagarna. Det borde alltså vara fantastiskt att cykla såna här dagar. Soligt, hyfsat snöröjt (till och med i Solna), inga cykelköer.

Men ett problem av bibliska jävla proportioner kvarstår. Imma på glasögonen. Är det inte dags att nån smart jävel kommer fram med en fungerande lösning? Att välja mellan att offra ögonen eller lungorna är inte värdigt. Västvärlden, kom igen nu för fan!

Jag blev glad när jag nyss märkte att jag glömt ta med laddaren till happylampan och måste åka t-bana hem. Ska det vara så? Sverker Olofsson - var är du?

Ytterligare en härlig dag på Stockholms cykelbanor!

Brist på såväl ungdomar med Ipods samt snöslask.
Tramptiderna börjar närma sig sommarens - härligt, men kallt så förbannat om fötterna.

Dagens ros går till vintercykeln, som fixerar gaffeln när tempraturen sjunker under två minusgrader. (ironivarning)

-20 i morse, men jag ångrar inte att jag trampade de två milen till kneget, ett sätt att må bra!
Och slippa bilen eller den supersega bussen.
Men varför finns motvinden även på vintern... räcker det inte med minusgraderna?

Campa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett någorlunda härdat pannben och all
> vinterutrustning som kan köpas för pengar.
> Perfekta kläder för alla klimat, dubbdäck, bra
> oljor, till och med grismask från Airtrim för de
> kallaste dagarna. Det borde alltså vara
> fantastiskt att cykla såna här dagar. Soligt,
> hyfsat snöröjt (till och med i Solna), inga
> cykelköer.
>
> Men ett problem av bibliska jävla proportioner
> kvarstår. Imma på glasögonen. Är det inte dags
> att nån smart jävel kommer fram med en
> fungerande lösning? Att välja mellan att offra
> ögonen eller lungorna är inte värdigt.
> Västvärlden, kom igen nu för fan!

Är det en luftläcka från Airtrimen som immar på dina glasögon, menar du?

Jag har själv sällan problem med imma på mina cykelglasögon. Bara när jag står still (som vid trafikljus) och vid riktigt kallt väder i kombination med dis eller dimma (dvs luftfuktighet ~100 %) blir det imma på dem. Inte vid normal cykling.

Idag var det verkligen en "vad-fan-håller-jag-på-med-när-jag-kan-ligga-hemma-och-sova-morgon". Mörkt, surt och allmänt djävligt. I rent trots slog jag pendlingsrekord. Benen har aldrig varit så pigga över västerbron. Spurt ända till krönet utan mjölksyrekänning. Det är bra med ilska. Nu mår jag illa... Ser fram emot snö med drivbildning på hemvägen.

Myspyscykling i yrande snö. Toppenfint.

P.S. Nysnö på vägverkets metallplattor är galet halt.

Polarexpedition! Dödsmarscher genom snödrivor! Barnen från Frostmofjället!

Eller så var det bara att gå. Mindre traumatiskt än eftermiddan & kvällen när jag kommer att behöva åka med SL.

Oj det ska snöa. Oj jag tar risken att åka ebolaexpressen. Hinner inte cykla mellan olika saker idag. Det hade funkat om det var +20 o sol.
Undrar om Gildas har återhämtas sig ifrån sin svaka på sitt kaffe.
Men snart blir det ljusare!

Idag var det f-n ingen lek att pendla!
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.511923-blixthalka-i-hela-stan + 10-13 m/s sid/motvind och snöblandat regn...

Stod och tittade på mina dubbdäck, som hänger i förrådet, igår och funderade om det inte var dags att sätta på dom, men nej, det verkade ju jobbigt och dom hängde ju så fint på väggen...
Nåväl, kan meddela att ett par Racing Ralph 35mm (28") med lite luft i, funkar rikigt bra ändå på blankis, vatten/snöslask och liknande!
Däremot så vurpade jag direkt då jag steg av cykeln vid ett rödlyse, SPD skor är inte så bra på is...

OK - gjorde en rejäl vurpa p g a järnplatta som låg gömd under snön - framhjulet ville inte åt samma håll som mig då. Ramlade bara på sidan i lågt tempo så ingen större skada egentligen. Tur att cykelvagnen var tom

Svårast annars i morse var att argumentera med yngsta dottern varför ballerinakjol i tyll inte räcker om man skall ut i snöoväder. Till slut blev det ballerinakjol, fleecebyxor och täckbyxor ;)

Hoppas det hinner komma ett par decimeter tills ikväll. Nysnö är kul!

Perfekt underlag, ska bli spännande att se hur det blir på hemvägen

Bilagor

• 16dec.jpg
    16dec.jpg
    77.4 KB · Besök: 37
Nysnö rockar, tungt och fint. Snart blir det lunchlöpning runt Årstaviken. Synd att jag glömde vindjackan idag...

Rätt bistert imorse, hård sydvästlig vind och snöblandat regn trots att det var -4 grader när jag drog. Fick för första gången uppleva att det glasögonskalmarna frös fast i ögonbrynen. När jag kom in på jobbet hade jag små fina isklumpar i ögonbrynen. Hem lär det bli "sufferfest"

Härdande pendling. Oj vad hastigheten sjunker när snömodden ökar och snön biter mot kinderna. Nu är det bara tre månaders misär kvar innan dubbdäcken kan tas av. Nästan tomt på cykelbanorna men de som vinglar av bussen verkar bli mer förvånade än vanligt att det faktiskt finns de som cyklar på cykelbanan.

Storm och små klumpar av hårt komprimerad snö som piskade min syndiga lekamen. Mycket karaktärsdanande.

Campa skrev:
> Jag har ett någorlunda härdat pannben och all
> vinterutrustning som kan köpas för pengar.
> Perfekta kläder för alla klimat, dubbdäck, bra
> oljor, till och med grismask från Airtrim för de
> kallaste dagarna. Det borde alltså vara
> fantastiskt att cykla såna här dagar. Soligt,
> hyfsat snöröjt (till och med i Solna), inga
> cykelköer.
>
> Men ett problem av bibliska jävla proportioner
> kvarstår. Imma på glasögonen. Är det inte dags
> att nån smart jävel kommer fram med en
> fungerande lösning? Att välja mellan att offra
> ögonen eller lungorna är inte värdigt.
> Västvärlden, kom igen nu för fan!
>
> Jag blev glad när jag nyss märkte att jag glömt
> ta med laddaren till happylampan och måste åka
> t-bana hem. Ska det vara så? Sverker Olofsson -
> var är du?
För mig funkar det med slalomglasögon. De har dubbla linser och immar aldrig. Helr suveräna på vintern även om man ser ut som ett UFO.

Crap! +-0 Föga förbluffande men eljest intressant.

+ 1 på vab. Surt.
Det ser ut att hålla i sig till imorgon.

Fy fan vad tungt (men härligt) att kuta på nysnö. Hempendlingen blir ingen lek trots mina ringa 5 km (nästan så man skäms) hem. Fast jag ska å andra sidan dricka öl innan, då brukar det upplevas längre?

Julfest på jobbet, jag stannar tills vädret blivit bra :-)

Nu skall jag ut i kylan - pendlarcrossen blir glad över att sladda omkring men jag hoppas bara att morgonens vurpa inte upprepas ;)

Nu blir det äntligen hopp- och lekcykling hem till Monarken! WOOOOHOOO!

Tille skrev:
> Nu blir det äntligen hopp- och lekcykling hem
> till Monarken! WOOOOHOOO!
Skulle inte du cykla drygt 6 mil idag ? :-/ T

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp