Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
McGortsy skrev:

> Om det där är mellan Naturhistoriska och
> Stocksundsbron är det kusligt.....

Ja. Så är det. Det är där det tar stopp. (Idag hade naturen skött lite av snöröjningen så det gick att cykla även om en klantig liten farbror som jag höll på att välta hela tiden).

Nu på morgonen var det faktiskt delvis röjt mellan Ålkistan och Roslagstull! Hela biten förbi Riksmuseet och vid Albano fint. Vid Ålkistan däremot var det bara plogat halva biten. Man hade lämnat en 75 cm hög vall och backat ut igen.... Man upphör aldrig att förvånas.
Bredvid planket vid Roslagstull fortfarande oröjt.

Cyklade till jobbet första gången någonsin idag!
- med nya sommardäck dagen till ära. :)

Det gick alldeles utmärkt hela vägen från Hässelby till Strandvägen, och jag mötte/cyklade förbi ganska många andra glada cyklister. Rejält mycket roligare än att åka kommunalt! Varför har jag inte gjort det här tidigare?

AndersBackman skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklade till jobbet första gången någonsin
> idag!
> - med nya sommardäck dagen till ära. :)
>
> Det gick alldeles utmärkt hela vägen från
> Hässelby till Strandvägen, och jag
> mötte/cyklade förbi ganska många andra glada
> cyklister. Rejält mycket roligare än att åka
> kommunalt! Varför har jag inte gjort det här
> tidigare?

Grattis och välkommen i pendlarsekten.

Bra att veta att cykelvägarna ser fina ut, cykeluppehållet är snart till ända.

Skulle köra om en truck med last i morse som tillhörde bygget vid Warfinges väg, helt plötsligt får han för sig att svänga, själklart så sket han fullständigt i blinkers.

Vi båda stannade och jag pekade på hans blinkers och sedan blev jag kallad "gubbdjävul" och sen hotade att att släppa lasten på mig,trevlig kille det där.

Annars så var det en fridfull pendling

AndersBackman skrev:
> Cyklade till jobbet första gången någonsin
> idag!
> - med nya sommardäck dagen till ära. :)
>
> Det gick alldeles utmärkt hela vägen från
> Hässelby till Strandvägen, och jag
> mötte/cyklade förbi ganska många andra glada
> cyklister. Rejält mycket roligare än att åka
> kommunalt! Varför har jag inte gjort det här
> tidigare?

Även jag passar på och hälsa dig välkommen till "sekten".
Var försiktig den närmsta tiden bara om du kör med sommardäck. På vissa ställen är det jätte halt.

Senast redigerad av en moderator:
gny skrev:
> rhulthen skrev:
> > Har också funderat på Airtrim. Du verkar ju
> > nöjd! Vilket filter kör du med? Hur störande
> > är "UFO-effekten"?
>
> Tror att jag kör med sport-filtret. Menar du att
> man ser ut som ett UFO? Utseendet är inte så
> farligt. Ser ut lite som om man ska slipa spackel
> på en vägg, ett sånt målarfilter.

Ja jag refererade till utseendet... Men det är ju vanligt förekommande att målare cykelpendlar till jobbet :-) Nu är det ju varmt ute igen men om kylan slår till igen så blir det nog ett Airtrim. Tack för info!

Premiär pendling från nya bostaden till nya kontoret, tungt jobbigt och mycket frisk luft.

Om några veckor blir de säkert roligare :)

bsandborgh skrev:
> Nu på morgonen var det faktiskt delvis röjt
> mellan Ålkistan och Roslagstull! Hela biten
> förbi Riksmuseet och vid Albano fint. Vid
> Ålkistan däremot var det bara plogat halva
> biten. Man hade lämnat en 75 cm hög vall och
> backat ut igen.... Man upphör aldrig att
> förvånas.
> Bredvid planket vid Roslagstull fortfarande
> oröjt.

+1 på att man aldrig slutar förvånas! Hur tänkte han som bara slutade ploga??? Tog hans arbetspass slut? Fick han slut på diesel? Ville han djävlas med cyklister? Frågorna staplas på hög i en twistad pendlarhjärna... Jag lyckades lägga mig i en snövall precis innan plogslutet när framhjulet skar iväg, gick så långsamt på single track'en att det nästan var kul. Punkade på bakhjulet i Djursholm var däremot mindre skönt! Problem när det är så pass buckligt som det är nu och man som jag släppt lite på trycket för att få mindre skär i lössnön får man genomslagspunkor med oroväckande täta intervaller.

Cykel till jobbet för första gången sedan snön kom permanent i slutet av november. Kändes väldigt tungt, plogningen av cykelvägarna verkar inte fungera optimalt. Svor över detta flera gånger under den korta cykelturen. Trots det kändes det bra när jag kom fram, borde jag inte vara sur och irriterad istället?

Så här bra "plogade" har vägarna inte varit en enda gång de senaste 7 veckorna... det är inte sommar nu. Måste verkligen beundra alla som kör med sommardäck utanför innerstan.

Cykelvägarna ser väldigt jämna och fina ut från bilen, synd att det inte stämmer när man väl sitter på cykeln.

Nytt hastighetsrekord från jobbet sattes nu på kvällen. Känns bra, dock längtar jag till åtminstone våren då man kan byta från dubbdäcken till fina slicks. Nu låter det som man är ute på en tur med en stridsvagn eller annan tung materiel från försvarsmakten (!).

Den här tråden på sid 2! Odramatisk pendling i morse - körde en del på de renspolade vägarna istället på moddiga cykelbanor vilket gjorde att det gick fortare än vanligt.

När man börjar känna sig lite tuff som pendlar i det här vädret är det alltid kul att möta tant på damcykel som segar sig framåt - då får man bättre perspektiv på tillvaron ;)

Mittremsan på Valhallavägen var ovanligt hård och skumpig imorse.

Murphys Lag har en underavdelning för cykelpendlare. Enligt denna så är alltid avståndet mellan 2 eller flera personer som befinner sig på din, i bredd begränsade, cykelbana = 0 m i färdriktningen vid omkörningstillfället.

Eller på Engelska: Life's a bitch, and then you die.

Dags för lite kaffe, tror jag...

Thomas

Misärpendling! Punka för andra dagen i rad gjorde att jag fick gå från Roslagstull in till jobbet. Fattar inte vad det är som orsakar dessa ideliga punkor... Pumpade upp däcken imorse för att undvika genomslag på tvättbrädsvägarna men det hjälpte helt klart inte. Enda ljuspunkten var att man äntligen, lagom till det nya snöandet, plogat hela vägen från Ålskistan till Universitetet.

Blött och varmt. Men hyfsat fort före idag. Dubbelt så många som hojjar till jobbet när temperaturen blir behaglig. Måste skaffa mig en ringklocka...

Stötte på en Argopendlare vid Liljeholmsbron. Hon ringde o skällde ut en annan dam för hon inte släppte fram henne. Allt i 5km/h på isig cykelbana. Det kände skönt sen verkligen blåsa förbi henne med någon dm till godo.
Annars funkade det fint med en odubbad cross. Men jag måste nog minska på lufttrycket igen.

Lite småspännande på ett par ställen med packad spårig is som dolts av blötsnö. I stort sett bra dock.

vad är det för naturlag som gör att bilister måste köra om en cykel även om fartskillnaden är marginell och bilarnas köstart ligger 30 meter längre fram...?/J :)

Spottade en kille med ett blått aittrim-filter vid Slussen runt lunch i går.
Någon här?

johan44 skrev:
> vad är det för naturlag som gör att bilister
> måste köra om en cykel även om fartskillnaden
> är marginell och bilarnas köstart ligger 30
> meter längre fram...?/J :)
Någon borde forska om det.
Undrar vad epa-volvon tyckte om att ha 6 st cx som stressade honom igår...

Hästdase.
Är den närmsta jämförelse jag kan komma med, vad det gäller dagens transport till jobbe.

/E

Hemsk dag att cykla till jobbet idag!
Stannade och gick vid 2 tillfällen, för att sammla kraft och orka upp för 2 backar!
Har aldrig hänt förut på väg till jobbet.

48 minuter istället för 30 minuter.

Helt otroligt! Det ringde precis en kille från Trafikverket och bad om ursäkt för den dåliga snöröjningen av sträckan Ålkistan-Roslagstull. Dom har tydligen haft problem med en underentreprenör som inte gjort vad han/hon ska. Det utlovades bot och bättring för resten av vintern. Det lönar sig alltså att skriva till Trafikverket och klaga ifall det är deras fel att någon väg inte är plogad.

moody skrev:
> Hästdase.
> Är den närmsta jämförelse jag kan komma med,
> vad det gäller dagens transport till jobbe.
>
> /E

Vad ska du in i stallet att göra?
Så var det dax att byta om o sticka söder ut via gunnarssons för en semla. Undrar om det har varit någon snöröjning på Skanstullsbron. Annars lär det bli lite spännande.
Kan det bli vår nu! Längtar efter min pollenmedicin..

Selast skrev:
> Helt otroligt! Det ringde precis en kille från
> Trafikverket och bad om ursäkt för den dåliga
> snöröjningen av sträckan Ålkistan-Roslagstull.

Tackar för det. Bra jobbat! Beträffande punkor: har du kollat fälgbandet?

När snöröjningen är så bristfällig att gångbanan inte existerar så har jag överseende med att folk går på cykelbanan. Dock blir jag lite vresig när två personer går i bredd med sina tjocka pälskrage-huvor uppfällda och inte flyttar på sig trots att jag plingar som en idiot, bara för att kläcka ur sig "AMEN PLINGA FÖR FAAAN" när jag cyklar förbi.

Idag var årets första vurpa riktigt nära! Svänger in på parkeringen vid jobbet i tron att jag klarat årets halaste cykeltur utan missöden då jag märker att parkeringen inte är sandad överhuvudtaget, blankis med lite pudersnö och odubbat var lite väl spännande. Framhjulet sticker iväg men jag lyckas panikparera och med bägge fötterna i marken gör jag en stilig 180 och backar in på parkeringen med veckans högsta puls. Pigg blev jag iallafall.

Lite segt med cykelvagnen idag ... Lite skraj för hur det kommer att bli när det här fryser till innan de fått bort lite mer. Köpte fin hjälm på Pedalogerna för bra pris eftersom barnen somnade så jag kunde stanna till en liten stund ;)

Annars måste dagens pendling kvalificeras som en av de blötaste på länge. Blev duschad två gånger av lastbilar som jag mötte när de körde genom vatten blandat med slask - lagom kul

Ett eländigt helvete av blötsnö ovanpå puckelpist bestående av betonghård djävla is. I morse vurpade jag dessutom illa då framhjulet bestämde sig för att ta en annan väg till jobbet utan att meddela planerna till resten av cykeln. Tanten som stod brevid och såg på spektaklet blängde surt och gick därifrån skakandes på huvudet. Ett enkelt "Hur gick det?" hade suttit fint just då. På vägen hem fick jag bryta mig fram genom ännu mer blötsnö...
En riktigt härligt cykelpendlingsdag alltså! Mera sånt så ska jag käka Vätternrundan till frukost i sommar!!

Glamourpendling hem... INTE. I morrn tror jag att jag går hellre än dagens slaskbad hem :-S T

Selast skrev:
> Misärpendling! Punka för andra dagen i rad
> gjorde att jag fick gå från Roslagstull in till
> jobbet. Fattar inte vad det är som orsakar dessa
> ideliga punkor... Pumpade upp däcken imorse för
> att undvika genomslag på tvättbrädsvägarna men
> det hjälpte helt klart inte. Enda ljuspunkten
> var att man äntligen, lagom till det nya
> snöandet, plogat hela vägen från Ålskistan
> till Universitetet.
Vinterpendlar med Rocket Ron 2,25 evo stansade, grymt grepp hem idag med 0,4bar och ingen risk för punka :-) T

Little Stereo skrev:
> Vinterpendlar med Rocket Ron 2,25 evo stansade,
> grymt grepp hem idag med 0,4bar och ingen risk
> för punka :-) T

Så kan man göra.
Eller om man tycker om att det skumpar och skramlar kan man, som jag, köra med Winter Marathon och 5 bar. Ingen större risk för punka heller.

Mega-misär-pendling-extra-allt. Guuu vad segt det gick. Blask/regn i stan. Buckelbetong Norrmälarstrand - Tranebergsbron. Vattensjöar och slask Alvik - Stora Mossen. Sen som final: 1 dm oplogad blötsnö resten av vägen hem till Vällingby.

Varför. Varför håller jag på med det här...?

Tille skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vinterpendlar med Rocket Ron 2,25 evo stansade,
> > grymt grepp hem idag med 0,4bar och ingen risk
> > för punka :-) T
>
>
> Så kan man göra.
> Eller om man tycker om att det skumpar och
> skramlar kan man, som jag, köra med Winter
> Marathon och 5 bar. Ingen större risk för punka
> heller.
Jag spar pengar, kör slut på mina "gamla" R-R under vintern så jag kan lägga på nya till den roliga mtb-säsongen börjar :-) T

Skoöverdrag är inte bara bra för hålla fötterna varma. De blir torrare också har jag hört. Så det blir att dra på skoöverdrag samt skärm imorgon. Gillade inte brunsörjan över istvättbrädan som var på flera ställen.
Sista biten var det skönt snöunderlag. Satt funderade på hur det ser ut i hellas. Hmm laddar lampan ta med den imorgon för att kolla hur det ser ut på vägen hem.

Sidde skrev:

>
> Varför. Varför håller jag på med det här...?

Därför att alla vi andra gör det. Vi måste. Varför skulle du slippa undan? Du måste också. Så enkelt är det.

Kvällens pendling kan ha varit den värsta någonsin. Frånsett några kortare partier i Danderyd var allt helt oplogat:-( Jag menar hur djxxla svårt kan det vara att åka ut och PLOGA när det snöar som fan hela dagen??? Nu ska det dessutom bli kallt vilket kommer att bli nice när den decimeterdjupa modden med spår av cyklar och gångtrafikanter fyser. Jag börjar faktiskt lessna på detta nu. Antingen ger jag upp och gör ett uppehåll i pendlingen till detta vita helvete smälter eller så börjar jag cykla på motorvägen istället för där är det rent minsann. På tal om idioti så noterades att två plogare var upptagna med att ploga parkeringen utanför Täby kommunalhus medan resten av kommunen är ett kaoz av oplogad snö....

staine skrev:
> Sidde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Varför. Varför håller jag på med det
> här...?
>
> Därför att alla vi andra gör det. Vi måste.
> Varför skulle du slippa undan? Du måste också.
> Så enkelt är det.

Jaha, ja men dåså. Får väl bita ihop imorgon också då...
Hoppas bara att man har igen det på pluskontoto när det är dags för helgrundor i kort-kort och 23mm!

Direkt jag kom hem idag åkte kompressionsbyxorna på. Det har aldrig gjorts tidigare efter en pendlingsdag. Motvind, trögt snölager, is. Två barn i cykelkärra sista 400 meter var droppen "Trampa pappa!"

Varje dag har jag 6 km med cykelvagn varav 3 km med 2 barn inuti. Tycker mest det är lite kul när de skriver "fortare" men idag hade det varit svårt. Var mest tacksam över att jag inte körde fast eller ramlade omkull. Gudskelov sov de större delen av vägen

Skulle vilja ta med en ansvarig för snöröjningen på en cykeltur - sätta personen på min cross med bockstyre med cykelvagn bakom och se hur han/hon klarade av en oplogad cykelbana med diverse snövallar att forcera

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp