Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min rygg har fortfarande inte gett upp och slutat krampa så det fick bli en dag till i dödsriket SLs vård. Bytte till 28mm GP 4 season i lördags och med tanke på dagens islager i norrort var det antagligen lite prematurt. Bara 4 dagar kvar till Mallis! Då ska min rygg vara bra, vädret bra och jag cykelsugen som bara den efter en veckas ofrivillligt träningsuppehåll.

Helgens förkylning sitter i. Grymt seg i benen idag. Nu tittar solen fram så får hoppas på mysig pendling hem.

Fick 2st punkteringar, tur att man hade lagningslappar och pump. Såg en leda sin röda racerhoj uppför lååånga backen efter pampas marina (vid hästgården), lite halt där kanske...

Förrädiskt halt! Gick omkull i en kurva med blankis - fina skrapsår....
Så kan det gå när tar bort dubbisarna lite för tidigt!

Oj det var ju dödssnöchock på cykelbanorna i Sthlm imorse. I Uppsala hade det inte fallit en flinga. Inga incidenter trots byte till sommardäck i fredags.

För övrigt lyckades jag skrämma en stavgångstant på cykelbanan längs Bällstaån i Sumpan. Hon vinglade åt mitt håll just som jag körde om så det blev onödigt tajt. Jag förstår om hon tyckte det var obehagligt (även om det var hon som vinglade). Jag borde verkligen ha plingat.

/Johan

Jag har seriöst funderat på en automatisk plingare som plingar var femte sekund.

Man kanske skulle ha blixtljus fram också?

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------> För övrigt lyckades jag skrämma en
> stavgångstant på cykelbanan längs Bällstaån i
> Sumpan. Hon vinglade åt mitt håll just som jag
> körde om så det blev onödigt tajt. Jag
> förstår om hon tyckte det var obehagligt (även
> om det var hon som vinglade). Jag borde verkligen
> ha plingat.
>
> /Johan

Plingande är en "mixed blessing" tycker jag, lika ofta som inte blir den man plingar rädd och hoppar åt fel håll... Bästa är antagligen att dela upp cykel och gångbanorna, precis som detta forum ;-)

motvind och halka, gick hyfsat iaf trotts odubbat, hoppas inte vinden vänder/mojnar

Har 3 km till jobbet. Rask promenad nu; är det lönt att cykla?

lh skrev:
-------------------------------------------------------
> Har 3 km till jobbet. Rask promenad nu; är det
> lönt att cykla?

Beror väl på? Hur svettig blir du på rask promenad jämfört med cykel? Hur lång tid tar det? Hur tråkig är vägen?

Jag har 4 km, tar 40 min att gå, 15 att cykla, extremt tråkig väg att gå. Blir cykel för mig. Hinner på något sätt bli svettig även på den korta cykelturen (för mycket information för er?).

Dubbdäcken får väl sitta på ett tag till då verkar det som...
Annars en fin och solig morgonpendling från Bromma till City.

DanielS skrev:
> lh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har 3 km till jobbet. Rask promenad nu; är det
> > lönt att cykla?
>
> Beror väl på? Hur svettig blir du på rask
> promenad jämfört med cykel? Hur lång tid tar
> det? Hur tråkig är vägen?
Om man inte hittar på något nytt, känns det som fördel rask promenad faktiskt. Vägen är rätt mesig cykelmässigt; 30-40 höjdmeter, längsta sträckan utan korsningar/trängsel är väl en knapp km. Nedåt (hemåt) tillåter trafiken bara att man rullar.
>
> Jag har 4 km, tar 40 min att gå, 15 att cykla,
> extremt tråkig väg att gå. Blir cykel för mig.
> Hinner på något sätt bli svettig även på den
> korta cykelturen (för mycket information för
> er?).

Mekade en del cykel igår - till pendlarcrossen blev det ny kedja, halvnya framdrev och nästan-ny kassett. Efter tung brottning för att få av W240 på mitt proton bakdäck lyckades jag till slut - tyvärr blev det vissa skador vilket nog ändå var lika bra - var så slitet att det förtjänar att pensioneras.

Idag blev det 28mm Schwalbe Marathon Extreme - trots att de är hyfsat tunga kände jag mig mycket snabbare! Dessutom knickers (med extra knävärmare ...) istället för tunga vinterbyxorna

Lite kyligt och ett bakhjulssläpp på svartis - annars fin start på dagen

Funderar när jag kan börja köra stigarna genom Ursvik till jobbet

Grus och fläckvist halt men det var helt okej, trotts sommarsulorna. Cyklade två timmar senare än vanligt och det var huuur mycket cyklister somhelst, vi behöver verkligen större cykelbanor i stockholm.

Halt på väg till jobbet, hem gick det fort så här första dagen med höst/vårdäck på crossen.

Premiär även för Rödljuscyklingspoliskontoll, idag stod dom vid slottet och kontrollerade. Nishikicyklisten som försökte sig på att "stjäla 2:nd base" kom undan med blotta förskräckelsen då det faktiskt slog om till grönt halvvägs ut i korsningen.

Snö på vägen in och sopat på vägen hem. Poliskontrill vid Slottet. Drog en repa genom gamla stan istället för att chansa :)

Riktigt mysig pendling i morse. Några tvåhjulssläpp gav lite vardagsedge och väckte mig. Höll mig dock från att ramla. Hem gick lika fint, men det var inte det minsta halt.

SuperApe skrev:
> lökigt. 0,6 km. Why bother?

Ja idag ok och denna vecka sen räknar jag med att det kryllar av tävlande på vuältan den är helt farbar nu och skulle vi bli alltför många får vi helt enkelt gå ut på bilbanan så är det med den saken.

Misstog mig att det var möte 09:00 imorse, men det var egentligen efter lunch. SL i onödan alltså. Sen så verkar morgondagens cykelpendling frysa inne... 150 mil på dubbdäck i vinter utan vurpa - åsså drar jag i backen, till fots, på vägen hem istället. Svullet knä och högläge. Jädrans!

staine skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lökigt. 0,6 km. Why bother?
>
>
> Ja idag ok och denna vecka sen räknar jag med att
> det kryllar av tävlande på vuältan den är helt
> farbar nu och skulle vi bli alltför många får
> vi helt enkelt gå ut på bilbanan så är det med
> den saken.
Inte en cyklist som ögat kunde nå. Inte en rygg att små åka bakom. Men oj vad sega ben det var på vägen hem. Men jag behövde omvägen runt älta i mina ben efter latheten i förra veckan.

Hamnade bakom en muffintop med kort skinnjacka, låga jeans och string. Tror minsann det var vår i luften.

Med gårdagens kedjehaveri fixat, tack Sportson Kungsholmen för att jag fick vara en jättejobbig kund vid stängningstid, var det finfin cykling idag.
Lite ledsen bara över att vinterns spinning- och trainerpass liksom inte riktigt gör sig påminda när man tar i...

/H

Upptäckte på jobbet att jag cyklat ifrån min ryggsäck hemma. Bara att köra hem igen vilket resulterade i 35km härlig cykling. Lite regn gjorde inget när jag fick extra träning :)

premiärmilen i söndas gör sig lite påmind i uppförsbackarna.

Lite för kallt. Lite för trött. 6 km. Dödsgrus. Svettiga reflexvästar. Axels gamla styrlager glappar som fan. Dödsgrus överallt. "Gud, varför?" frågade jag? Sen kom jag ifatt the ass of the day.

12 minus, nysnö, vindstilla och en svag morgonsol. Härligt!

Jobbigt att kliva upp och inse att det var -17 ute imorse.
Fast väl på cykeln var det bara härligt - sol, lite vind och ensam på gång-/cykelbanorna.

Nä...inte startat cykelpendla ännu.

Nu snöar det i Sollentuna.

Vart tog våren vägen?

Fin start på morgonen - ombytt och klar 7.30. Suttit i möten hela dagen - undrar vad som hände med våren? Skall det vara så här??

shimanoerror, bakvxln in i bakhjulet lätt vurpa och släpa/bära cykeln 4 km hem...
Då var pendlingen över för denna säsong

Det vart tunnelbana hem igår efter att ngt ärkepucko hade låst fast sin cykel i min med sitt bygellås.
Skottpengar på det!

Dagens pendling utan dramatik än så länge.

/H

Lite nya vägar pga dödsis den vanliga vägen. Man börjar känna igen nya människor som är ute på liknande tider.

Körde förbi 3 poliskontroller i City i morse. De verkar kolla hur vi cyklister efterlever trafikljusen. Allt var helt odramatiskt, inte en enda polisjakt....

och kallt. Jag har beställt vår? Ngn, hallå?

-7, why, but why? Jag har varit mentalt stark den här vintern, men nu räcker det! Enda fördelen är att det fortfarande är ganska tomt på cykelbanorna, men blandningen sopat och fint, grusrally och svallis gör att man har fel däck typ hela tiden oavsett vad som sitter på.

Men det är i alla fall soligt...

Nu är det roligt! Kan inte annat än fascineras över dessa pendlande fartmonster i gula västar som nu tagit fram cykeln och varje resa till jobbet förvandlas till ett tempolopp med tävlingssatsning - jag är faktiskt lite rädd för dem ....:-)

Fint men svalt ny kedja på pendlaren tyvärr verkar det som om jag tvingas byta kasseten oxå, hade hoppas slippa det. Tror jag mötte en happyit på en kona (jake) vid stuvsta i riktning söderut.

Gick upp tidigt för ta en titt på Houdini utförsäljningen. Vilken hysteri det kan vara. Kände mig som en Zombie utan motorsåg.
Som belöning för att vara vaken tidigt blev det en frulle på Mellqvist. Många vinglande cyklister som var på vägarna. Ingen mer cykelpendling denna vecka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp