Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är kul att se att det blir bättre och bättre sopat för var dag. Det finns hopp för mänskligheten.

Runt 10 grader, børjar bli varmt:) Nye pendlaren ær jag fortfarande inte væn med, men vi får se.

Runt 44min hem, svag motvind, men varm motvind:)

kall nordväst men sol :)börjar få upp tempot,fick häng på en traktor gjorde gött:)

Första pendlingen på min nya YETI! Något kallt men jävlar vilken fart jag hade, mest då hem från jobb...solen i ryggen å hemlängtan=)

asljn skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det roligt! Kan inte annat än fascineras
> över dessa pendlande fartmonster i gula västar
> som nu tagit fram cykeln och varje resa till
> jobbet förvandlas till ett tempolopp med
> tävlingssatsning - jag är faktiskt lite rädd
> för dem ....:-)

Äsch, sådär har vi gjort hela vintern. Skillnaden är att nu blir det fart. :-)

Såg årets första Lycraklädda cyklist på en kolfiberracer som uppenbarligen var ute på en träningsrunda. Ett vårtecken så gott som något.

Pendlingen fungerade utmärkt och man börjar så smått se asfalten under allt grus. I söderort är det uselt med grusröjningen men där är å andra sidan allting uselt när det kommer till underhåll (och underhållning för den delen).

Däremot har jag ett annat problem som jag inte blir klok på. Mitt framhjul jävlas med mig. Trots att jag har ny slang (downhill) och kevlarförstärkt däck (Schwalbe nånting) samt rensat från glas/grus och annat vasst samt undersökt fälgen noggrannt utan att hitta några vassa kanter eller nåt skräp som kan sticka hål på slangen, så får jag nån sorts pyspunka.

Jag har kollat slangen och den pyser inte när jag pumpar upp den och låter den ligga/hänga/whatever. Ändå har det pyst ut en del luft efter att cykeln har stått stilla i drygt 8 timmar (senast ikväll när jag jobbade). Jag fattar inte vad problemet är. Slangen ligger ju inte veckad i däck/fälg och det går fanimig inte att låsa ventilen, ventilen är inte fylld med smuts eller nåt sånt heller så jag begriper inte varför luften pyser ut efter några timmars vila. Jag har testat med olika däck och olika slangar till samma fälg men problemet kvarstår. Är jag helt efterbliven som inte begriper vad det är för fel?
=(

Mike the bike skrev:
> Pendlingen fungerade utmärkt och man börjar så
> smått se asfalten under allt grus. I söderort
> är det uselt med grusröjningen

Söderort är iofs rätt stort, men längs 73:an har det sopat rätt duktigt. iaf från sköndalsmotet och innåt.

Mike the bike skrev:
> I söderort är det uselt med grusröjningen men där är å
> andra sidan allting uselt när det kommer till
> underhåll

+1

Men solen lyser & väl innanför tullarna så är det fina cykelbanor mest överallt

en hantverkar-caddie stannade å släppte förbi mig korsningen sankt eriksgatan/flemminggatan (istället för att bara svänga höger & försöka döda mig). det finns hopp för mänskligheten! Jag tackade å viftade med handen som en dåre, så glad blev jag :)

Min rygg är någorlunda tillbaka i matchen igen så jag fick min andra pendling på ett tag nu imorse. La på sommardäcken i helgen, Conti GP-4season 28mm, vilken djxxla skillnad mot dubbdäcken! Man blir lika positivt överraskad varje vår när man byter. Det går lätt, snabbt och i princip helt ljudlöst igen. Tyvärr avslöjade ljudlösheten att mitt vevparti börjat knaka igen... Detta dränktes tidigare av dubbskrammel. Blir till att försöka dra klingbultar och kolla vevlagren. Dessutom har min Polarklocka slutat visa hastigheten. Det ser ut som om givaren funkar (den blinkar och tickar som den ska) men jag får ingen hastighet i klockan. Dessa småfel till trots känns det ändå underbart att våren är på G efter denna vidriga vargavinter!

Mike the bike skrev:
> Jag fattar inte vad problemet är. Slangen ligger
> ju inte veckad i däck/fälg och det går fanimig
> inte att låsa ventilen, ventilen är inte fylld
> med smuts eller nåt sånt heller så jag begriper
> inte varför luften pyser ut efter några timmars
> vila. Jag har testat med olika däck och olika
> slangar till samma fälg men problemet kvarstår.
> Är jag helt efterbliven som inte begriper vad det
> är för fel?
> =(

Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte går att låsa ventilen, men.. Vad är det för ventil? Har råkat ut för 2 små läckor som var svåra att hitta. Den ena var vid ventilens infästning i slangen, pös inte ut mycket luft, men om man vickade lite på ventilen gick det att upptäcka det med ventilen/slangen under vatten. Den andra var en presta ventil vars "core" inte var helt tätt åtskruvad, syntes knappt under vatten ens, men hörde det när jag tog upp den blöta ventilen ur vattnet.

Bilagor

• Presta.jpg
    Presta.jpg
    7.7 KB · Besök: 35
Fin medvind hela vägen. Samma totaltid som förra sommarens rekord. Man sitter och pöser, nöjd och mallig. Blir antagligen jobbigare att nå rekordtider hem...

Även bilarna var med mig, bromsade lite lätt för att släppa förbi mig och jag tackade med en handvinkning.

Livet känns bra ibland.

stefan. skrev:
> Mike the bike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fattar inte vad problemet är. Slangen
> ligger
> > ju inte veckad i däck/fälg och det går
> fanimig
> > inte att låsa ventilen, ventilen är inte
> fylld
> > med smuts eller nåt sånt heller så jag
> begriper
> > inte varför luften pyser ut efter några
> timmars
> > vila. Jag har testat med olika däck och olika
> > slangar till samma fälg men problemet
> kvarstår.
> > Är jag helt efterbliven som inte begriper vad
> det
> > är för fel?
> > =(
>
> Förstår inte riktigt vad du menar med att det
> inte går att låsa ventilen, men.. Vad är det
> för ventil? Har råkat ut för 2 små läckor som
> var svåra att hitta. Den ena var vid ventilens
> infästning i slangen, pös inte ut mycket luft,
> men om man vickade lite på ventilen gick det att
> upptäcka det med ventilen/slangen under vatten.
> Den andra var en presta ventil vars "core" inte
> var helt tätt åtskruvad, syntes knappt under
> vatten ens, men hörde det när jag tog upp den
> blöta ventilen ur vattnet.

Det är schraderventil till mina downhillslangar. Det känns lite som att man ska kunna låsa ventilen precis som man gör på en prestaventil. Där måste man ju som bekant vrida på ventilens topp för att öppna den så att man kan pumpa i/tömma luft. Grejen är att jag har testat flera olika slangar (nya och såna som blivit lagade) och problemet kvarstår oavsett vilken slang jag än väljer.
=(

zodah skrev:
> Även bilarna var med mig, bromsade lite lätt
> för att släppa förbi mig och jag tackade med en
> handvinkning.

Min första klungträning någonsin fick jag med bestämdhet lära mig att man hälsar med HELA handen, inte bara med långfingret! :D

på hempendlingen kl 16 blev jag vittne till farbror blås ingripande mot en rödljuscyklist. Står och väntar på grönt på mariebergstan, stooooora korsningen med drottningholmsv. SWOSH far en singlespeedare förbi mot rött tvärsöver korsningen. en millisekund efter blir det gult/grönt & jag sätter fart på cykelbanan mot västterbroplan. ser honom framför mig i bussfilen när en grön van kör om och blinkar in framför och stoppar honom. ut hoppar två uniformerade poliser.

bra eller anus?

Glad att jag stog laglydigt & väntade på grönt iallafall.

orm: Tuff skit. Cyklar man mot rött får man snällt ta konsekvenserna. Jag gjorde det själv förra sommaren och blev stoppad av två poliser som rullade ut mitt framför mig mitt emot centralstationen i norrgående riktning. Jag var på väg att stanna men insåg att det var tomt på bilister och i stort sett inga gångtrafikanter ute (klockan var nån gång efter 5 på morgonen) men just som jag körde mot rött svängde polisbilen ut (de hade stått parkerade jämte Klara Kyrka) med två alerta och plikttrogna konstaplar som vinkade in mig och frågade om jag förstod varför jag blev stoppad.

Jag gav tydligen ett redigt och seriöst intryck trots mitt lagtrots och herr konstapel med surt bihang lät mig passera utan böteslapp. Men OM jag nu hade fått böter hade jag inte haft någon annan att skylla än mig själv.

Numera kör jag aldrig mot rött när det är en massa andra trafikanter i närheten. Tidigare blåste jag på så länge jag ansåg mig ha bra koll på läget, uppsikt över trafiken o.s.v men man vet ju aldrig. Förr eller senare smäller det. Enda gångerna jag kör mot rött numera är om jag är helt övertygad om att det är snutfritt samt ingen eller såpass lite trafik att min rödljuskörning inte stör trafikflödet eller riskerar att ställa till förtret för nån annan överhuvudtaget.

Är väl bra, gillar inte när folk åker mot rött för att sen ta upp hela cykelbanan i 7km/h, sen när man väl kommit om kör de mot nästa rött... då tröttnar man och tar vägen istället, en böteslapp kan de gott ha.

Efter gårdagens shimanooovurpa så gick de ok på lånad cykel, lite stel men de släppte efter några mil.

Nytt fartrekord igen, fortfarande med dubbdäck! En kränkning utdelades nu på kvällen till en "sportfåne" på en snygg cyclocross, måste vara frustrerande att bli omkörd av en rostig MTB med dubbdäck :)

Nu väntar jag bara på att dödsgruset skall sopas upp så jag kan slänga på mina conti 32/559 däck. Jag är för snål för att köpa något "mellanting" så dubbdäcken sitter kvar ännu ett tag.

Ett ärende på stan (city) gjorde att jag fick lov att knixa mig Sveavägen - Kungsgatan - Kungsan - Skeppsbron, jäklar vilken prövning! Det gav en bra påminnelse om att jag skall njuta varje dag när jag relativt ostört och ensamt pendlar mellan Telefonplan och Odenplan.

Fick bra sparring uppför Södertäljevägen på vägen hem av en ren och fin herre på en likaledes ren och fin (ny?) Scottcross. Kul att få lite hjälp ut ur komfortzonen!

Nu jävlar går det fort, känns det som. Imorgon åker gps-klockan på igen. Slutade med den när jag hade mer höjdmetrar av uppskottad snö än skanstullsbron.

Loskade väl både en och två i ansiktet eftersom de la sig bakom mig i blåsten. Fan måste man loska så måste man och ligger de precis bakom mig så får de skylla sig själva. Försökte hålla loskorna i munnen till de passerat men när munnen vart full var det bara att tömma ut slemmet på bakomliggande.

slemklump skrev:
> Loskade väl både en och två i ansiktet eftersom
> de la sig bakom mig i blåsten. Fan måste man
> loska så måste man och ligger de precis bakom
> mig så får de skylla sig själva. Försökte
> hålla loskorna i munnen till de passerat men när
> munnen vart full var det bara att tömma ut
> slemmet på bakomliggande.

Fräscht. =(

Behöver jag loska ser jag till att göra det åt sidan och nedåt med sånt tryck att det hamnar där jag vill, d.v.s på marken och inte i nån stackars medtrafikants ansikte.

Du bör nog se upp med dylikt oskick i framtiden för du vet aldrig vem du råkar loska på. Kanske är det nån som inte nöjer sig med att ilsket torka bort slemäcklet från ansiktet utan föredrar att puckla på dig, cykla ikapp och sparka omkull din cykel eller nåt ändå värre? Med tanke på alla fullblodspsykon som rör sig där ute så bör man nog ta tillfället i akt att besinna sig INNAN man "ger sig på" fel person...

Spotta på folk för att de ligger bakom en vid pendling. Bra där.

Tille skrev:
> Spotta på folk för att de ligger bakom en vid
> pendling. Bra där.
Är det samma personer som klagar på folk om de inte har kompislapp? Eller de som fräser ut näsan istället för använda den mjuka delen på handsken?
På tal om saker man inte vill se. Så åkte jag under Sandsborgs tunnelbana i veckan.N är en gubbe står o pissade i vattnet. Som tur så tog jag den torra delen av cykelbanan.
Semester idag :D

Hur många dagar kan man pumpa en pyspunka innan arbetsinsatsen blir större än att laga punkan?

Bra med lite regn så man slipper det radioaktiva DÖDSDAMMET i alla fall.

Mike the bike skrev:
> slemklump skrev:
> -----
> > Loskade väl både en och två i ansiktet
> eftersom
> > de la sig bakom mig i blåsten. Fan måste man
> > loska så måste man och ligger de precis bakom
> > mig så får de skylla sig själva. Försökte
> > hålla loskorna i munnen till de passerat men
> när
> > munnen vart full var det bara att tömma ut
> > slemmet på bakomliggande.
>
>
> Fräscht. =(
>
> Behöver jag loska ser jag till att göra det åt
> sidan och nedåt med sånt tryck att det hamnar
> där jag vill, d.v.s på marken och inte i nån
> stackars medtrafikants ansikte.
>
> Du bör nog se upp med dylikt oskick i framtiden
> för du vet aldrig vem du råkar loska på. Kanske
> är det nån som inte nöjer sig med att ilsket
> torka bort slemäcklet från ansiktet utan
> föredrar att puckla på dig, cykla ikapp och
> sparka omkull din cykel eller nåt ändå värre?
> Med tanke på alla fullblodspsykon som rör sig
> där ute så bör man nog ta tillfället i akt att
> besinna sig INNAN man "ger sig på" fel person...

Självklart loskade jag åt sidan men blåsten tog garanterat med sig en del tillbaka. Det hela var alltså inte med någon egentlig mening för jag försökte faktiskt hålla inne till han passerat.

Visserligen tycker jag att det är ett oskick att lägga sig precis bakom någon annan i flera kilometrar när det inte är gemensam träning eller lopp. Jag tycker inte om ifall någon går precis bakom mig, inte heller om någon kör bil precis bakom mig så varför ska jag acceptera att någon cyklar precis bakom mig, särskilt i stadstrafik? Skulle jag av någon anledning behöva tvärbromsa och veja så vill jag inte ha bakomliggande cyklist indundrandes i hög fart.
Är det verkligen så bra att med fälgbromsar lägga sig precis bakom någon annan som har skivbromsar i stan?

slemklump skrev:
> Mike the bike skrev:
> -----
> > slemklump skrev:
> >
>
> > -----
> > > Loskade väl både en och två i ansiktet
> > eftersom
> > > de la sig bakom mig i blåsten. Fan måste
> man
> > > loska så måste man och ligger de precis
> bakom
> > > mig så får de skylla sig själva.
> Försökte
> > > hålla loskorna i munnen till de passerat men
> > när
> > > munnen vart full var det bara att tömma ut
> > > slemmet på bakomliggande.
> >
> >
> > Fräscht. =(
> >
> > Behöver jag loska ser jag till att göra det
> åt
> > sidan och nedåt med sånt tryck att det hamnar
> > där jag vill, d.v.s på marken och inte i nån
> > stackars medtrafikants ansikte.
> >
> > Du bör nog se upp med dylikt oskick i
> framtiden
> > för du vet aldrig vem du råkar loska på.
> Kanske
> > är det nån som inte nöjer sig med att ilsket
> > torka bort slemäcklet från ansiktet utan
> > föredrar att puckla på dig, cykla ikapp och
> > sparka omkull din cykel eller nåt ändå
> värre?
> > Med tanke på alla fullblodspsykon som rör sig
> > där ute så bör man nog ta tillfället i akt
> att
> > besinna sig INNAN man "ger sig på" fel
> person...
>
> Självklart loskade jag åt sidan men blåsten tog
> garanterat med sig en del tillbaka. Det hela var
> alltså inte med någon egentlig mening för jag
> försökte faktiskt hålla inne till han
> passerat.
>
> Visserligen tycker jag att det är ett oskick att
> lägga sig precis bakom någon annan i flera
> kilometrar när det inte är gemensam träning
> eller lopp. Jag tycker inte om ifall någon går
> precis bakom mig, inte heller om någon kör bil
> precis bakom mig så varför ska jag acceptera att
> någon cyklar precis bakom mig, särskilt i
> stadstrafik? Skulle jag av någon anledning
> behöva tvärbromsa och veja så vill jag inte ha
> bakomliggande cyklist indundrandes i hög fart.
> Är det verkligen så bra att med fälgbromsar
> lägga sig precis bakom någon annan som har
> skivbromsar i stan?

För att nån ligger bakom dig?
Speciellt när nån kommer ikapp för att köra om... nice
Att du sen försöker rädda upp det med att du inte gillar att du inte är ensam i trafiken i stan är lägre än glocalnet ;)

Bytte fordon och årets första MC pendling avklarad, blött kallt men jäkligt kul

slemklump skrev:
> Visserligen tycker jag att det är ett oskick att
> lägga sig precis bakom någon annan i flera
> kilometrar när det inte är gemensam träning
> eller lopp. Jag tycker inte om ifall någon går
> precis bakom mig, inte heller om någon kör bil
> precis bakom mig så varför ska jag acceptera att
> någon cyklar precis bakom mig, särskilt i
> stadstrafik? Skulle jag av någon anledning
> behöva tvärbromsa och veja så vill jag inte ha
> bakomliggande cyklist indundrandes i hög fart.
> skivbromsar i stan?

Äh! Kamma dig! Om det är så djäkla jobbigt att någon tar rygg på dig är det väl bara att öka med 1 km/h och retsamt kränka påhänget. Jag brukar lägga mig bakom folk på pin tji och sen dra ifrån i nästa uppförsbacke bara för att retas :-) Det är bra träning dessutom. Jag har hittils bara råkat på en snubbe, cykelbud dessutom, som svarat på min backattack och hängt på.

Imorse var det hög "Gunde" faktor på vädret, 0 gradigt med snöblandat regn och styv motvind. Nu bara en misärpendling kvar innan det är dags för Mallis, sweeeeet!

Hur var dagens pendling? På gränsen till meningslös. Meh...

Lugn pendling till jobbet idag. Solen skulle skina och jag hade planerat att pendla med finracer. Dock är det mycket moln/regn ivägen för solen så blev fulpendlaren. Skön cykling ändå.

slemklump skrev:
> skivbromsar i stan?

Nej, alla borde ha koll på framförvarandes bromsar. Losk-ordningen torde vara som följer:

1) hydraulisk skivbroms
2) mekanisk skivbroms
3) V-broms
4) Trum-/rullbroms
5) Cantilever (Obs! Väljusterade froglegs undantagna, de hör till kategori tre)

Mitt pendlarök har cantis, så alla får spotta på mig. Inte mer än rätt.

Dual pivot caliper => 3 ?
Obromsade fixies => 6 ?

NLC skrev:
> Dual pivot caliper => 3 ?
> Obromsade fixies => 6 ?

Räsers och fixis ska hålla sig ifrån pendlingsvägar - det finns det lag på.

Apropå loska, en bilist tutade ilsket på mig i går när jag försiktigt bytte fil vid UD och lustigt nog så just i samma ögonblick råkade jag behöva snyta mig. Hoppas bilen inte träffades.

stef skrev:
> slemklump skrev:
> -----
> > Mike the bike skrev:
> >
>
> > -----
> > > slemklump skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Loskade väl både en och två i ansiktet
> > > eftersom
> > > > de la sig bakom mig i blåsten. Fan måste
> > man
> > > > loska så måste man och ligger de precis
> > bakom
> > > > mig så får de skylla sig själva.
> > Försökte
> > > > hålla loskorna i munnen till de passerat
> men
> > > när
> > > > munnen vart full var det bara att tömma ut
> > > > slemmet på bakomliggande.
> > >
> > >
> > > Fräscht. =(
> > >
> > > Behöver jag loska ser jag till att göra det
> > åt
> > > sidan och nedåt med sånt tryck att det
> hamnar
> > > där jag vill, d.v.s på marken och inte i
> nån
> > > stackars medtrafikants ansikte.
> > >
> > > Du bör nog se upp med dylikt oskick i
> > framtiden
> > > för du vet aldrig vem du råkar loska på.
> > Kanske
> > > är det nån som inte nöjer sig med att
> ilsket
> > > torka bort slemäcklet från ansiktet utan
> > > föredrar att puckla på dig, cykla ikapp och
> > > sparka omkull din cykel eller nåt ändå
> > värre?
> > > Med tanke på alla fullblodspsykon som rör
> sig
> > > där ute så bör man nog ta tillfället i
> akt
> > att
> > > besinna sig INNAN man "ger sig på" fel
> > person...
> >
> > Självklart loskade jag åt sidan men blåsten
> tog
> > garanterat med sig en del tillbaka. Det hela
> var
> > alltså inte med någon egentlig mening för
> jag
> > försökte faktiskt hålla inne till han
> > passerat.
> >
> > Visserligen tycker jag att det är ett oskick
> att
> > lägga sig precis bakom någon annan i flera
> > kilometrar när det inte är gemensam träning
> > eller lopp. Jag tycker inte om ifall någon
> går
> > precis bakom mig, inte heller om någon kör
> bil
> > precis bakom mig så varför ska jag acceptera
> att
> > någon cyklar precis bakom mig, särskilt i
> > stadstrafik? Skulle jag av någon anledning
> > behöva tvärbromsa och veja så vill jag inte
> ha
> > bakomliggande cyklist indundrandes i hög fart.
> > Är det verkligen så bra att med fälgbromsar
> > lägga sig precis bakom någon annan som har
> > skivbromsar i stan?
>
> För att nån ligger bakom dig?
> Speciellt när nån kommer ikapp för att köra
> om... nice
> Att du sen försöker rädda upp det med att du
> inte gillar att du inte är ensam i trafiken i
> stan är lägre än glocalnet ;)
>
>
Har du svårt att läsa eller? Han låg inte bakom mig för att köra om för då hade han antagligen inte legat bakom mig så länge som han gjorde.

Campa skrev:
> slemklump skrev:
> -----
> > Är det verkligen så bra att med fälgbromsar
> > lägga sig precis bakom någon annan som har
> > skivbromsar i stan?
>
> Nej, alla borde ha koll på framförvarandes
> bromsar. Losk-ordningen torde vara som följer:
>
> 1) hydraulisk skivbroms
> 2) mekanisk skivbroms
> 3) V-broms
> 4) Trum-/rullbroms
> 5) Cantilever (Obs! Väljusterade froglegs
> undantagna, de hör till kategori tre)
>
> Mitt pendlarök har cantis, så alla får spotta
> på mig. Inte mer än rätt.

Om lägger dig bakom för att snabbt köra om tycker jag inte det men om du lägger dig väldigt tätt bakom och ligger tätt bakom i flera kilometrar så tycker jag det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp