Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hittade en gammal cykel på jobbet som jag roffade åt mig när jag började för 6 veckor sedan.
Den hade såklart 3.35" all mountain gummi, som var väldigt svårrullade.

Bytade dessa mot ett par gamla 1.95" däck idag, oj vikken skillnad - nu får jag ta det lite lungt bland rullgrusen i kurvorna

Återigen cred till gångare som slåss för sin rätt att gå mot rött trots att svettopendlare är på ingång. I övrigt snabb, intetsägande. Gårdagens fyratimmarsomväg feat. fixie gjorde knölen upp till Danvikstullsbron Paterberglik #brända lår

Nu går det fort. 32/559 Slicken är monterade på den gamla rostiga MTB:n, kränkningarna utdelas på löpade band samtidigt som craftshortsen ger en tydlig kontrast mot de kritvita benen.

Ny utväxling, 42-14 på 26'' hjul. Skönt att inte trampa som en fläkt hela tiden.

Vad kör ni andra SS-are med?

/H

Äntligen framme på kontoret - efter exakt halva vägen inser jag att plånboken ligger hemma. Fick mig en skön extramil i ett folk- och trafiktomt stockholm med ett svagt romantiskt vårregn som syresatte luften. Andra vändan mot stan, då jag var uppvärmd och inne på fjärde andningen kränkte jag svettopendlare på löpande band. Vilket kompenserar den totala förnedring jag upplevde av en röd tröja på vit MTB (kan ha varit cyclokross, jag drog huvan över ansiktet) uppför skanstullsbron södergående igår vid 17-tiden. Den röda tröjan hjälpte en blind bland bilarna några minuter tidigare. Hedersamt, mycket hedersamt. Någon här?

Senast redigerad av en moderator:
6f5
hobbit skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad kör ni andra SS-are med?
>

44/16 på mtb med 26x2.35-däck. Ofta lite i lättaste laget men skönt i uppförsbackar och motvind. Kör ändå inte särskilt fort :)

/Johan

Idag var det segt värre. Pollen o förkylning är ju ingen bra tempo höjare. Få hur jag känner mig för hemfärden. Vill ju blåsa en liten omväg på grus etc med crossen nu när snön o isen är ett hemskt minne.
@Bang Inget foto idag ;)

Edit: Det märks att cykelsäsongen har kommit igång. Det står fler cyklar än 2 st focusar i cykelförrådet. Kö till omklädningsrummet.

I förrgår hoppade kedjan när jag bröt iväg från ett rödljus. Fötterna åkte av pedalasen och jag föll halvmjukt på överröret med bröstet ner i styrstammen. Lyckades vinglande sparka mig i säkerhet. Så är det när man cyklar på skrot. I dag hände ingenting.

ca 16 km i dimman och kylan. Lite intervaller och blandade igångdrag.

Men kan vi inte enas om att man håller ut, till höger i färdriktningen, när man möter en annan trafikant på cykelbanan? DEt blir så mkt lättare då.
DEssutom föreslår jag att man _faktiskt_ kan använda de gåendes fält på Tranebergsbron när man får möte. Om det inte går ngn där just vid tillfället.

Black planet skrev:

> @Bang Inget foto idag ;)

Nej, glömde kameran hemma :/ Dessutom kommer Rippa göra KAOZ med mig om jag fotar något :(
Men vi får se, jag kanske trotsar honom imorgon då det kanske ska bli bättre väder :)

Drygt en timme från Mörtnäs till Vasastan. Gick hyfsat även om det fortsatt är lite grusigt på en del cykelvägar så det blir bilvägen i många fall. En kille hängde på från Gurra till Forum ungefär, det var festligt. Iof stöp jag efter 2km pga att en kille på MTB inte fattade att jag vill åka på asfalt och inte i lera, inte så farligt men lite irriterande.

Den norska dushcen på jobbet gjorde susen. Våt handduk och endast handfat haha.

Hälsar ingvar

Globalistic skrev:
> Men vi får se, jag kanske trotsar honom imorgon

Sätt en DX-P7:a på blink som avledande manöver :)

/Johan

Fuktigt och förvånansvärt kallt. Punka efter halva vägen. Bra träning på att snabblaga punka medelst slangbyte och CO2-pump. Att krossa flaskor på cykelbanor borde bestraffas på något medeltida vis...

För övrigt är det mycket mycket snack här om kränkningar hit och dit just nu... Det är något som inte står rätt till med det där eftersom det ju är JAG som cyklar om ALLA på ett ytterst kränkande sätt!

JojjeM skrev:
> 6f5
> hobbit skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kör ni andra SS-are med?
> >
>
> 44/16 på mtb med 26x2.35-däck. Ofta lite i
> lättaste laget men skönt i uppförsbackar och
> motvind. Kör ändå inte särskilt fort :)
>
> /Johan

Jag kör 44 x 17 (fixed) på 32-622 däck, känns som att kadensen säger stopp ungefär samtidigt som förståndet gör det (iallafall mitt förstånd på sträckan västerort-stan) Länge sedan jag cyklade med dator, men det händer inte ofta att jag blir kränkt - dvs jag är nöjd över utväxlingen.

För övrigt så glömde jag allt ombyte bortsett från en skjorta idag (byxor och skor har jag dock på jobbet) så kör kommando och strumplöst fram till lunch..

Första dagen med finracern uppvägde det tråkiga vädret. Är det någon som har ett bra förslag på väg från Täby (svetsarvägen) till Rissne vill helst slippa Järvafältet. Norra delen är tyvärr inte den del jag hittar bäst i.

Borde det inte gå att cykla längs med E18 hela vägen till Rissne? Kanske inte närmsta vägen iofs

Globalistic skrev:
> Black planet skrev:
> -----
>
> > @Bang Inget foto idag ;)
>
> Nej, glömde kameran hemma :/ Dessutom kommer
> Rippa göra KAOZ med mig om jag fotar något :(
> Men vi får se, jag kanske trotsar honom imorgon
> då det kanske ska bli bättre väder :)

Avafan vi sitter ju klistrade och hoppas varje dag ju! Strunt i rippa han ar ofarlig.

Mmm..vi sitter ju alla och väntar på nåt creepy smygfoto av en kvinna som sen när alla skrockat lite grabbigt visar sig vara fru/flickvän/dotter/mamma/ANNAT till nån här. Då blir det KAOZ!

staine skrev:
> DOTTER?? Vafaan? Ja då ligger han löst till!

Fru är OK då? Syster?

Finpendling idag, drygt 3.5 mil via Bornsjön. Visst var det blött men man har ju fina stänkskärmar. Mina Veloce-reglage börjar kännas sladdriga, inga klick längre. Måste servas.

mattel skrev:
> tille, kom förbi så får du en slang. :)
>

Allt är ditt fel. Jag gick på slangfinten. Efter att jag bytt slang upptäckte jag att det var grejen i ventilen som var lös. Återigen en lysande insats av proffsmekanikern!

Självkränkning med backkörning över "broarna", dvs Tranebergsbron, bron till Stora Essingen, Gröndalsbron, backen upp mot Aspudden samt knycken upp till kyrkan på Bäckvägen. Man är inte stark, men långsam... Nu förtjänar jag hur som helst en onsdagspilsner!

Händeselöst men jag provade gorillapoden som jag köpte på lunchen på en bit av pendlingen.

/johan

JojjeM skrev:
> Händeselöst men jag provade gorillapoden som jag
> köpte på lunchen på en bit av pendlingen.
>
>
>
> /johan

Snyggt! Vilken kamera använder du?

rhulthen skrev:
> Snyggt! Vilken kamera använder du?

En Canon Ixus 300 HS. Mycket nöjd (men det skulle behövas en lite stadigare infästning på cykeln:)).

/Johan

Enda frågan efter morgonens i övrigt händelselösa pendling är väl om man verkligen får cykla på en celeste Bianchiracer i blåjeans?

La på en extra mil på vägen hem för minska midjemåttet eller det är kul köra snabb stig.
Blev lite förvånad när jag tyckte att det flyttat in en bäver i siklasjön? Ser ut som en hydda efter motionsspåret till Älta vägen.

JojjeM skrev:
> rhulthen skrev:
> -----
> > Snyggt! Vilken kamera använder du?
>
> En Canon Ixus 300 HS. Mycket nöjd (men det skulle
> behövas en lite stadigare infästning på
> cykeln:)).
>
> /Johan

Skulle du kunna lägga upp en bild på hur du gjorde infästningen ? :-) Kul film f.ö.

NLC skrev:
> Skulle du kunna lägga upp en bild på hur du
> gjorde infästningen ? :-) Kul film f.ö.

Jag köpte en sån här http://joby.com/gorillapod/original/ och satte på sadelstolpen. Fick cykla väldigt hjulbent för att inte slå låren i kameran :)

Ska se om jag kan fixa en bild imorrn.

/Johan

OK, jag har provat att köra med en GorillaPod SLR-Zoom på styret, men det blev lite väl fläskigt för att montera på en kompaktkamera. Kanske en "original" då. Eller kanske en DSLR med videoinspelning...

Sval Cervelopendling i maklig takt, hem kommer det gå desto fortare med intervaller :-) T

Nu måste det vara vår, för nu var glasrutor sönderslagna på två busshållplatser i Hagsätra. Skönt med massor med glas på cykelbanan. Tur man har grovmönstrat på crossen.

Vad ska man säga? Går inte köra för fullt till jobbet genom stan. Men vad gör det. Får väl skarva till med sådan körning.

Black planet skrev:
> La på en extra mil på vägen hem för minska
> midjemåttet eller det är kul köra snabb stig.
> Blev lite förvånad när jag tyckte att det
> flyttat in en bäver i siklasjön? Ser ut som en
> hydda efter motionsspåret till Älta vägen.

Det har bott flera bävrar där under flera år. Oftast hänger de längre bort vid tunneln innan man kommer fram till Saltsjö-Duvnäs station.

"Friktös", lågt däckstryck och asfalt är ingen bra kombo om man vill cykla snabbt med Endomorphs...

Sista turen med gamla racern imorse, ska säljas till en kille på jobbet. Lite vemodigt att åka sista gången på en gammal god vän... Men nu är det dags för nya mil med nya racern "Johan". Någon snubbe frågade om han fick ta mitt hjul i Enebyberg vilket gick bra, kunde givetvis inte motstå frestelsen att grilla honom lite. Tror han släppte någonstans vid Stocksundsbron...

Bara 33km till nya uppdraget, skönt att kunna cykla för en gångs skull. Tog racern. Men det blir nog SL på vägen hem, hade tänkt försöka ta det lite lugnt i början och inte dra på mig några skador för en gångs skull.

Körde några intevaller på hemvägen, träning och hempendling på racern i kortbent ! :-D T

Jätteskön.. Hissen ner i garaget och sen en bilfri tunnel/essingeled till jobbet och typ motsvarande hem.

Punktering igen. Ser fram mot 2014 då det tydligen skall slås på stort och byggas en asfalterad cykelväg mellan bankhuset i Rissne och Kista.

Undrar vem som kom på idén att sprängsten skulle vara ett bara material till gång/cykelvägar =(

//j

Pendling/träning med finracern idag i riktigt fint väder. Totalt 7,4 trevliga mil blev det.

Gled förbi tre (3) cykelaffärer på vägen hem för att köpa en ringklocka till ett oversize-styre. Slut på samtliga ställen. Ett tecken i tiden. Ska kolla cykelcity imorgon något i kolfiber för ett par tusen.

I övrigt var det propagandacykling hela vägen hem

72 skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> > La på en extra mil på vägen hem för minska
> > midjemåttet eller det är kul köra snabb stig.
>
> > Blev lite förvånad när jag tyckte att det
> > flyttat in en bäver i siklasjön? Ser ut som
> en
> > hydda efter motionsspåret till Älta vägen.
>
>
> Det har bott flera bävrar där under flera år.
> Oftast hänger de längre bort vid tunneln innan
> man kommer fram till Saltsjö-Duvnäs station.
Aj då. Att jag kan missa något sådant. Fast de är väl på väg att flytta in i slöstan.
Skönt väder på vägen hem. Kan bara le åt det..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp