Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Otoligt tung i benen sedan gårdagens cykling. Körde extremt lungt tempo mera att ta mig fram till jobbet var det som räknades. Fokus på att återhämta mig nu.

Coachade sambon halva sträckan, den andra var det full throtle fast med min nya strategi att inte cykla om på smala cykelbanor.

Hoppades på kränkpoäng deluxe imorse i form av passerande av Cervelotrampare, men strategin fallerade tyvärr totalt.
Såg dig i toppen av Aspenbacken men tog ca en mil innan jag kom ikapp vid Jonsered, lade in en halvhjärtad passering med de sista krafterna i hopp om att våra vägar skulle skiljas i Partille men givetvis skulle du samma väg. Tillbakakränkt blev man, men fick i alla fall en bra rulle av dig resten av vägen in till Gamlestan där våra vägar tyvärr skiljdes.
Inte haft så roligt på morgoncyklingen på länge, blev tidrekort också tack vare draghjälpen.

Någon här som känner igen sig, gulsvart jacka och vit Cervelo på dig?

Myser varje gång jag får pendla på mina nya 4-season. Idag skulle jag bara rulla till jobbet för jag kände inte för att duscha. Gick det? Nä, naturligtvis var jag tvungen att köra på lite, detä rju så kul, så jag blev svettig i alla fall.

Körde vårdslöst vid Kornhamnstorg IGEN. Att man aldrig lär sig.

Fin morgon med "genvägen" över Slagsta och Ekerö. Märkvärdigt tomt på väg in till stan sen, det är väl inte påsklov nu? Såg två cyklister på väg mot stan på hela vägen till Brommaplan! Är det uteslutande early birds, sjusovare och latmaskar som bor på öarna?

Idag blir det årets första gång som jag cyklar hem från stan.
Hur kommer man till Skogskyrkogården från Skanstull nu när dom bygger nya Slödderstation?

Första pendlingen denna vecka :( Har jobbat för mycket för att hinna med det tidigare. Tog min fina titan MTB och körde grusvägsrally i morse, i em väntar XC i ca 25km på torra fina singeltracks :)

Sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag blir det årets första gång som jag cyklar
> hem från stan.
> Hur kommer man till Skogskyrkogården från
> Skanstull nu när dom bygger nya Slödderstation?

Vad skall du dit och göra? Häng med Sickla - Saltsjö Duvnäs - Erstavik - Tyresö C istället. Lämnar city vid 17-tiden. Det blir c:a 25 km. "It's beautiful out there!"

Sungam skrev:
> Idag blir det årets första gång som jag cyklar
> hem från stan.
> Hur kommer man till Skogskyrkogården från
> Skanstull nu när dom bygger nya Söderstation?

Man svänger höger upp vid Globen och sedan vänster över Nynäsvägen och följer cykelbanan söderut.

Najjt skrev:
>
> Man svänger höger upp vid Globen och sedan
> vänster över Nynäsvägen och följer cykelbanan
> söderut.

Den biten är dessutom skyltad. vid omledningen tillbaka till västra sidan av 73:an så kör man öster ut bort från rondellen och tar upp höger under tbanan. Den cykelstigen följer man längs tbanan in genom första kyrkogården bort till skogis.

Cyklade några meter norrut först för att köpa ett par schwalbe kojak, sen downtown för fredagsöl sen hem. Hela vägen från hardrock café på Sveavägen cyklade jag med en kvinna kring trettio på standard damcykel. Hon körde mot alla rödljus, jag stannade vid desamma. Framme vid skanstull hade hon nog cyklat om mig, och jag henne, tio gånger. Hon såg lite irriterad ut när jag log mot henne vid sista rödljuset. :) min nya strategi att inte köra om på smal cykelbana och att stanna vid alla, jag menar alla, rödljus kostar mig cirka sex minuter enkel resa.

Skaplig pendling idag, fick vända hem efter ett hundratal meter för att dra leta fram benvärmarna, det var en grader varmt. Hjälpte en orange CX att ta vinden den långa sega backen upp mot globen från blåsut men sen fick han kränka mig nerför skanstullsbron, inga problem.

Mina Schwalbe Kojak som jag köpte av en trevlig Happyit i fredags är väldigt trevliga, de tar upp gatsten och ojäämnheter mycket fint, fast det största är nog ändå tystnaden. Om nu bara någon hjälmtillverkare kan komma fram med en tyst hjälm så är min lycka total.

Kallt och blåsigt, tog mtbn för det var dags att göta den fin efter vintern... :-) T

Kallt så in i... Dåligt beslut att köra kortfingrat idag, tog ett par minuter i handfatet att få tillbaka känseln i fingrarna.

Har ett irriterande skrapljud som låter ungefär som att det skrapar mot en bromsskiva men när jag snurrar hjulen så låter det inget, otroligt jobbigt

Kallt så in i he..te! Vad fan hände med sommaren?? Är den slut redan? Kändes som i vintras när man klev in i duschen på jobbet, 10.000 nålar i fötterna. Får väl vara tacksam för att det inte regnade i alla fall...

samma kläder som vid 10 minus i vintras... fast fryser mer nu, hur hänger det ihop?/J :)

Lättare hoj, styvare hjul och otroligt mycket bättre bromsar. Och så gjorde mössan en comeback.

Nordan vinden var inget trevligt sällskap. Suck. Kön med cyklister ifrån Liljeholmen till Kungsholmen. Hatar de blåser ut hjärnan i stan. Annars är det bra efter en varm dusch och två muggar te.

Checkade termometern imorse vilket jag ju alltid gör i och för sig. Men 0 gradigt och rimfrost på bilarna utanför. Kallt med andra ord, ordentligt kallt jämförelsevis med förra veckan då hade jag 8 plus en morgon. Så vindtäta byxor (vindtäta hela framsidan, baksidan inte), skoöverdrag, dubbla tumvantar gjorde att jag slapp frysa, vill ha värmen tillbaka, dessutom relativt hård motvind på det hela gjorde ju saken inte bättre.

tror minsann att mina 17 dagar av förkylning inte blir så många fler. Bara hostat två ggr idag och inte snytit mig alls.

Riktigt kallt och frös gjorde jag med. Rena rama cykelkön hela vägen till city. Men det är klart, det rullade på snabbare än för bilarna.

Fy fan vad jag ser fram emot lite värme och förkylningsfri cykling och träning + ANNAT.

Första resan på länge pga blandade hälsoskäl. Generande långsamt. Hittade inte reflexvästen och var lite väderoptimistisk. Resultat - magen lyste klarröd som efter en bättre solbränna ända fram till lunch. Stack rejält under duschen. Man får tänka positivt - ju sämre form man är i, desto lättare blir det att få till ett rejält träningspass.

Medvindigt! Funderade på högre utväxling, jag lär väl fundera i andra banor i morgon.

Medvind på vägen hem, satan i gatan vad skönt, friskade på rätt bra, hängde på en Cervelo så blank o fin att det gick nästan att spegla sig i lacken. Hängde på han ca 3 km gick bättre än jag trodde speciellt med tanke på min ordentligt tunga cykelväska.

Little Stereo skrev:
> Klart lättare hem på mtbn med vinden i ryggen
> :-) T

Nej, du måste ha känt fel, det var jobbigt och blåste i ansiktet. Dessutom var det svinkallt.

Edit: stavfel.

Senast redigerad av en moderator:
Usch, tuggade 6 m/s rakt i ansiktet hela vägen till jobbet. Dessutom ifattkörd så vi växeldrog till Lund men i alla fall mer än 5 min sämre tid än normalt.

Tog en omväg så totalt 5 mil på hemvägen, tyckte det såg fint ut från kontoret (strålade sol och blå himmel, restaurangen i källaren så jag hade inte varit ute) så det blev kortärmat och kortbyxor. Felval, milt sagt, dessutom kryddat med att vinddjävlen hade vänt till rak ostlig i början och sen västlig lagom tills jag vände i mot Malmö. Mot eller sidvind hela dagen med andra ord.

Jag tänker inte ens gå i på att det började regna på precis lagom avstånd för att det inte skulle vara värt att ta på regnjackan men ändå så att jag blev ännu kallare.

Funderar på en signatur: Man får starkare ben i motvind.

@Thorrez: då missade du iaf snöfallet i Malmö vid 18-tiden ;-)

inte riktigt t-shirt-väder idag, vilket det tog mig c:a 500 meter att inse. Tur jag hade jackan i korgen.

En övrig pendlarrelaterad fråga: snygga jeans som funkar till kavaj och som passar cyklistben, finns det och isf vilka märken/modeller skall man titta på?

Helt sanslöst kallt. Jag skall skicka ett klagomail till SMHI.

OnT: Jag har bytt min gamla "rat_bike" till en sprillans ny Focus Cross med skivbromsar från TCM i Tyresö, vilken jävla fart man får! Utan att anstränga mig kapade jag 2 minuter på pendlingen, det var riktigt kul att cykla!

Mindre kul är att det verkar flexa ganska bra i framhjulet på den nya fina cykeln, när man ställer sig upp och trycker på ordentligt skrapar det från beläggen och skivorna. Jag som inte är van med "fin cyklar" måste fråga om det är normalt? Det skrapar inte enormt mycket, men det är märkbart. Jag har cyklat ca 10 mil sedan cykeln var helt ny.

Fy fan. Dessutom var jag tvungen att hålla undan för ett svetto, men missade när han svängde av bakom mig. Ansträngning i onödan.

Fikasvettot skrev:
> Fy fan. Dessutom var jag tvungen att hålla undan
> för ett svetto, men missade när han svängde av
> bakom mig. Ansträngning i onödan.

Det kan inte va hälsosamt det där.. :)

Skönt att slippa trängas på cykelbanorna och i cykelparkeringen på jobbet. "Bring it on!";)

Nollgradigt och stora snöflingor var väl inte riktigt vad man förväntat sig i Göteborg idag. Gick dock fort och bra ändå, och jag fick chansen att pröva mina nya skoöverdrag.

STIZZE skrev:
> Det kan inte va hälsosamt det där.. :)

verkligen inte.

Rat_bike skrev:
> Mindre kul är att det verkar flexa ganska bra i
> framhjulet på den nya fina cykeln, när man
> ställer sig upp och trycker på ordentligt
> skrapar det från beläggen och skivorna.

Det är antingen gaffeln eller framaxeln som flexar. Kolla lagerspänning och snabblås, är det ok så får du finna dig i att du är stark och har en lätt cykel. =)

Det var fortfarande kallt på vägen hem. Backen hade inslag av vit mellan äventyrsbana o brotorp.
@Stumpy Vad pendlar du på? Trodde att jag körde ifatt dig på Älta.Ack fel jag trodde.

Någon här som stod vid Solna station med punka på racern kl 08 i morse ? Såg kallt och misär ut... :-/ T

Den sög! Någon borde göra något när det snöar i maj! Eftersom vår site manager på jobbet i ett infall av stort tänkande gjort om torkrummet till arkiv fick man dra på sig kallblöta paltor inför hempendlingen... Fukten blev varm lagom till jag kom hem :-( Min fru får dock en guldstjärna i misärpendlingshimlen för bastun stod på när jag kom hem.

Köpte ett par 28 mm Schwalbe Marathon Super Duper Extreme eller något sådant för att slippa punkteringar. Problemet med de är bara att de är hopplösa att få av och på mina Campa-fälgar så om det trots allt blir problem lär jag inte klara av att byta slang själv.

Idag måste varit en av de sämsta dagarna någonsin att punka ...

Min racer gillade inte snön. Slangen i bakdäcket begick självmord på Västerbron.

rikard skrev:
> Rat_bike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mindre kul är att det verkar flexa ganska bra
> i
> > framhjulet på den nya fina cykeln, när man
> > ställer sig upp och trycker på ordentligt
> > skrapar det från beläggen och skivorna.
>
> Det är antingen gaffeln eller framaxeln som
> flexar. Kolla lagerspänning och snabblås, är
> det ok så får du finna dig i att du är stark
> och har en lätt cykel. =)

Tack för svaret Rickard! Jag ska ta cykeln till affären för kontroll.

Rapporten från dagen lyder: kallt, regn och stundtals även snö! Skönt var det iallafall att de flesta "hobbysvetton" besvärade sig i lokaltrafiken istället för på min cykelbana.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp