Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > tack! sidan 7 bekräftar min gissning, men det
> > luriga här är avståndet mellan bilarnas
> sväng
> > och cykelöverfarten.
>
> Jag skulle nog inte tolka det enligt sidan 7.
> Jag skulle utgå från att det är situationen på
> sidorna 4-6 som gäller, dvs båda har
> väjningsplikt, eftersom bilarna "har svängt
> klart" när de kommer till överfarten.
> Om inte annat för min överlevnads skull.
Jag trodde precis som du Tille, och tydligen alla bilister också. Själv brukar jag inte stå på mig bara för att visa min rätt inför plåtlådor med fyra hjul, det är jag som råkar illa ut på grund av deras okunskap.
Här kommer svaret från transportstyrelsen igen:
Svar: Svaret på din fråga finns i 3 kap. 60 § tredje stycket trafikförordningen (1998:1276):
"Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter".
Den aktuella cykelöverfarten är bevakad - trafiken regleras med trafiksignaler - och förare som ska korsa den ska alltså lämna företräde för cyklande och förare av moped klass II.