Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
full räsermundering & lvg-räsern till jobbet. UR VÄGEN BÖNDER & IDIOTER!

fast jag blev omkörd av 2 räsers & en hipster, jag är svag :(

Spännande längs med Skeppsbron idag. Först en kostymgubbe på lånecykel som vinglade förbi kön ner från Slussen och bokstavligen tacklade sig in mellan två cyklister som stod längst fram.

Sen två damer som vinglade fram i bredd konverserandes längs med Skeppsbron och effektivt blockerade alla som ville passera.

Kraftig motvind, men sol och en vacker vy med havet på vänster sida. Om jag nu hade haft vett att njuta av den vackra utsikten istället för att beta av framförvarande cyklister, så hade jag inte varit genomsvett väl framme på jobbet. Kanske var det min revansch för att jag i fredags blev avhängd för första gången på jag minns inte hur länge. Men det säger förmodligen mer om alla morgontrötta cyklister som skyndar långsamt än om mig.

PREMIÄR!!

Efter ett antal veckor på smittbuss och bil var det så i morse ääääääntligen dags att kliva i lycrafodralet igen.
Skillnaden mot tidigare pendlingsturer var dock att jag nu grenslade min alldeles nya, fina, fantastiska tyska kärlek. Mitt livs första "riktiga" LVG-räääcer. Oj vad roligt det var!
Men, lite smånervöst samtidigt då den blev färdigjusterad igår kväll och pendlingsturen därmed var första turen på cykeln. Halvvägs till stan slog det mig att jag kanske skulle kolla att framhjulet verkligen satt fast liksom... vilket det gjorde.

Jag noterade också för första gången vilket bedrövligt skick alla cykelbanor är i. Tidigare har man ju bara glatt studsat över alla gropar och bulor, medan man nu kände vartenda gruskorn genom cykeln.

Ser verkligen fram emot att få hojja hem igen i eftermiddag!

Luke skrev:
> Halvvägs till stan slog det mig att jag kanske skulle kolla
> att framhjulet verkligen satt fast liksom...
> vilket det gjorde.

Skönt att det inte bara är jag som nojjar så där... Varenda gång framhjulet varit av slås jag av tvångstankar att rycka upp gaffeln och kolla att det verkligen sitter... Samma sak med de limmade tuberna, kan man verkligen lita på att limmet sitter...

Över innan jag insett att jag kommit iväg.

Hela innerstan invaderad av grävmonster som vanligt. Motvind i alla riktningar som vanligt.

Mobilen hade startat om sig under natten så kom iväg nån gång efter kl 9 istället för kl 7.
Underbart väder, underbar motvind. Stod massa poliser efter Liljeholmsbron, tänkte nej nu plockar dom mig för att jag inte har nån ringklocka, men dom tog bilister som körde i bussfältet idag.

Oj, vilken medvind!
Hade jag haft en lagom prasslig vindjacka på mig hade jag nog kunnat cykelsegla de första 3 kilometrarna. Sen blev det lite mindre lyxigt, men jag var fortfarande under timmen för första gången på generande länge.

Var nog t.o.m. så att jag för ett par sekunder faktiskt kunde hävda att jag höll på att spinna ut på platten, ett annars helt okänt fenomen.

Dagens otur-när-jag-tänker: såg blåsigt ut från köksfönstret, så jag tog en långärmad tröja + reflexväst över det. Sen rullade jag in med vinden i ryggen stillsamt drypande...

Nibbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Stod massa
> poliser efter Liljeholmsbron, tänkte nej nu
> plockar dom mig för att jag inte har nån
> ringklocka, men dom tog bilister som körde i
> bussfältet idag.

Undrar om gubben de stoppat när jag passerade fick böter för att han stod på cykelbanan.

Gött väder igen! Så mycket roligare att cykla och mycket motvind som vanligt :)

Hej. Hittade ingen tråd om trafikregler så jag slänger in frågan här, flytta gärna inlägget om det passar bättre under någon annan rubrik.

Det gäller korsningen där cykelbanan går över bilvägen in till Liljeholmstorget/Nybohov. Korsningen har trafikljus och bilar som svänger ut får grönt samtidigt som cyklister och gångtrafikanter, normalt skulle väl bilarna självklart lämna företräde (?) men problemet här är att bilarna svänger en bra bit från cykelöverfarten. Jag är nyfiken på om någon vet var som gäller, ska cyklister stanna för bilar här?

Bilagor

• lilje.jpg
    lilje.jpg
    168.2 KB · Besök: 38
federico skrev:

> Det gäller korsningen där cykelbanan går över
> bilvägen in till Liljeholmstorget/Nybohov.

Är det inte trafikljus i den korsningen?

körde inbred till jobbet idag. kopiöst jobbigt att cykla 32-18 SS med låg sadel på cykelbanorna. Tur det finns en dirt på vägen till jobbet.

fick ett svar inom en halvtimme från transportstyrelsen!

Svar: Svaret på din fråga finns i 3 kap. 60 § tredje stycket trafikförordningen (1998:1276):
"Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter".
Den aktuella cykelöverfarten är bevakad - trafiken regleras med trafiksignaler - och förare som ska korsa den ska alltså lämna företräde för cyklande och förare av moped klass II.

Senast ändrad:
federico skrev:
>
> tack! sidan 7 bekräftar min gissning, men det
> luriga här är avståndet mellan bilarnas sväng
> och cykelöverfarten.

Jag skulle nog inte tolka det enligt sidan 7.
Jag skulle utgå från att det är situationen på sidorna 4-6 som gäller, dvs båda har väjningsplikt, eftersom bilarna "har svängt klart" när de kommer till överfarten.
Om inte annat för min överlevnads skull.

Tille skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > tack! sidan 7 bekräftar min gissning, men det
> > luriga här är avståndet mellan bilarnas
> sväng
> > och cykelöverfarten.
>
> Jag skulle nog inte tolka det enligt sidan 7.
> Jag skulle utgå från att det är situationen på
> sidorna 4-6 som gäller, dvs båda har
> väjningsplikt, eftersom bilarna "har svängt
> klart" när de kommer till överfarten.
> Om inte annat för min överlevnads skull.

Jag trodde precis som du Tille, och tydligen alla bilister också. Själv brukar jag inte stå på mig bara för att visa min rätt inför plåtlådor med fyra hjul, det är jag som råkar illa ut på grund av deras okunskap.

Här kommer svaret från transportstyrelsen igen:

Svar: Svaret på din fråga finns i 3 kap. 60 § tredje stycket trafikförordningen (1998:1276):
"Vid ett bevakat övergångsställe skall en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
En förare som efter att ha svängt i en korsning skall passera ett bevakat övergångsställe skall köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter".
Den aktuella cykelöverfarten är bevakad - trafiken regleras med trafiksignaler - och förare som ska korsa den ska alltså lämna företräde för cyklande och förare av moped klass II.

Senast ändrad:
Problemet är väl att cyklisterna ser det en bevakad överfart (eftersom de har grönt ljus), bilisterna ser det som en obevakad eftersom det saknas trafiksignaler från deras håll och de "kör rakt".

Resultat: båda ser det som "de andra skall stanna när jag skall fram". Låter som nån på gatukontoret borde tänka ett varv till. Felanmäl korsningen till Stockholms stad.

En skön utmaning på morgonen är att att fixa grön våg på Vasagatan till Norra Bantorget när man kommer från Tegelbacken. Idag blev jag hindrad av en sopbil. Annars en ospännande pendling.

federico skrev:
> Jag trodde precis som du Tille, och tydligen alla
> bilister också. ...
>
> Här kommer svaret från transportstyrelsen igen:
>
> Svar: Svaret på din fråga finns i 3 kap. 60 §
> tredje stycket trafikförordningen (1998:1276):
> "Vid ett bevakat övergångsställe skall en
> förare lämna gående som på rätt sätt gått
> ut på övergångsstället möjlighet att passera.
> Detta gäller även om föraren får korsa
> övergångsstället enligt trafiksignaler eller
> tecken av polisman.
> En förare som efter att ha svängt i en korsning
> skall passera ett bevakat övergångsställe skall
> köra med låg hastighet och har väjningsplikt
> mot gående som på rätt sätt har gått ut på
> eller just skall gå ut på övergångsstället.
> Skyldigheten enligt första och andra styckena vid
> bevakade övergångsställen gäller även mot
> cyklande och förare av moped klass II vid
> bevakade cykelöverfarter".
> Den aktuella cykelöverfarten är bevakad -
> trafiken regleras med trafiksignaler - och förare
> som ska korsa den ska alltså lämna företräde
> för cyklande och förare av moped klass II.

Låter bra. Min motfråga är om cyklister möjligtvis OCKSÅ ska alltså lämna företräde.
Känns som om trafikljusen i den korsningen mest saboterar.

JayKay skrev:
> En skön utmaning på morgonen är att att fixa
> grön våg på Vasagatan till Norra Bantorget när
> man kommer från Tegelbacken.

Halvfart till första trafikljuset och full fart resten brukar funka bra.

federico skrev:
> Det gäller korsningen där cykelbanan går över
> bilvägen in till Liljeholmstorget/Nybohov.

Jag cyklade förbi där på lunchen, det ser ju inte alls ut som på flygfotot. Cykelbanekorsningen ligger mycket närmare Nybohovsbacken.

Inga tveksamheter alls. Svängande trafik har väjningsplikt.
Från Nybohovsbacken norrut:
2011-05-3114.13.59.jpg

Trafik från Södertäljevägen mot Liljeholmen har trafikljus.

Fikasvettot skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det gäller korsningen där cykelbanan går
> över
> > bilvägen in till Liljeholmstorget/Nybohov.
>
>
> Jag cyklade förbi där på lunchen, det ser ju
> inte alls ut som på flygfotot.
> Cykelbanekorsningen ligger mycket närmare
> Nybohovsbacken.
>
> Inga tveksamheter alls. Svängande trafik har
> väjningsplikt.
> Från Nybohovsbacken norrut:
>
> Trafik från Södertäljevägen mot Liljeholmen
> har trafikljus.

Från Nybohov är det sällan problem och den körbanan är mycket riktigt utflyttad närmare cykel och gångöverfarten, däremot med bilar som kommer från rondellen nere vid tvärbanan som ska ut på Södertäljevägen (A -> B), här är avståndet lika långt som flygfotot visar.
Det var just så bilen körde i torsdags när tre cyklister höll på att bli påkörda.

Bilagor

• lilje2.jpg
    lilje2.jpg
    88 KB · Besök: 36
Senast ändrad:
Det luriga med den korsningen om man kommer från stan är placeringen av trafikljuset som reglerar bilarna som svänger höger in mot Liljeholmen. Det finns en separat "sväng höger" lampa som ger grönt ljus betydligt längre än den lampa som reglerar filerna som går rakt fram och till vänster. "Sväng höger" lampan sitter av någon outgrundlig anledning dold "framför" övergångsstället i färdriktningen medan "rakt fram" sitter fullt synlig "efter" övergångsstället. Eftersom man gör en S-kurva in till övergångsstället ser man inte denna separata lampa eftersom man måste koncentrera sig på cyklingen. tår man vid övergångsstället kan man inte se den. Jag vet inte hur många cyklister jag sett som konstaterar att bilarna har rött, kör ut på övergångsstället och håller på att bli överkörda eftersom "sväng höger" filen har grönt.

Normalt brukar alla lampor sitta på samma ställe så man alltid har informationen samlad. Men här har man dom på olika plaster vilket är olyckligt.

Å andra sidan kan man ju alltid vänta på grön gubbe innan man tar sej över.

Rätt bra. En liten omväg i cykelkorgstempo via grusvägarna i Hellas och ett besök hos Tisdagsrajden.

F.ö. vill jag påstå att dte inte råder några tvivel om att svängande biltrafik (oavsett riktning) i Liljeholmskorsningen har väjningsplikt mot cykelöverfarten.

Fast Bertrands Russels ord kan vara tänkvärda innan ni kör ut när det kommer trafik: "War doesn't determine who is right, only who is left"

Bra väder, ingen blåst. Jag insåg just att jag inte har något och gnälla över. Det är dagar som dessa jag förstår varför jag älskar att cykla!

Men om jag verkligen anstränger mig för att finna något att gnälla över så skulle det vara svettot i blå jacka som försökte kränka mig i morse, han lyckades inte men det blev en vild färd full med mjölksyra.
Det var skitjobbigt och förkrossande för mitt ego då jag länge trott att jag var "king of the hill" på min pendelsträcka.

Pendlingen var rekordsnabb på förmiddagen (32.1 i snitt) och varm på eftermiddagen..

Bilagor

• p20110531-181557.jpg
    p20110531-181557.jpg
    89.6 KB · Besök: 37
Jag har inte mycket att orda om de här dagarna. Soligt och skönt, begriper dock inte varför ljusen Hornsgatan/götgatan är avstängda så ofta - där behövs en poliskonstapel mitt i gatan.

Trivsam.

Lite mör efter sagolika tisdagsrajden igår.

Tur då att det visar sig vara Ukuleleonsdag idag.

Eddie Vedder sjöng vackert hela morgonen.

Tydligen ytterligare en dag där halva Sverige tar ledigt, vilket är gynnsamt för glesheten på cykelbanorna med ogynnsamt för BNP.

Hade en enträgen rackare på en pendlingskittad gammal Gary Fisher-MTB i bakhjulet uppför hela Västerbron. Han hängde kvar trots att jag försökte ta farväl...

Det är ju så trevligt nuförtiden! Varmt och torrt och kortbyxor och kort tröja. Inget annat att rapportera.

Jo, det var ju det. Det var en räcerherre uppför Västerbron härom veckan som jag inte kom ikapp! Galet, har inte hänt på flera år. Han var riktigt snabb, jag kände mig oerhört kränkt. När jag väl gav upp försöken att komma ikapp så seglade han iväg oroväckande snabbt. Tur att jag inte också skulle vidare mot Hornstull, då hade förnedringen blivt total.

Punka efter liljeholmsbron, ser ut som ett litet rakblad som gjort revor på insidan av slangen mot fälgbandet, hittar inget vasst dock, inga gruskorn eller nått sånt heller. Börjar bli många slangar och lagningslappar nu, kanske får fasa av ekerhålen lite.
Annars var det riktigt härligt att cykla, vilket många verkar göra nu :)

Fick första punkteringen sedan boråspendlingen inleddes den 18 april. Kollade däcket och hade massor av småstenar inbäddade i gummit. Inte konstigt efter alla regniga dagar. Trots rak motvind hela vägen valde jag omvägen över Rävlanda för omväxlings skull. Kändes trots allt skönt att vara tillbaka i civilisationen när jag passerade Liseberg och sedan bara hade Göta Älvsbron kvar. Tyvärr massor av krossat glas på cykelbanorna i Göteborg.

Det märks att det är klämdag. Väldigt få bilar och cyklister.

Mina 29.7 km avverkades i ett behagligt tempo.

Black planet skrev:
> En varm o skön pendling till jobbet. Trevligt med
> en 4 dagarsvecka.

Då är jag värre... pappaledig på fredag = 3 dagarsvecka :-) I övrigt så var det en snabb men härlig tur.

Tidig avfärd är da shit, lugnt och fint både på cykelbanor och gator. Strålande pendling i sakta mak, och en optimistisk reflexväst med gympadojor som försökte hänka uppför Västerbron.

> En varm o skön pendling till jobbet. Trevligt med
> en 4 dagarsvecka.

> Då är jag värre... pappaledig på fredag = 3 dagarsvecka :-)

Och jag är värst, för jag sticker på semester i morgon så det blir en endagarsvecka, ho hoo!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp