Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vaamt som man säger i småland. Gjorde misstaget att duscha hemma. Fick bli en dusch till på jobbet.
Hemåt blir det intervaller. Hängde av ett par reflexväst-hybrider i morse men kände ingen tillfredsställelse alls...
Måste nog ta mig till Farsta i morgon för Hovets träning och kränka mig grundligt, för så¨här kan jag inte fortsätta.

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Solsken!
>
> Många, många cyklar i akut behov av dödshjälp.

De små lätta lastbilarna hjälper gärna till vid Hornstull. Inte roligt att cykla där med allt kaos som är där.

Ryggskott gjorde att bunnyjumpen inte funkade i dag :-(
Plötsligt blir trottoarkanter ett jävla hinder för cyklismen! Kan nån ta bort dom!

Fixiesnabbt efter försovning. Ledsen för alla som tvingades bevittna mina rödljuskörningar.

Om två timmar bär det av hem igen! Långa vägen väntar, 5 mil. Woohoooo!

Edit: kom just på att vi nu har sommartid och endast 7h arbetsdagar!
Kan gå hem om 8 min!

Senast ändrad:
Att jag ens lever, att bilisterna inte bara dönar rätt över mig.

Tog fixien till jobb idag, bara för att det är så jävla tråkigt att ta pendlaren.
cyklar vanliga vägen, och ligger bakom en bil, påväg in i en mindre rondell.

Varken jag eller bilen framför ser att en bil från motsatt håll ska svänga åt (mitt höger), varpå bilen framför mig bromsar hastigt.

Första tanken jag får är att jag kommer sitta som en pankaka mot bilens bakruta, andra tanken är att jag kör runt bilen in i rondellen.

Jag kör om bilen fort fort, hinner precis bakom bilen som ska svänga till ( mitt höger ) och plöjjer rakt över rondellen i 30+

Ja det var faktiskt kul

29 km på rekordtid. 1.17

Grymt nöjd för att det kändes bra.

Snart nere på 1.15 som är mitt lilla delmål.

Är på jobbet och jag cyklade nog dit. Sitter ju med cykelkläder på mig och är svettig.

Hjulsugarfetto. Förstår inte varför han inte körde om i uppförsbackarna där det var gott om plats.

jag var arg i trafiken idag. tankar om massförstörelsevapen på cykeln florerade.

Snabb, trevlig och hyfsat skön då det inte var samma orkanvindar som det annars ofta är längs min rutt till kneget.

Men... Men.... Det är inte alls konstigt att det sker olyckor med cyklister i stan. En majoritet kör ju som om de lämnat huvet och allt förstånd hemma i sängen. F********N vad trött jag blir på alla dessa IDIOTER på cykelbanor och gator. Jag förstår precis att cyklister är ett hatat släkte. Vad är det för fel på folk?? Att det ska vara så jäkla svårt att följa lite trafikregler bara för att man sitter på en cykel? Suck....
Jaja.. nu har jag fått "tala ut", det känns skönt.

RasmusOlofsson skrev:
> Att jag ens lever, att bilisterna inte bara dönar
> rätt över mig.
>
> Tog fixien till jobb idag, bara för att det är
> så jävla tråkigt att ta pendlaren.
> cyklar vanliga vägen, och ligger bakom en bil,
> påväg in i en mindre rondell.
>
> Varken jag eller bilen framför ser att en bil
> från motsatt håll ska svänga åt (mitt höger),
> varpå bilen framför mig bromsar hastigt.
>
> Första tanken jag får är att jag kommer sitta
> som en pankaka mot bilens bakruta, andra tanken
> är att jag kör runt bilen in i rondellen.
>
> Jag kör om bilen fort fort, hinner precis bakom
> bilen som ska svänga till ( mitt höger ) och
> plöjjer rakt över rondellen i 30+
>
> Ja det var faktiskt kul

Det där med fixie verkar säkert i trafiken.

Kul pendling som vanligt, idag kryddat med fint väder och lätt medvind. Dessutom var cykeln äntligen knäpptyst - rengörning och insmörjning av drivlina samt styrlager verkade vara receptet.

Hängde på en elcyklist på flatenvägen i morse. Han hade pimpat sin gamla skramliga gubbcykel med något kit från Kina och hej vad det gick! Han trampade typ aldrig och höll utan problem 37 på platten. Han hade lätt klarat över 45 om han hade haft pumpade däck.

Jag gjorde nästan mitt yttersta för att inte bli svettig, men det gick inte. I morgon ska prova med det yttersta så får vi se.

SuperApe skrev:
> Jag gjorde nästan mitt yttersta för att inte bli
> svettig, men det gick inte. I morgon ska prova med
> det yttersta så får vi se.

Om inte ditt yttersta skulle funka imorgon, så har jag formulerat en plan B: Lägg tröjan i ryggsäcken, så behöver du inte ens anstränga dig, för att göra ditt yttersta menar jag. Utan tröja är mindre farligt än utan hjälm, åtminstone för dig själv. Bar överkropp i kombination med vinden borde hålla eventuell svett borta.

Öppna ditt fönster, släpp in lite luft och kryp tillbaks till sängen. Du skall se att du inte blir svettig.

Stumpy skrev:
> Öppna ditt fönster, släpp in lite luft och kryp
> tillbaks till sängen. Du skall se att du inte
> blir svettig.

Detta borde självfallet vara plan A.

Helt underbar! Tog "genvägen" via Markim från Täby in till Stockholm, blev 65 km mot normala 15 km. Det är så fint i Roslagen nu att det nästan gör ont att vara där!

I morse:
Var SÅ NÄRA att dra på örona tack vare grus på vägen. Först gled framhjulet när jag svängde höger...och därefter parerade jag och missade ett träd precis när jag svängde vänster.

Gruset på vägen är från en omkulvält sandlåda...avsedd för sandning på vintern. Snorungar som vält den...

Det här är i J.hov när man ska ned mot Gullmars söderifrån, när man är uppe på högsta punkten mellan husen, innan man åker ned för backen och över bron.

I em:
Lugn cykling hem.

orm skrev:
> jag var arg i trafiken idag. tankar om
> massförstörelsevapen på cykeln florerade.

+1

En seg dag, både till och från jobbet. Men, imorgon tar jag nya tag!

Hmm, min ss/fixie har sett till att jag fått ont i knät, tar ju i så det knakar i uppförsbackarna, får vila lite, blir SL resten av veckan tror jag.

Satt i ett sent möte och klockan började närma sig 18.00. Kändes lite tungt just då att ha 72 km pendling kvar. Tack vare den härlig nordostliga vinden blev resan till Göteborg hur angenäm som helst. Har kört på crossen, med Ksyrium ES hjulen, de senaste två veckorna och det har funkat bra. Mötte en klunga från Borås CA annars var det klent med folk som var ute och tränade. Märkligt egentligen när det är så kort tid kvar till Vätternrundan.

Brukar normal åka på 2.20-2.25 utan att direkt förta mig men denna sköna afton blev tiden 2.12 till dörren på Hisingen.

Hoppas det gick bra för de som hade krockat ordentligt nära Tullen. När jag rullande förbi på cykelbanan höll räddningstjänsten på att fixera nacken på en av förarna. Båda körfälten var avstängda.

Med doft av Provence. och varje backe kändes som Mt. Ventoux.

lav_med_pola.jpg

Luke skrev:
> Snabb, trevlig och hyfsat skön då det inte var
> samma orkanvindar som det annars ofta är längs
> min rutt till kneget.
>
> Men... Men.... Det är inte alls konstigt att det
> sker olyckor med cyklister i stan. En majoritet
> kör ju som om de lämnat huvet och allt
> förstånd hemma i sängen. F********N vad trött
> jag blir på alla dessa IDIOTER på cykelbanor och
> gator. Jag förstår precis att cyklister är ett
> hatat släkte. Vad är det för fel på folk?? Att
> det ska vara så jäkla svårt att följa lite
> trafikregler bara för att man sitter på en
> cykel? Suck....
> Jaja.. nu har jag fått "tala ut", det känns
> skönt.

"They can't handle the freedom a bike gives you, it's just too much"

Hade nöjet(?) att ta omvägen via Söder i går. Varmt, soligt och city -> Medborgarplatsen var en upplevelse. Men jisses!
Jag tycker Alvik in till Centrum är trångt ibland men Slussen/söder är ju ett skämt. Är alltihopa ett experiment för att utreda om den möjligtvis har en positiv effekt att blanda gångare, after-workbärsande, cyklister och annat löst folkt i en enda stor massa.
Vad är liksom poängen att bygga en så kass trafikmiljö? Alla är irriterade på alla. Mycket lyckat.
Nä, till det där söööder skall jag nog inte bege mig igen...

Förresten, måste en fixiehoj vara minst två storlekar för stor? Kanske nått för ordlistan: "hippster" = höftvickare?).

Dagens pendling till jobbet var min första någonsin. Riktigt skönt att få lite motion och att det tog precis lika långt tid som tunnelbanan (förutom att man va tvungen att ta en snabbdusch då). 13 km på 33 min, 23,6km/h AVS. Jag blev omkörd av massa LVG cyklister i 50 års åldern, de va inte direkt uppmuntrande ;)

Kör en Scott Spark 60.

hamnade baakom en rullskridskoåkare som körde med stavar. Han vevade på så pass att man fick hålla säkerhetsavstånd.
Det är verkligen mkt trevligare att köra runt 7-snåret. Inte för att man är ensam, men det hopplösa virrvarret av tusentals cyklister som börjar runt 8 är jag less på nu.
Vem kunde tro för några år sen att man skulle stå 20 st cyklar i kö vid rödljusen?

zodah skrev:
> Vem kunde tro för några år sen att man skulle
> stå 20 st cyklar i kö vid rödljusen?

Vem?
Antagligen anade M. King Hubbert detta ganska tidigt...

En utbredd nykterhet rådde bland Finlandsbåtsfolket i morse....

Sidde skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem kunde tro för några år sen att man
> skulle
> > stå 20 st cyklar i kö vid rödljusen?
>
> Vem?
> Antagligen anade M. King Hubbert detta ganska
> tidigt...

Den var jag tvungen att googla. :-) Lite fyndigt, det får medges.

Hemvägen den spenderas alltid i cykelkö dessvärre. verkar inte spela ngn roll om man åker 1530 ller 17:45. Som tur är har jag utrustat mig själv med mkt tålamod och lugn. Men det tog några års frustrerande omkörningar att komma till detta zen-cyklande.

Nu ljög jag lite, ibland får jag spel på alla mongon som skall cykla så sakta att man nästa inte kan hålla balansen. Men bara ibland :-)

Hyfsat händelselös förutom att en eu-moppe höll på att köra på mig.... Han hade ju faktiskt backspegel men tyckte nog att den var onödig...

Johan A skrev:
> Hyfsat händelselös förutom att en eu-moppe
> höll på att köra på mig.... Han hade ju
> faktiskt backspegel men tyckte nog att den var
> onödig...

Ööööhhh... "köra på"...och sen "backspegel"?
Nu är jag ju gubbe på riktigt så det förklarar kanske att jag inte fattar hur det där gick till?

Imorse vid ca 7:45 vid Alphyddan, Sickla. Någon kom på en svart racer och hade högstrumpor på sig. Vem var det? Vem var det som cükla?! :D

Nuuuu är det skönt att cykla till jobbet. Glömt är vinterns pina med dålig plogning och snövallar deluxe :)

Jag tycker väldigt illa om alla bilar som har en taxiskylt på taket.

En lugn pendling i bra fart till årstaberg. Sen är det bara att ta det lugnt. Mindre trafik idag.

Jag mötte Google Maps bilen imorse i Enebyberg! Hur länge dröjer det innan jag finns på Google Maps? Kränkte ett bud från Ryska Posten på Stocksundsbron, han kränkte tillbaka precis innan han körde ut bland bilarna vid Universitetet för att slippa bli kränkt igen. För övrigt händelselöst.

Helt underbart fin pendling idag, tog en omväg på 12 mil till jobbet för att få lite mil i benen innan VR. Det var jag och djuren som flexade i norra Vallentuna i gryningen.

Patrick_C skrev:
> Dagens pendling till jobbet var min första
> någonsin. Riktigt skönt att få lite motion och
> att det tog precis lika långt tid som tunnelbanan
> (förutom att man va tvungen att ta en snabbdusch
> då). 13 km på 33 min, 23,6km/h AVS. Jag blev
> omkörd av massa LVG cyklister i 50 års åldern,
> de va inte direkt uppmuntrande ;)
>
> Kör en Scott Spark 60.

Bra jobbat bro! Du stekte mig. ;)

Följde efter en hybrid som körde som ett as längs cykel/gångvägen på norra sidan av Kungsholmen, västerut. Han körde om i skymda kurvor och vid möten. Det var några mötande som fick stanna helt eller köra ut i gräset pga hans framfart.

När cykelvägen tar slut och övergår i vanlig gata körde jag ikapp och påtalade att det inte var så lämpligt att köra om i skymda kurvor. Han blev lite förvånad tror jag men det verkade som att budskapet gick fram.

staine skrev:
> Ööööhhh... "köra på"...och sen
> "backspegel"?
> Nu är jag ju gubbe på riktigt så det förklarar
> kanske att jag inte fattar hur det där gick till?

Först körde han om mig och borde ha sett mig, sen skulle han svänga höger och borde ha kollat i backspegeln och sen när jag väl kommer i höjd med honom så svänger han... Tur att man inte litar på att man syns..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp