Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
> En skön hempendling via Erstaviksgrusvägar etc
> med Stumpy. Fler sådana hempendlingsturer tack.

Ja, det var najs.

Mötte upp med BP på hans fik. Notera etiketten på reklampelaren. Aja, baja!
20110930LP11.JPG

Ut ur stan.
20110930LP12.JPG

Ingen mördarbacke idag, så det blev asfalt förbi Saltsjö Duvnäs.
20110930LP13.JPG

Ut på gruset.
20110930LP14.JPG

20110930LP15.JPG

Och lite stig i flaggstångsodlingen.
20110930LP16.JPG

Kan det ha varit sista kortärms- och kortbyxpendlingen för i år?

Kille på vit TREK-racer cyklade i jeans framför mig på Tranebergsbron. Hängde på men aldrig av. Jag blev skenkränkt. Han fick en eloge av mig vid rödljusen i Alvik. Trevligt och ödmjukt tillskrev han sin racer den höga farten. För att avleda min uppmärksamhet från det faktum att det alltid kommer finnas de som är snabbare, så gjorde jag en bildtråd om Bromma längs vattnet.

Stumpy skrev:
Notera etiketten
> på reklampelaren. Aja, baja!
>
Det är en elak lapp som står något om klippa upp låsen o göra om cykeln till en el-cykel. Skönt att det finns bra fik på vägen hem. Så man ta sig en macchiato för orka Golgatan GT.

Gulöga skrev:
> Kille på vit TREK-racer cyklade i jeans framför
> mig på Tranebergsbron. Hängde på men aldrig av.
> Jag blev skenkränkt. Han fick en eloge av mig vid
> rödljusen i Alvik. Trevligt och ödmjukt
> tillskrev han sin racer den höga farten. För att
> avleda min uppmärksamhet från det faktum att det
> alltid kommer finnas de som är snabbare, så
> gjorde jag en bildtråd om Bromma längs vattnet.

Låter som ett slumpartat möte i harmonins tecken, ömsesidig respekt!
Vackert så man blir tårögd (eller Gulögd?)

Fantastisk höstmorgon. Mörkt som i graven (tills jag kom på att jag hade de mörka linserna i bågarna sedan lördagens tur), lite fuktigt i luften men varmt. Kortbyxor och t-skjorta hade varit perfekt. Iom att jackan åkte på hemma var jag genomvåt när jag kom till kontoret. FAIL!

Om detta är oktober så tycker jag vi skall införa mer klimatförändringar ... när man kan cyklar i kortbyxor och tskjorta också i januari är jag nöjd ;)

Blev blåst på regnet... Det regnade när jag drog så regnjackan åkte på, det slutade direkt vilket innebar att jag blev kokt :-(

Körde i nya klubbtröjan till jobbet :-) *omåttligt stolt*

Fin pendling, tog det lagom lungt i början men ökade för att köra rätt hårt sista två backarna. Fick beröm för kompislappen igen.

Funderar på om man behöver höstdäck eller om mina slicka funkar fram tills det blir dubbdags?

staine skrev:
> Körde i nya klubbtröjan till jobbet :-)
> *omåttligt stolt*

Snyggt! Fick du många beundrande blickar av damerna på vägen?

På väg in till stan i fredags märkte jag hur hojen "ormade sig" lite. Stannade kollade ekerspänningen på bakhjulet, allt var OK. Hjärnspöke eller sidvind tänkte jag och jonnade glatt vidare. Ner från Västberga mot Telefonplan/Liljeholmsbron drog jag på ordentligt (betyder ung. 85 km/tim :D) liksom i nedförsbacken norrut på Västerbron. Framme på jobbet märkte jag att bakhjulet satt helt "löst". Inte axeln men hela navet satt löst. Pendlingen hem (18 km) gick i maklig takt. Det visade sig, efter demontering av navet, att "yttre lagret" på drivsidan hade gått i fyra delar.

Hur kom jag till jobbet? Trodde att det skulle vara +10 o solsken. Det var ju inte idag.
Måste justera mina bromsar efter att ha upptäckt en bil på nära håll.

Fin morgon med lite svalkande småsprut på underbenen.

Missade tyvärr en potentiell super-bout uppför Västerbron med en stark yngling på fixerad Bianchi, för kedjan hoppade precis vid brons början. Inte gick den att lägga på i farten heller som brukligt är. Det är dags för en översyn av drivlinan inför vintern.

Bevittnade en krock precis efter steriksbron där jag kom promenixande från tunnelbanan.

Cykelkorgsdam dammar rakt in i gångtrafikant som tar ett plötsligt steg rakt ut i cykelbanan med sina vita lurar i öronen. Fanns inte en tillstymmelse till vänstervrid på den nacken.
Cyklisten ramlar ut i körbanan. Som tur är så var det en bilist utan behov av att ha full acceleration till nästa rödljus så det hann stannas i tid.

/E

moody skrev:
hemska saker>
> /E

usch, tur du inte cyklar själv, det är livsfarligt!

Som vanligt nuförtiden; kort, fuktigt och snorigt utan tillstymmelse till incidenter trots struntande i tre rödljus, blundandes.

Handen upp alla som sprängde bakfälgen idag,,, nähä, ingen...

Han ganska precis 2meter från garaget och det smällde till som ett pistolskott.
Var bara att sadla om till racen.

Blev varken prejjad av lastbilar eller hantverkare på enköpingsvägen idag.
Dessutom skön medvind och kunde snitta 30km/h utan att ta i alltför mycket.

Bilagor

• IMG_0369.JPG
    IMG_0369.JPG
    112.6 KB · Besök: 66
Helt händelselös. Har nästa glömt bort den.

staine skrev:
> Körde i nya klubbtröjan till jobbet :-)
> *omåttligt stolt*

Min nya klubbtröja gjorde mig 3 minuter snabbare till jobbet

Lugnt och fint, kom ifatt en glad cyklist. Kan inte bli tal om kränkning.
Dels för att han verkade trevlig och kränkning låter otrevligt.
Dels för att han cyklade med ett gammalt härke, utan framväxel men med barnsits.

Lite längre fram gjorde jag tecken för att jag ville svänga vänster över vägen.
Tänk,, bilen bakom mig saktade tydligt in och släppte fram mig. Ibland blir man lite
varm inombords.

F ö gick det även idag fortare med cykel än med bil.

Lugn och fin pendling till jobbet, bara för att upptäcka att mina bilburna tjockisar till kollegor hade ätit upp min frukost. Det blir till att cykla snabbare i fortsättningen alltså.

Blev omkörd av en kille på otymplig hoj med stora däck vid Ulvsunda ngnstans imorse. Jag cyklade ikapp och fick mina misstankar bekräftade om att det var en el-cykel.
Vid nästa rödljus stannade vi och när det slog om så var det full gas uppför Ulvsundabron. El-cykeln blev avhängd..gött :)!
När jag väl var vid jobbet ngn km senare så kom el-cykelsnubben slirandes förbi och utbrast:
- Vilket jäkla flås du har!
Bra start på dagen, antar dock att de där elcyklarna kanske inte gör mer än 20 knyck i motlut, men det kändes ju bra ändå :).

Senast ändrad:
BlackCanon skrev:
> Lite längre fram gjorde jag tecken för att jag
> ville svänga vänster över vägen.
> Tänk,, bilen bakom mig saktade tydligt in och
> släppte fram mig. Ibland blir man lite
> varm inombords.

Han trodde väl att det var något hemligt TDF-tecken och blev rädd.

Stumpy skrev:

> Han trodde väl att det var något hemligt
> TDF-tecken och blev rädd.

Det inte längre hemliga TdF-tecknet för "Pang, du är död"?

Senast ändrad:
Äntligen! Som Gert Fylking skulle sagt.

De flesta sommarsvettos åker mördarmaskin eller ebolaexpress en dag som denna. Jag var helt själv på cykelbanan, självklart felklädd, då jag rustat för höststormarna. MI= 3

Som en riktig hardcorependlare vill jag också kunna det hemliga tecknet. Kan ingen insatt göra en FAQ?

Senast ändrad:
staine skrev:
> Gena över Kungsholms Torg - Scheelegatan - runt
> Amaranten - över till Kungsbron såklart :-)

Tack för bra tips! Provade idag och det blir fina fisken - tegelbacken o vasagatan kommer jag inte passera ngt mera, det blir mtb resten av veckan så kommer cykelbilen ut i stockholmshetsen först nästa vecka.

OnT: Småblött och mysigt idag, drog på mig reflexvästen dagen till ära - men IKEA's ego o kompislapp har visst gnagare käkat upp under under sommaren och det måste ju åtgärdas asap.

Happyspottade en happyit med en röd planet-x-cross och barnkärra mellan Tensta och Rinkeby.

Precis innan var det en snorunge som boxade i luften precis framför mig så jag girade kraftigt åt hans håll, han fick hoppa undan för att inte få mitt styre i magen och blev nog rätt förvånad.. haha! fucka inte med morgongriniga cykelpendlare!

Sval men snustorr pendling, medvind hela vägen trots u-formad färdväg (eller pigga utvilade ben ?) :-) T

vit skåpbil som körde mot rött enkom för att kunna blockera en cykelöverfart. Märkligt beteende.

Man ska inte slå den som ligger ner. Jag försökte ändå göra detta genom komma ikapp en liggcykel (kallas de recumbents?) vid Stora Mossen efter att ha morgonkränkt ovanligt många morgonpendlare för att vara redan 06.20.

Kom ikapp denne liggande fartfantom i uppförslutet på Tranebergsbron men som väntat hade jag inte en chans när det bar av utför ner mot Rålis. Fick trampa allt jag kunde men hade blivit helt frånåkt på längre sikt.

Kränkte en paketcykel med elassistans (hoppas jag) igårkväll.

Åkte hemifrån redan tjugo i sju i förhoppning om att slippa trängseln vid Hornstull. Men icke.
Skönt att inte vara stressad och bara njuta av cyklingen för en gångs skull.

BOFH skrev:
> Åkte hemifrån redan tjugo i sju i förhoppning
> om att slippa trängseln vid Hornstull. Men icke.
> Skönt att inte vara stressad och bara njuta av
> cyklingen för en gångs skull.

Är det trängsel vid Hornstull runt sju? Jag har cyklat därifrån senaste året mellan 6.10 och 7 ungefär men har nog aldrig upplevt någon direkt trängsel. Själv undrar jag om det är sista pendelturen med räsern för i år :(

Fin pendling med bara en helidiot till äldre herre med förvisso grym kadens. Jag åkte förbi honom i alla uppförsbackar och på slätten när omkörning medgavs. Han åkte förbi mig vid alla rödljus och när det var för trång för omkörningar, tvingade minst fyra personer att kasta sig i sidled alternativ panikbromsa. Idiot helt enkelt.

Vid Berzelipark hamnade ett äldre par mitt på övergångsstället eftersom inga cyklister stannade. Jag stannade och sade "Varsågod, ni har företräde" då kom det en mötande cyklist i full fart med ilsken ringklocka. Jag bad paret om ursäkt för mina cykelvänners beteende.

I övrigt var jag felklädd som vanligt.

Senast ändrad:
RN skrev:

> Är det trängsel vid Hornstull runt sju? Jag har
> cyklat därifrån senaste året mellan 6.10 och 7
> ungefär men har nog aldrig upplevt någon direkt
> trängsel. Själv undrar jag om det är sista
> pendelturen med räsern för i år :(

Ok, liten överdrift.
Det är helt klart lugnare än halv åtta, men just den där biten på Långholmsgatan där det är sjukt smalt och bilarna kommer längs vänster sida samtidigt som man har byggställningar på höger sida vill man helst slippa alla cyklister. Hade ett par vingelfior framför mig där som jag _var tvungen_ att köra om.

Varför är dina inlägg alltid dolda?

Hängde på släpkärran på cykeln för första gången på snart ett år. Härligt att känna sig som ett ekipage när man susar fram. Älskar känslan av att kunna få med sig vad som helst. Lite som en... bil.

Dock lite läskigt i att navigera st.Eriksgatan med 1.5 meter bakom rumpan.

Epic fail på ett bunny jump över kantsten så jag fick snake bite-punka 500m från jobbet. Racerskorna gör sig inte för promenader så jag fick byta på plats.

Shit vad folk det var på Götgatan förresten, två unga kvinnor med tantcyklar slog ihop av okänd anledning men det verkade gå bra. Inte blev det bättre att det var fullt med taxibilar och en buss på cykelvägen framför hotellet.

Sedan en konstig händelse vid Stadshuset. Stor klunga som väntar på att köra över vägen. Plötsligt bestämmer sig en lurförsedd cyklist på Corratec-mtb att han väntat tillräckligt länge och cyklar rakt ut i vägen trots att det kommer en massa bilar som nu måste bromsa. Vet inte om han trodde det skulle bli grönt när som helst men det var åtminstone en halvminut kvar...

Crossträning solo är en antinomi. Måste gå upp tidigare så jag får köra med de andra grabbarna...

fastforward skrev:
> Epic fail på ett bunny jump över kantsten så
> jag fick snake bite-punka 500m från jobbet.
> Racerskorna gör sig inte för promenader så jag
> fick byta på plats.
>
> Shit vad folk det var på Götgatan förresten,
> två unga kvinnor med tantcyklar slog ihop av
> okänd anledning men det verkade gå bra. Inte
> blev det bättre att det var fullt med taxibilar
> och en buss på cykelvägen framför hotellet.
>
> Sedan en konstig händelse vid Stadshuset. Stor
> klunga som väntar på att köra över vägen.
> Plötsligt bestämmer sig en lurförsedd cyklist
> på Corratec-mtb att han väntat tillräckligt
> länge och cyklar rakt ut i vägen trots att det
> kommer en massa bilar som nu måste bromsa. Vet
> inte om han trodde det skulle bli grönt när som
> helst men det var åtminstone en halvminut kvar...

Det är vilt därute. Blev vittne till cykelrusningen i city igår em. Ett jävla drag på cykelbanor och trottoarer var det, som cyklist blir man förstås glad men tempot var mycket högt och jag såg flera som stod på allt vad de orkade. Då jag pendlar udda tider har jag inte själv sett ökningen av cykeltrafiken.

Vid Sergels Torg tyckte en kille med budväska och racer att rött vid övergångsställe inte spelar någon roll alls - inte ens när det kommer bilar, så han bara körde ut på övergångsstället och tvingade de två bilar som kom i bredd att stanna. Bilarna tutade inte ens, har väl tröttnat på att slita ut signalhornen på dödsföraktande cyklister.

Imorse gick det vilt till norrifrån! Stod som vanligt och väntade vid rödlyset vid gamla Skanskas huvudkontor i Danderyd när 2 andra körde mot rött och passerade mig. "I helvete heller!" tänkte jag och inledde jakten när det slog om. Drog förbi ena snubben innan Stocksundsbron och den andra (på en Corratec cross) i backen upp mot Bergshamra. Han bet sig dock kvar som en blodigel hur hårt jag än körde... Med blodsmak sista 5 km in mot Roslagstull lyckades jag hålla honom bakom mig. Han ropade "Tack för skjutsen" innan han vek av från Birger Jarlsgatan i alla fall men jag var helt knäckt av forceringen. Efteråt på kontoret när jag försökte förklara för kollegorna varför eftersvettningarna sköljde över mig som tsunamis insåg jag hur töntigt det hela är. Att på SS Langster försöka hålla en CX bakom sig är som Norrmännen säger "Tull"! Men djävligt kul ;-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp