Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fin pendling, men det kändes varmare på väg till jobbet i morse än när jag cyklade hem :-/ T

Härligt ljus över söder på hemvägen. Trevlig helg!

Bilagor

• vbron.jpg
    vbron.jpg
    47.3 KB · Besök: 36
Tog en shoppingsväng förbi Söder och sen in i city på hemvägen. Golgatan är en märklig gata, folk kryssar fram och tillbaka, stannar upp och byter riktning utan synlig någon logik. Påminner om hur folksamlingar beter sig datorspel.

Ska man klara november ut med knickers?

Pendlade en omväg till Fisksätra med lite blandade intervaller. Mötte en snubbe på räcer med högprofil och med tanke på hur proffsig han såg ut var det alldeles säkert tubdäck. Där låg man i lä...

Mer vinter än på länge, mitt i en svepande utförskurva ser jag plötsligt en massa frost på marken. sen gick det lugnt sista biten till jobbet... :-) T

Kränkt av en frisk västan.
Mötte saltbilen som var ute och buskörde.

Hade glömt hur man får kämpa för varje meter när man har dubbdäck. +3,4 grader var det också, så eg helt onödigt med dubb.

Räser funkade idag oxå. Dock verkar minusgraderna vara på ingång i veckan så jag får väl byta på MTB:n. Annars är det fortfarande mycket cyklister men betydligt fler reflexvästar och mer dubbdäcksrassel än förra veckan.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom det inte finns någon "när sätter ni
> på vinterskorna"-tråd outar jag dagens skobyte
> här.

Kände det samma när jag letade efter "Visa saltbilen"-tråden

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Eftersom det inte finns någon "när sätter ni
> på vinterskorna"-tråd outar jag dagens skobyte
> här.
>
Testade oxå nya vinterskorna, ett par Shimano MW81 som köptes förra veckan. Jag är lite besviken, dom är inte märkbart bättre än mina gamla Biltemapjuck. Däremot bökigare att komma i/ur.

Avvaktar med slutligt betyg tills efter första regnturen

Usch, saltbilen siktad alltså :-(( Då får man ställa in fincyklarna. Förskräcklig värdeförstörare det där förbaskade saltet!

Så här skulle kvällspressen uttrycka min morgonpendling:

Det galna vädret:
Stiltjekaos i Lund, lägsta vindhastigheten sedan mätningarna började.

Första dagen med dubbisar... Jäklar vad tungt det gick... Fast det var grym motvind oxå, får se om det går lättare hem. Annars så blir det andra hjul i morgon, fast det ger ju bättre träning...

KentS skrev:
> Så här skulle kvällspressen uttrycka min
> morgonpendling:
>
> Det galna vädret:
> Stiltjekaos i Lund, lägsta vindhastigheten sedan
> mätningarna började.

Glöm inte Chockstiltje, nakenvind eller vindkränkt. Själv väntar jag på "sibirkylan", "ryssfronten" och "tyskvädret"

Fockit, fyller väl på då:

Morgonens pendling var bra rent statistiskt. Kom iväg rikitigt sent så jag hade fri fart första halvmilen sen blev det tvärstopp vid Slussen ungefär. Rätt klädd var jag aldrig utan frös första halvan och svettades ymnigt den andra.

På vägen hem var allt perfekt, hade i princip fri lejd genom hela stan ända tills mitten skanstullsbron där det var cykeltrafikstockning!!! Grymt skön temperatur och jag hade underbart rätt kläder på mig!

Senast ändrad:
Efter att ha passerat mängder av ninjor på cykel och till fots, ibland med barnvagn framför eller ninjahund vid sidan, slogs i dag rekordet för mig. Mitt på G/C-vägen ut ur Gustavsberg ligger en svartklädd tjomme och kör armhävningar. Hade han gjort det på tvären iställer för på längden hade jag försökt att bunnyhoppa honom.

Motvind, mötte en cykelninja som tyckte att jag skulle blända av, han ville uppenbarligen inte bli upptäckt själv.

+1 på ninjor, såg också en i full soldatmundering med hjälm och allt springades på gång/cykelvägen längs med Örbyleden, ökade tempot...

Många cyklister som kämpar vidare.

KentS skrev:
> Så här skulle kvällspressen uttrycka min
> morgonpendling:
>
> Det galna vädret:
> Stiltjekaos i Lund, lägsta vindhastigheten sedan
> mätningarna började.
>
Jopp, det har varit en onödigt behaglig pendlarhöst. Varmt, svaga vindar o knappt något regn. Bävar för när det riktiga skitvädret kommer, man har inte kunnat fostra kroppen alls.

Dagens rekord i idioti var nog ninjafamiljen på Långholmsgatan, där en mor (antar jag) och hennes (antar jag) knatte på 6-7 år navigerade sina cyklar mitt ute i trafiken på Långholmsgatan vid kvart i sju, helt utan belysning och som jag såg heller inte utrustade med reflexer. Hur farao tänker man då som mor (vuxen?)?

Personligen lade en analkande förkylning sordin på både till- och frånfärd. Lyckades bortse från "kränkning" uppför Västerbron (visst finns det en friskrivande förkylningsklausul?).

Var glad att han inte hade manchesterbrallor och ett pennfodral på pakethållaren. Min terapeut säger att jag kommer bli ok. Kanske.

staine skrev:
> Nu vet jag vad kränkning är.
> Det är inte när man smyger om ovetande cyklister
> bakifrån en efter en.
>
> Det är:
> När man smyger bakom en välklädd lycraspejsad
> cyklist och förbereder sig på att gå om och han
> då i sin ögonvrå ser skuggan av mig och
> därför ökar. Utan att det märks på hållning
> eller annat såklart.
> Han ökar.
> Jag ökar.
> Han ökar mer.
> Jag ökar mer.
> Han ökar som FAN.
> Jag ökar - inte mer. Orkar inte.
> När jag kommer ikapp honom vid Gullmars och ger
> mina komplimanger låtsas han vara helt
> frågande.
> DET är kränkning.

Punka!

Arrgh, mina däckbytarskills är tydligen kass. Och pumpen som jag släpat på i 4 år och aldrig behövt använda visar sig vara kass den med. Har nog tappat ngn gummidetalj på den för det var lögn i helvete att få tätt mellan pump och ventil. fick upp tillräckligt tryck för att ta mig till Slussens pumpstation. DEN däremot är föredömlig. Ett par tre snabba "duttar" med munstycket och så var det pumpat och klart.

Sedan kränkte jag alla till både höger och vänster. Katarinavägen var överbefolkad med slöcyklande pendlare som jag fräste förbi. Sedan trängde sig en taxi vid tjärhovsplan bara för att få stanna 5 meter framför för att en buss svängde ut. Även den gled jag för med ett leende.

Slipper jag bara punka så kan detta bli en bra pendlingsvinter.

Sedan kan jag berätta att Schwal´be Marathon Plus Flatless Kevlar yadda yadda verkligen gör skäl för namnet. Igår kväll plockade jag ut en 5-6 mm glasbit ur bakdäcket. Den satt rakt in men inte tillstymmelse till märke invändigt. Däcket hade liksom bara svalt glaset.

zodah skrev:
> Punka!
> ....
>
> Sedan kan jag berätta att Schwal´be Marathon
> Plus Flatless Kevlar yadda yadda verkligen gör
> skäl för namnet. Igår kväll plockade jag ut en
> 5-6 mm glasbit ur bakdäcket. Den satt rakt in men
> inte tillstymmelse till märke invändigt. Däcket
> hade liksom bara svalt glaset.
>
Du rekommenderar alltså däcket som du fick punka på idag? Sadist!

Mr Orange skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Punka!
> > ....
> >
> > Sedan kan jag berätta att Schwal´be Marathon
> > Plus Flatless Kevlar yadda yadda verkligen gör
> > skäl för namnet. Igår kväll plockade jag ut
> en
> > 5-6 mm glasbit ur bakdäcket. Den satt rakt in
> men
> > inte tillstymmelse till märke invändigt.
> Däcket
> > hade liksom bara svalt glaset.
> >
> Du rekommenderar alltså däcket som du fick punka
> på idag? Sadist!
'
Kanske blev det ett syftningsfel där.. Jag bytte från Marathon plus till dubbdäck igår. Dubbdäcket debuterade med punka idag.

det är ett marathon winter men jag är ganska säker på att det är jag som slarvade när jag krängde på det.

Och nej, det kändes inte helt motiverat med dubb idag...

zodah skrev:
> det är ett marathon winter men jag är ganska
> säker på att det är jag som slarvade när jag
> krängde på det.
>
> Och nej, det kändes inte helt motiverat med dubb
> idag...

Trust Me, det har känts helt omotiverat sen den där dagen för tre veckor sen....

Frisk väder och fin pendling. Förvånansvärt många pendlare på hemvägen, en del blinkmongon och stealth riders men mest helt vanliga pendlare som kämpade på. Dagens ros till den sympatiska cyklisten i Akalla som körde med blinkande rött ljus riktat framåt. Under några få underbara sekunder kändes det som jag skulle kränka honom i rekordfart - men sen såg jag att vi ju hade mötande kurs.

Lugn pendling till skolan.
På vägen hem var det nån med bra tryck i benen som låg bakom uppför Göta älvbron. Han gick om på vägen ner och jag hängde på. Gick om igen strax innan backaplan men han svängde åt ett annat håll. Hann inte tacka för sällskapet. Alltid skoj med nån som trycker på. :)

Svalt, mörkt och snustorrt -men någon hade saltat/saltlakat den snustorra vägbanan ? :-S T

Mötte sopbilen i morse på Stadsgårdsleden. Hade dock inte tid att stanna för ett foto till parallelltråden.

Annars en kanonmorgon som vanligt. Kommer exempelvis inte ens ihåg när det regnade senast....

Mörkt, kallt, torrt och ensamt - alldeles underbart!

Vackert i morse, några minusgrader och torrt så det blev en fin CX morgon.

bild.JPG

Titta det gick att cykla till jobbet igen. Okey bara en vecka ebolaexpress pendling. Skön morgon med ett lugnt tempo genom stan.

faktiskt lite kallt som omväxling, +2 och en riktigt tjock dimma, droppade om kläderna när jag kom fram. Skönt ändå med det lugna vädret och att få slippa blåsten. Nytt omklädningsrum på jobbet blev en riktig bonus, gött med lite mer plats att hänga grejerna på tork och slippa ha dem på rummet.

Såg Mr Orange cykla UTAN HJÄLM vid Rosenbad idag. Fy!

Som en reklamfilm för pensionsförsäkringar.

Klar himmel och lågt släpljus.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/cyklist-pakord-vid-brommaplan_6635596.svd

Cyklist påkörd vid Brommaplan, gick bra enligt svd. Jag passerade strax efter, stannade inte då det redan var fullt med folk där.

Bilkön från Ekerö stod helt stilla och bilar tutade, man blir lite irriterad, man står väl inte still med bilen där för skojs skull? Men man är väl stressad på morgonen och jag skulle säkert själv reagerat likadant om jag suttit i bilen...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp