Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blött men varmt hoppas att slutar regna till hempendlingen. Kanske lyckas jag hänga med hovet en bit på deras onsdagsrunda aldrig fel med draghjälp hem.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Börjar nog bli sjuk. Tog det väldigt lugnt in
> till jobbet idag. Körde om en kille 3 gånger
> eftersom rödljusen tydligen inte gällde honom. I
> Alvik vinglade han ut mot rött och retade upp
> bilisterna. Sen cyklade jag om honom på bron.
> Antar att man måste skippa rödljusen när man
> inte ens kan cykla ifrån en lungsjukt vinfyllo.
> /J

Sitter i samma båt. Med kittlande hals och allmän trötthet bestämde jag mig för att ta det lugnt idag. Förberedde mig på att bli kränkt men så blev icke fallet, trots att jag hamnade bakom en tjej som gjorde allt för att hindra all annan cykeltrafik med sin cykelkorgspansarvagn. Började fundera och kom fram till att det borde finnas en hastighet när man blir nettokränkare, får genomföra några experiment under hösten...

Blött men skönt & den mindre trafiken tack vare regnet hjälpte mig till PB!

Skön incindentfri pendelåkning hela veckan genom stan ,185k utan problem mest tack vare en överpedantisk (ett måste i sthlm) ödmjukhet och visa hänsym attidyd varje dag..det går om man vill! Inte för den sakens skull tar det nämvärt längre tid heller konstigt nog när jag sveper igenom,Solna- Bags t.o.r. =)

Snart är det dags för Stockholmspendling igen. Jag har varit i Skellefteå några dagar och för att stilla pendlingsabstinensen har jag mött upp utanför brorsans jobb i Ursviken och så har vi pendlat hem tillsammans. De vägarna vi tog hör nog till Sveriges topp fem pendlingssträckor. 1,5 till 2 timar skog, beroende på vägval. Mtcket snabba single track, om än några lite längre tråkiga grusvägar sista vägen innan soptippen på Moröbacke. Men galet roligt överlag, och just själva grejen att ha en så stimulerande pendlingssträcka. Nu blir jag avundsjuk på er som i denna tråd brukar nämna att ni genat genom Ursvik eller liknande. Lite avis blir jag.

5 timmar på cykeln igår kändes i benen idag kan amn ju säga. jävlar vad lungt det gick....men det var skööönt:)

Svalt, blåsigt och ett uns av höst i luften.

Superape borde pendla en timme tidigare så jag har någon att vinka till.

5,30 ingen vind, 14 grader, soluppgång, kändes som jag flög de två och en halv milen idag...

Okej, vem här var det som cyklade med blå hjälm på en svart cross och hade ryggsäck på sig som från Traneberg tävlade med en Crescent-MTB och en vinröd Co-Motion-hoj?

Visserligen hängde jag på en semi-rödljuskörning vid Stora Mossen (aja baja) så det hela blir ju anekdotisk då man inte kan kränka efter en sådan. Men varför var ni inte med och slogs efter Konradsberg? Där slutar ju backarna för min del och min enda växel ger inte några speciella fördelar. Det märktes väl ned för Tranebergsbron om inte annat?

Annars var det riktigt riktigt skönt både i morse och i går hem från Monks. (där hände också något otroligt roligt: jag har väl kanske varit där 5-10 gånger de senaste fem, sex åren och igår när jag gick så kom kyparen (vad han nu heter, den bra!) fram och skakade hand och sa "vi ses väl snart igen?") Om det här verkligen är höstväder så gillar jag det stenhårt.

Nu börjar jag bli bakis...

Det där låter mer som Bogota än Stockholm...

Första pendlingsrapporten på över 10 månader. Pappaledigheten tog slut i tisdags och tre dagar har snart avverkats.

Tisdag. blodsmak uppför katarinavägen. Men alla blev i alla fall omkörda och regelmässigt kränkta.

Onsdag. Blött. Både till jobb och hem. Och de där med regnjacka är överskattat, man blir ju bara blöt innifrån istället. Och årets första vurpa har avklarats. tyvärr känns det inte alls som med skidåkning "har man inte klotat i snön har man inte kört på gränsen av sin förmåga och då utvecklas man inte som skidåkare".
Att vurpa på cykel känns bara klantigt. I Kungsan genar jag ofta genom allén bredvid Kungsträdgårdsgatan då gatan är helt igenkorkat av bilar, bussar och gående på de 4 övergångsställena. Jag cyklar i nästan gå-fart och ser inte att precis där jag tänker svänga lite är en vattnig geggpöl och swisch, så är cykeln horisontell under mig. Framhjulet gled iväg och jag hann inte tänka ngt mer än "fan, nu ramlar jag". En vänlig själ frågade hur det gick men allt gick bra. Lite skrapmärke på styrlindan bara.

Idag. Skönt och svalt. Lugnt tempo och nån Quickstep-klädd mtb-pendlare kränkte mig och alla andra på Stadsggårdskajen.

Cyklade lugnt och fint (som vanligt) mellan Malmö och Lund på racern men i höjd med Hjärup stod en ogenomskinlig VW-buss märkt "Trädgårdskonsult" parkerad på cykelbanan, i min färdriktning, med en ca 80 cm lucka till vänster om bilen. När jag kommer närmare ser ajg att snubben i sitter och snackar i telefon och adrenalinet rinner till... I passagen "råkar" jag toucha hans vänstra backspegel.

En liten bit senare möter jag denne herre på cykelbanan och han ställer sig nu demonstrativt över hela cykelbanan vevara ner rutan och hälsar på mig med den vanliga trevliga tonen "idiot" etc. Jag förklarar lugnt och stilla för honom att snacka i telefon kan han göra på vilken parkeringsficka som helst men på cykelbanan ska han ge fan i att stå.

Resten av sträckan gick som en dans med pigga starka ben, kanske tack vare den lilla pausen?

Lite motvind på stadsgården i morse men annars relativt lugnt till jobbet, extremt få cyklar trots att jag kom iväg rätt sent hemifrån (passerade slussen 05:55) :-/ T

Tog racern från Sollentuna i morse för att köra lite träning efter jobbet. Mycket folk på cykelvägarna innbar att det gick långsamt. Mina försök att styra upp en belgisk kedja gick inte alls hem. Polisen hade någon manöver för sig på vägen utanför Karolinska. Är det någon som vet vad de gjorde?

heffa1 skrev:
> Mycket folk på cykelvägarna innebar att det gick långsamt.
> Mina försök att styra upp en belgisk kedja gick inte alls hem.

Jag vet hur det är, brukar försöka ragga folk till en Belgisk kedja på Götgatan om mornarna om det är mycket folk som står och väntar vid Rödljuset på Ringvägen men alla bara tittar konstigt på mig precis som om dom inte fattade vad jag pratar om (fast egentligen är dom ju bara lata, tror dom kan ta rullen slippa hjälpa till med farthållningen...)

De kallas för fästingar till skillnad från fästingdjuren som finns på rådjursdjuren.

Skön pendling idag kommer tyvärr inte iväg så tidigt som jag önskar på morgonen ,tar sin stund att
få barn till skola och dagis ,gör tyvärr att jag ofta hamnar i timmen mellan 730-830 med mycket folk ute.

Skaplig pendling idag, det märks att skolan börjat för resan genom Älta var sådär. Höll på att smälla med en, bedömt tioåring, cyklist som tyckte han skulle prata i mobiltelefon och cykla samtidigt, uppför. Gick sådär. Och ja jag tog det löjligt lugnt där, skulle kanske inte gjort det för då hade han inte hunnit krocka med mig :)

Mycket cyklar på stasdsgården och skeppsbron också, förvånandsvärt få som ser sig för innan de skall köra om andra cyklar, var en som tyckte att framförvarande var för långsam när jag var jämsides med henne då hon valde att vingla ut.

In alles en ok morgon, inte så kallt heller

Händelselös men betydligt mer angenäm pendling än igår morse. Sjukt mycket folk överallt, cyklister, hundar med vidhängande ägare, gångtrafikanter i en salig blandning. Det är svårt att hålla trycket uppe i pendlingen just nu. Trodde aldrig jag skulle säga det men jag längtar nästan till November! Då kan man åka hela vägen till jobbet utan att möta en enda själ...... sweet!

En vecka utan cykling pga ett ömmande knä började sätta sina spår i form av allvarliga abstinensbesvär. Tror inte jag har någonsin varit så surgubbig som de senaste dagarna.

Hursom cyklade jag till jobbet idag. Långsamt och med tokhög kadens. Till råga på det så glömde jag hjälmen. Det blev en annorlunda pendlingserfarenhet. Man hinner få in mycket mer detaljer...
Blev t.ex omcyklad av en gubbe på en jätterostig hoj med en sadelhöjd som gjorde att knävinkeln aldrig översteg 90 grader, däremot var knäna typ 90 grader utåt. Fick sakta ner ordentligt för att slippa se spektaklet en längre tid.

När jag bara testade att trycka på lite, gjorde knäjäveln skitont. Aj aj, inte bra. Bäst jag beställer lite prylar så går det kanske över.

Veloce skrev:
> De kallas för fästingar till skillnad från
> fästingdjuren som finns på rådjursdjuren.

Det här inlägget måste ha gått vilse i happycyberrymden... det kanske krockade med ett hjortdjur.

Nope, helt rätt tråd. Det finns en hel del som tycker om att gnugga sina framhjul mot andras bakhjul. Tillför inte cyklingen ett dugg och om de biter till kan man drabbas av sjukdom. Allt från bakhjulsskevit till allvarligt asfaltseksem. En lågt stående livsform kan man anta då de ännu inte lärt sig kommunicera med värddjuret. Det krävs en del ansträngning att göra parasiten symbiont.

Aha, du menade alltså fästingar som biter sig fast på cyklistdjuren.

Riktigt värdelös pendling idag. Kedjan hoppade av redan på väg ned genom trapphuset - grisiga fingrar. Ordentligt mycket trafik idag mellan Hammarbyhöjden och Frescati, dessutom 250 rödljus på Götgatan och Sveavägen. Måste hitta en trevligare cykelväg.

Undrar om det var någon här som jag körde in i strax efter klockan åtta idag, nedför backen mot gamla skanstullsbron? Han hade en vit racerhojj, "Scott", och svarta lycrakläder med långa ben. Satte av i rätt bra fart från rödlyset uppe vid korsningen nedför cykelbanan och jag kom ett tiotal meter bakom. Lycramannen går ut till vänster på banan och ska gå förbi en tant på damcykel när han helt plötsligt bestämmer sig för att tvärnita (!) snett över cykelbanan utan att titta bakåt först (!!). Jag hade i detta läge valet att antingen köra in i bergväggen, i staketet eller i cykeln framför mig. Det var uppenbart att klåparen jag körde in i kom på att han missat avfarten upp mot "stora" skanstullsbron och just insett detta. Jag klämde handen, frambromsen sattes helt ur funktion och nu skrapar det dessutom litet om framhjulet. Han jag körde in i tittade på mig med en tom, helt hjärndöd blick, stod kvar tyst i någon sekund till innan han cyklade iväg upp mot skanstullsbron. Själv blev jag så förvånad att jag inte fick fram ett ljud.

Senast redigerad av en moderator:
Skulle sakta in knäpper av mig hjälmen och svänger in ...det tog tvärnit med pedalen i backen, jag över styret. cykel över mig. allt i ultrarapid. Kortare vevarmar eller på med 28" hjul så jag får upp vevpartiet lite till. Har egentligen bara väntat på att det skulle hända.
Sen åkte jag fel men hittade tillbaka. Kom hem till slut.

Jäklar vad folk det var ute i morse. Det brukar vara rätt tomt på min väg, men det var fullt med folk som var ute och gick. Är det Krisen som nått Tokholm, har folk inga jobb att gå till? Sen kom En en kvinna med stavar som sprang med dem under armarna som en störtloppsåkare!

Härlig 55 minuters hemcykling från Loudden till Sjöstan, mötte någon på en likadan Cervelo som jag vid övergångsstället vid nybroviken/nybroplan/strandvägen efter första setet intervaller på Gärdet & Djurgården, fortsatte hem via backarna Malmgårdsvägen/Sofia kyrka Skantullsmarina/Kolerakyrkogården Gullmarsplan och slutligen 3 varv i Hammarby fabriksväg/Tv-tornsbacken... :-) T

Trevlig cykeltur hem, betydligt varmare och medvindigare än vad jag förväntade mig. Punktering efter 6 minuter, nu vet jag att (igen) att min kolsyrepump fungerar. Trevlig cyklist erbjöd hjälp, tackar för det. Sliten i kroppen idag också, behöver nog ett långpass i långsamt, långsamt tempo.

Men vafan, det regnade ute när väckarklockan ringde så jag fick cp-bråttom att hinna med tvärbanan... Inne i stan var det snustorrt och inte en droppe hade fallit. Snacka om blåst på myspendling :-( T

Finfin. Valde Skanstullsbron istället för Liljeholmsbron och cyklade med ett leende hela vägen.

Förutom att mitt bakdäck har blivit skevt och att jag har släta bromsklossar så var det en bra morgonpendling. Kände mig förvånansvärt pigg i benen trots att jag var ut och drack några wisbypils efter jobbet igår. Nästa vecka ska cykeln få lite TLC så är det bara att tuta o köra igen!

//Edvard

Trevlig pendling idag en hel del folk vid Alvik annars ganska lungt. Dom höll på att sätt upp någon form av ställning på cykelbanan vid sida av essingebron mellan alvik och gröndal där det redan är smalt.

Jagade ikapp med en man på en Trek (han hade svarta strumpor också - kanske ett lancefan?) från Hjorthagen till Angalis där han vek av höger. Han fick ett försprång vid varje rödljus eftersom jag väntade på grönt - bra att ha någon att jaga för att få sig lite kortintervaller.

Kom från höger i en korsning vid KTH. Får ögonkontakt med bilisten och denna saktar in varvid jag kör ut. Strax efter gasar bilen på och skall köra om just där det är som smalast vid ett övergångsställe varvid jag naturligtvis blir trängd och styret och framhjulet tar emot bilen. Försöker påkalla förarinnans uppmärksamhet, men hon gasar på rejält (mer än de 30 km/h gäller vid skolan) och kryssar mellan andra trafikanter. Ska sluta ta sovmorgon, efter 07.00 verkar det vara mängder med galningar ute...

Trots att jag var tonårstrött var det fantasisk morgonstund att pigga på sig på cykeln. Gillar den här ljumma klibbiga EU-luften!

Fick grymt skönt häng på en gubbmoppe med tillhörande gubbe som var helt med på noterna och agerade hjälpryttare från Forum Nacka till Danvikstull.

Tack för den!

Var på konferens med nygamla jobbet på Lidingö igår, slutade med att norrlänningarna bjöd på sprit på rummet och vi hamnade i gruff med secutitas som också konfereade där. Fast jag tror det var i omvänd ordning. Först gruff och sedan sprit.

Men på vägen hem så märkte jag att Lidingö måste vara en riktig skitkommun att cykla i. På samma stolpe satt det en varningsskylt för hästar, en förbudsskylt för gående, en förbudskylt för cyklar med en tilläggsskylt som sa "Gäller ej moped". Vafan?

Inne vid Östermalms IP/Tennishallen så var det dels något event och dels övade KRIGET på att ryssen kommer. De hade även parkerat en militärpolis lite strategiskt på uppfarten till cykelbanan vid Värtan.

Nu sitter jag och eftersvettas lite, och är sjukt bakis.

Njutfull cykling i morse och nu ska jag cykla hem för att förbereda för det traditionsenliga sörplandet av kräftdjur.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp