Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Cyklade hela vägentill jobbet för första gången igår, cyklade sen vidare till Norrviken och sov kvar där. Cyklade till jobbet på gärdet via liljeholmen, avslutade med att cykla hem från gärdet via liljeholmen.

Hemresan idag var riktigt seg. Envis motvind och trötta ben, med halva sträckan kvar så var det bra lite kraft kvar i benen. Trots det snittade jag (och min kära hustru) drygt 18 km/h över de 58 kilometrarna.

Loggade spektaklet med programmet RunKeeper i min lur: http://bit.ly/dBj4B

Det är orättvist att det inte går lika lätt att cykla i medvind som det är jobbigt att cykla i motvind. Visserligen gick det fort och lätt idag, men om gårdagen skulle vara inverterad så skulle jag ha kommit till jobbet helt utan känningar av alla öl jag bälgade i mig innan jag gick och la mig, utan att svettas och hittat en nystruken skjorta i väskan. Men så väl var det inte.

Men jag tror jag höll Micke efter mig hela vägen över Tranebergsbron i alla fall.

började bra igår drog på mig min nya set av bibs och tröja kom till BIrsta sedan var resten av turen förstörd reeegn hällde ner, cyklade totalt 58km varav 90% var regn.
Var så blöt i skorna så det nästan skvalpade samt, om man stod och trampade så rann det neför benen.

annars var det en trevlig tur men regnet kunde jag vart utan

Äntligen kom den!

Joråsåatt. Dagens pendling var trots att jag var i praktiken ensam präglad av människor som gör oförväntade svängar på cykelbanor. Men det bevisar väl bara ytterligare en gång hur cykelbanor inte är till för att cykla snabbt.

Däremot så var det lustig vind idag. Motvind hur jag än körde. Kanske jag borde ringa SMHI och informera om en tromb med ca 10 km diameter kring Solna?

Segt. Fast det visade sig bero på för lite luft i bakdäcket. Det var mängder med stavgångare ute längs Årstaviken, trodde för ett ögonblick det var nån tävling av något slag. Men det är kanske nån slags semstersysselsättning. Nu sitter jag på ett tomt kontor och kollar väderprognosen som visar bibliska mängder regn till helgen när min semester börjar och jag tänkte cykla iväg några dar. Kanske skulle skaffa skärmar till hojen.

jag har semester men inte sambom så nu cyklar jag med henne in till hennes jobb och tillbaka, bra start på dan. nästan ingen på vägarna hem från stan före kl 9.

Pigga ben efter lite inlinestouring som avbrott - bra.
Tomma cykelbanor - ensamt, men bra.
Pendlarn fortfarande i bitar - fick ta skogshojen, genant.
Lika lite sommar i luften som folk på cykelbanorna - tråkigt.
Jag körde med halvlånga tights och tröjan knäppt kring halsen - de få jag mötte verkade klädda för polarforskning, knepigt att vi kan uppfatta temperatur så olika.
Gymmet på jobbet stängt - ingenstans att stretcha. Fick bli en symbolisk omgång i duschen - hoppas det räcker.
Stod och bröt lite i några uppförsbackar, så nu har högerknäet lämnat in en protest.
Voltaren är ju "bättre", men jag har Paraflex Comp i byrålådan.
Lite fånigt förstås att frivilligt köra 25 km till jobbet för att sen nobba en promenad på totalt en km apoteket ToR. Kanske blir bättre om jag bara slösurfar köp & sälj ett tag...

dabac skrev:
-------------------------------------------------------

> Fick bli en symbolisk omgång i duschen
> - hoppas det räcker.

Berätta

Lite mer folk på Götgatan idag. Så nu blir det slänga på crossdäcken igen o köra via skarpnäck skogen till Hellas o sen till Kungsholmen. Det är en trevlig morgontur.

Jag tänkte sätta mig här och bittra ner hela tråden i någon historia som byggde på stödorden:

50 Svennebananer
Bäckebol
Volvo med släp
Byggmax
Ikea
Semesteryra
Svänga utan hänsyn till cyklister
osv. osv. Men jag hade en så trevlig kund precis så jag skiter i det. :P

Jooo, just ja. Jag glömde ju nämna att jag såg veckans mest riskfyllda ekipage bestående av tre tjejer som satt på samma moped och sicksackade på cykelbanan. Ingen hade hjälm. Bra där.

skaparn skrev:
> Jooo, just ja. Jag glömde ju nämna att jag såg
> veckans mest riskfyllda ekipage bestående av tre
> tjejer som satt på samma moped och sicksackade
> på cykelbanan. Ingen hade hjälm. Bra där.

Det är väl bara sådana handlingar som håller igång "survival of the fittest"-läran ibland människor idag? ^^

090722Hftstiftidck.jpg ht=400

090722Hftstiftihand.jpg ht=487

En dålig pump är mycket bättre än ingen pump, så jag var glad ändå. ;)

Satan i gatan vad jag har legat av mig. Trötta ben flera dagar i rad nu. Men idag var det skönt väder att cykla i och väldigt få både på cykelbanan och i stan. Micke firade det sköna vädret med arm- och benvärmare.

Hempendlingen igår kvalar utan problem in som "Cykelturen från helvetet"! När jag hämtade upp cykeln ur garaget på jobbet var bakdäcket lite mjukt, hoppades på pyspunka och pumpade upp hjulet. Insåg rätt snabbt att det inte var pyspunka utan en riktig punka. Hittade ett litet metallstift i däcket när jag bytte slang. När jag satte tillbaks hjulet lyckades jag lägga kjedjan brevid tänderna så när jag klickade i pedalerna och tog första tramptaget var det dåligt med motstånd om man säger så och jag la mig på gatan... Efter att satt på hjulet och kjedjan rätt och trampade igång kände jag till min fasa att bakdäcket var mjukt igen! Försökte pumpa men det pös rakt ut... Fick ringa hem och be om hämtning, cykeln var nu billig om någon hade velat köpa den. Väl hemma blev det däckbyte till ett ordentligt däck och lagning av de två slangarna.

Imorse tog jag och Langstern ordentligt revansch på gårdagens mardrömspendling när vi kränkte två pers på fina racers, bla en Cervelo :-). Cervelo killen försökte hänga på men fick ge upp i backen upp mot Albano. Våran bästa stund tillsammans så här långt helt klart. Ser fram emot en punkteringsfri hempendling i efteermidddag.

Senast redigerad av en moderator:
var ute igår med farsan och testade den gamla trotjänaren pappas nishiki
men det kunde inte slutat värre eller jo men ändå.
på hemvägen så lossnade ett av dreven från kasetten hur det kunde gå till på ett spritt nytt hjul vete fan, men antar att det bara är att dra fast den igen, säljer biltmea eller calsse sånna verktyg eller äre cykel affärerna bara?

Selast skrev:
> Hempendlingen igår kvalar utan problem in som
> "Cykelturen från helvetet"! [...]

Hahahaha! Förlåt att jag roades av din berättelse, men jag känner igen de där dagarna då man undrar vad man sysslar med och helst av allt vill göra en David Millar med cykeln i närmsta dike. Tur är att jag glömmer ganska snabbt så det har aldrig lett till att jag slutat cykla.

idag var det mullners mullimullski. Bra väder, hästmatning och siktade en kärrhök. 3mil på en knapp timme

Petri skrev:
> [...] sedan var resten
> av turen förstörd [...] 90% var regn. [...]
> annars var det en trevlig tur [...]

Det gäller att se det positiva i allt här i livet! 10% Bra cykeltur väger över 90% dålig med hällregn. That's the spirit! :)

Fin till jobbet pendling idag. Inte mycket folk ute två kränkningar blev det ändå.

Det skulle ju regna hur mycket som helst i veckan, med jag har kört utan stänkskärmar varje dag utan så mycket som ett smutsigt smalben. Ibland är det bra när SMHI/yr har fel.

skaparn skrev:
> Det skulle ju regna hur mycket som helst i veckan,
> med jag har kört utan stänkskärmar varje dag
> utan så mycket som ett smutsigt smalben. Ibland
> är det bra när SMHI/yr har fel.

Käften nu för he..te!!! Annars kan du ge dig f..n på att det ösregnar resten av veckan.... Jinxa inte detta nu ;-)

Selast skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det skulle ju regna hur mycket som helst i
> veckan,
> > med jag har kört utan stänkskärmar varje dag
> > utan så mycket som ett smutsigt smalben.
> Ibland
> > är det bra när SMHI/yr har fel.
>
> Käften nu för he..te!!! Annars kan du ge dig
> f..n på att det ösregnar resten av veckan....
> Jinxa inte detta nu ;-)

Argh! Jag ber om ursäkt. Jag blir nog straffad ikväll när jag ska ut och XC:a.

No probs, tror det är OK om du spottar tre gånger och offrar någon lokal oskuld till väderguden... :-)

Snabb tur till jobbet med pigga ben. Skippade eländet med Götgatan etc.. Körde via Årsta till Kungsholmen. Det blir denna väg ett tag framåt.

Selast skrev:
> No probs, tror det är OK om du spottar tre
> gånger och offrar någon lokal oskuld till
> väderguden... :-)

Jag frågade runt på kontoret, och det visade sig att ingen är oskuld. Ska jag anta att någon ljuger och offra den?

skaparn skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > No probs, tror det är OK om du spottar tre
> > gånger och offrar någon lokal oskuld till
> > väderguden... :-)
>
>
> Jag frågade runt på kontoret, och det visade sig
> att ingen är oskuld. Ska jag anta att någon
> ljuger och offra den?

Hmmm, ta den yngsta och hoppas att han/hon ljög.... :-)

En liten tur från Liljeholmen in till City för att köpa en karta, sen Golgatan hemåt. Värre än vanligt med nån slags musikanter som medförde att det stod en massa folk i en stor cirkel och glodde och blockerade hela gatan. Skönt att man inte behöver vara innanför tullarna alltför ofta.
Ny hjälm och fotpump inköptes också.

Selast skrev:
>
> Hmmm, ta den yngsta och hoppas att han/hon
> ljög.... :-)

Så, nu har jag styckat upp en tjej på finansavdelning och förbereder att bränna kroppen. Men jag inser att de är för sent eftersom det har regnat hela natten. Kanske kan det ge bättre väder till helgen, så jag fullföljer nog.

På tal om pendling så var det blött på marken, varför jag tog min gammknarr med stänkskärmar. Luftfuktighet 100%. Folk i stora regnpresenningar på kroppen överallt tyckte jag, och funderade på hur mycket de svettades.

Tack skaparn, jag håller dig som ensam ansvarig för detta skit väder!

Trist väder imorse igen, skitsommar, körde i TdF regnutstyrsel dvs shorts, kortärmat och en väst. Funkade över förväntan, frös ingenting men höll själva torson torr. Blev dock rejält blöt om strumpor och skor, får ropa in ett par slimmade temposkoskydd, att komma åkande i mina tjocka neoprene vinterskoskydd skulle nog se udda ut...

Jag drack på tok för många öl igår och försov mig något oerhört. Så när jag väl satt på hojen hade det torkat upp lite och alla pendlare var redan framme på jobbet. Tomt, svalt och härligt. Vindstilla eller svag motvind och ingen hets. Riktigt skönt!

Sådärja. Sista pendlingen före semestern avklarad.
Nu blir det rolig cykling i ett par veckor. :)

kom ca en km från jobb när det lät pang. var det åskan tänkte jag? nä det var framdäcket, så det var bara att traska iväg till busshållsplatsen och vänta. och precis när jag kommer in i busskuren smäller det till och blir ösregn och åska och halv storm, i ca 20 min. ödet? kanske några högre makter som inte ville att jag skulle vara ute på landsvägen i det vädret. vem vet?

Äntligen cykelpendling till jobbet igen! Var visserligen tvungen ta en tur till jobbet och tillbaks igår på min nyinköpta Nishiki PRO SLD för jag kunde inte hålla mig. Men idag var den officiella premiärturen. Cykeln går riktigt fint med sport-contact-däcken. Nu när jag övergett min stålhingst har jag ju också blivit kränkbar av alla. Så jag pinnade på allt jag kunde för att slippa höra flåset i nacken. Föga till nytta dock då jag knappt såg skymten av någon annan cyklist, de flest är nog på semester än. Men riktigt skönt att känna fartvinden i håret igen!

Första pendlingen efter lillfingeroperationen i torsdags. Så med stora delar av högerhanden i bandage rullade jag fram på min gamla Crescent Export med fotbroms. Trevligt det med...

Regn dit, regn under tiden man jobbade och regn på hemvägen.
Om det inte var för att allting jävlades idag (snett bakhjul och skuttande kedja på jobbcykeln) så skulle man känna av regnet.

Sen märkte jag hur ofantligt oskön Langstersadeln var.

31km på 1h8min i motvind/sidvind på en racer från förr är det ok
annars kändes benen lite tunga men det gick ju bra ändå

Min dehåcykel e på service då den flytande bromspinnen i pajj så ja böt pedalerna mellan den o min trance:

Cykla o handla mat, bad en kompis som bor nära o möta upp mej så hon kunde vakta min cykel;)
Bla bla:

påvägen hem från morsan så hitta ja ett jätte kul dropp på en skolgård(måste va byggt för mtb(Not)
Dum som ja är testar ja, gick syveränt! dämparna slår i botten, ungefär i samma takt som bakhjulet

Me punka fick ja leda hem cykeln istället.... tråkiga 30 min. Fan ta tcm/deras återförsäljare!! Vill ha mina freeride slangar me raceventil

Punka innan Hellas, drog inte fast bakhjulet ordentligt så bromsen låg på till stadsgården innan jag märkte det, fattade inte varför det var så jäkla jobbigt att cykla...

Lika lugnt idag. Lite regnstänk vid Hornstull i övrigt torrt och fint. Reflekterade över gumman med sin hund som alltid blänger jätteargt på mig när jag kommer på cykeln men som är riktigt trevlig när jag kommer med min lilla valp. Dags att låta lillen åka cykelkorg snart tror jag...

Den var så bra att jag tänker ta exakt samma sträcka på lunchen för att lämna in en cykel hos reparatörn. Precis som jag frsökte igår bara för att finna att det var stängt. Det blir med andra ord 4 pendlingar T&R på två dagar. Börjar kunna Roslagsgatans alla butiker, solpalats och frisörer rätt bra nu.

Såg nyss Bruse, eller rättare sagt hur Bruse underlät att ge tecken vid minst två svängar i Kärrtorp. Skäms! ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp