Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Intressant...

Körde om en kvinna strax efter att vi strålat samman i en korsning. Några hundra meter senare gnetade hon om mig.

Nu uppstår pendlarens dilemma, köra om igen eller låta bli. Jag lät bli. Detta resulterade i att varje gång det tog emot lite i en svag backe eller motvind, låg jag upp i ar*let på den andre som uppenbarligen överskattat sin förmåga en smula.

Tja skit samma, utsikten var fin ändå...

Fin morgon. Gjorde några justeringar av sadeln i morse och det kändes genast ännu bättre.

Nu får ni väl vara tillbaks från semestern snart, övriga trafikanter börjar ta sig lite väl stora friheter nu när vi är så få som knäcker.

Tog extrasvängen förbi Viggbyholm, Näsby Park och Djursholm imorse. Solen sken, doften av nyklippt gräs vid golfbanan, sen förbi monstervillorna nere vid vattnet i Djursholm. Ren och skär cykelpropaganda. Får se om man kan få med någon polare som jobbar på samma tur hem i eftermiddag.

Alldeles utmärkt, och fylld av analyser och funderingar.

Jag får intrycket av att om jag cyklar på en enkelriktad cykelbana, som den mellan Sveavägen och Roslagsvägen, och det kommer en lirare som kör i fel riktning - då är det i nio fall av tio jag som får väja. Vafalls!?
Efter ett tag funderade jag på om det var samma fenomen som får minst tre personer på varje arbetsplats att var och en hävda att den är den Ende som plockar efter sig i köket. En paradox minsann! Men ändå så känns det här med fel riktning i cykelbanan som mer sant. Jag själv är aldrig så ödmjuk som när jag vet att jag begår ett fel i trafiken och ser till att själv justera färden så att inte andra behöver göra det.

Jag tänkte på Bike Snobs förträffliga inlägg i debatten

salmonpsa_2.jpg

http://bikesnobnyc.blogspot.com/2009/05/smoked-salmon-lock-your-bike-dont-lox.html

Snabb morgon, bakis och skakis men fräscha ben efter natturen på Ekerö. Har dessutom bestämt mig för att köra omvägar till jobbet tre dagar i veckan, borde förlänga pendelsträckan med sisådär 120%.

Fördelen med att pendla till jobbet på semestern är att man inte känner någon nämnvärd stress.
Och dessutom solsken.

Eftersom jag tröttnat på cirkusen runt Götgatan, kör jag numera runt Söder, genom Danvikstull. Pga flexibla arbetstider innebär detta att jag nästan alltid kommer cyklandes förbi Viking Line när en lång rad bakfulla finnar och svennar förvirrat promenerar ut på cykelbanan. I slutändan kommer detta att göra mig till en mycket aggressiv cyklist med lans och sköld som kommer mangla dessa halvpackade as som en picador!

mindful skrev:
I slutändan kommer detta att göra
> mig till en mycket aggressiv cyklist med lans och
> sköld som kommer mangla dessa halvpackade as som
> en picador!

Lägg upp bilder sen, för det skulle va kul att se... :-D

mindful skrev:
I slutändan kommer detta att göra
> mig till en mycket aggressiv cyklist med lans och
> sköld som kommer mangla dessa halvpackade as som
> en picador!
Ingen skillnad mot Götgatan med andra ord..

Annars en skön cykel tur till jobbet.. Stockholm är vackert på morgonen!

Apropå "Bike Salmoning", ett populärt område för Stockholmslaxar är följande plats.
norrtull.png ht=472

Om ingen har skadat sig där allvarligt ännu, så kommer någon att göra det.
Jag har lyckats mangla ner en cykellax där pga. att en moppeliknande tingest som laxade sig upp mot S:t Eriksplan krävde en väjning från min sida.

mk04 skrev:
-------------------------------------------------------
> Apropå "Bike Salmoning", ett populärt område
> för Stockholmslaxar är följande plats.
>
>
> Om ingen har skadat sig där allvarligt ännu, så
> kommer någon att göra det.
> Jag har lyckats mangla ner en cykellax där pga.
> att en moppeliknande tingest som laxade sig upp
> mot S:t Eriksplan krävde en väjning från min
> sida.

Jag gissar på att det är vid bron som går över till Karolinska institutet?

mindful skrev:
> Eftersom jag tröttnat på cirkusen runt
> Götgatan, kör jag numera runt Söder, genom
> Danvikstull. Pga flexibla arbetstider innebär

Jag med, för det mesta. Kör gamla skanstullsbron och rundar Söder på Östersjösidan. Klart trevligare än Götgatan och lite mysigare än Ringvägen-Renstiernas också. Lite längre dessutom!

mindful skrev:
>
> Jag gissar på att det är vid bron som går över
> till Karolinska institutet?

Stämmer bra det.

mk04 skrev:
> Apropå "Bike Salmoning", ett populärt område
> för Stockholmslaxar är följande plats.
>
>
> Om ingen har skadat sig där allvarligt ännu, så
> kommer någon att göra det.
> Jag har lyckats mangla ner en cykellax där pga.
> att en moppeliknande tingest som laxade sig upp
> mot S:t Eriksplan krävde en väjning från min
> sida.

Ja, satan i gatan. Jag tror det har till viss del att göra med att cykelbanan på västra sidan Solnavägen varit avstängd en tid, och att alla därför kommer östra och fortsätter på den sidan av bara farten när den blir Torsgatan vid bron (eller om den kanske blir Torsgatan först efter bron).

Riktigt fin morgon! Bra flyt hela vägen till jobbet.

Testade att cykla Götgatan till Eriksdalsbadet igår. Hua! Vad med folk! Och rött fick man ju i princip i varje korsning. Mina planer på att simma efter jobbet under den kommande höst och vintern blir nog inte av.

Pendling kan användas till så mycket. Idag är det tremånadersjubileum för pendling i ett par blåjeansbyxor som jag bestämt mig för att med dagligt bruk utan tvätt skall nöta in en snygg färg och bra passform på. Det börjar sakta men säkert ordna upp sig. Det finns ju en firma som säljer nötningar på jeansbyxor, efter att ha haft några malljeansbyxor ute hos personer som fått använda dem dagligen i ett år, bland annat några renskötande samer. Denna slitning kan sedan kopieras till dina jeansbyxor för en ansenlig summa pengar. Jag funderar på att ta denna affärsidé och börja sälja pendlarnötning på jeansbyxor. Så om ni känner någon som behöver mjuka upp och få en snygg färg på sin jeansbyxor i storlek 30 till 33, skicka PM. Jag är inte så dyr.

Seg morgon. Tredje dagen jag cyklar till jobbet efter ett tre veckors långt semesteruppehåll. Benen ville nog helst ligga kvar i sängen idag.

Från sängen till köksbordet via kylskåpet. Funkade ganska bra. Höll på att snubbla över en cykel men annars ingen trängsel. :)

Idag var det rehabcykling till jobbet. Lätta växlar på mormorsklingan, gick över förväntan ändå. Svalt, men inte kallt.

Nedför tranebergsbron var det någon som trampade furiöst med skevt bakhjul. Jag trampade inte alls men rullade ändå om i god fart. Är det kränkning?

Nämen o la lå, del två!

Över två veckor tills man är On Topic i den här tråden igen. :-D
Här var det sig likt. Lite skryt över sin egen förträfflighet och lite gnäll på andras avsaknad av förträfflighet. Skönt!

Häromdagen parkerade jag bredvid en pendlare som tog det här med synlighet på allvar

Lysen_pendlare_20090728.jpg

jomper skrev:
> Cyklade hela vägentill jobbet för första
> gången igår, >
> Loggade spektaklet med programmet RunKeeper i min
> lur: http://bit.ly/dBj4B

Såg mysigt ut!
En fråga: Har ni inte funderat på att hoja via Vidja & Ågesta broväg till Perstorpsvägen?

Lugn dag.. Brr lite det var kyligt i morse.. Dimmmolnen höll på att lösa upp och det var inte mycket folk ute. I huvudet gick den gamla Attentat låten I denna stan.....
Äntligen semester :D

en fråga alla happyiter som cyklar LVG i sverige vare sig södra eller norra hur kuperad är er terräng på en si så där tänkkte jag?

cyklade hemifrån till Alnö runt ön och tillbaka och är helt död slängde i mig 2st gainomax en burrito lite kex det bör väl räcka för att kroppen ska återhämta sig samtidigt utan att ödelägga turens effekt?

men att racer är så tung trampada jag som gnällt på att min MTB är tung den är ju inget i jämförelse

Petri skrev:
...
> men att racer är så tung trampada jag som
> gnällt på att min MTB är tung den är ju inget
> i jämförelse

de där handtagen är inte gasen utan bromsen! =p

lol ja jag vet det :)

mwn växel mot växel trean på racenr är som åttan på MTB´n det är en jädra skillnad det
men när man väl får fart på räcern ja då snackar vi fart ok nu får inte jag nå tour de france hastigheter men en 30-40 kan jag ligga på en stund men denna gobit är ju en 86´a så den har några år på nacken

Det är svårt att jobba hemma när man över skärmkanten ser två fina cyklar i vardagsrummet.. är ruskigt sugen på att provköra min nyinköpta Giant Trance X3 som står och svankar där borta.. Är valpvakt så kan tyvärr inte dra ut, eller vad tror ni om cykelkorg på en transa? Det är ju fullgung.. :]

Fullt ös! Puls på 150 i 1,5 mil som alltid. Trist bara med vattenpölar som går över hela vägen när man saknar lappar. Tvi tvi. Var det någon på Happy som cyklade på en röd Specialized igår vid Ängbyplan?

I tisdags satte jag pendlar-rekord med 17km på 40 min brutto (fd rekord var knappt under 45!).
Då hade jag fin draghjälp eller var det heter när man absolut måste komma förbi någon som tuffar på i 30 knyck och ligger 3-400 meter framför en. Och bara 2 rödljus av typ 20 möjliga.
Det var sista pendlingen med den gamla stål-heineken-hybriden.

Idag var det första turen med min nya Cicli B Trekking Cross. Grymt nöjd med den.
För första gången någonsin såg jag en budbil som stannade precis till vänster om cykelbanan istf mitt på den! Sånt uppskattas.

Nu ska jag snart iväg men vad fan regnar det för? jag skulle ju ta en liiiten omväg hem för att testa den nya hojen ordentligt!

Helvetet på jorden. Efter en tur ut till Tappström på morgonen så tokdog jag vid Operan. Alltså helt fullständigt. Fick stryk av lattemorsor med barnvagn och pensionärer med rullatorer, benen darrade när jag gick av hojen. Fram till dess hade det gått ganska bra.

Jag skyller på Tillman.

Snuten skrev:
> Några hundra meter senare
> gnetade hon om mig.
>

Detta är ju hela grejen med pendling, speciellt i sthlm: "Släpp aldrig aldrig aldrig om någon annan cyklist".

Känns inte lika tungt att vara tillbaka på jobbet efter sex veckor när man får cykla i sol och vackert väder.

Hade sällskap genom Sollentuna med någon som frågade efter smartaste vägen till Fridhemsplan. Finns du här hoppade du av för tidigt. Tänkte visa dig en väg med cykelbana ända till Kungsholmen.

Fin morgon, trötta ben och gott kaffe på jobbet.

Fin men alltför kort pendling imorse. Lämnade bilen på service i Solna imorse, trots att jag bor norr om stan är jag helt lost i Solna. Även om jag vet åt vilket håll jag vill och vart jag skulle åkt om jag åkte bil var det lögn att hitta med cykeln. Efter att ha cyklat lite på trottoarer/busshållplatser/mot enkelriktat gav jag upp och frågade en kille på en Nishiki om vägen. Han visade en bit men skulle sedan vidare västerut. Efter att ha åkt igenom "Blåkulla" området hamnade jag på en gigantisk kyrkogård.... En vänlig dam kunde dock peka mig åt rätt håll. Till slut kom jag fram vid gamla Tingshuset och såg stadens silluett igen, lättnaden var enorm! Nu återstår det värsta, att i eftermiddag försöka hitta tillbaka till verkstaden...

Jag pendlar f n bara på semestern.
Från vårt sommarboende i Sverige (Sollentuna/Norrviken) tog jag och Kristina först en morgontur till stan. Latte och leverpastejmacka på Stinas Bageri (Frejgatan-supernostalgi-vi träffades där 1978) och sen en underbar tur i solsken hem igen för att se om tonårsgänget ens vaknat...
Och nu skall vi som vanligt "samåka" vi till hennes 'sommarjobb', småvägar genom lummiga skogspartier och längs Norrvikens stränder. Livskvalitet på cykel.

gassande sol 30+ grader föör varmt men sneare ska det bli en tur längden vem vet men inte blir det 20mil iaf. :)

OdenXT skrev:
> Ovant...

+1

Regn, seg efter helgfest och träning och två näradödenupplevelser.

Annars var det bra.

Imorse körde jag en liten omväg från Hässelby till KTH via Slagstafärjan. Blev drygt 4 mil. Bara för skönt.
Nu är de dags att rulla hemåt, får se hur lång omvägen blir den här gången.

Makligt tempo idag tillsammans med flickvännen. Tänkte ta en omväg i lite högre tempo hem så att jag verkligen känner av mitt onda knä inför mötet med doktorn på idrottskliniken imorrn.

Idag svängde jag in i tunneln i slutet av Sveavägen och möttes av en cyklist på vänster sida av cykelbanan. Jag tycker man kan tillämpa "körsida: höger" även på cykel och blev därför lite upprörd. Men som vanligt kommer jag aldrig på något käckt att säga så det blev ett ganska högljutt och besynnerligt "DET DÄR VAR INTE ALLS EN BRA SIDA ATT CYKLA PÅ!". Men visst, korrekt i sak.

Idag mötte jag flera som uppvisade ett beteende på cykeln som visserligen inte är något jag aldrig sett förr, men idag fick min uppmärksamhet mer än vanligt.

Tanter (det är oftast tanter, och det är mer en stil än en ålder) som verkar cykla för första gången. De ser så fruktansvärt osäkra ut på cykeln och det vinglas och i deras ögon syns intensiv och oförblommerad skräck. En skräck som går över i ren panik ifall det visar sig att de måste möta någon eller ta en kurva. Vad fasen!? Vad är det med dessa människor, som ser så besvärade ut av att cykla? Och när jag tänkte mig samma förhållningssätt till sin bil så blev jag nästan rädd för att vistas på vägarna. Finns det folk som sitter på spänn hela tiden i bilen och grimaserar så fort de inte är själva på vägen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp