Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
madeiraguide skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte som förra veckan när en tant skällde på
> mig för att jag försökte ge henne ett tips om
> sadelhöjden. ? Det var tydligen både fräckt och
> oförskämmt. Hon skulle ju aldrig ha lagt sig i
> vilken cykel jag cyklar på, och föresten så
> skulle hon aldrig använda " en sån där".

Åker du runt och påpekar folks sadelhöjd? Vette tusan om inte jag också skulle skällt ut dig.

Soft, Veloce!

Jag hade en händelsefattig pendling, men benen svarar över förväntan. Med detta menas dock inte att de inte är stumma och stela, men mindre stumma och stela än jag kunde ha förväntat mig...

Här är en bild för övrigt som Micke tog på vår pendlingsrunda igår:
P050809_07.09.JPG ht=544

Det blev en lite anorlunda pendling idag. Igår blev det ett litet impus köp... En Longboard, Surf One, så det blev att man cruisa till jobbet. Förlorar några minuter gentemot pendelcykeln ofc men jag tror man tjännar in detta i en lägre stressnivå(iallfall hos mig).

/Albin

Perfekt pendling. Jag tog vägen via Söder mälarstrand bara för att få chansen att åka omkring och ge folk tips om sadelhöjden.

skaparn skrev:
> Perfekt pendling. Jag tog vägen via Söder
> mälarstrand bara för att få chansen att åka
> omkring och ge folk tips om sadelhöjden.

Ha ha :-D T

Var det inte kul att glädja dina medcyklister med tips på inställningar. Skönt att du tog hand om s-mälarstrand, jag hade tänkt ta den vägen, men nu kör jag västerbron och norra sidan istället.

Om du vill vara riktigt avancerad så kollar du ramhöjden också.

Lycka till! :)

Någon (troligen långtradare) hade hällt ut vassa stenar i cykelfältet på Norra Hamnvägen. Jag brukar ligga i bilfilen, eftersom det kommer så många laxar från Ropsten-hållet, men idag tänkte jag vara extra snäll mot alla stressade bilister och hålla mig i den rännsten som upplåtits till cykling längs nämnda väg.
Tja, vad händer med ens tyska tävlingsslicks om man kommer i drygt 40 blås och plötsligt befinner sig i ett minfält av vassa stenar? Just det, punktering.
Tur att jag hade en slang och en minipump med mig.
Och att jag hade rätt höjd på sadelstolpen.

EDIT: Stavning

Senast redigerad av en moderator:
Jag tipsade en kvinna om sadelhöjden igår. Det var dotterns cykel så hon var medveten om det. Tyckte hon kunde ha vändbara pedaler så att hon kunde ha cykelskor. Nu sträckte hon ut foten när hon drog bakåt i bottenläge vilket blir lite jobbigt i längden. Hon höll med om att det kunde vara en bra idé. Allmänt trevligt.

Det kanske inte handlar om vad man säger utan om hur man säger det. ;)

Hur gör ni med dom som cyklar omkring med bakvänd hjälm, säger ni åt dom eller är det hopplösa fall?

mamme1 skrev:
> En fråga: Har ni inte funderat på att hoja via
> Vidja & Ågesta broväg till Perstorpsvägen?

Är det någon som hunnit testa denna väg än? Hur "fin" är stigsnutten närmast Lännavägen?

Pendling från säng till espressomaskin. Funkar fint det med. Sadelhöjden glömde jag kolla :).
/S

Appel skrev:

> Är det någon som hunnit testa denna väg än?
> Hur "fin" är stigsnutten närmast Lännavägen?

Jag körde den imorse, avfärd ca 6 imorse från Landfjärden. Oerhört mycket trevligare än att trängas med bilar på Lissmavägen.

Men det blev en liten felnavigering, eller så är stigen felplacerad på Gröna kartan som jag navigerade efter. Hamnade på vad som såg ut att vara en paralell stig 50-100 meter norr om där jag borde varit, och när jag kom ut på Vidjavägen så var det en traktorväg som kom ut från skogen ungefär där jag borde kommit ut enligt kartan.

Den paralella stigen var det massa små träd tvärsöver så det blev lite bärande. Men även om det här är den enda stigen genom området så är det klart värt att köra där istället för den vägen jag körde tidigare.

Jag kör cyklocross, det perfekta färdmedlet för min pendling som består av nära en mil grusväg, lite korta stigsnuttar och resten asfalt.

Jag blev haffad i morse! Det var sadelhöjdskontroll på Södermälarstrand. Jag hade tydligen för hög sadel. Jag löste det genom att höja ramen istället då jag inte hade rätt verktyg med. Vilken väg ska man köra egentligen, kontrollanter överallt!

Kanske ska sluta påpeka saker för folk. När jag cyklade VR förra året var det broöppning. När vi skulle iväg igen var det en för mig obekant cyklist som inte stängt sin sadelväska. Jag tänkte jag skulle vara lite snäll och säga det till honom. Tyvärr blev det för mycket för honom att hålla reda på. Lite småtrött, många cyklister runtomkring, klicka i pedalerna, hålla balansen, bli tilltalad av främmande cyklist, vända sig om för att kolla om det stämde. Slutade naturligtvis med att han ömkligt viftande långsamt tippade över åt ena hållet. :)

Veloce skrev:
> Kanske ska sluta påpeka saker för folk. När jag
> cyklade VR förra året var det broöppning. När
> vi skulle iväg igen var det en för mig obekant
> cyklist som inte stängt sin sadelväska. Jag
> tänkte jag skulle vara lite snäll och säga det
> till honom. Tyvärr blev det för mycket för
> honom att hålla reda på. Lite småtrött, många
> cyklister runtomkring, klicka i pedalerna, hålla
> balansen, bli tilltalad av främmande cyklist,
> vända sig om för att kolla om det stämde.
> Slutade naturligtvis med att han ömkligt viftande
> långsamt tippade över åt ena hållet. :)

Haha... You're mean.

Jag ville bara vara snäll men jag flinade en del när jag cyklade därifrån. Danskarna jag cyklade med då skrattade gott. :)

imorse var det lagom temp, hemvägen kommer bli heeeeeeeeet sen blir det dh i väsjö på det
Kommer sussa som en get ikväll

Nej, nu är det dags!
Det står still på jobbet och mot ena kontorsväggen står racern lutad och suckar att den vill komma ut i det fina vädret.
Det får bli en omväg runt Djurgården innan jag kastar mig in bland alla som har valt att ha sin bilsemester mitt i City/Norrmalm...

Magiskt i morse...
magiskmorgon_1_of_1.jpg ht=360

...och någon undrar varför jag alltid tar omvägar till jobbet. Första gången längs grusvägarna längst ner mot vattnet mellan Nockeby och Hässelby. Svårt att veta om det alltid var cykelväg, men ingen klagade när jag sänkte farten och tackade artigt när jag mötte eller körde om gångare. Nästa gång fortsätter jag förbi görveln också.

En bild från morgonens omväg. Vilken omväg ska jag ta imorgon från Solna till Stureplan förelår ni?

Eddy_Merckx_Sder_Mlarstrand_1_klein.jpg

Ett par timmar övertid gjorde att eftermiddagens intervallpass på hemvägen med Cervelon brann inne. Försökte rulla lugnt genom stan hem, gick sisådär som vanligt... :-/ T

skaparn skrev:
> En bild från morgonens omväg. Vilken omväg ska
> jag ta imorgon från Solna till Stureplan
> förelår ni?

Kom och möt oss vid Brommaplan när vi fiskör till Tappström (eller kanske lite längre) vid kvart över fem. Det går inte fort, men det är ganska fina vägar.

mzi skrev:

> kvart över fem

Cool med morgonfiske! Aber. Jag är ganska morgonpigg, men behöver min skönhetssömn. Så nja, kvart över fem tänker jag vända mig och sova två timmar till.

Varmt och skönt på vägen hem. Efter middagen vankades tårta. Dotterns pojkvän fyllde år. Han kan gärna få vara svärson en dag om året.

Avhöll mig från att antasta främmande cyklister på vägen hem. Nu kan jag inte hålla mig längre.
Eddy_Merckx_Sder_Mlarstrand_1_klein.jpg ht=360

Skaparn, har du verkligen kollat sadelhöjden på den här?

skaparn skrev:
> En bild från morgonens omväg. Vilken omväg ska
> jag ta imorgon från Solna till Stureplan
> förelår ni?
>
> http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/C
> ykel%20misc/Eddy_Merckx_Sder_Mlarstrand_1_klein.jp
> g

Nånstans i Solna -> Bällstavägen -> Blackebergsvägen -> ner på ängbybadet (strax innan vägen delar sig till Gubbkärrs- och Färjestadsvägen) och följ grusvägen längs vattnet till nockebyhov eller hela vägen till Alvik (tveksamt om det är cykelväg hela vägen där) kanske. Men det kanske inte är grusvägsdäck på?

Otroligt trevlig väg längs vattnet iallafall.

P

Veloce skrev:

> Skaparn, har du verkligen kollat sadelhöjden på
> den här?

Nej, men det behöver man ju inte kolla själv. Jag tänkte cirkulera Västerbron med omnejd för att invänta madagaskarguidens tillrättavisning.

cyklariskogen skrev:
>
> Nånstans i Solna -> Bällstavägen ->
> Blackebergsvägen -> ner på ängbybadet (strax
> innan vägen delar sig till Gubbkärrs- och
> Färjestadsvägen) och följ grusvägen längs
> vattnet till nockebyhov eller hela vägen till
> Alvik (tveksamt om det är cykelväg hela vägen
> där) kanske. Men det kanske inte är
> grusvägsdäck på?
>
> Otroligt trevlig väg längs vattnet iallafall.
>
> P

Den ska jag ta med crossen någon dag. Tror 23 mm-slick kommer vara ett dåligt val. Så imorgon blir det city. Kanske ska jag vara tråkig och köra Ringvägen och på något sätt köra in till Slussen via Stadsgårdsleden. Blir lite repris men det får duga.

Åhoj! Morgonen var ju fantastiskt fin idag igen! Lite synd att det är så många båtar längs med sörmälarstrand, de förstör ju utsikten. En sånhär kanske löser problemet:

old%20bike.jpg

Den här veckan var jag lite sliten i benen från början pga lagerflytt i helgen. Sen är det bara andra veckan efter semestern så benen har liksom inte återhämtat sig ordentligt. Men jag tänkte höra med er andra som pendlar dagligen och som dessutom vill hinna med ett par mtb-pass och gym-pass i veckan, dricker ni gainer (eller motsvarande) varje dag när ni kommer till jobbet och sen när ni kommer hem igen eller tar ni bara när ni känner att återhämtningen ligger på efterkälke? Eller kanske bara efter riktigt tunga pass (för mig skulle det bli mtb-turerna och när jag varit på gymmet och inte efter det dagliga pendlandet)?

Inte efter pendlingen (iofs bara 1,8 mil enkel väg), men gärna efter träningspassen.

Min färd till jobbet i morse var snabb. Hade divine-intervention-flyt med rödljusen och kunde pressa på rätt bra genom hela stan.

Gainer varje dag som mellanmål. Gör jag inte det rasar vikten till anorektiska nivåer. Skulle säkert fungera med att ha mellanmål av vanligare slag men det blir en sån himla logistik. Enklare med pulver.

Idag var det skönt! Lätt dimma över Lovön som solen långsamt jagade bort. Körde lite fattigmansintervaller där vi försökte hänga av varandra.

Sedan till Solna och lämna en materaliserad Ettans till skaparn i utbyte mot materialiserade livestrongarmband.

Nu vill jag helst sova.

Fantastisk morgon och jag lyckades även idag låta bli att rejsa fast jag blev provocerad. Kom i kapp en kille på sollentunavägen som jag även kom i kappp i förrgår. Förra gången var jag också iställd på att ta det lugnt så jag lade mig lite på rulle. Han ryckte lite då och då och jag lät honom sticka för att sedan komma i kapp efter ett tag. Idag lade han sig på min rulle några km och gjorde sedan ett rejält ryck i motlutet innan golfbanan. Nästa gång tror jag att jag måste svara på attacken men nu ville jag spara krafter till morgondagens träning.

Blev ganska impad inne på Torsgatan av en kille på en oväxlad Planet X med högprofil hjul. Han såg helt cool ut när han stod stilla i pedalerna och väntade på grönt utan en tanke på att lossa fötterna eller ta stöd någonstans. När det blev grönt försvann han som en avlöning utan synbar ansträngning. Tror jag ska träna på att balansera så där. Hur många här fixar det?

Vilken morgon som sagt! Händelselöst för övrigt förutom att jag mötte två killar i Vallentuna kläder som var för coola att hälsa tillbaka. Undrar vad det är med vissa tävlingscyklister som gör att dom är "too cool for school" när det gäller att hälsa. Jag tycker att vck killarna alltid brukar hälsa när man möter dom uppe i Roslagen men dessa två kanske var nyförvärv från stan, antagligen fd. Valhall killar för dom hälsar aldrig...

Idag tog jag och Monarken premiärturen till jobbet.
turen består av backar upp och ner under 18km.
högsta respektive lägsta punkten m.ö.h är 120m och 5m

om det är någon som har kört bil mellan Timrå och sundsvall så vet dom hur det ser ut.

mycket fin tur om inte annat, soligt och vindstilla.

så idag borde jag få ligga med gamla gubbar för monarken är nämligen en Fixie :D

5654_1221516536965_1200480370_30679739_1871492_n.jpg

jag vet precis hur det är kring sundsvall med backat till höger och vänster och sen lite till.

tog idag en tur till barnkalas och tillbaka vart friska 55km
kändes bra

ååhej nu saknar jag sundsvall också.. cykelvägarna är snäppet bredare däruppe, man slipper bli överkörd av bussar dessutom oftast.

Pendling fast ändå inte. Inspirerad av alla som skrivit om tidiga turer genom Stockholm så klev jag upp i morse och drog in mot stan vid 06:30. Söndagsmorgon är ju som bekant betydligt lugnare än vardags dito. Fick njuta av bl.a bedårande utsikt över en nästan vindstilla Riddarfjärd uppifrån Bastugatan eller snarare den gångstig närmare vattnet som jag glömt namnet på.

Tack alla ni som inspirerat mig att kliva upp istället för att snusa vidare.

Själv pendlar jag mellan hopp och förtvivlan. Sista dagen på semestern.

Ringde tillman igår för att gratulera till bedriften att vakna med cykelkläderna på i soffan - med en död bäver i munnen - och ändå fullfölja Mälaren runt. När jag la på så bestämde jag mig för att se om jag kunde vara lika stark som tille-räkan (han väger säkert hälften mot mig) och körde morgontempo till Tappström över FRA utan frukost eller vatten. (det där med vattnet var en lite miss, men jag glömde faktiskt att dricka...)

Så nu sitter jag yr i huvudet och eftersvettas den lilla vätska jag har kvar. Tunnelbana till jobbet blir det, eftersom nycklarna till garaget har den dåliga stilen att ligga hemma och sova på sin semester idag...

En fejkpendling genom/runt stan med start 05:01. Jättefint första timmen, men idiotskiftet verkar gå på kl 06:00. Och man kan ju undra över taxijävlarna i cykelfältet utanför donken vid Slussen. Står de i skift där, de jävla asen?

Och det värsta av allt - ingenstans att fika! Nej, 7-11, donken eller taxifik räknas inte.

Jaja, det var fint den första timmen. Jag lägger upp bilder om 3 månader.

Drog hemifrån 04:22 på crossen med lysen på cykeln för första gången sen April :-/ Snart är hösten här :-( T

Lampa har suttit på de senaste två veckorna, men det är bara på kvällarna som jag har behövt använda den.

På Birger Jarlsgatan precis nyss höll jag på att bli överkörd av ett lycrasvetto på en möjligtvis heldämpad Peak-hoj med tempobåge.

Första jobbpendlingen på en månad.

På Skeppsbron ca 06:40 cyklar jag om en tönt på en Scott CX. När vi korsar rödljuset på Vasagatan cyklar han upp jämnsides och förklarar att han har synpunkter på mitt sätt att plinga. Minns inte exakt vad han sa och förstod heller aldrig riktigt vad han menade, men jag tror mest han var sur på att han blev omcyklad. Men jag hittar inget i kränkningsförordningen om att man inte får göra en omkörning samtidigt som det sker en annan omkörning framför den kränkte cyklisten (desto större anledning att plinga dock).

Hur som helst, om du läser detta och fortfarande är bitter över kränkingen, eller om du har några övriga synpunkter på mitt trafikbeteende så kan du nå mig på: eatshit@gofuckyourself.com

PS. Jag tog inte ens i

mzi skrev:
> se om jag kunde vara
> lika stark som tille-räkan

Tille-räkan hoppade dock över morgonens tränings-pendlings-omväg och cyklade dock raka vägen till jobbet idag. Det var inte ens nära att jag lyckades uppbringa tillräcklig motivation redan första dagen efter semestern. Men imorgon smäller det!

mzi skrev:
> bedriften att vakna med cykelkläderna på i
> soffan - med en död bäver i munnen - och ändå
> fullfölja Mälaren runt.

Jag vet fortfarande inte om man skall skratta eller skämmas för den insatsen.
Men bävern var stor, stark och seg och tog typ till Strängnäs att skaka av sig.

Supertramp skrev:
> Första jobbpendlingen på en månad.
>
> På Skeppsbron ca 06:40 cyklar jag om en tönt på
> en Scott CX. När vi korsar rödljuset på
> Vasagatan cyklar han upp jämnsides och förklarar
> att han har synpunkter på mitt sätt att plinga.
> Minns inte exakt vad han sa och förstod heller
> aldrig riktigt vad han menade, men jag tror mest
> han var sur på att han blev omcyklad. Men jag
> hittar inget i kränkningsförordningen om att man
> inte får göra en omkörning samtidigt samtidigt
> som det sker en annan omkörning framför den
> kränkte cyklisten (desto större anledning att
> plinga dock).
>
> Hur som helst, om du läser detta och fortfarande
> är bitter över kräkningen, eller om du har
> några övriga synpunkter på mitt trafikbeteende
> så kan du nå mig på:
> eatshit@gofuckyourself.com
>
> PS. Jag tog inte ens i

Way to go! Jag är så jävla less på allt tjat om ringklockor. Man håller sig till höger och låter de som är snabbare cykla om. Kollar över axeln innan man själv går ut i "omkörningszonen". Ligger sen inte kvar i "zonen" resten av cykelturen. Hur svårt kan det vara?
Och just det, man ger fan i att vingla fram och tillbaka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp