Fick smaka asfalt och bensin (?) idag efter bara ett par kilometer. Kom farande från Hammarbyhöjden i uppskattningsvis dryga 40 km/h, i backen ned mot gamla Skanstullsbron. Brukar försöka undvika cykelbanan där eftersom den är rätt smal på sina stället, man möter nästan alltid (även 06.10, när jag kör förbi om morgnarna) någon som vinglar fram och tillbaka i motlutet, på cykelbanan genom den smala passagen mellan bergsvägg och räcke. Alltså, på vägen, och jag bestämmer mig för att klippa rondellen som föregår bron likt Cancellara, eftersom jag är något försenad till jobbet. Minns att jag hinner tänka "oj, det verkar vara blött här på vägen". Från och med rondellen och fram över bron ligger en vätska som visar sig vara halare än vatten... I min första rörelse för att svänga åt höger förbi refugen i mitten känner jag hur bakhjulet släpper omedelbart och cykeln börjar glida under mig. Rättar upp cykeln med nöd och näppe, nyper båda bromsarna och glidar rakt in mot refugen utan att att sakta ned märkvärdigt. Med ett par meter kvar försöker jag ändå svänga ut åt höger för att inte dra in i refugkanten/kullerstenarna rakt över styret, och jag går i backen på en sekund. Reser mig upp med lättare skrapsår och vänstra sidan fullkomligt indränkt i bensin/olja. Skor, ben, shorts, tröja, kind, täckta med en gulgrönmörk smet. Riktigt obehaglig känsla, att känna hur bakhjulet bara sticker iväg så snart man försöker svänga.