Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Sunkmaster2000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förjävlig hempendling imorse på grund av att
> > vänster vevarm gick av och innan den gjorde
> det
> > så böjdes den till och gjorde ett fult märke
> > på kedjestaget. Inte så kul på en ny ram.
>
> Peregrine??

Japp nu är den nyrepad, jag får mejla Sam och kolla vad det är för färg på så man kan skaffa "touchup"penna. Den har varit en fröjd att cykla på förutom dagens händelse som man inte kan klandra ramen för.

Har varit lite förkyld denna vecka, så cyklingen har gått i promenadfart.
Nu har de byggt "bommar" på cykelvägen på varje sida om infarten till Inverness (norr om Stocksundsbron). Det är monterade parvis, snett förskjutna med någon meter och går in c:a 1/3 från kanten av cykelvägen. Kanske är det tänkt som fartdämpande hinder för cyklister, men i såfall sticker de inte tillräckligt långt in, för det går att passera mellan bommarna utan att slå av på farten.

Apropå blinkande lysen, så möter jag nästan varje dag (oftast någonstans mellan Solna C och Bergshamra) en kille med rätt starkt diodframlyse, som blinkar med mkt låg frekvens, 1-2 Hz. Det ser mer ut som en fyr eller ett sjömärke, fast det rör på sig, och positionsbestämningen blir hopplöst svår!!

Fotgängare verkar vara mer inneslutna i sin egen värld nu när det är mörkt och ruggigt ute. En kapuschong uppdragen över huvudet och sedan kan man korsa cykelbanan utan att behöva vrida på huvudet först. Jag brukar använda ringklockan rätt frekvent på ställen där det är mycket folk och de brukar funka bra, men med uppdragna huvor hör de inte lika bra längre. Har dock upptäckt att ljudet från ett tillfälligt låst dubbdäck på grusad väg hörs bra, och ger omeddelbar reaktion från fotgängarna :-)

Vilken jäkla otur. Jag ska göra premiärturen på fredag tänkte jag, hoppas slippa missöden.
Jag har använt min påfyllnadspenna till min volvo på ett litet ställe vid styrlagret som inte hade någon färg och det funkade helt super.

SuperApe skrev:
> Fasen va svart det är ute.

+1

Och det har inte blivit mycket ljusare. Men bara 2,5 pendlingsdar kvar i år.

Saknar cyklandet, köpte en riktig pump för 2veckor sen så jag kunde pumpa upp dubbdäcken till 5.5bar, fan va skönt! Det blir annat mot gung-gung känslan av lågt tryck i däcken.

Har dock inte cyklat på det ännu,
Första veckan vabb med småttingarna andra veckan nu sjuk själv.

gaah!

Jag har varit sjuk i över ven vecka nu så det har inte blivit något pendlande. Vete tusan om jag törs försöka mig på att pendla imorgon med tanke på att jag åkte på bronkit förra året då jag envisades med att cykla när jag hade halsont. Då hade jag iofs feber också vilket jag inte har nu.

Imorse sög det hästb..lle igen, tung motvind och dis-regn.... Varför kan det inte vara typ 5 grader kallare så hade vi haft ett schysst snötäcke till jul eftersom det regnar dygnet runt? Det borde åtminstone vara medvind hem även om regnet verkar ha tilltagit. Bastun är påsatt hemma i alla fall

Men vad i HELVETE är det som skapar denna besatthet av att sitta och fingra på mobilen just när man kör bil??
Och fattar man inte ens att man utsätter andra för livsfara när man skiter i trafiken för att utföra detta ENORMT viktiga telefonsamtal just vid bilkörning.
Och varför är det bara i Sverige som det inte är FÖRBJUDET med mobilprat när man kör bil??
Just det här problemet men inget annat ska svenskmyndigheterna låta "marknaden" styra.
Jävligt konstigt.

Och ja, jag höll precis på att bli mosad av en mobilfingrare nyss!! IDOT!

staine skrev:
> Men vad i HELVETE är det som skapar denna
> besatthet av att sitta och fingra på mobilen just
> när man kör bil??
> Och fattar man inte ens att man utsätter andra
> för livsfara när man skiter i trafiken för att
> utföra detta ENORMT viktiga telefonsamtal just
> vid bilkörning.
> Och varför är det bara i Sverige som det inte
> är FÖRBJUDET med mobilprat när man kör bil??
> Just det här problemet men inget annat ska
> svenskmyndigheterna låta "marknaden" styra.
> Jävligt konstigt.
>
> Och ja, jag höll precis på att bli mosad av en
> mobilfingrare nyss!! IDOT!

Den som är utan skuld kastar första stenen.
(handen på hjärtat, vem här pratar aldrig telefon i bilen?)

Min bil har i alla fall en inbyggd telefon med röststyrning så det går att ringa utan att släppa ratten eller ta ögonen från trafiken. Grejen är bara att bilen är en "fultysk" (privatimport) så man måste prata på tyska (och det går inte att ställa om språket). Det känns rätt komiskt måste jag erkänna när man sitter där och försöker ringa med sin skoltyska "null sieben null..."

JQ:
Faktiskt, jag är en stor syndare på alla sätt, tillika ultraliberal snudd på, men jag pratar faktiskt *aldrig* i mobil när jag kör, fast jag vet att jag har en otrolig simultankapacitet så tar pratandet bort all skärpa vid bilkörning.
Detta VET för övrigt alla som verkligen tänker till hur dom kör när dom pratar mobil!!

Plötsligt händer det!

Som vanligt så användes cykelbanan för att vänta på sena taxiresenärer. Men till skillnad mot alla andra gånger så flyttade taxin på sig när jag kom cyklandes. Ett hundratalmeter senare när jag väntar på vid ett traffikljus så hör jag en symfoni av biltutor bakifrån.

Det visade sig att taxin nu stod och blockerade bilvägen istället för cykelbanan. Och nu var chauffören i full färd med att packa in den sent anlände passagerarens väskor så alla bilpendlare fick finna sig i att vänta en stund.

Intressant morgon. Jag bevittnade två bilar som kör mot rött. Först en som kör och klarar sig över. Den som stod bakom honom kör mot rött en halvminut senare och är på väg att få en SL-buss i sidan. Bussen kom såklart i normal fart eftersom den hade grönt.

Intressant flockbeteende: en som kör mot rött, sen följer andra som tror sig ha lika bra koll. Precis som när en cyklist kör mot rött så följer andra cyklister efter.

Det var alldeles för varmt i morse, hade de vanliga vinterkläderna på mig, men det var inte vinter ute, kändes som +5 eller +6, jag måste nog skaffa en termometer där hemma så jag slipper de här överraskningarna, ska fundera på det några veckor till...

Faan! blev omcyklad när jag i godan ro satt och trampade vid Ursvik. Första gången
det hänt i höst. Nyttigt uppvaknande, jag väntar och cyklar om i backen vid
Frösundavik tänkte jag, men då fortsatta han mot Bersghamra istället för att
vända in mot stan.

Nån härifrån?

Annars som skier konstaterat är det ingen vinter, höstkläderna fungerar fortfarande.
4 dagar kvar sen börjar dagarna bli längre!

Åsså en mobilpratare till i morse!
Bilen stannar snällt vid övergångsstället för att släppa fram mig. Inte.
När jag rullar ut så börjar hon köra. Duns.
Aha! Hon hade lite svårt att få in växeln medan hon höll i ratten och mobilen!

Ja jäklar vad lite cykel och mycket gnäll det blir så här års...

Senast redigerad av en moderator:
Första pendlingen denna vecka tyvärr, håll dock på att sluta i en höger dörr på en
volvo, hon som körde såg rätt chockad ut när jag lyckades få stopp ca 1 dm från dörren.
Kan säga att jag var duktigt förbannad när jag hojade vidare, inte klev hon ur bilen
heller utan fortsatte sin väg.
Klassik högerregel miss vid statiol macken bakom Huddinge på Fullersta sidan.
Skier. kan tipsa om www.temperatur.nu

*micke* skrev:
> Halt! Rena rama orgien i blankis...

I Piteå också? Rooligt eller hur...
Blankis, blankis, blankis och så en hel del upp-piggande isvatten.
På årets sista pendeldag lyckas jag med en klassisk OTB - framhjulet skär ned i en vatten-/isfylld dikeskant och jag lättar framöver. Lyckas landa på vänster sida i vattnet så låret tar värsta smällen. Vänster armbåge letar sig in bland revbenen så jag tappar luften ordentligt:(
Sitter nu fulltankad med Ipren, redigt ont i lår och revben, undrar hur många som spräcktes den här gången:(
Fasar för hemresan.

Bakfull!!!

URK vad jag mådde illa (och gör det fortfarande)!

Fan man börjar bli gammal och klen, tål inte en rejäl bläcka längre...

Årets sista pendling avklarad. Jag kompade och klarade nätt och jämt av den i dagsljus. :)

Mörkt, motvind, blöt is, ojämn is, spårig is, vattenpölar, vattenpölar med is under, men också blöt asfalt med bra rull. Bara ett icke planerat tvåhjulssläpp i sidled. Det gick alltså rätt bra.

MickeS: hoppas det inte sprack nåt så du kan röra på dig över jul.

Fin morgon, känns enormt schysst att kunna pendla två dagar före julafton! På vägen var jag tvungen att stanna och föreviga Cedergrenska tornet i Stocksund i värsta pepparkakshus utstyrseln. Tyvärr klarade inte telefonkameran riktigt att fånga "magiken" om man säger så, men håll till godo:

Cedergrenska.jpg ht=490

Det står alltså God Jul i gigantiska bokstäver och det vill jag önska alla Happyiter också!

SELAST

Eller en julklapp staplad på några andra julklappar i väldigt svagt ljus.

Bang skrev:
> Det ser ut som tre bitar granatäpplen :)
>
> God Jul!

Som sagt, trots att min mobbe har en 5 mpxl kamera, klarade inte riktigt den lilla linsen att fånga ögonblicket...

Tack detsamma!

Blåsigt, tomt på cykelbanan, hälsade* inte på någon stammis, alla verkar vara lediga.

* Bor man på landet så lär sig snart känna igen stammisarna. En morgonhälsning sprider lite glädje...

Joakim Quensel skrev:
> [...] Det känns
> rätt komiskt måste jag erkänna när man sitter
> där och försöker ringa med sin skoltyska "null
> sieben null..."

Ha ha ha! Det är alltid något i den här tråden som får mig på glatt humör!

Personligen är jag just det där undantaget som bekräftar regeln. Jag stänger av ljudet på mobilen när jag kör bil.
...Fast å andra sidan har jag messat, ringt och tagit emot samtal rätt mycket från sadeln.

Så läcker morgon. En dm nysnö som kommit under natten. Tar en bakväg på Norra Alnön innan jag åker ner mot bron. Vägen är oplogad och jag får kämpa för att hålla balansen. Underlaget bär inte och känslan påminner om att springa i sand - uppför. Jag virrar från sida till sida på den biltomma 5 km långa vägen. Svett, koncentration.

Plus till kommunen som faktiskt plogat cykelbanan på bron samt cykelvägen förbi Johannedal.
Fan, vad vackert det var!

BFS skrev:
> MickeS: hoppas det inte sprack nåt så du kan röra på dig över jul.

Tack för omtanken, det värmer.
Var på jouren imorse och läkaren diagnostiserade rubbat revben, puh.
Smärtstillande och/eller sjukgymnast.

Nu gör det nästan bara ont när tanten min vill att jag skall skotta snö eller dammsuga;)

Första gången på en vecka pga seg förkylning.
Väldigt lite trafik och härligt väder i morse. Nu blåser det friskt utanför fönstret, hoppas det blåser åt rätt håll...

Lämnar lite grejer kvar att göra på jobbet, så jag har en ursäkt att cykla in imorgon också!

God Jul happyiter!

Blev arg på granförsäljarna i morse,undra hur dom tänker? kl 04.20 så möttes jag av att cykelbanan på snättringeleden var blockerad av en djävla SJ pall där det var en text om julgranar,stannade och kastade skiten i diket,sedan när jag kom ut på häradsvägen så fanns det en SJ pall där åxå men den stod inte lika illa till, det gick att leda förbi cykeln på cykelbanan!!lät den stå kvar, körde vidare men var arg och trampade på i lite för hög hastinghet så i Segeltorp så körde jag omkull så klart, det ordnade sig ganska bra, men framlysefästet gick åt helvete. Efter jobbet så åkte jag och snackade med julgransförsäljaren på häradsvägen, han hadde flyttat SJ pallen åt sidan,det var väll ok..men han förståd inte problemet med att leda cykeln förbi pallen?sa till honom att det var förbjudet att sätta upp reklam utan tillstånd, och att om han inte visste om det? jo det visste han.. bra sa jag och cyklade vidare.

Senast redigerad av en moderator:
I december har jag cykelpendlat till jobbet i Århus.

Tycker att det har funkat perfekt.

Bilister, fotgängare å annat löst folk visar hänsyn mot cyklister på ett sätt som jag inte trodde var möjligt.
- Bilisterna bromsar in och visar tydligt att dem tänker släppa fram en när de svänger av och korsar cykelbanan.
- När man cyklar på gatorna och det blir trångt så att bilarna inte kommer förbi så blir det inget ilsket tutande eller att dem tränger sig förbi.
- Fotgängarna håller koll på cykelbanan och ställer sig inte ivägen för cyklisterna.

MickeS skrev: Tack för omtanken, det värmer.
Var på jouren imorse och läkaren diagnostiserade rubbat revben, puh.
Smärtstillande och/eller sjukgymnast.

Nu gör det nästan bara ont när tanten min vill att jag skall skotta snö eller dammsuga;)
.....................................................................................................
Har gjort något liknande själv för flera år sen, lyckades landa på axeln på Mallorca för några år sen efter ca 3 dagars vistelse men cyklade vidare resten av 2 veckorssemestern där. Eftersom armen domnade och jag tappade tappade känseln och det inte ville bli bättre uppsökte jag läkare efter hemkomsten och sedan sjukgymnast på sport & rehabkliniken för att fixa till dom dislokerade revbenen bakom skulderbladet... Det hade svullnat så mycket runtom att det klämde och blockerade nerverna i axeln (därav dommningar och ingen känsel). Det tog flera brutala behandlingar med infravärmebehandlingar och brytande/pressande sjukgymnast innan alla revbenen gick att få i schysst läge igen och säkert 5-6 veckor från skada till jag var helt åteställd...
Mitt tips är att inte jobba med armen förrän sjukgymnasten ger dig ok / Thomas

Little Stereo skrev:
> ...Mitt tips är att inte jobba med armen förrän sjukgymnasten ger dig ok / Thomas

Oj, lät inge roligt. Jag har nog klarat mig bättre, verkar vara bara ett revben som hamnat snett för mig. Skall tänka på det du skriver.

Jerry skrev:
> I december har jag cykelpendlat till jobbet i
> Århus.
>
> Tycker att det har funkat perfekt.
>
> Bilister, fotgängare å annat löst folk visar
> hänsyn mot cyklister på ett sätt som jag inte
> trodde var möjligt.
> - Bilisterna bromsar in och visar tydligt att dem
> tänker släppa fram en när de svänger av och
> korsar cykelbanan.
> - När man cyklar på gatorna och det blir trångt
> så att bilarna inte kommer förbi så blir det
> inget ilsket tutande eller att dem tränger sig
> förbi.
> - Fotgängarna håller koll på cykelbanan och
> ställer sig inte ivägen för cyklisterna.

Du glömde avslutningen . och så vaknade jag och upptäckta att jag drömt allt.

Så där bra finns det bara inte :-)

Glest på både vägen och cykelbanorna mellan Vällingby-Liljeholmen. Blåste en jävla motvind hem, gav extra syresättning åt lungorna..

MickeS skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > MickeS: hoppas det inte sprack nåt så du kan
> röra på dig över jul.
>
> Tack för omtanken, det värmer.
> Var på jouren imorse och läkaren diagnostiserade
> rubbat revben, puh.
> Smärtstillande och/eller sjukgymnast.
>
> Nu gör det nästan bara ont när tanten min vill
> att jag skall skotta snö eller dammsuga;)

Det finns ju en sol bakom varje moln. :) Nu ska jag pigga upp dig (det är iallafall tanken) med att berätta att det var en fin pendlardag idag. Med undantag av några kilometers oplogade, spåriga och moddiga gator var det fina plogade cykelbanor med snö i träden.
SSL20005.JPG ht=544

Mötte tjej med två lösa hundar. Ja, suddigt som faan, men det är ju inte snabb slutartid ens mitt på dan.
SSL20010.JPG ht=544

Min pendlarhoj. Ingen fara. Det är rakt styre till de där barendsen.
SSL20012.JPG ht=544

Mysigt.
SSL20013.JPG ht=544

Plogat. Och riktigt plogat!
SSL20014.JPG ht=725

Inget läge för varken skridskor eller pimpling...
SSL20021.JPG ht=544

"Äntligen" framme...
SSL20029.JPG ht=544

Biltomt, torrt(!), soluppgång, härlig motvind, en jäkla massa jullediga hundägare med bajsnödiga hundar.

Idag rullade det lätt!

Dessutom har jag skruvat fast framhjulet som har varit påväg att trilla av i några dagar, jag som trodde det avr lagerglapp:\

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp