Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I morse visade det sig att något geni på NCC (som sköter väghållningen i Täby) begripigt att det skrovliga gråsvarta som täcker alla cykelvägar, trottoarer och mindre vägar i kommunen är is. Samma geni har också fattat att ytfriktionen på is är mycket låg, mao det blir halt och folk ramlar och slår sig. Han verkar också haft koll på att friktionen ökar markant om man häller ut grovt grus, så nu låg restrerna av en mindre bergskjedja utspridd på isen. Så efter 3 veckors cykling på blankisbelagda cykelvägar var det imorse dags för lite gruskörning igen. Funderar på att tipsa idioten på NCC om att isen smälter när temperaturen stiger över noll och gruset inte behöver ligga kvar till midsommar....

Har inte blivit mycket - och kommer inte bli mycket - pendling den senaste/närmaste tiden.
Sjukskriven from 090203 tom 0315 pga min rupterade quadriceps :(
Tyvärr är man inte på zlatan-nivå sportligt sett så det får självläka.
Hoppas att sjukgymnastik får till den nåt sånär.

Ha det bra där ute ni andra (och göm undan foppatofflorna).

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte blivit mycket - och kommer inte bli
> mycket - pendling den senaste/närmaste tiden.
> Sjukskriven from 090203 tom 0315 pga min rupterade
> quadriceps :(

Usch vad trist :-/ Läk väl!

Usch det lät trist. Hoppas det läker ihop bra.

MickeS skrev:
> Har inte blivit mycket - och kommer inte bli
> mycket - pendling den senaste/närmaste tiden.
> Sjukskriven from 090203 tom 0315 pga min rupterade
> quadriceps :(
> Tyvärr är man inte på zlatan-nivå sportligt
> sett så det får självläka.
> Hoppas att sjukgymnastik får till den nåt
> sånär.
>
> Ha det bra där ute ni andra (och göm undan
> foppatofflorna).

Så såg min senaste pendlardag innan jag blev föräldraledig.

Bilagor

• Pendling.jpg
    Pendling.jpg
    77.5 KB · Besök: 28
Kände mig pigg och kvick IAF, har inte kollat mot cykeldatorn för att inte spräcka min bubbla.
Såg en död hare vid rondellen före Årstafältet och höll på att köra över en råtta vid Örby. '
Råttan borde vara tacksam förstås, men vete sjutton om det egentligen inte vore bättre att försöka lära sig att bara rulla på vid såna tillfällen. De tråkigheter som panikbromsning på allmän väg och dåligt underlag kan skapa för en väger ju rätt lätt jämfört med att man räddat livet på en gnagare.

Skulle till Kista för ovanlighetens skull och försökte gena genom spånga och tensta för att spara tid och km. Genvägen blev typ 3 km och 15 min längre.
Det konstiga är att jag gjorde samma misstag på vägen hem. Att jag aldrig lär mig att raka vägar är bättre än snirkliga...

Dessutom:
Frusen vajer på jättetung växel.
Ett par jobbiga framhjulsläpp.
Kedjan gnisslade och knakade som bara den... hälften av trampandet måste ha gått till ljudenergi.

Ändå var jag pigg och glad, otroligt vad lite solljus kan göra!

Blev prejad av en Saab. Men ack så förvånad föraren blev när jag cyklade ifatt och justerade backspegeln.
/J

bigmollo skrev:
> Blev prejad av en Saab. Men ack så förvånad
> föraren blev när jag cyklade ifatt och justerade
> backspegeln.
> /J

Hahaha, jag tror inte du kan toppa denna handling idag:)

Hemvägen igår var något av en besvikelse.
Jag valde, för att komma från Gärdet till Vasastan, att gena över Botkyrka och belönades med pyspunka både fram och bak. Efter en ny nogrannare undersökning av däcken kan jag konstatera att 4 dubbar fram och ca 8-10 dubbar bak tittar ut på insidan om man trycker på utsidan...

Jaja, silvertejp brukar göra underverk.

tillmann skrev:
> Jaja, silvertejp brukar göra underverk.

Mitt bakdäck är fulpreppat med silvertejp tills jag kan byta det. Sjukt irriterande.

Hmm, Schwalbe verkar ha allvarliga kvalitetskontrollproblem. Jag tror jag håller mig till Nokia nästa vinter också om mina blir utslitna.

Här var det -14, hade klätt mig rätt, men efter ett tag kändes det som om jag bytt läppar med Linda Rosing, så jag slog av på takten för att minska köldeffekten. Det blev en snabbis i gymmet med lite sit-ups och armhävningar innan duschen, skönt att röra på sig innan arbetet i saltgruvan startar för dagen...

Blev kränkt av en dam med cowboyboats och Svalancykel vid Hornstull.
Gav igen i uppförsbacken över Västerbron.

Pendling as usual men det känns som om det lutar mer uppför nu än tidigare i veckan på vägen mot Järfälla :)..

Ingen pendling idag då jag kände mig lite småförkyld... Min chefdjävel har suttit hela veckan och hostat lungorna ur sig och fryst och svettats om vartannat men hävdat att han inte är sjuk.... Om jag blir riktigt dålig ska jag var hemma utan att ta sjukdagar, det kan den djäveln bjuda på. Jag är för övrigt riktigt fed up på mitt jobb över huvud taget... Det får bli ett mål för 2009 att greja nytt jobb, härliga tider för det....

Otur i turen denna fredag den 13:e hade det stackars offret för den colombianska medellinkartellen då han snodde mitt trasiga baklyse och felvisande cykeldator (se högre upp) från ett låst garage. Klokt nog lämnade han kvar bladsen och annat dyrare på cykeln. Hempendlingen blev därmed lite mindre skramlig då datorn suttit löst ett tag.

Någon som vet om man kan köpa enbart dator (trådlös)? Shimano typ lite halvdyr c:a 4 år gammal.

bigmollo skrev:
> Blev prejad av en Saab. Men ack så förvånad
> föraren blev när jag cyklade ifatt och justerade
> backspegeln.
> /J

Hahahaah, att vika in höger backspegel på någon idiotbilist som betett sig svinigt är klockrent. Mycket bättre än att sparka eller slå med handen eftersom dumhuvet garanterat stannar och viker ut spegeln innan han börjar jaga en och då har man gott om tid att fösvinna i vimlet. Jag har själv gjort det ett antal gånger när man blivit prejad eller på annat sätt fått livet satt på spel av någon bilistzombie. Way to go!

I onsdags dock.
Tänkte bara lägga upp nån bild på ett lätt snöigt småland.
Ca 500m från lägenheten.
IMG_0328.JPG ht=544

Selast skrev:
> Mycket bättre än att sparka eller slå med
> handen eftersom dumhuvet garanterat stannar och
> viker ut spegeln innan han börjar jaga en och då
> har man gott om tid att fösvinna i vimlet.

Ännu bättre är att öppna en dörr på höger sida!

Har du slutat puckla på bilarna nu? ;-)

Joakim Quensel skrev:

> Ännu bättre är att öppna en dörr på höger
> sida!

Joakim Quensel skrev:
> Ännu bättre är att öppna en dörr på höger
> sida!

Grummt! Tack för tipset det ska jag göra nästa gång :-)

Årets första pandling pga av förkylning, influensa och åter förkylning. Kallt, mörkt och motvind sammanfattar jag resan till jobbet :-/ T

Varför ägnar ni tid åt att försöka uppfostra bilister?

Och på tal om utochin vända dubbdäck - jag kittade jobb-hojen med biltemas mtbslicks, klar utmaning nu på vintern. Men de stora problemet är ju isspår, och då funkar väl egentligen lite lagom mjuka breda däck bäst. I helgen hojade jag vikingarännet (8mil på blankis) på mina vanliga mtb-däck. Inga problem, så behovet av dubbdäck är överskattat...

SuperApe skrev:
> Har du slutat puckla på bilarna nu? ;-)
>
> Joakim Quensel skrev:
> --------------------------------------------------
> >
> > Ännu bättre är att öppna en dörr på höger sida!

Att öppna bildörrar har också sina risker dock!

Förr-förra vintern (innan jag börjat skriva på Happy) så hade jag en galning i en Volvo-kombi som låg och tutade efter mig från Skärmabrink ned mot korsningen Hammarby fabriksväg. Det var tjockt med snö och han gillade tydligen inte att jag låg framför honom och sinkade hans fart. Han fick rött vid korsningen och jag stannade och öppande höger framdörr precis innan det slog om till grönt. Inte helt enligt mina planer så lämnade killen bilen med öppen dörr och jagade springande efter mig ut i korsningen! Det var rejält tjockt med snö och det var precis så att jag han undan! Det var nog tur det då ett rejält slagsmål nog hade varit oundvikligt.

Första cykelpendlingen sen jag bröt nyckelbenet i mitten av november. Kylan nöp lite i tårna och fingrarna men underbart skönt att vara igång igen och få röra lite på sig!

Det rullade på lätt och fint idag men nu har det börjat snöa så det kanske blir lite jobbigare på hemvägen.

Ja idag var det ruskigt fint till jobbet =) Alldeles lagom temperatur med -4.

Du har förädlat pendlingen till en extremsport.

Joakim Quensel skrev:
> Att öppna bildörrar har också sina risker
> dock!

Inte helt enligt mina planer så
> lämnade killen bilen med öppen dörr och jagade
> springande efter mig ut i korsningen! Det var
> rejält tjockt med snö och det var precis så att
> jag han undan! Det var nog tur det då ett rejält
> slagsmål nog hade varit oundvikligt.

Dagens pendling var för mig händelsefattig och seg och jävlig.

Ryggskott ajajaj. Den enda fördelen är att det går att cykla ändå. Och största nackdelen är att det kändes rätt onödigt med pavéträningen i Axelsberg i dag. Tur det finns knark.

Tjoho! Torkan är över!

staine skrev:
Tur det finns knark.

Tjuvrökte under helgens festande, kunde knappt andas under morgonens pendlande. Jäklar vad tungt det gick. Var precis ute och rökte upp den sista i paketet, så det lär gå tungt hem oxå. Korkat? Jävligt korkat!

Kränkfest hem, nu kom jag ihåg varför jag gillar att cykla tof jobbet... dessutom var det ljust hem :-) T

Kallt på morgonen, lite bitigt i ansiktet då jag inte hade mask. Men rätt bra cykelbanor och vägar. Hem lite varmare och strålande väder med sol och blå himmel och så underbart härligt att solen fortfarande var uppe när jag var hemma!

Vintern står mig upp i halsen. Var så trött på kyla, mörker, grus och alla jävla kläder när jag kom hem att tanken på att inte cykla nästa vinter för första gången någonsin dök upp i skallen. Ja, ja, det är bara att härda ut ett tag till. Det här klimatet är som en förbannelse.

smiley skrev:
> Vintern står mig upp i halsen. Var så trött på
> kyla, mörker, grus och alla jävla kläder när
> jag kom hem att tanken på att inte cykla nästa
> vinter för första gången någonsin dök upp i
> skallen. Ja, ja, det är bara att härda ut ett
> tag till. Det här klimatet är som en
> förbannelse.

Såja, såja. Tänk på hur grymt härligt (och lättcyklat) det är på våren när dubbdäcken åker av och asfalten tittar fram. Worth waiting for! :)

Inte sällan påträffar man en bilist som sitter i sin bil parkerad mit på cykelbanan, för att inte störra biltrafiken. Jag har prövat följande:
kliva av cykeln, putta den runt bilen.
knacka på ruttan och påpeka att bilen hör till vägen med andra bilar.
Kvar att pröva: backspegeln, dörren, brottsningmatch...

Men när det handlar om en polisbil, vilket åtgärde ska man ta?

Smiley - finns bara en bot som biter på februarimörkret, en ordentlig kur nätshopping!

Campa skrev:
> Smiley - finns bara en bot som biter på
> februarimörkret, en ordentlig kur nätshopping!

Shopping är en helt klart underskattad terapimetod.

hoho.. får tacka cyklisten med den gula jackan på en Peak hoj som jag fick draghjälp av på väg mot jobbet idag. Blev omkörd efter korsningen Hjalmarbrantingsgatan/Hisingsgatan och hängde på ända till backarna över Biskopsgården då personen drog ifrån något. Så idag stannade klockan på 52 min istället för 60! Gott!

Fick en cykeldator av darling igår så nu har jag full koll på alla nödvändiga data.

I morses visade termometern på -6,5.

/Emelie

Idag var jag sliten. intersant att man cyklar så dåligt med trötta armar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp