Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Uppdaterade däcken på stålräsern, tog mitt gamla (nåja, gamla och gamla) Pro Race 3 och satte fram samt 25 mm Ultremo R bak. Finfint rull, ska ut i solen efter jobbet och cykla några mil.

Lämnade frugans bil imorse på rostskyddsbehandling i Skå (Färingsö) och cyklade därifrån in till city. Två flugor i en smäll, pluspoäng hemma samtidigt som man får cykla lite.

Finfin cykling tillbaka in till city, upptäckte att Färingsö kan bjuda på väldigt trevlig cykling om man inte har några fartmonster framför sig som gör allt för att kränka en!

I eftermiddag cyklar jag och hämtar bilen, därefter blir det Hofvets Torsdags-pass från Brostugan 18.15.

Igår kväll bytte jag till nytt vevparti, ny kassett och ny kedja på pendlaren. Det blev som en ny cykel. Gamla kedjan hade blivit längden av två länkar längre!! Inte konstigt att den kuggade över mest hela tiden. Sthlmsvintern sliter hårt...

Idag på lunchen passerade jag Solna C. Ett gäng gatsopningsmaskiner stod uppställda på cykelvägen, med nosen riktad mot Solna station. Hoppas på grusfritt på vägen hem i em!

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Lämnade frugans bil imorse på
> rostskyddsbehandling i Skå (Färingsö) och
> cyklade därifrån in till city. Två flugor i en
> smäll, pluspoäng hemma samtidigt som man får
> cykla lite.
>
> Finfin cykling tillbaka in till city, upptäckte
> att Färingsö kan bjuda på väldigt trevlig
> cykling om man inte har några fartmonster
> framför sig som gör allt för att kränka en!
>
> I eftermiddag cyklar jag och hämtar bilen,
> därefter blir det Hofvets Torsdags-pass från
> Brostugan 18.15.

Nu blir det rörigt, ska du köra du bil eller cykel på Färingsö, vems sida står du på egentligen ;)!

saltgurkan skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lämnade frugans bil imorse på
> > rostskyddsbehandling i Skå (Färingsö) och
> > cyklade därifrån in till city. Två flugor i
> en
> > smäll, pluspoäng hemma samtidigt som man får
> > cykla lite.
> >
> > Finfin cykling tillbaka in till city,
> upptäckte
> > att Färingsö kan bjuda på väldigt trevlig
> > cykling om man inte har några fartmonster
> > framför sig som gör allt för att kränka en!
> >
> > I eftermiddag cyklar jag och hämtar bilen,
> > därefter blir det Hofvets Torsdags-pass från
> > Brostugan 18.15.
>
>
> Nu blir det rörigt, ska du köra du bil eller
> cykel på Färingsö, vems sida står du på
> egentligen ;)!

Se upp när du möter buss 336 så att du inte tvingas köra över några cyklister.

Första gången idag som jag lämnar sonen på dagis när jag cykelpendlar. Grabben skrattade nästan hela vägen till dagis när han satt i sin cykelvagn.

MTBiker skrev:
> Första gången idag som jag lämnar sonen på
> dagis när jag cykelpendlar. Grabben skrattade
> nästan hela vägen till dagis när han satt i sin
> cykelvagn.

Härligt!
Cyklade själv med vagn en sommar innan grabben växte ur den och jag skaffade en påhängcykel.
Jag hade 11 km till dagis som jag cyklade alla regnfria sommardagar varannan vecka. Mycket bra träning, speciellt om man försöker kränka pendlare i uppförsbackarna!

Jag blev kränkt av en snubbe i full Fassa Bortolo mundering ungf i Nacka Forum på väg mot Gustavsberg. Annars var det bara bra.

Tog en liten "pendling" vid 18-tiden idag, kan nog inte kalla det pendling då det var ren nöjescykling. Däremot hamnade jag mitt i pendlarkriget.

Lämnade Norrtull och styrde mot Skanstull. På Skeppsbron började det bli galet, fullt med cyklister, Götgatan upp var katastrof, alla fotgängare som bara går, och går, och går... I vägen. Vid Götgatan/Folkungagatan märkte jag hur en väldans massa cyklister skulle tränga sig före vid rödljuset, och när det blev grönt så gick det ändå så oerhört sakta. Korsningen Götgatan/Åsögatan valde en av cyklisterna att helt enkelt stanna mitt i korsningen, inga tecken eller någonting, han skulle tydligen svänga vänster och höll på att orsaka en seriekrock. Då valde jag att lämna pendlarflocken bakom mig, det kändes säkrast så.

Måste vara en riktig upplevelse för alla er som pendlar med "rusningstrafik" på cykelbanan varje dag.

kränkningsfest idag på väg till jobbet. 13-0

det var årsmöte för "hjälm är töntigt"-klubben på sankt eriksgatan

medelålders dam i brun mocka-jacka & solglasögon från 83 (trendigt?) på upprätt tyckte att två i bredd på cykelbanan på essingen var fint, speciellt vinglandes och flåsandes uppför. jag håller inte med när jag kommer med lite fart i nerförsbacke.

vädret var fantastiskt.
bilarna var snälla
bussarna lös med sin frånvaro

alex gula fixie på rörstrandsgatan var snygg! men ha på dig hjälm.

Rejält sliten i benen så det blev bil/T-bana.
29 mil hittills den här veckan, blir ca 40 mil denna vecka inklusive morgonens planerade pass med Hofvet = hästan mollo-siffror.

bazooka skrev:
> Ja man måste ödmjukt ta sig genom eländet.

Så sant så sant, men hur går det ihop med ditt nick? ;-)

Helt plöstligt är det varmt på morgonen. Jisses. Tur att jag hade det på känn, och cyklade till jobbet med skjortan i väskan och en slafsig t-tröja under jackan.

Tänkte för övrigt på det här med min laglydnadskampanj. Jag borde utöka den till mer sådana aktiviteter som "respektera högerregeln" och "släppa förbi fotgängare vid övergångsställen". Det senare med viss måtta dock. Vissa tillfällen känns det helt obefogat, men andra desto mer.

skaparn skrev:
> Helt plöstligt är det varmt på morgonen.
> Jisses. Tur att jag hade det på känn, och
> cyklade till jobbet med skjortan i väskan och en
> slafsig t-tröja under jackan.
>
> Tänkte för övrigt på det här med min
> laglydnadskampanj. Jag borde utöka den till mer
> sådana aktiviteter som "respektera högerregeln"
> och "släppa förbi fotgängare vid
> övergångsställen". Det senare med viss måtta
> dock. Vissa tillfällen känns det helt obefogat,
> men andra desto mer.

Jag är numera helt på din linje. Kör lite fort med bilen ibland men ska sluta köra mot gult. Gäller ju inte bara att uppnå moraliskt överläge utan lika mycket att det kanske flyter lite lättare för alla om man följer reglerna. Jag gillar inte freeriders. Om jag skaffar mig fördelar genom olydnad för att de flesta andra är lydiga är jag en freerider själv.

Nu skriver jag sådär seriöst igen..

Första cykelmorgonen med shorts, första gången i år jag kör extrasvängen förbi Elfvik. Solen skiner, lite knoppar på träden. Askrike, Hustegafjärden, Kyrkviken och Lilla Värtan låg blanka eller krusade sig lite lätt. Märkligt vad man kan bli på bra humör av en timme på cykeln.

Runt 16.30 idag kommer jag att cykla mot rött 4-5 ggr på Götgatan i södergående riktning...alla laglydnadsförespråkare kan väl blunda eller hålla sig borta, tack.

Sungam skrev:
> Runt 16.30 idag kommer jag att cykla mot rött 4-5
> ggr på Götgatan i södergående riktning...alla
> laglydnadsförespråkare kan väl blunda eller
> hålla sig borta, tack.

Det gäller andra lagar på den sidan av Slussen. Till exempel behöver man inte ha en broms på cykeln.

skaparn skrev:
> Sungam skrev:
>
>
> Det gäller andra lagar på den sidan av Slussen.
> Till exempel behöver man inte ha en broms på
> cykeln.

Däremot är det lag på en keps med skitliten skärm och fjunmustasch.

zodah skrev:

>
> Däremot är det lag på en keps med skitliten
> skärm och fjunmustasch.

Jag rakade mig faktiskt när jag kom till jobbet....

Nu fick jag inlevelsen av att inte alla svettiga pendlare duschar när dom kommer till jobbet, stämmer det?

Skön hemresa idag som började med att en dam i bil med ett leende vinkade fram mig i en rondell trots att hon hade företräde, det värmde i hela kroppen...
Den värmen försvann abrupt i backen från Skeppsbron upp mot Slussen, en kille i CK Valhall-klädsel på en röd Cannondale kränkte mig...

Nästan hemma på 50-vägen tutade en bil på mig och vinkade/hytte med näven...inspirerad av konflikten på Ekerö så tände jag till rejält och kom ifatt bilen vid nästa rondell. Jag körde upp bredvid bilen intill förardärren för att höra vad problemet var, då sänkte hon ner rutan och sa att hon hade trott att jag var hennes man som också cyklade hem...

En bilist tutade ilsket åt mig när jag körde genom en korsning i ganska öde Sundbyberg, trots att jag kom från höger - och hade passerat korsningen med råge när bilen hade åtminstone 30 m kvar till korsningen...

Magisk med bara ben i värmen!

(även om jag önskade att folk slutade krossa flaskor på cykelbanan runt Råsunda)

slippy skrev:
> Nu fick jag inlevelsen av att inte alla svettiga
> pendlare duschar när dom kommer till jobbet,
> stämmer det?

Alla sitter inte i ett kontorslandskap dagarna i ända. Jag t.ex blir oftast blötare på jobbet än på väg dit.

Det var kränkarfest med 21-0 till liggcykeln från jobbet, men det berodde nog mer på att alla hade ett par lager kläder för mycket och fredagslugn i blodet - det kunde blivit 22 men den sista var en envis racer med bara ben som lyckades kämpa ifrån vid varje tillfälle jag kommit ikapp längs bergslagsvägen, så med lite distans till det hela, 21-1 blev nog slutresultatet.

Pata2 skrev:
> slippy skrev:
> -----
> > Nu fick jag inlevelsen av att inte alla
> svettiga
> > pendlare duschar när dom kommer till jobbet,
> > stämmer det?
>
> Alla sitter inte i ett kontorslandskap dagarna i
> ända. Jag t.ex blir oftast blötare på jobbet
> än på väg dit.

+1 :-) T

gårdagens var mulimullskimulli. Vevade 29" enpetare 3mil t o r där 6km är grusväg o resten smal landsortsväg(från karby till märsta via sälna)
Total tid 2tim o 49min, utväxlingen är inte direkt anpassad för långtur då kadensen ligger aningen högt om man ska hålla god styrfart
Med alfine nav o slicks torde det kunna bli en god pendlarhoj som tar sträckan på under timmen

För fint väder ut till jobbet för att göra nåt annat än cykla. Sommardäck är härligt men formen är inte kvar längre ("tack" vare en månadslång förkylning). Hem i morse lät magen mer än däcken och jag bannade mig för att jag inte tog med handskar. Men, så kan det vara. :)

Jobbat sent, på hemvägen mötte jag en kille i elektrisk rullstol på Flatenvägen(Sthlm), alltså han körde mitt i vägen. Men det kom inga bilar så han inte se om de tutade på/strök honom med backspegeln.

Inget att anmärka. Slog säsongsrekord denna morgon med tre minuter *tjohoo*

Nu är det 8 timmar innan man får cykla hem och kränka sig själv i backarna.

Trötta ben, seg kropp och kallt +2 med lite regndroppar i luften. Som vanligt mao.

första pendlingen med peugeoten. går inte så fort när man är osäker på om fälgsvarvarna fungerar & helt plötsligt upptäcker att det inte sitter en hjälm på huvudet. glömde det helt i min iver att få testa räsern!

inte helt van med ramväxlar + fälgsvarv + jättekonstiga pedaler så det gick sakta nog för att bli kränkt av en cykelkorgstant. men vad gör det i solskenet!

Efter att ha harvat på ödsliga vägar fick jag idag årets första kränkningsskalp!
Tyvärr var det en äldre herre med portfölj på pakethållaren, så det blev inte mycket till kamp.

/Magnus

I morse testade jag min Single-speed (52-16) i Johannelundstippen. Var lite osäker på om jag överhuvudtaget skulle komma upp för backen med den utväxlingen (det var därför jag inte ville lägga ut någon notis om gemensam träning) men det gick rätt så bra ändå. Tio vändor fick räcka i alla fall innan det bar in till city igen.

EDIT: Backen uppför Johannelundstippen är förresten sopad nu! :-)

Senast redigerad av en moderator:
Mycket trevlig pendling idag varmt och skönt dessutom sopat hela vägen.

vaknade en timme för sent och satte nytt pendlarrekord till jobbet. Är det en "skogling" måntro?

Supertramp skrev:
> EDIT: Backen uppför Johannelundstippen är
> förresten sopad nu! :-)

Härligt. Då kan man börja kränka sig själv innan jobbet utan att riskera punka.
/J

Lull-lull-cykling in till TGI i kungsan, bjudlunch i solen och sen en liten lull-lull-tur till jobbet mätt och belåten. Life's good...

en skön 25kmsrunda hem på lunchen.. motvind från hässelby in till stan var rätt skönt av någon märklig anledning.

tog det lugnt och 'tappade' ändå bara 4 minuter mot en normaltid. känns bra..

Skönt väder! 40km till jobbet och 50 hem. Fantastiskt skön tripp (och väldigt kort tid inne på jobbet idag...)
Allt hade varit bra om inte jag fått möte på cykel/gångbron mellan Alvik och Stora Essingen. AV EN BIL!!!
Som dessutom hade mage att nästan preja in mej mot broräcket.
Hann tyvärr inte ta bilnumret. Snart dags att montera granatkastare på CX-en?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp