Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> tog bil för engångs skull och det är ju
> livsfarligt om man läser DN...
>
> http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/bilpend
> lare-riskerar-hjartinfarkt-1.12083
>
> /J :)

Tänk dig de man ser sitta och röka i bilköerna. Om de sedan unnar sig en chokladkaka på det behöver de nog inte fundera på att tanka bilen nån mer gång.

Veloce skrev:

>
> Tänk dig de man ser sitta och röka i bilköerna.
> Om de sedan unnar sig en chokladkaka på det
> behöver de nog inte fundera på att tanka bilen
> nån mer gång.

eller om man tar nåt att dricka så blir det som han som stod och vinglade mellan två poliser i Hornstull i morse. (önskar man hade kameran med) med en krashad bil bredvid också.
kul att glida förbi bilkön på liljeholmsbron..

Man kanske behöver ta sig en stänkare för att lugna nerverna efter en timme i bilkö.

Blev kränkt av ett pendlarfetto på Skeppsbron. Orkade inte lägga in en tyngre växel, så hans försprång blev ointagligt. Trodde jag.

Såg min chans när vi närmade oss backen upp mot Slussen. Båda hade grönt och när jag skulle sätta fart var det givetvis en bil som svängde höger, men, men, medvinden gav mig extra skjuts framåt och innan jag visste ordet av det var han ompendlad.

Misstänkte att han inte hade några planer på att cykla uppför i 23.9 km/h. Kunde inte låta bli att vända mig om vid Blå Dörren för att se var han var. Han var då parallellt med det runda huset (Berg Arkitekter).
Vid sådana tillfällen känner man sig överlycklig på ett bitchigt sätt.

Ursäkta [OT], dagens pendling gick med bil, men det friar ju inte en från sitt kall att uppfostra bilisterna! :-) Hade en budbil (Box tror jag) på ca 2m avstånd när jag höll 70 i Södra länken. Bortsett från att 70 är gällande hastighetsbegränsning (finns ju kaneror i tunneln dessutom) så var det trafik framför mig. Ett kort men distinkt tryck på bromsen och jag hörde hur han låste hjulen när han panikbromsade skåpbilen. Dom flesta bruka lugna ner sig och hålla avståndet när man skrämt dom lite men budklillen verkade lacka ur rejält och började helljusblinka och gestikulera som en galning.

Trött på att utsättas för det ena eller det andra på min väg genom stan: Gullmars-Karlberg väljer jag numer den behagliga men långsamma vägen utefter Årstaviken istället. Funkar bäst på morgonen innan alla flanörer och joggare vaknat och man kan nästan åka hela vägen Solna-Bagis med fågelkvitter i öronen. För mig ca 15 k istället 13 men så mycket skönare och i bästa fall gör jag sträckan på 40 min (jmf 35 genom stan)
Visst, jag har mina smygvägar, såsom backen vid teletornet men väl uppe så är det bara att slöra hem till Bagis.

I 20år har jag färdats på cykel genom stan och man kan säga att allt har blivit bättre, finfina cykelbanor med egna rödljus åtskilda från bilarna, men det räcker inte på långa vägar för att cyklisterna har blivit för många, eller så är cykelstråken helt felplanerade för den mängd trafikanter som färdas (högst troligt)

Som jag sagt och säger igen "man måste ödmjukt ta sig igenom eländet"

Pendling meddelst tunnelbana efter meddelande på intranätet: "Cyklar får inte ställas inne i KB:s kontorslokaler eller korridorer." Vad jag vet är jag den enda på Humlegården som tar in min cykel, inte så smidig personalpolitik... överväger ordentligt om jag inte borde gå till en arbetsgivare som gillar att man cyklar.

Supertramp skrev:
> Dom flesta bruka lugna ner sig och
> hålla avståndet när man skrämt dom lite men
> budklillen verkade lacka ur rejält och började
> helljusblinka och gestikulera som en galning.

Det är väl ungefär 50-50 på den fördelningen, så din förvåning är förvånande :-) Jag tycker inte heller om uppfostrande privatpoliser i trafiken.

"Han låg bara nån meter framför mig i flera mil".

Första cyklingen i maj. Mycket bra.

Sovmorgon! Nu ska lilla bianchi och jag kränka skiten. Fast försiktigt. Och lagligt. Och hålla igen lite så att långturen hem blir njutbar.

kampanjlogo-liten.jpg

cosy med mössa och långfingrat, men saknade gundekallingarna första halvmilen.

Lol @ mitt försök att byta väg till jobbet. Det blev 19 rödljus och en massa vettlösa människor istället för den vanliga hederliga vägen som har blivit en riktig kompis om morgonen. Det gör jag inte om.

Men å andra sidan måste man ju testa för att veta.

Lungt och skönt, varmare än jag trodde när jag begav mig. Passerade klungan som stack just före mig trots att jag vände om och köpte ett busskort hos hyresvärden :)

Flintkalle skrev:
> Lungt och skönt, varmare än jag trodde när jag
> begav mig. Passerade klungan som stack just före
> mig trots att jag vände om och köpte ett
> busskort hos hyresvärden :)

Är han mångsysslare din hyresvärd, eller äger SL din fastighet?

Lätt hänt om man somnar på ringlinjen..

Hade en skön medvindspendling till jobbet. Ingen var ens nästan nära att cykla om. Var är ni på mornarna?

Edit: cykla heter det

Senast redigerad av en moderator:
skaparn skrev:
> Flintkalle skrev:
> --------------------------------------------------
> > Lungt och skönt, varmare än jag trodde när jag
> > begav mig. Passerade klungan som stack just före
> > mig trots att jag vände om och köpte ett
> > busskort hos hyresvärden :)
>
> Är han mångsysslare din hyresvärd, eller äger
> SL din fastighet?

Typiskt Stockholmare att tro att alla andra också bor i Stockholm.

pean skrev:
> skaparn skrev:
> > Är han mångsysslare din hyresvärd, eller
> äger
> > SL din fastighet?
>
> Typiskt Stockholmare att tro att alla andra också
> bor i Stockholm.

Nejdu. Jag känner faktiskt en person som bor i Eskilstuna. Men såklart pendlar han till Stockholm. Annars bor väl alla här?

Försäljningsställen för busskort i Jönköping enligt Länstrafikens hemsida.

JÖNKÖPING
Träffpunkt Jönköping Måndag-Fredag 07.30-18.00
Juneporten
036-39 55 80

Pressbyrån AB Måndag-Fredag 05.45-22.00
Resecentrum Lördag 07.00-21.00
036-12 48 57 Söndag 08.00-22.00

Maxi Ica Stormarknad Måndag-Fredag 08.00-22.00
Herkulesvägen 7 Lördag 08.00-22.00
036-34 20 00 Söndag 08.00-22.00

Pressbyrån AB Måndag-Fredag 10.00-20.00
A6 Lördag 10.00-18.00
036-71 58 30 Söndag 11.00-17.00

Pressbyrån Måndag-Fredag 08.00-21.00
Ekhagsringen Lördag 09.00-21.00
036-17 44 80 Söndag 09.00-21.00

Pressbyrån AB Måndag-Fredag 08.30-22.00
Klostergatan 41 Lördag 08.30-22.00
036-12 73 60 Söndag 08.30-22.00

Råslätts minilivs Måndag-Fredag 08.00-20.00
Sparvhöksgatan 1 Lördag 10.00-17.00
036-18 57 40 Söndag 10.00-15.00

Jag känner ingen som bor i Jönköping men har släktingar i Östersund och Nässjö.

Tisdag så det blev MTB till jobbet.

Tungt som satan med 2,4"BBGG3C - eet går nästan en kvart snabbare med racern.

Kränkte en skock cyklister vid ett trafikljus, en av dem kränkte tillbaka efter 500 meter fast han hade bockstyre:-) Kränkte bilkön på E4/E20 också:-)

En fiiin morgon!

Jag kom till jobbet skitförbannad och trött. Satt bredvid ett miffo, på vägen dit, som prompt var tvungen att bläddra i morgontidningen med armbågarna åt alla håll.
Trötta jag tänkte ta en powernap på väg till stan, men hindrades således av tusen härliga små knuffar. Gubbe naturligtvis. Jag spelade hårdrock för honom som gruvlig tonårsaktig hämnd. Patetiskt.
Det är ju synd att man bor 4 mil från jobbet och måste bussa, men ska försöka hojja när jag kommer hem på kvällarna i stället.

Hej hopp!
Så kände jag mig inte imorse kan jag säga. Snoozade tre-kvart för mycket och eftersom jag hade putsat crossen hela kvällen igår ville jag absolut ta den till jobbet idag. Motvinden sög upp alla krafterna i kroppen och trots mina 5.5 bar i crosstubisarna var det jobbigt.

Mycket dumma bilister också denna morogon. Människor har alledeles för brottom på morgonen och planerar inte sin resa i god tid. Jag höll på att köra i tre bilar denna morgon som kommer i För hög fart från ett bostadsområde som ska ut på en större väg. Jag blir så förbannad på vissa bilister som inte respekterar cykelbanan utan glatt bara står där när man kommer i 30 knyck och inte har någonstans att ta vägen...

Sedan alla dessa hobbycyklister som vinglar i låg hastighet på vänster sida av cykelbanan och lyssnar samtidigt på musik! Dessa själar hör inte ringklockan eller när man ropar utan ger en en dissig blick när man stirrar ut dem när man kommer förbi på ett bredare parti.

Inte en enda morgon i maj eller juni kommer man ifrån dessa tomtar som cyklar på gamla skrot-mtb's med en frigolithjälm från 93. Dessa tomtar ska Alltid hinna före till nästa rödlyse, VARFÖR? Man blir så trött på dessa. Tränger sig före, sick sackar mellan andra enbart för att komma först till nästa korsning. Det är väldigt sällan jag ställer ner foten inne i stan då jag planerar resan. Rostiga kedjor och en massa gnissel och gnassel ljuder även från dessa cyklar :( Blä säger jag!

Här kommer även en bild från min nyputsade cykel :) Fast man kanske inte ser det... :)
photo.jpg ht=544

Ha en bra dag allihoppa och glöm inte att det är bergsetapp idag i Girot! Go Kessa Go!

skaparn skrev:
> pean skrev:
> > skaparn skrev:
> > > Är han mångsysslare din hyresvärd, eller
> > äger SL din fastighet?
> >
> > Typiskt Stockholmare att tro att alla andra
> också bor i Stockholm.
>
>
> Nejdu. Jag känner faktiskt en person som bor i
> Eskilstuna. Men såklart pendlar han till
> Stockholm. Annars bor väl alla här?

Det finns ju en handfull norrläningar och lantisar också, men ja, i övrigt så bor alla i Stockholm.

EU-moppe hela vägen. Gick inte så mycket snabbare, det är ju många rödlysen inne i stan märker man när man inte kör cykelbanor, men jag slapp svettas.

Johan A skrev:
> EU-moppe hela vägen. Gick inte så mycket
> snabbare, det är ju många rödlysen inne i stan
> märker man när man inte kör cykelbanor, men jag
> slapp svettas.

Fel ordval!
Du fick inte svettas.
Eller kanske ännu bättre, du hade inte förmånen att få svettas.
(det finns ingen bättre start på dagen ju!)

Själv är jag sjuk och längtar efter att få svettas!

Bang skrev:
>
> Här kommer även en bild från min nyputsade
> cykel :) Fast man kanske inte ser det... :)
>
>
> Ha en bra dag allihoppa och glöm inte att det är
> bergsetapp idag i Girot! Go Kessa Go!

Snygg cykel! och ren!!
Funderar lite på däckfärgen. Har du tänkt att den ska matcha scottloggan eller?

Veloce skrev:
> Bang skrev:
> > Här kommer även en bild från min nyputsade
> > cykel :) Fast man kanske inte ser det... :)
>
> Funderar lite på däckfärgen. Har du tänkt att
> den ska matcha scottloggan eller?

Däcksfärgen ska väl signalera "check it, här kommer värsta tufo-tubisarna!!!", eller hur Bang? :)

Supertramp skrev:
> Fel ordval!
> Du fick inte svettas.
> Eller kanske ännu bättre, du hade inte
> förmånen att få svettas.

Sorry, skrev fel där. :o)

Haha!

Jag köpte däcken för det är bra däck (enligt mig). Färgen kom med på köpet likssom. Innan den Nya vita styrlindan kom på hade jag en röd styrlinda :) Det kanske förklarar lite. Sedanär ju rött det nya svarta :)

Tycker du jag ska dra på mina gråa tufo istället?

skaparn skrev:
> Flintkalle skrev:
> -----
> > Lungt och skönt, varmare än jag trodde när
> jag
> > begav mig. Passerade klungan som stack just
> före
> > mig trots att jag vände om och köpte ett
> > busskort hos hyresvärden :)
>
>
> Är han mångsysslare din hyresvärd, eller äger
> SL din fastighet?

Nej, studentlägenhet där hyresvärden köper in busskort till oss stackare som sedan får köpa dem med lite rabatt.

Första gången på evigheter som man hade medvind hem. Uj vad lätt och fint det gick. Ända till dess man kom in i smeten igen och hamnade bakom snigelpendlarkön på de trånga cykelbanorna.

medvind 17 km. gick som en dans. offspring i lurarna och vackert väder. helt enkelt en fröjd

Första posten i den här tråden.
Medvind in till jobbet idag för ovanlighetens skull. Orkade faktiskt stå och pumpa hela vägen upp för den 2 km långa backen på vägen in. Måste ha varit hastighetsrekord, synd bara att mätaren la av på jobbet innan jag han kolla.

Motvind på vägen hem :/ ner i bocken och jobba. Rätt så skönt att mätaren inte fungerade, då kan man ju fantisera om att det går fort i alla fall :D

Bang skrev:
> Haha!
>
> Jag köpte däcken för det är bra däck (enligt
> mig). Färgen kom med på köpet likssom. Innan
> den Nya vita styrlindan kom på hade jag en röd
> styrlinda :) Det kanske förklarar lite. Sedanär
> ju rött det nya svarta :)
>
> Tycker du jag ska dra på mina gråa tufo
> istället?

Nä, som Simon och Thomas säger: Det är piffigare med färg!

Börjar bli trött på dessa pendlare med musik i öronen som inte hör när man kommer ikapp längs en trafikerad väg och plingar för att varna för omkörning.
Jag kanske måste prova själv för att förstå njutningen.

Galet rödljuskränkt idag. Jag inledde med att kränka en herre i en backe, bara för att när jag någon minut senare stannade fogligt vid en trafiksignal som visade rött, bli omkörd sådär aggrohetsomkörd som bara gubbar kan prestera.

På torsdag är det dags igen, 29 km till Nacka strand. Härligt! Den avslutande backen upp mot Nacka Forum skall besegras. Nytt mål: aldrig under 25kn/h!

Säger som Supertramp, skönt att svettas. Hoppas att det är lite folk på Norrmälarstrand så att man kan dra på lite där och att ingen färja lagt till vid Stadsgården så att man slipper vingliga färje-resenärer.

/G

Ännu en härlig sväng hem från jobbet. Idag var det faktiskt en cykelklädd person på väg åt samma håll. Han körde mot rött i Gröndal innan man kör upp vid E4an. Extra peppad att ta honom i backen. Det var för lätt. :( Blev inte så bra kränkning eftersom jag fick sakta ner bakom honom och invänta ett möte. Hade för låg växel när jag körde om. Får jobba på stilen.

Mötte en taxgubbe vid abrahamsberg.

stod på vasagatan och väntade på hyrbil imorse och såg cyklist på cyklist skita fullständigt i rödljuset och bara trampa på zickzackands mellan folk som gick/halvsprang över övergångsstället.

när jag sedan promenerade hem från lindhagensplan och över tranebergsbron såg jag ytterligare märkligheter som cyklister lyckas med. bla en person som bara svängde upp ur tunneln från thorildsplan utan att ens titta åt vänster, korsade hela cykelbanan och halva gångbanan också innan det vinglades fart mot bron. ett par killar som kom hojande i gångbanan djupt ner i bocken i bra fart smekte förbi min arm..

jag tror att det skulle vara bra om många som hojar i stan tog och promenerade samma väg någon gång, stannade upp och tittade på vilka grejer som görs i trafiken och kanske funderade på om man själv gjorde likadant igår? :)

intressant iaf att se hur många cyklister bara gapar om sina rättigheter men inte tänker längre än näsan räcker ang sina skyldigheter..

imorgon hojar jag igen så håll till höger, titta framåt och plocka ur lurarna ur öronen! :)

Helt rätt mattel. Man ska vara omdömesfull i trafiken. En cykelväg i rusningstid år inte ett ställe att köra fort.

Tror inte det skulle hjälpa att cyklister tog en promenad. Tror att många av de gubbar m.fl. man ser hojja mot rött och vingla omkring är samma personer som under vinterhalvåret sitter i sina bilar och svär över cyklister samt gör sitt bästa för att köra död på en.

Edit: glömde, jag vill oxå ha röda tubdäck, coolt!

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp