Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den här tråden är tvivelsutan den bästa i mannaminne. Den innehåller allt från korta rapporter om pendling vilket jag ofta finner intressant, i synnerhet de som berör Stockholmsområdet där jag själv härjar. Har lärt mig en hel del av andras erfarenheter. Och sedan, så kan det när man minst anar det dyka upp en bra debatt, eller leda till separat tråd om kränkningsregler, eller en om antal rödljus och pendlingshastighet, eller kanske rent av mobiliserandet av ett otal spanande ögon på Solnas egen transa. Tack alla som bidrar!

På tal om transan har den fortfarande inte siktats, men å andra sidan har vädret inte varit så bra heller och det finns ingen anledning att slösa tid på att stå längs Solna Kyrkväg och flirta förr än det är 20 grader varmt.

Idag fick jag inte pendla alls, för någon hade kommit på idén att vi skulle ha klämdag på jobbet. Det där med kort ledighet är lite lustigt, för det är inte direkt så att arbetsmängden i en ångestdriven bransch vet om att det är klämdag. Utan skiten ligger ju bara kvar i en ännu större driva på måndag.

Väl talat skaparn! plusetta. Har snart cykelpendlat genom centrala Sthlm i ett år. Jag börjar känna mig erfaren men misstänker en del fniss efter det påståendet. Hur länge har ni åretruntpendlat?

garpa skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur länge har ni åretruntpendlat?

Fjärde året för mig. Eller är det femte?
/J

kände mig som han i 28 days later när jag cyklade genom ett tomt stockholm. va fort det gick! :)

första åkturen med bockastyre, egen lindning och CX-bromsar. jag har nog gjort fel nåstans för det var inte alls skönt.

garpa skrev:
> Väl talat skaparn! plusetta. Har snart
> cykelpendlat genom centrala Sthlm i ett år. Jag
> börjar känna mig erfaren men misstänker en del
> fniss efter det påståendet. Hur länge har ni
> åretruntpendlat?

Sedan jag flyttade hit 2006.

Jag är grymt nöjd att jag slipper pendla idag. Apan och resten knäckte mig igår :)

Jag bestämde mig för att ta en roligare väg till jobbet idag, genom Grimstaskogen och Judarn. Tänkte att någon halvtimmes stigcykling skulle var en perfekt start på dagen och såg fram emot duschen, kaffet och en lugn arbetsdag.

Det slutade med 6 timmar på akuten och en bruten handled.

Så här gick det till:
Mycket stök, rötter och stenar var det. På ett lite brantare parti tappar jag fästet med framhjulet, får inte skon ur pedalen direkt och slungas snett bakåt mot en stor sten. Jag inser att jag kommer slå emot stenhårt (doh!) med axeln, hinner tänka "nu knäcks nyckelbenet...", blir riktigt omskakad av slaget, gläds av att axeln klarat sig, tur, det gör bara lite ont i handleden.

Och så här gick tankarna efter crashen:
1. Fan, nu får jag ta lugnare stigar... eller åtminstone välja stigar istället för åka rakt genom skogen.
2. Mmmh, det får kanske bli asfalt nu.
3. Oj, jag mår riktigt illa och måste lägga mig ner en stund. Är det vanligt att man blir så yr i huvudet? Tja, jag blev antagligen bara lite rädd.
4. Fan vad ont det gör när jag försöker ta av vanten. Äh, det är säkert bara en liten stukning. Jag stannar på ett apotek och skaffar ormsalva och bandage så går det nog bra.
5. Efter 10 min enhands-push-bike till civilisationen inser jag att det är illa.
Ska kanske vända hemåt och strunta i jobbet?
6. Rullar ner mot Bergslagsvägen... handleden svullnar upp, omöjligt att ens lägga handen på styret. Skit, det får bli tunnelbana.
7. Chock-effekten avtar lite, ringer frun som ringer vårdguiden som beordrar mig att bli röntgad omedelbums.

Det är alltid lika förvånande hur lång tid det tar att fatta att man skadat sig!

Smärtan är kraftig men inte olidlig.
Olidligt var att få vänta hela dagen, utan någon som helst information, bortglömd i olika rum på SanktGörans.

Det som känns jobbigast nu är att jag inte kommer kunna cykla på ett tag. Skit också,
hur tråkigt är inte det att åka tuben till jobbet?!

regaman skrev:
> Det som känns jobbigast nu är att jag inte
> kommer kunna cykla på ett tag. Skit också,
> hur tråkigt är inte det att åka tuben till
> jobbet?!

Ångest, ångest.

garpa skrev:
> Hur länge har ni
> åretruntpendlat?

15 år

Är inne på mitt tredje år som åretruntpendlare. Lite kaxig känner man sig över att cykla i ur och skur.

Cyklade förbi kollegan och så tog vi en omväg genom skogen. Blöta fötter och grisiga cyklar då vi forcerade lite myrar (gick mycket lättare i höstas då de var frysta) men soligt och kul!

Efter en långhelg med många timmar fincykling möts jag av en underbar försommarmorgon med doft av syrenerna och sång från koltrastarna. För att grensla pendlarvraket och cykla 10 minuter till jobbet. Man kanske skulle börja gå upp vid 4 och fincykla lite i en folktom värld.

Till dig cyklist jag mötte imorse med pälsmössa och vinterhandskar vill jag bara säga:
Hoppas att du inte frös!

Bra flyt, grym kadens och solen sken. Kortbrallor idag óch nytvättad cykel. Vid Skeppsbron sa jag åt flera cyklister som uppförde sig illa på cykelbanan. Det kändes ganska skönt att påpeka problemet istället för att hålla inne med det.
Dem flesta verkade fatta att det inte var så smart att ligga till vänster om en cyklist när man inte ska köra om och att det inte är så smidigt att cykla utan hjälm med en handväska lika stor som en matkasse dinglandes på vänster sida av styret.

I eftermiddag väntar en härlig pendling hem via Björkhagen för ett inköp av en ny sadel.

Nu ska jag ta mig en kopp kaffe och sätta mig till ro.

Ha en bra dag!

trist regaman :(

men vilken dag för oss andra va? strålande sol å t-shirt-väder :) :)

fick testa bromsarna på peugeoten idag, vit volvo tvärnitar framför mig efter korsningen flemminggatan/sankt eriksgatan när blåbuss 3 börjar blinka för att köra ut. va väll sisådär 3cm från volvon. mitt fel som inte höll avstånd men lite pulshöjjande var det.

För nå fruktansvärt.

Men den avslutades med något jag tänkte taupp. Jag råkade stöta till en Merida Matts, vilsergrå, på Norrlandsgatan när jag parkerade min cykel. Ja, det var bara en liten stöt. Men när jag gjorde det så föll blocklåset i bitar(!), och därför står cykeln där olåst. Så om ägaren läser detta. Fixa.

Ja, jag övervägde att det kanske skulle vara dumt att tipsa hela internet så att tjyvarna åker dit och snor den, men bedömde att de som läser i denna tråd är snälla.

Jag brukar cykla om en liten farbror ibland. Han trampar på ett riktigt pendlarhärke. Det anmärkningsvärda är att han har samma kläder på sig nu som i vintras. Det måste vara galet varmt! Heltäckande träningsoverall, reflexväst, handskar och riktigt feta kängor.

Ha ha!
Bilen är trasig och man fick cykla de 2 milen till jobbet. Förmodar att denna dag inte är representativ för årets alla pendlardagar. Annars skulle jag kunna tänka mig att göra detta till en vana.

orm (fd danode) skrev:
> fick testa bromsarna på peugeoten idag, vit volvo
> tvärnitar framför mig efter korsningen
> flemminggatan/sankt eriksgatan

Den korsningen är ju faktiskt lite småläskig oavsett. Det är nog där jag varit som närmast att skaka hand med döden under min pendlingsvinter.

ett av de tre byggerna var ju färdiga så de startade ett nytt iodag 100 meter bort. Alltså fortfarande tre gatubyggen på 6.5 km cykelväg..underbart!

Jag fick kramp i benet på väg till jobbet idag.
På T-banan alltså.
Det var lite pinsamt. Hela baksidan av låret krampade och jag flög upp ur stolen men lyckades i alla fall (med nöd och näppe) hålla mig från att skrika rakt ut.

Du verkar ha mer underhållande pendlingar på tuben än på cykeln, Trampan.

garpa skrev:
> orm (fd danode) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fick testa bromsarna på peugeoten idag, vit
> volvo
> > tvärnitar framför mig efter korsningen
> > flemminggatan/sankt eriksgatan
>
>
> Den korsningen är ju faktiskt lite småläskig
> oavsett. Det är nog där jag varit som närmast
> att skaka hand med döden under min
> pendlingsvinter.

+1
Den kvalificerar sig till topp 3 utan problem på stockholms jobbigaste korsningar. Och kör man bil så är den topp 1 i min bok.

Supertramp skrev:
> Jag fick kramp i benet på väg till jobbet idag.
> På T-banan alltså.
> Det var lite pinsamt. Hela baksidan av låret
> krampade och jag flög upp ur stolen men lyckades
> i alla fall (med nöd och näppe) hålla mig från
> att skrika rakt ut.

Hahaha, det är din kropps sätt att reagera. Den kräver cykling!

Körde en extrasväng idag, blev 52,5km på väg till jobbet. Planen var 45 km men vid ett ställe var vägen avstängd för de asfalterade. Blev till att köra en extrasväng.

Underbart väder och jag borde kört utan benvärmare. Tar det imorgon!

Var det den officiella vingla-runt-mitt-i-trafiken-och-köra-på-trottoarer-och-mot-rött-och-på-övergångställen-dagen idag eller vad var det som hände?

mzi skrev:
> Du verkar ha mer underhållande pendlingar på
> tuben än på cykeln, Trampan.

Kan tyckas så men det är nog för att jag inte skriver så ofta om min cykelpendling
(brukar få så mycket skäll här då...)

Men fan vad folk det var i morse, drog hemifrån sjöstan 05:30 som vanligt och bruka normalt se en cyklist på väg till jobbet i Frihamnen. I morse han jag cykla om och kränka 7 cyklister redan innan Slussen :-/ Antagligen personbästa :-) T

Rippa skrev:
> garpa skrev:
> -----
> > Hur länge har ni
> > åretruntpendlat?
>
> 15 år

Hehe 16! Sorry där Rippa! (kunde inte låta bli!)

zodah skrev:

> +1
> Den kvalificerar sig till topp 3 utan problem på
> stockholms jobbigaste korsningar. Och kör man bil
> så är den topp 1 i min bok.

+1

Förmdoligen den sista pendligen för min del på ett bra tag.
Ska flytta in till stan känns faktiskt lite trist.
Det har ju varit en av dagens absoluta höjdpunkter att gransla hojen köra sonen till dagis och sen köra de 2 milen till arbetet...
Nu kommer ja ha allt inom gångavstånd slipper iofs ta bilen nu med men gratisträningen försvinner...

Supertramp skrev:

jag inte
> skriver så ofta om min cykelpendling
> (brukar få så mycket skäll här då...)

Äsch seså lite påhopp får man tåla. Det är synd att det skrivna ordet får sån tyngd jämfört med om man muntligen bara slänger ur sig nåt. Nätmobbing är nog läskigt effektivt. I alla fall jag menar inte hälften av vad jag skriver här, jag framstår antagligen dessutom som en dryg gubbe vilket jag iof kan vara irl ibland men verkligen inte alltid ;)

Nån som fattade vad jag menade??

Jag tog igen en stor del av den sega starten på att jag hade grön våg genom stan. Det är första gången sedan februari som alla stora korsningar har växlat om till grönt lagom när jag kommer. Från sängen till jobbet på 40 minuter.

fint väder och vindstilla och en footie och jag växeldrog hornsgatan/ringvägen. Najs tur som inte ens färdtjänstens blinda förare kunde rå på.

garpa skrev:
> Hur länge har ni åretruntpendlat?

Sedan Juli 2006.
Då vinglade jag hem från Sportson på Surbrunsgatan med min nyinköpta Bianchi-racer.
Hade knappt suttit på en cykel på nästan 20 år och försökte förstå hur man växlade med reglagen på styret (hade provcyklat en med Shimano men köpte en med campa). Resan hem till Hammarbyhöjden (ca 7km) kändes som värsta strapatsen. Minns att jag vid rödljuset vid Slussen stannade i cykelbanans "svängfil" (mot Hornsgatan) när jag skulle rakt fram (mot Götgatsbacken) och folk började ropa okvädningsord.

Sedan den dagen har minst 80% av mina resor till och från jobbet varit på cykel!

garpa skrev:
> Hur länge har ni
> åretruntpendlat?
Sedan 2005, fick ont i ett knä och blev rekomenderad att börja cykla istället för att löpa. Sen dess är jag fast, som tidigare talare kör jag 5 dar i veckan året runt om jag inte a. reser eller b. är tvungen att ha någon kvällsaktivitet med kunder. Vid båda dessa tillfällen saknar jag det dock.

staine skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > garpa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur länge har ni
> > > åretruntpendlat?
> >
> > 15 år
>
>
> Hehe 16! Sorry där Rippa! (kunde inte låta bli!)

Gubbe! ;)

Cyklade till fruängen från min lägenhet i huddinge c. Det gick bra idag, jag satte nytt personbästa, 20 minuter och 45 sekunder. det var jag stolt över. Men mina klasskompisar tyckte inte om mig idag. När man cyklar med ryggsäck blir man svettig. hur gör ni för att få bort lukten när ni inte har tilolgång till dusch??

uhm cyklar lugnt? annars får du köra sk turkdusch. spraydeo över hela dig.

ee skrev:
> Cyklade till fruängen från min lägenhet i
> huddinge c. Det gick bra idag, jag satte nytt
> personbästa, 20 minuter och 45 sekunder. det var
> jag stolt över. Men mina klasskompisar tyckte
> inte om mig idag. När man cyklar med ryggsäck
> blir man svettig. hur gör ni för att få bort
> lukten när ni inte har tilolgång till dusch??

Om du duschar hemma innan du åker (så du är ren) och f.ö. har rena kläder på dig så ska 20 min cyklande inte göra att du stinker svett resten av dagen. Lite fuktig om ryggen blir man alltid.

ja men jag har en förmåga att bli ubersvettig av cyklingen, blöt!!!

Ville skrev:
> Jag undrar hur cruxets pendling har varit idag...

Det var lite drygt faktiskt, jag fattar inte varför en del personer envisas med att cykla till vänster på cykelbanorna. Händer väldigt ofta, idag var det ungefär i höjd med björkhagens skola som jag fick köra chickenrace med en cyklist som inte fattat att vi passerat 1969.

För övrigt så luktade jag gott på jobbet:-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp